החזרה הגנרלית של ערוץ 1 לקראת ערב הספורט של יום שני הסתיימה השבוע עם סימני שאלה רבים לגבי ההמשך. מהשבוע הבא תכלול רצועת השידור של ערוץ 1 בערבי שני משחקים מרכזיים מליגות הכדורסל והכדורגל, שמותגו תחת הסיסמה היומרנית "ערב הספורט של ישראל". השבוע שודר רק משחק הכדורסל, בגלל פגרה בליגת הכדורגל, למזלו של הערוץ הציבורי, שהפגין תכנון זמנים לקוי ומרושל.

אורי לוי: "אני מתקומם על הביטוי הפקות דהויות"

אורי לוי: "אני מתקומם על הביטוי הפקות דהויות"

לכך נגיע מיד, אבל קודם כמה מלים על השידור עצמו. הקורא אורי לוי, לשעבר מנהל מחלקת הספורט בערוץ הראשון, תהה השבוע בתגובה לטור הקודם של "עומד בשער" מדוע אני מכנה את שידורי ערוץ 1 "הפקות דהויות". את התשובה אפשר היה לראות באותו ערב בשידור המשחק בין הפועל חולון למכבי תל-אביב. דגלי האוהדים התנופפו שוב ושוב מול המצלמה המרכזית והסתירו את שדה המשחק, המצלמה הקבועה על השעון רעדה כמו היתה נתונה לחסדי הוריקן, כותרת הקלעים הבולטים בישרה שמדובר ב"מוקדמות אליפות אירופה" ובדקות האחרונות והמותחות בישרה כתובית גדולה על התוכנית הבאה, הפריעה לצפייה וכיערה את המסך.

אלה היו הבעיות היותר קטנות. הקטסטרופה האמיתית קשורה לתכנון הזמן. פער של שעתיים בין שני המשחקים אינו מספיק. משחק הכדורסל נפתח בשעה 19:00, ובשעה 21:05 אמור להתחיל משחק הכדורגל. משחק הכדורסל השבוע הסתיים סמוך לשעה 21:25, כ-20 דקות לאחר שמשחק הכדורגל אמור היה להיפתח. שעה קלה קודם לכן הבטיחו ב"מבט", ששודרה במחצית המשחק, כי בשעה 21:00 ישודר פרק מ"לא תשקוט הארץ". מילא האיחור הבלתי נסבל לשידור מוקלט, אבל מה היו עושים ברוממה אם השבוע היו משדרים גם את משחק הכדורגל? קוטעים את משחק הכדורסל ועוברים לכדורגל? ממשיכים עם הכדורסל עד לסיומו ועוברים לכדורגל רק בדקה ה-20? עוברים לשידור משולב ומעצבן בין שני המגרשים? או מעכבים את משחק הכדורגל עם אלפי הצופים ביציע עד שיסתיים משחק הכדורסל? ומה יקרה כשמשחקי כדורסל ייגררו להארכה אחת או שתיים (פרק זמן שעשוי להימשך 25 דקות נוספות)?

וגם אם משחק הכדורסל יסתיים בזמן ויעברו מיד לכדורגל – מה עם סיכום וראיונות? מי שראה השבוע את הדרמה שבה חולון הפתיעה את מכבי תל-אביב וציפה לפרשנות, ראיונות וצבע קיבל משדר ספורט שהומת באיבו. כשהשחקנים והקהל חגגו על הפרקט, חתכו מיד למשדר הדוקומנטרי. במקום ראיון עם גוני יזרעאלי, כוכב המשחק, הופיעו ראיונות עם לוחמי תל-סאקי ממלחמת יום-כיפור. ככה לא עושים משדר ספורט. אם ערוץ הספורט היה משדר את המשחק, הפרי-גיים שלו היה נמשך בסיום חצי שעה נוספת.

אם ערוץ 1 רוצה לעמוד בלו"ז שקבע לעצמו, הוא יצטרך להקדים את משחק הכדורסל לפחות לשעה 18:45 (וכפועל יוצא להקדים את המשדר כולו ל-18:30), לקצר את מהדורת "מבט" ששודרה במחצית מ-20 דקות לרבע שעה – וגם אז אין ביטחון שיגיע למשחק הכדורגל בשעה היעודה, 21:05.

מתוך קדימון לשידור המשחק המרכזי בערוץ 1

מתוך קדימון לשידור המשחק המרכזי בערוץ 1

בעקבות כך עשוי ערב הספורט בימי שני להתארך מארבע שעות לארבע וחצי. כאן עלולה לצוץ בעיה חדשה-ישנה: לפני כעשר שנים קבע בג"ץ כי על רשות השידור לתקצב שידורי ספורט באופן שוויוני בין גברים לנשים. במצב הנוכחי, שבו ערוץ 1 משלם מיליוני שקלים עבור זכויות של ספורט גברים ומקצה לכך זמן מסך ניכר, הוא עשוי להיתקל בדרישה לשדר ספורט נשים בהשקעה דומה. בדיון בוועדה למעמד האשה בכנסת לפני כארבעה חודשים הודה אורי לוי שאין מי שיאכוף את החלטת בג"ץ וכי השוויון אינו מתקיים במלואו.

בעיה נוספת עלולה לצוץ בהמשך העונה: מכבי תל-אביב תבקש פה ושם לא להיכלל כמשחק המרכזי ביום שני, בגלל עומס משחקים באירופה. במקרה כזה, שידור משחק בין הפועל ירושלים לאילת, למשל, צפוי להניב רייטינג דל. כבר השבוע, אחרי כל ההשקעה הכספית והמאמץ הלוגיסטי, נרשמה אכזבת-מה ברייטינג: ממוצע של 2.6% למשחק פתיחת עונה שבו מופיעה מכבי תל-אביב (הפיק לקראת הסיום הצליח לגרור קצת יותר צופים לתוכנית הבאה, 6%).

ייתכן שערוץ 1 ימשוך איכשהו את העונה הנוכחית עם יום שני הספורטיבי, אבל לא בטוח שההשקעה תתברר ככדאית. לא מן הנמנע שבסיום העונה אפשר יהיה לראות את ערוץ 1 זוחל אל ערוץ הספורט ומוכר לו את הזכויות במחיר הפסד, רק להיפטר מהעול. ועד שזה יקרה, שווה יהיה להקשיב ביום שני הקרוב לשדר הכדורסל עמית הורסקי מעביר את השידור במתק שפתיים לשדר הכדורגל, יורם ארבל, זה שהדיח אותו מהמיקרופון לפני כשנתיים.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il