כ-65% מההודעות לעיתונות שמפיצים הבנקים בישראל הופכות לכתבות, רובן המכריע עוד באותו היום שבו משוגרת ההודעה לעיתונות. כך עולה מדו"ח שהכינו הסטודנטים אורי קורסטישבסקי ושי זינגר במסגרת לימודי התואר השני שלהם במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

הסטודנטים אספו את ההודעות לעיתונות שפירסמו חמשת הבנקים הגדולים בישראל במהלך 2012, 149 הודעות בסך-הכל, ובדקו כמה מהן הפכו לכתבות באתרי האינטרנט של "דה-מרקר", "גלובס" ו"כלכליסט", כמו גם באתרים ynet ו-nrg. בבדיקה נמצאו 216 כתבות שהתבססו על ההודעות.

פרסום הודעות לעיתונות ככתבות על פי אתרי חדשותלפי הדו"ח, הסיכוי הגבוה ביותר עבור הודעה לעיתונות להתפרסם ככתבה עיתונאית הוא באתר "גלובס", שם זכו כ-39% מההודעות להתפרסם ככתבות, לעומת 34% ב"כלכליסט" ו-28% ב"דה-מרקר". מבין האתרים הכלכליים, "גלובס" נמצא גם במקום האחרון מבחינת מספר הפעמים ששולבה בכתבה דעת מומחה. רק ב-3% מהכתבות שפורסמו ב"גלובס" על סמך הודעות לעיתונות של הבנקים שולבו דעות של מומחים לנושא, וזאת לעומת 4% ב"כלכליסט" ו-8% ב"דה-מרקר".

ממצא מעניין נוסף שהתגלה בבדיקה נוגע ליחס שמקבלים הבנקים השונים מהעיתונים. בנק הפועלים, כך התגלה, מקבל את היחס הטוב ביותר מהעיתונים, ובעיקר מ"גלובס". 45% מההודעות לעיתונות שהוציא בנק הפועלים הפכו באתר "גלובס" לכתבות, וזאת לעומת 39% ב"כלכליסט" ו-30% ב"דה-מרקר". בנק לאומי זכה ליחס טוב מהאתרים, אם כי מעט פחות מהפועלים. אחריו הבנקים דיסקונט והבינלאומי (את בנק מזרחי-טפחות לא כללו הסטודנטים בבדיקה, בשל המספר המצומצם של הודעות לעיתונות שהוציא במהלך השנה).

הדו"ח נכתב עבור עמותת "הצלחה" במסגרת הסמינר "תקשורת לכל – מפת התקשורת וצדק חברתי" שמעביר פרופ' עמית שכטר, ונעשה בהנחיית פרופ' שכטר, משה שוורץ ועו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה".

ממצאים נוספים

אחוזי הפרסומים מבוססי ההודעות לעיתונות שנבדקו, ללא שם הכתב, בכלל אתרי החדשות

אחוזי הפרסומים מבוססי ההודעות לעיתונות שנבדקו, ללא שם הכתב, בכלל אתרי החדשות

מספר הכתבות שפורסמו על בסיס ההודעות לעיתונות, בחלוקה לחודשים, בהשוואה למספר ההודעות לעיתונות שפורסמו באותה תקופה

מספר הכתבות שפורסמו על בסיס ההודעות לעיתונות, בחלוקה לחודשים, בהשוואה למספר ההודעות לעיתונות שפורסמו באותה תקופה

היחס שבין מספר ההודעות לעיתונות לבין מספר הכתבות בכל חודש

היחס שבין מספר ההודעות לעיתונות לבין מספר הכתבות בכל חודש

כמה כתבות המבוססות על הודעה לעיתונות התפרסמו באותו יום, בתוך 24 שעות ולאחר 24 שעות מרגע שליחת ההודעה

כמה כתבות המבוססות על הודעה לעיתונות התפרסמו באותו יום, בתוך 24 שעות ולאחר 24 שעות מרגע שליחת ההודעה

מספר הכתבות המבוססות על הודעות לעיתונות שמפרסם כל אתר חדשות מקוון, בתוך פחות מ-24 שעות, עד 24 שעות ואחרי 24 שעות ממועד שליחת ההודעה

מספר הכתבות המבוססות על הודעות לעיתונות שמפרסם כל אתר חדשות מקוון, בתוך פחות מ-24 שעות, עד 24 שעות ואחרי 24 שעות ממועד שליחת ההודעה

אחוז הכתבות שהתפרסמו בעקבות ההודעות לעיתונות ונשאו כותרת שונה מכותרת ההודעה

אחוז הכתבות שהתפרסמו בעקבות ההודעות לעיתונות ונשאו כותרת שונה מכותרת ההודעה

אחוז הכתבות המבוססות על הודעה לעיתונות, שבהן הכותרת של הכתבה שונה מכותרת ההודעה לעיתונות, לפי כלי תקשורת

אחוז הכתבות המבוססות על הודעה לעיתונות, שבהן הכותרת של הכתבה שונה מכותרת ההודעה לעיתונות, לפי כלי תקשורת

אחוז הכתבות שאליהן נוסף מידע בהשוואה להודעה לעיתונות, ואלו שבהן הטקסט נותר בעינו

אחוז הכתבות שאליהן נוסף מידע בהשוואה להודעה לעיתונות, ואלו שבהן הטקסט נותר בעינו

אחוז הכתבות שבתוכנן חל שינוי בהשוואה להודעות לעיתונות שעליהן הן מבוססות, בחלוקה לאתרי החדשות המקוונים

אחוז הכתבות שבתוכנן חל שינוי בהשוואה להודעות לעיתונות שעליהן הן מבוססות, בחלוקה לאתרי החדשות המקוונים