פעם לכל כלי תקשורת שכיבד את עצמו היה כתב בכנסת. כשהגעתי לכנסת ב-1990 היו לערוץ הראשון, שהיה אז ערוץ הטלוויזיה היחיד, שני כתבים בכנסת: יעקב אחימאיר היה הכתב הראשי, והיה גם כתב כלכלי מתחלף. גם לקול-ישראל היו שני כתבים בכנסת (יואל ניר ז"ל וחיים הכט). היה גם כתב לגלי-צה"ל (דב גילהר).

לעיתונים היו כתבים למכביר. את "הארץ" ייצגו דן מרגלית וכותב שורות אלה, וכן צביקה זרחיה, שעסק בנושאי כלכלה. את "ידיעות אחרונות" ייצגו חיים שיבי וישראל תומר ואת "מעריב" יוסף צוריאל (שהוחלף על-ידי אריק בנדר) וכתב כלכלי מתחלף. אפילו ל"חדשות" מנוחתו עדן היו שני כתבים בכנסת, אמנון לוי ומשה פרל.

כיום נעלמו כמעט כל הכתבים הפרלמנטריים מהכנסת. בערוץ 2 הפך עמית סגל לכתב פוליטי, וכדרך אגב הוא מעביר מדי פעם דיווח מהכנסת. הכתב של ערוץ 1 ארנון מאיר פרש מעבודתו העיתונאית ובמקומו משמש כממלא-מקומו של הכתב הפוליטי בועז שפירא. בערוץ 10 עדיין משמש כתב נדב פרי, אבל פעילותו בכנסת מאוד מצומצמת. גם בעיתונים המצב אינו טוב יותר. הכתב הפרלמנטרי של "הארץ" יהונתן ליס הוא גם כתב פוליטי, ל"ידיעות אחרונות" אין כתב בכנסת מאז פרש צביקה ברוט, והכתב לענייני מפלגות יובל קרני מפרסם מדי פעם כמה שורות על הפרלמנט.

נכון שבמקביל אתרי האינטרנט מסקרים בצורה רחבה את האירועים בכנסת (בעיקר ynet, וואלה ו-nrg), וגם מעבירים מדי פעם שידורים מצולמים, אבל אין בכך כדי להתחמק מהמסקנה המתבקשת ולפיה כלי התקשורת החשובים במדינה אינם מתעניינים במתרחש בכנסת. זו מסקנה מאוד עצובה, משום שהיא מונעת מציבור האזרחים במדינה דמוקרטית לקבל מידע שהוא חייב לדעת.

כלי התקשורת ובעיקר שלוש רשתות הטלוויזיה מוכנים להקדיש דקות יקרות לנאצות ומלים גסות שפולטים הח"כים. הם סיקרו בהרחבה את ח"כ לשעבר אנסטסיה מיכאלי כששפכה מים על ח"כ לשעבר ראלב מג'דלה, כשח"כ מאיר פרוש קשר את ידו באזיק למיקרופון או כשהח"כים הערבים קרעו מעל הדוכן את הצעת החוק בעניין הסדרת קרקעות הבדואים – אבל למרבה הצער אין להם שום עניין בנושאים מהותיים. אין שום העמקה. אין שום ניסיון לעסוק בנושאים "הכבדים" אבל החשובים באמת.

מתי קיים ערוץ טלוויזיה דיון רציני על חוקי המשילות? מתי עסקו בעיתונים בצורה מעמיקה בהשלכות של חוק משאל-עם, שהדיון בו מתחדש ממש בימים אלה? מתי טיפלה התקשורת במידת ההשפעה שיש (אם בכלל) לוועדת החוץ והביטחון על מדיניות הביטחון של ישראל? מתי עסקו במידת ההשפעה של הכנסת על ממדיו של תקציב הביטחון? מתי הקדיש כלי תקשורת כתבה או תחקיר על תפקודה של האופוזיציה, או על יישומם של חוקים? נאדה.

אגב, גם בכנס העיתונאים הגדול שהיה בשבוע שעבר באילת לא מצאו לנכון לדון למשל במערכת היחסים והקשרים בין נבחרי הציבור לבין התקשורת. דיברו על הרבה נושאים אחרים, אבל הנושא החשוב הזה כנראה נראה לראשי אגודת העיתונאים משעמם, וחבל.

גדעון אלון הוא הכתב הפרלמנטרי של "ישראל היום"