דייוויד בלאט נראה מהורהר על שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות". "מחפש תשובה" היא כותרת טובה. כוחה במה שלא נאמר בה. השער מזמין את הקורא למה שנראה ככתבת פרופיל על מאמן מכבי תל-אביב. זהו שער יום חמישי קלאסי של ספורט "ידיעות אחרונות", לקראת משחק היורוליג בערב. העיתון של הקבוצה ממשיך במסורת מופלאה של 40 שנה, ואפילו עם אותו כתב – רפאל נאה. אלמלא התבקש מבט חדש על ספורט "ידיעות", לא היתה סיבה להתעכב על השער יותר משלוש שניות.

סריקת מערכות - לכל טורי הפרויקט (צילום מקורי: שאטרסטוק)

דפדוף לעמ' 2 הזמין תהיות. מה שהוצג כסיפור מגזיני על בלאט וזכה לכותרת מסוגננת ולתצלום דיוקן מבטיח התגלה כלא יותר מידיעה שגרתית מנופחת. הרבה מלים, מעט חדשות. מאחורי החזות החגיגית התגלתה עבודה עיתונאית לא משכנעת. בלאט עצמו סיפק רק כמה משפטים בנאליים, ייתכן אפילו שנלקחו ממסיבת עיתונאים. האזכור של חילוקי דעות בין ההנהלה למאמן אינו חדש. סימן השאלה שהמערכת הציבה מעל דמותו של בלאט עובר לקוראים. הם אלה שמחפשים כעת תשובה לשאלה מה חידש להם העיתון.

ריבוע קטן בעמ' 2 הבטיח ראיון על כשלון הקבוצה עם גיא גודס, עוזרו של בלאט. יש רק בעיה קטנה: בשביל לקרוא אותו יש לסגור את העיתון וללכת למחשב, לאתר ynet. בכך מסמן העיתון את האמת שעדיין אין אומץ להודות בה: החיים מתנהלים במקום אחר, או בעצם באתר האינטרנט שלנו. התוכן המוצע ב-ynet נראה מעניין יותר מהאטריות הצפודות שהוגשו בעיתון. ההפניה לאתר כמוה כהודאה באוזלת יד. או אם תרצו, העיתון מובס על-ידי עצמו.

שער "ספורט ידיעות אחרונות", 21.11.2013

שער "ספורט ידיעות אחרונות", 21.11.2013

רפאל נאה, המסקר הנצחי של מכבי תל-אביב, הוא שם נרדף לעיתונות של פעם. אין פסול בעיתונות של פעם בתנאי שהיא לא עיתונות חצר. התפקיד של נאה לא רלבנטי כבר מזמן, אבל הקריירה שלו בלתי נגמרת. הסחורה שהוא מספק צפויה ולעוסה. את מירב העניין בנוגע לבלאט מספקים באותו יום ב"ידיעות" אריה מליניאק בפרשנות יצירתית ועמיר פלג בעיתונות נשכנית. ובכל זאת – מי שתופס את מרכז הבמה הוא דווקא נאה, עם אייטם שמתברר כסיפור ללא כיסוי.

עמ' 5 גאה להציג את המנה הראויה הכמעט יחידה שיש למדור להציע: "פלג בחמישי". עמוד שיש לו אוהדים רבים, וגם שונאים. פרשנות חריפה שמתגוללת על גיבורי השבוע בליווי איור מרהיב. הטור של פלג הוא להיט, אבל אינו מנוצל בחזית הספורט של "ידיעות". רבע שער כהפניה לפלג הוא המינימום ההכרחי, בוודאי בהתחשב בהיצע של המדור בחמישי האחרון.

שני עמודי האמצע הציגו את סופרמן רונאלדו, כוכב השבוע בכדורגל העולמי. מעניין שעורכי המדור ויתרו על הפניה בשער, אולי כי כיכב שם יום קודם. ובכל זאת, לפעמים בחירה מתבקשת היא הבחירה הנכונה. התמיהה גדלה מפני שהפניית השער השנייה בגודלה היתה לראיון משעמם עם יוסי מזרחי, מאמן מכבי נתניה. העמוד שקיבל מזרחי היה החוליה החלשה הנוספת של המדור באותו יום. אחרי שתי שאלות בענייני קבוצתו, נשאל מזרחי על נושאים ברומו של עולם. דעתו על ליגת-העל, הדרבי של ירושלים, אבי לוזון או לימור לבנת לא מעניינת ולא באמת חשובה. גם לסתום חור בגודל של עמוד צריך לדעת.

"משחק חופשי" היה לפני כשנה וחצי הטור השבועי שבו מרחו השבוי-לשעבר גלעד שליט ואריק הניג את הגיגיהם המפוהקים. שליט השתחרר בינתיים מהעיתון והקוראים נותרו שבויים של הניג, החתום על טור טרחני-תמהוני.

עמוד של קטעי רכילות מחו"ל נראה דליל ומפוספס. תמונת חברתו של רונאלדו נמרחה מכף רגל ועד ראש, ולמרות זאת לא הצליחה להיות אטרקטיבית במיוחד. מדור שאמור להיות שמח וצבעוני – מעוצב באופן מיושן. עשרה אייטמים קצרים הותירו רושם שנכתבו כלאחר יד. אחד מהם הפנה את הקוראים ל-ynet, שם יוכלו לצפות בחזאית צרפתייה מגישה את הפינה שלה בעירום. ייתכן שעורך לחוץ במיוחד כיוון אקדח לרקתו של יאיר קטן, החתום על הטקסטים, וכפה עליו לגרד חומרים. אין הרבה כבוד מקצועי בליהוק של ראש דסק עולם לתפקיד של כתב רכילות.

ליד ידיעה על איומי עבריינים כלפי כדורגלן שכבה מודעה עגומה, לא תואר לה ולא הדר, שבישרה ביובש כי תחליבי רחצה התגלו כבעלי ריח לוואי, אם כי הם בטוחים לשימוש. כזה הוא מדור הספורט של "ידיעות": לא מסוכן לבריאות, אבל גם לא ממש מזין. בעיקר עולה ממנו ריח לוואי, שמרמז לקוראים שהחיים האמיתיים מתרחשים על המסך. לא בין הדפים.

* * *

מאמר זה מתפרסם במסגרת הפרויקט "סריקת מערכות". חלקו הראשון של הפרויקט מוקדש לעיתון "ידיעות אחרונות"