"מיהו אלכס גרנובסקי?", שאל שלשום דני קושמרו, מגיש המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2. שאלה מצוינת. התשובה הפשוטה היא שגרנובסקי הוא איש עסקים אוקראיני ושותפו של נוחי דנקנר בהצעה לרכישת השליטה בתאגיד אי.די.בי. אולם שאלה זו ראויה לתשובה מעמיקה יותר.

אם גרנובסקי ודנקנר ייבחרו על-ידי בית-המשפט, אפשרות שעל-פי הפרשנים הכלכליים סבירה בהחלט, גרנובסקי יהיה בעל השליטה בתאגיד עצום במונחי המשק הישראלי, כולל שליטה על כספי פנסיות וחסכונות של אזרחים רבים. היכרות טובה יותר עם האיש ועסקיו היא, אם כן, צו השעה.

זה, לכאורה, מה שאמורים היו צופי חדשות ערוץ 2 לקבל שלשום, בכתבה שהכין עפר חדד. חדד הגיע לאודסה כדי לברר מיהו גרנובסקי, "בניסיון לפזר מעט את הערפל שמרחף מעל בעל ההון האלמוני", כדבריו. קושמרו הציג לצופים את הכתבה כ"גרסתו" של גרנובסקי לתהיות שמרחפות סביבו.

כדי להשיב על השאלה מיהו גרנובסקי נפגש עימו חדד קודם כל בביתו ושאל אותו ישירות: "מי אתה? מיהו אלכס גרנובסקי?". איש העסקים השיב כי הוא יהודי אוקראיני שאוהב את ישראל, אלוהים, משפחתו והרבי מלובביץ'. הכתב הוסיף כמה פרטים אישיים על האיש וציין כי הוא "מחזיק בבעלותו, בין היתר, עסקים בתחום התעופה והמלונאות". לפי חדד, "זה, בגדול, מה שידוע עליו".

בהמשך שוב פנה הכתב לאיש העסקים כדי לשאוב ממנו מידע. "יש תחושה שהרבה סימני שאלה אופפים אותך, אופפים את העסקים שלך", אמר. גרנובסקי ביקש מחדד שיאמין לו כשהוא אומר שעבד קשה במשך תקופה ארוכה כדי להשיג את ממונו, ועשה זאת בצורה "רגילה". לפני שחדד הפנה לגרנובסקי שאלה ישירה על היקף הונו הקדים והזהיר: "אשאל אותך שאלה חצופה או לפחות שאלה לא מקובלת". גרנובסקי השיב כי ברשותו מיליוני דולרים רבים.

במהלך הכתבה נפגש חדד גם עם הרב אברהם וולף, שליח חב"ד לאודסה, שהוגדר כמקורבו של גרנובסקי. הרב וולף הבהיר כי איש העסקים מתייעץ איתו בענייני הלכה בלבד. "הקרן שתעמוד בראש הפירמידה המתהווה היא בכלל קרן למטרות צדקה העונה לשם חב"ד-770", ציין חדד, ובכתבה הוזכר כי גרנובסקי תומך ביד רחבה בפעילויות חב"ד באודסה.

"נראה שכמו היום, גם אחרי רכישת אי.די.בי, אם תצא אל הפועל, יישאר הנסתר רב על הגלוי", סיכם חדד את כתבתו.

אלא שהתמונה שהתקבלה מכתבת חדשות ערוץ 2 היתה חלקית. לא רק ביחס לעובדות המלאות על מהות עסקיו של גרנובסקי, שאותן יודע רק איש העסקים עצמו, אלא גם ביחס למה שכבר פורסם בעניינו. רק לאחרונה פירסמה עיתונאית ערוץ 9 מאיה זינשטיין כתבת תחקיר על גרנובסקי ובה שלל פרטים בעלי עניין לציבור, שלא הוזכרו בכתבת חדשות ערוץ 2.

לפי כתבתה של זינשטיין, קרן הצדקה חב"ד-770 רשומה באמסטרדם, בבניין שבו אין לה כל זכר. זינשטיין הבהירה בכתבתה כי זו חברה הקיימת על הנייר בלבד, וכי בבניין שבאמסטרדם מצויים משרדיו של עורך-הדין המטפל בה. עוד טענה זינשטיין כי קרן חב"ד-770 עצמה שייכת לקרן חב"ד העולמית, שבעליה חסויים, אך הנאמן הראשי שלה הוא אחיו של שליח חב"ד לאודסה, הרב וולף. הרב וולף עצמו, לפי זינשטיין, אינו רק שותפו הרוחני של גרנובסקי, אלא משמש יו"ר חברת האחזקות ZBI, חברה שגרנובסקי רכש לאחרונה ואמורה להיות אחת הקומות בפירמידה שבאמצעותה ישלוט באי.די.בי.


"חצי אלמוני מאוקראינה, טייקון ישראלי שהסתבך וקרן הולנדית משונה עם בעל שליטה חסוי, זה העתיד הוורוד שצפוי לכספי הפנסיה ולחסכונות שלנו", סיכמה זינשטיין בסרקזם את כתבתה. גם עבור צופי ערוץ 9 נותר הנסתר רב על הגלוי, אולם אף המעט שגילתה זינשטיין נעדר מהכתבה של חדשות ערוץ 2.

היחצן רני רהב במרכזה של כתבה במהדורת החדשות של ערוץ 2 על תוכנית הריאליטי "הכוכב הבא", 15.9.13 (צילום מסך)

היחצן רני רהב במרכזה של כתבה במהדורת החדשות של ערוץ 2 על תוכנית הריאליטי "הכוכב הבא", 15.9.13 (צילום מסך)

חדד, אגב, ציין במהלך כתבתו כי הוא וצוותו "הוזמנו על-ידי אנשיו של גרנוסבקי" לאודסה. ככל הנראה זהו בבחינת גילוי נאות לעובדה שמאחורי מימון הביקור באוקראינה עומדים גרנובסקי ואנשיו. לפי עיתונאי "דה-מרקר" מיכאל רוכוורגר, בשבוע שעבר "שיגר גרנובסקי באמצעות דוברו, רני רהב, הזמנה למערכות העיתונים הכלכליים להתלוות אליו לנסיעת בזק של 24 שעות לאודסה שבאוקראינה במטוסו הפרטי".

בעוד שבחדשות ערוץ 2 נהנו מהזמנה וגישה ישירה לראיון הטלוויזיוני הראשון של גרנובסקי עם כלי תקשורת ישראלי, בערוץ 9 מספרים כי לפני פרסום הכתבה הופעל עליהם לחץ ניכר ממשרד רני רהב ומרהב עצמו לגנוז את הכתבה. בין היתר טען הדובר כי הכתבה כוללת פרטים שקריים ועל כן אפשר שתוגש תביעת דיבה. האם הפרטים שהציגה זינשטיין מדויקים? האם קרן הצדקה אכן שייכת לקרן עולמית שהנאמן שלה הוא אחיו של הרב וולף? האם הרב עצמו הוא אכן יו"ר חברת האחזקות של גרנובסקי? חדד לא שאל. גרנובסקי לא השיב.