ביום ראשון הקרוב צפוי בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו לדון בתביעה שהגיש מנהל קול-המוזיקה אריה יאס נגד רשות השידור. לפני ימים אחדים הודיעה לו הרשות כי כהונתו בתפקיד מסתיימת בשל יציאתו לגמלאות. יאס דורש מבית-הדין להורות לרשות השידור להמשיך להעסיקו בתפקיד עד לתחילת שנת 2015, כפי שמחייב המכרז שבו נבחר. ברקע הפסקת עבודתו משבר כללי בין מוסדות הרשות, בראשות היו"ר אמיר גילת, לבין ההנהלה ברשות המנכ"ל יוני בן-מנחם.

יאס, שנכנס לתפקידו בתחילת 2012, עורר מורת רוח רבה בקהילת מאזיני התחנה, בין היתר משום שמועמדים אחרים לתפקיד היו בעלי השכלה נרחבת יותר בתחום. המכרז שבו נבחר קבע כי יכהן שלוש שנים, אולם באוגוסט האחרון הגיע לגיל הפרישה, 67. מנהל קול-ישראל, ד"ר מיכאל (מיקי) מירו, הגיש לפני שבועות אחדים בקשה להארכת כהונתו לאחר גיל הפרישה, תוך המלצה לאשר לו את ההארכה. לבקשה נלווה טופס הערכה שבו העניק מירו ליאס ציונים גבוהים בכל הפרמטרים, וכן פרוטוקול שיחת משוב שבו הסביר יאס מה עשה בתפקיד עד כה ומהן תוכניותיו לעתיד.

להורדת הקובץ (PDF, 299KB)

ואולם, זמן קצר לאחר הגשת הבקשה הודיעה ליאס מנהלת שירותי מינהל בקול-ישראל, אילנה רבינוביץ', כי עליו לצאת לחופשה עד לדיון של הוועד המנהל בבקשה להארכת כהונתו. יאס מחה, אך ללא הועיל. בשבוע שעבר נודע לו כי הבקשה מטעמו לא אושרה וכי העסקתו בתפקיד הופסקה.

יאס טוען בפני בית-הדין, באמצעות עו"ד יעקב לירז, כי יש לראות בבחירתו לתפקיד מנהל קול-המוזיקה "התחייבות" מצד רשות השידור להעסיקו במשך כל תקופת הקדנציה. לדבריו, אישור הוועד המנהל ברשות הוא "בגדר דרישה פורמלית בלבד".

אמיר גילת, 2.12.13 (צילום: "העין השביעית")

אמיר גילת, 2.12.13 (צילום: "העין השביעית")

עוד נטען בכתב התביעה כי "תרומתו של התובע לקול-המוזיקה נכבדה ומוערכת ביותר על-ידי הממונים עליו ועל-ידי ציבור המאזינים של התחנה במלואו. התובע מצוי כעת בעיצומם של שינויים ותהליכים של התחדשות ותנופה בקול-המוזיקה ברוח השידור הציבורי כהלכתו".

רשות השידור, באמצעות עורכי-הדין הילי לויט-מאיר ויאיר דוד, מתנגדת לבקשת יאס. לטענת הרשות, היא "מצויה בחוסר ודאות לגבי גורלה, שנבחן בימים אלה על-ידי ועדה שהקים השר הממונה", ועל כן מחויבת ל"ריסון תקציבי". עוד טוענת הרשות כי יאס לא הגיש כנדרש את בקשתו להארכת כהונתו, אלא נסמך על בקשה שהגיש מנהלו הישיר מירו, וגם זו הוגשה באופן לא תקין, לאחר מועד הגיעו לגיל הפרישה.

לטענת הרשות, נציגיה בוועדת המשנה של הוועד המנהל לעניין הארכת שירות גמלאים, ובהם היו"ר אמיר גילת, גאולה אבידן ויעקב בורובסקי, פעלו בתום לב שעה שדנו בבקשה להאריך את כהונת יאס. הם שקלו את כל השיקולים, כולל המלצת מנהל הרדיו מירו ומנכ"ל הרשות בן-מנחם להאריך את כהונתו, אך החליטו לדחות את הבקשה.

השופט יצחק לובוצקי החליט בשבוע שעבר כי יחסי העבודה בין יאס לרשות השידור ימשיכו לעת עתה, עד להכרעה בעניינו.

54851-11-13