מתוך סקירת העיתונות היומית

בכפולה הפותחת במוסף "המגזין" של "מעריב" כותב אריק בנדר על צילומים עצמיים של פוליטיקאים, וזאת בעקבות הצילום העצמי ("סלפי") שצילמו נשיא ארה"ב ברק אובמה, ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון וראש ממשלת דנמרק הלה טורנינג-שמידט במהלך טקס האשכבה לנלסון מנדלה.

ה"סלפי" בטקס האשכבה למנדלה על שער ה"דיילי מייל" הבריטי

ה"סלפי" בטקס האשכבה למנדלה על שער ה"דיילי מייל" הבריטי

"התמונה הופיעה בעמודים הראשונים של מאות עיתונים בעולם, זכתה לכינוי 'סלפיגייט' ועוררה גל עצום של תגובות", כותב בנדר ביחס לתצלום שלושת המנהיגים. בהמשך הכתבה הוא מזכיר כי גם ח"כ חיליק בר, מחברי המשלחת הישראלית לטקס, פירסם תצלום של עצמו לצד קצין בכיר במשטרת דרום-אפריקה, וכן עוד שלל דוגמאות של פוליטיקאים ישראלים שמצלמים את עצמם ומעלים את התמונות לרשתות חברתיות.

"פוליטיקאי עוסק בתחום שמטבע הדברים דורש החצנה בהשוואה לאוכלוסייה הרגילה, והטכנולוגיה מאפשרת לו זאת", מצוטטת ד"ר דפנה כצנלסון-בנק, פסיכולוגית קלינית, בכתבה. "[...] האובססיה של האני גוברת על חוש האחריות והזהירות. כולנו עשויים מאותו החומר, כולנו נגועים ברמה מסוימת של נרקיסיזם וכולנו מעוניינים בסוג של חשיפה".

יוני הרש, כתב "ישראל היום" בארה"ב, מדווח הבוקר על תגובות ביקורתיות לצילום העצמי של אובמה, קמרון וטורנינג-שמידט. תחת הסטמפה "מבוכה באשכבה" כותב הרש כי "הצילום הפך לדבר החם ברשתות החברתיות ומחוצה להן" ומציין כי מנחה הרדיו ראש לימבו טען שלאובמה "לא אכפת" מדבר, העיקר להיות ב"מרכז העניינים".

באותו העמוד מדווח שליח העיתון לדרום-אפריקה, בועז ביסמוט, על האווירה ברחובות. גם אתמול זכה ביסמוט לתואר "שליחנו לדרום-אפריקה", אף כי ככל הנראה כתב את דיווחו לפני שהגיע למדינה. הבוקר לא יכול להיות עוד ספק באשר למקום שממנו מדווח ביסמוט.

"ישראל היום", 12.12.13

"ישראל היום", עמוד 13, 12.12.13

כהרגלו מצרף עורך חדשות החוץ בעיתון צילום של עצמו בזירת ההתרחשות, הבוקר הוא נראה עומד מאחורי קבוצת ילדים, על רקע ערימת פרחים לזכרו של מנדלה. מעניין מה ד"ר כצנלסון-בנק ולימבו היו אומרים על עיתונאי שנוטה להציב את עצמו פעם אחר פעם במרכז העניינים.

עיתון "הארץ" שלח שניים לדרום-אפריקה, את הכתב גדעון לוי ואת הצלם אלכס ליבק. הבוקר מתפרסמת רשימה נוספת של לוי לצד תצלום נוסף של ליבק. בתצלום לא נראה לוי.