לבי על עורכי חדשות הנאלצים לסקר פרשיות מין. לכתיבה על מין יש תכונה מיוחדת, שהיא בסכנה תמידית ליהפך בעצמה למינית. בשוק הפשפשים מצאתי פעם חוברת ישנה עם הכותרת חמורת הסבר "כל מה שרצית לדעת על פורנוגרפיה". היא התייחסה הרבה לסכנות הפורנוגרפיה, אבל מובן שהיא היתה גם בעצמה חוברת פורנוגרפית. בגליון "ידיעות אחרונות" מיום חמישי האחרון נדמה שהעורכים לא התלבטו בבעיה הזאת. נהפוך הוא: הם צללו לתוכה בראש מורם. הכותרת הראשית היא ציטוט שהושג מתוך החקירה של אייל גולן במשטרה: "אני צריך נערות? יש לי 40 נשים".

כדי להבין את סיקור הפרשה ב"ידיעות אחרונות" יש להתחיל דווקא ממדור הרכילות "העלוקה", שהוקדש לה גם הוא. ארבע ידיעות קצרות סיפרו על יומו של אייל גולן בצל החקירה ועל ההחלטה להפסיק את השתתפותו בתוכנית "כוכב נולד". שש ידיעות עסקו בתגובות של אנשי בידור לפרשה. הנושא לא רגיל במדור הרכילות, אבל נוסחאות הרכילות מעכלות גם אותו: "ועוד אחר שמיהר להגיב היה רני רהב...", "והיה גם מי שמיהר לצאת נגד גולן...", "ומה אומרת האקסית הכמעט מיתולוגית של גולן...?".

סריקת מערכות - לכל טורי הפרויקט (צילום מקורי: שאטרסטוק)

דילמה עריכתית: אם כבר יש מדור רכילות, האם יוכל להתעלם מהפרשה? הבחירה שנקט העיתון בדילמה הזאת מגלה אפשרות בעייתית; אם הרכילות יכולה לדווח על חדשות ממש, מה נאמר על החדשות ממש? מחדשות בצורת רכילות לרכילות בצורת חדשות. הכותרת מבהירה זאת היטב. "אני צריך נערות? יש לי 40 נשים".

גם כחשוד או נחקר, העיתון מדווח על גולן כסלבריטאי, כלומר כמי שחי חיים אחרים משלנו, שחייו מלאי ריגוש הגובל בפריצות. העיתון אינו מצליח לפרוץ מההתייחסות לאייל גולן כסלבריטאי. הוא היה סלבריטאי מצליח ועכשיו הוא חשוד כסלבריטאי. מדווחים על החשדות מפרספקטיבה המתאימה לטורי רכילות על סלבריטאי. כמובן, אייל גולן הוא "באמת" סלבריטאי, אבל צריך לזכור שסלבריטאי קיים בעיתונים, בטלוויזיה, ברדיו, לא "בעולם". כאשר "ידיעות אחרונות" מדווח עליו כחשוד, הוא ממשיך בו בזמן להשתתף ביצירה שלו כסלבריטאי.

בהמשך הגיליון, כותרת מתבקשת: "קורא לך". שם התוכנית של אייל גולן בערוץ 24 מקבל משמעות מגונה. אבל נדמה שמשחק המלים קולע במקרה הזה לאיזו אמת. המשמעות המגונה היתה חלק מהסבטקסט של התוכנית: אייל גולן קורא לך, כלומר, כמו שליט בהרמון. מי לא תבוא כשאייל גולן יקרא לה ("אם אייל גולן מתחיל איתך, לכי על זה", נכתב באחת מידיעות הרכילות על גולן ב-ynet, אתר האינטרנט של העיתון). זנב של פריצות היה חלק מהילת הסלבריטאי של גולן. לכן העיתון יכול בקלות לדווח עליו עכשיו כחשוד-סלבריטאי. ההילה לא באמת נעלמה, רק שעכשיו מציגים בגלוי את הצד המגונה החבוי שלה.

רגע מביך עבר על הדוכסית

"ידיעות אחרונות", הכותרת הראשית בכפולת החדשות הפותחת, 21.11.13

"ידיעות אחרונות", הכותרת הראשית בכפולת החדשות הפותחת, 21.11.13

שבעה מ-22 עמודי מערכת תופס הסיקור של פרשת אייל גולן. הרבה נדחק הצדה. לא הרבה מקום נשאר. נדמה שמירב מאמצי העריכה הוקדשו לפרשה (בשאר העיתון נדמה שיש באופן יחסי הרבה כותרות עובדתיות: "הנשק הכימי – לים", "הראיות נגד דומרני חלשות", "הסרטן הורג אותנו", "אחרי 9 שנים הרוצח הוסגר", "חשד: כך השיג הרב את הכסף").

אבל בעמוד האחרון, ידיעת תמונה אופיינית. הכותרת: "עולה לרגל", ובתצלום נראית הנסיכה קייט מידלטון עם חצאית מתנפנפת ברוח. שמונים ושמונה (88!) מלים יש בכיתוב המתנשף. הנה הן:

"רגע מעט מביך עבר אתמול על הדוכסית מקיימברידג', הנסיכה קייט מידלטון, שהגיעה במזג אוויר סוער לביקור בעמותה שנלחמת בהצקות ברשת האינטרנט. קייט בת ה-31, שנמצאת בחופשת לידה עם בנה הנסיך ג'ורג' בן ה-4 חודשים, הגיעה לאירוע כשהיא לבושה חצאית קצרה. כשרכנה לקבל פרחים מילדה בת 9, העיפה הרוח את החצאית למעלה וחשפה את ירכיה. כראוי לנסיכה אמיתית, הפדיחה היתה קלילה בלבד, ולמעט רגליים מרשימות לאשה אחרי לידה – לא ראו דבר. התקשורת, שמאוהבת בקייט, מיהרה לעשות השוואות למרילין מונרו האגדית, שתמונתה המפורסמת ביותר היא זאת שבה שמלתה מתעופפת ברוח".

בקריאה ראשונה, הכיתוב יכול להיראות כמו תירוץ. דרך לאפשר לעיתון לשים תמונת אשה. לאפשר לקורא להציץ בירכיים בגרביונים שחורים וגם לדעת שזה בסדר, הרי "הפדיחה היתה קלילה בלבד". אבל הטקסט הזה ארוך מדי לתירוץ גרידא. הוא למעשה החלק העיקרי בידיעה. הוא זה שמאפשר לנו לדעת שמה שאנחנו רואים כאן אלה ירכי נסיכה. לא רק משום שהטקסט אומר שזו נסיכה. הוא גם מדגים את זה באריכות שלו. כל-כך הרבה מלים, דרמה שלמה, על חצאית שהתנפנפה ברוח, השתהות ארוכה על רגע שכמעט היה. תענוג של סריסים.

זו היתה אפוא המסגרת של הגיליון כולו: הוא מתחיל בהצצה למיטה של המלך ונסגר בהצצה לתחתוני הנסיכה.

* * *

מאמר זה מתפרסם במסגרת הפרויקט "סריקת מערכות". חלקו הראשון של הפרויקט מוקדש לעיתון "ידיעות אחרונות"