מחרב המסיבה

פגישת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ברק אובמה תופסת באופן טבעי את הכותרות הראשיות בשערי כל העיתונים. כמו אתמול, גם הבוקר בולטים "מעריב" ושליחו אלי ברדנשטיין בסיקור ביקורתי יחסית.

בעוד ששער "ידיעות אחרונות" דומה הבוקר להפליא לשער "ישראל היום", ועיתון "הארץ" שומר על נימה אופטימית, הכותרת הראשית של "מעריב" קוראת: "מאחורי החיוכים ומפגן האחדות: פערים מהותיים בין נתניהו לאובמה". ברדנשטיין מדווח בכפולה הפותחת על "פערים מהותיים בנוגע לאופן הטיפול הנדרש בסוגיית הגרעין האיראני" וטוען כי "נתניהו נמצא במלכוד" כיוון שהוא "מבין היטב כי הוא מוכרח לפחות להיראות כמי שנותן סיכוי למהלך הדיפלומטי".

ב"ישראל היום" מבליטים כמובן את הישגיו של ראש הממשלה. הכתב המדיני שלמה צזנה מדווח על ההסכמה העקרונית בין שני המנהיגים – "אין לאפשר לאיראן להגיע לפצצה גרעינית" – ומביא באריכות את עיקרי הדברים של השניים בתום הפגישה. בטור נפרד מספק צזנה פרשנות להצהרות וגם חולק את חוויותיו מהביקור בחדר הסגלגל של הבית-הלבן. "בכל פעם שנפתחות דלתות החדר הסגלגל, משתלטת אותה הבנה: זוהי לשכתו של מנכ"ל העולם", הוא כותב.

שני טורי הפרשנות המרכזיים, מאת דן מרגלית (צופה נאמן בערוץ 1) ובועז ביסמוט, מבליטים את החיובי. ביסמוט מדמה את יחסי ארה"ב-ישראל ליחסים מבוססים של זוג נשוי, בעוד שאת יחסי ארה"ב-איראן הוא מגדיר "סתם רומן של סוף קיץ". נראה כי לפי עולם הערכים של עורך חדשות החוץ בעיתון, יש לסלוח לאדם נשוי על בגידתו, במיוחד אם עשה זאת בשלהי הקיץ. העיקר שחזר הביתה.

"אובמה ונתניהו נראו בסיום הפגישה מחויכים ושידרו לנוכחים מסרים של הסכמה ותיאום", מדווח ברק רביד בשער "הארץ". טור פרשנות פרי עטו נושא את הכותרת "קיבל את מבוקשו", ומכוון לנתניהו.

ב"ידיעות אחרונות" מובלט שינוי הטון שניכר בדברי ראש ממשלת ישראל. אורלי אזולאי מדגישה זאת בדיווחה ("מול המצלמות לפחות הוא נשמע כמי שהבין כי עתה הוא זמן הדיפלומטיה") וכן בטור פרשנות ("במקום לחרב את המסיבה, הוא הצטרף אליה").

לצד זאת מבהירה אזולאי כי "ראש הממשלה מצדו לא יכול היה לצפות לדברים ברורים יותר מאלו ששמע מפי אובמה בסוף הפגישה". צביקה ברוט מוסיף כי "בפמלייתו של נתניהו הביעו אמש שביעות רצון מהפגישה". לידיעה נלווית טבלה תחת הכותרת "מתואמים, אבל", המסכמת את "ההסכמות" ו"המחלוקות" בין ישראל לארה"ב, אולם הטון הכללי חיובי, וכולל כותרות על רקע כחול ותצלומים של לחיצות ידיים. נגדיר זאת כך, כדי שגם קוראי "מקור ראשון" יבינו: לו מזדמן הבוקר למרגל האיראני לראות את סיקור פגישת נתניהו-אובמה ב"ידיעות אחרונות", בוודאי מתעוררת בו "חלחלה אירוטית".

דיגמי את דיגמי

כתבת השער במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" עוסקת בהשתתפותו של עבריין מין מורשע בתוכנית הטלוויזיה החדשה של ערוץ 10, "הכפר". העיתון, שאין לו שום בעיה לקדם באופן עקבי את האינטרסים הפוליטיים של איש ציבור שהורשע בעבירות שוחד, מעורר בקוראיו זעזוע לנוכח העובדה שאחד ממשתתפי התוכנית הורשע בעבירת מין.

בשבוע שעבר פירסם "ידיעות אחרונות" כי המשתתף דודו דיגמי הורשע בעבר בבעילת קטינה בהסכמה, מעשה נפשע ללא כל ספק. הפרסום בעיתון עורר הד ניכר ובוודאי יתרום לשיעור הצפייה בתוכנית.

במקביל, יש לציין, התפרסמו בשער "ידיעות אחרונות" בימים האחרונים מודעות מטעם ערוץ 10 המקדמות את התוכנית, כולל מודעה גדולה שפורסמה בשער גליון יום שישי האחרון. ערוץ 10 מנוהל כיום על-ידי מי שערך בעבר את "ידיעות אחרונות", רפי גינת, שנחשב למקורבו של העורך האחראי ומנהל העסקים הכללי של העיתון, ארנון (נוני) מוזס.

הבוקר, יום לפני עליית תוכנית הטלוויזיה "הכפר", שוב מתפרסמת בתחתית שער "ידיעות אחרונות" מודעה המקדמת את השידור. בחלק העליון של השער מתפרסמת הפניה לכתבת השער של המוסף "24 שעות" בדבר העבריין שמשתתף בה. ברור כי המודעה לא תעורר עניין בתוכנית כמו ההפניה ("חשיפת 'ידיעות אחרונות' – סערה בריאליטי").

שער מוסף "24 שעות", 1.10.13

שער מוסף "24 שעות", 1.10.13

"האם אדם שהורשע בעבירת מין ובתקיפה יכול לככב בטלוויזיה?", תוהה כותרת בשער המוסף "24 שעות". בהמשכה מובטחים גילויים חדשים על עבריינותו של דודו דגמי. שני כתבים חוקרים של העיתון, שחר גינוסר וגיא ליברמן, בחיזוק כתב הבידור הבכיר רז שכניק, חתומים על הכתבה. היא מלאה כל טוב:

קורבן התקיפה המינית, שהיתה בת 13 וחצי בעת האירוע, "מדברת כעת לראשונה" ומספרת על החוויות הקשות שעברה מאז; מנכ"ל הרשות השנייה מבטיח לבחון את המסר שעולה מהתוכנית; ערוץ 10 מספק את עמדתו העקרונית; דגמי עצמו מצוטט על סמך דברים שאמר אתמול בתוכנית חדשות הבידור של גיא פינס (אף היא משודרת בערוץ 10); בוקי נאה, ממשתתפי התוכנית, משוחח עם כתבי "ידיעות אחרונות" בעקבות סטטוס מעורר מחלוקת שכתב על הפרשה בפייסבוק; יו"רית ומנכ"לית משותפת במרכז נגה לנפגעי עבירה מביעה את עמדתה; וכמובטח – כתבי "ידיעות אחרונות" חושפים שרק לאחרונה הוגש נגד דגמי כתב אישום נוסף, הפעם בעקבות סכסוך שהיה מעורב בו (כשהוא חמוש בסכין) עם אדם שבא לעקל את רכבו. בסך-הכל כתבה מקיפה ומושקעת העוסקת בתוכנית מציאות, אבל לאו דווקא במציאות עצמה.

"אנשים שואלים אותי אם דודו דגמי זה דודו דגמי. כלומר, אם דגמי מהריאליטי 'הכפר', שמשודר בערוץ 10, זה אותו דגמי שכתבתי עליו סדרת תחקירים", כותבת הבוקר שרון שפורר במדור הדעות של "הארץ". "התשובה היא לא. לצערי, זה לא אותו דודו דגמי. דגמי מסדרת התחקירים לא הורשע בבעילה אסורה בהסכמה של קטינה כמו דגמי מהריאליטי, הוא בסך-הכל סירסר במאות נשים, היכה כמה מהן, שבר כוסות זכוכית על ראש של ברמן, והיום הוא סוחט באיומים אנשים שמפריעים לפרויקטי הנדל"ן הענקיים שלו ושל שותפיו.

"[...] מעולם לא הוגש נגד דגמי כתב אישום. הוא נהפך לעד מדינה והסגיר את רשת הסחר בנשים שבה היה הדמות הבכירה. תמורת סגירת 24 תיקים חמורים שנפתחו נגדו במשטרה, העיד נגד שותפיו, שקיבלו עונשים של בין שלוש ל-18 שנות מאסר. אלא שהוא לא עזב את עולם הפשע. תוך כדי המשפט הצטברו נגדו עוד תלונות על סחיטה באיומים, אבל רובן נסגרו. גם את עולם הזנות לא זנח.

"[...]  אבל דגמי הזה לא משתתף בשום תוכנית ריאליטי, ולכן הוא לא מעניין אף אחד. החסות המוזרה שדגמי מקבל מהמשטרה, מהפרקליטות ומרשות המסים (שאינה תוהה כיצד נהפך בן-לילה מסוחר נשים לאיל נדל"ן) לא הולידה שום עצומה ולא הטרידה כמעט איש. אפילו לא את ארגוני הנשים. אבל אולי זה יקרה יום אחד, אם הוא יגיע לפריים-טיים של אחד מערוצי הטלוויזיה".

מבחן לפיד

הכפולה הפותחת של "גלובס" הוקדשה אמש ל"קרב על תקציב הביטחון". בערבו של יום שנפתח עם כותרת מאיימת ב"מעריב" על קיצוץ בתקציב מערך ההגנה נגד טילים של צה"ל, דיווח אדריאן פילוט כי "תקציב הביטחון נפתח שוב לדיון, ונראה כי הקיצוץ המתוכנן בסך 3 מיליארד שקל לא ייצא לפועל". במערכת הביטחון דורשים תוספת של 4–4.5 מיליארד שקל.

סטלה קורין-ליבר מגדירה בטור פרשנות נלווה את העימות על תקציב הביטחון כ"מבחן האמיתי הראשון של יאיר לפיד" ומאתגרת את שר האוצר. לדבריה, "זו הפעם הראשונה שלפיד נתקל בגוף חזק מאוד, החזק במדינה [...] ללפיד יש הזדמנות נדירה להוביל שינוי מיוחל. הזדמנות אחת בדורות רבים, ומי יודע – אולי גם יחידה לכמה וכמה שנים בעתיד. הוא יכול לקחת כעת את המערבולת המכוונת הזו, ולעשות בה סדר. סדר הוגן ונכון לטובת איכותו של צה"ל, לטובת הכלכלה והחברה".

גם ב"ידיעות אחרונות", שבו משמש שר האוצר הנוכחי ובעל הטור לשעבר דוגמן הבית של הפוליטיקה הישראלית, קיים "מבחן לפיד" – האם ניתן לפרסם ידיעה על התפתחות חיובית בכלכלה הישראלית בלי להצמיד לה תצלום של שר האוצר או ידיעה על התפתחות שלילית עם תצלומו. הבוקר נכשל העיתון במבחן. ידיעה במוסף "ממון", המתפרסמת תחת הכותרת "הפתעה טובה: האבטלה בירידה", מלווה בתצלום של לפיד. כיתוב התצלום: "בניגוד למגמה העולמית. שר האוצר יאיר לפיד".

ב"ישראל היום", אגב, המבחן הפוך – וגם הם נכשלים. ידיעה על ירידה באבטלה, שבעבר היתה בוודאי מלווה בתצלום של חביב העיתון שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, מתפרסמת הבוקר בליווי תצלום של לשכת תעסוקה.

ב"מעריב" מדווחים אריק בנדר ודליה מזורי כי שר האוצר צפוי לנאום היום בפני הפרלמנט ההונגרי. העיתונאים מביאים את עיקר הנאום שיישא לפיד, אולם אינם מסתפקים במידע על העתיד לבוא, אלא חוזים כי מעל דוכן הנואמים שר האוצר "יעלה בהתרגשות" את זכרו של אביו, יוסף (טומי) לפיד. גם בכותרת המשנה של הידיעה מודגש כי השר יספר היום על אביו "בהתרגשות". יש עתיד, והוא ידוע לכתבי "מעריב".

דוד ניצח

באוגוסט 2012, בעקבות עדות של עובד לשעבר בחברת ההימורים של שלדון אדלסון לאס-וגאס סנדס כי איש העסקים האמריקאי אישר מתן שירותי זנות במתחמי ההימורים שבבעלותו, פירסמו שני ארגונים דמוקרטיים בארה"ב הודעות גינוי. אדלסון הכחיש את טענת עובד החברה ואיים בתביעות ענק נגד שני הארגונים.

הארגון הראשון, הוועדה הדמוקרטית לקמפיין בקונגרס, התנצל בפני אדלסון. ב"ישראל היום" פורסמה על כך ידיעה בולטת, בראש עמ' 11, תחת הכותרת "המפלגה הדמוקרטית פירסמה התנצלות בפני שלדון אדלסון".

"ישראל היום", 5.8.12

"ישראל היום", 5.8.12

הארגון השני, המועצה היהודית הדמוקרטית הלאומית, סירב להיכנע לדרישות אדלסון ולא הביע התנצלות. גם על כך פורסמה ידיעה בולטת ב"ישראל היום", בראש עמ' 13. תחת הכותרת "סירוב היהודים הדמוקרטים להתנצל בפני אדלסון – חרפה", הביא עורך חדשות החוץ של העיתון, בועז ביסמוט, את עמדת עורך-הדין הדמוקרטי פרופ' אלן דרשוביץ. "מדובר בלשון הרע מהחמורות ביותר", התבטא אז הפרקליט. אדלסון עצמו הגיש תביעת דיבה בסך 60 מיליון דולר נגד הארגון.

לשני הדיווחים של "ישראל היום" צורף גילוי נאות על הקשר בין אדלסון לעיתון.

"ישראל היום", 10.8.12

"ישראל היום", 10.8.12

אתמול דחה בית-המשפט בניו-יורק את התביעה. ב"ישראל היום" אין לכך הבוקר כל זכר. לא כותרת ענק ולא ידיעה קצרה בטור צד, לא ציטוט של פרקליט בכיר ולא גילוי נאות. דממה. "אינך יכול להתנהג כבריון באמצעות כספך", אמר לרויטרס יו"ר הארגון מארק סטנלי בעקבות פסיקת בית-המשפט, והוסיף: "דוד ניצח את גוליית".

אין צורך בחקירה

"ידיעות אחרונות" הקדיש אתמול כותרת בעמוד השער ואת כל עמ' 10 לסיקור תאונת דרכים קטלנית שבה דרסה משאית סמיטריילר ילד בן 10 שרכב על אופניו. מסגור הידיעה, מאת ירון דורון, הפנה אצבע מאשימה כלפי נהג המשאית. "ילד בן 10 נדרס למוות במעבר חציה בירושלים", סיפרה כותרת הגג. "לא היה לו סיכוי", קראה הכותרת. "במשטרה מעריכים: הנהג לא נתן זכות קדימה", נכתב בכותרת המשנה. את הכתבה ליוו תצלום תקריב של הילד שנהרג ותצלום נוסף של זירת התאונה, שבו ניתן לראות אופניים מעוקמים על רקע משאית גדולה.

אולם מתקנות התעבורה עולה כי רכיבת אופניים "על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד" אסורה. מאחורי התקנה עומדת ההנחה כי רוכב אופניים נע במהירות רבה יותר מהולך רגל, ועל כן יהיה קשה יותר להבחין בו ולתת לו זכות קדימה כשהוא מבקש לחצות מעבר חציה. ב"ידיעות אחרונות" דווח אתמול כי רשיונו של הנהג נשלל ל-90 יום ובתום חקירה יוחלט אם להגיש נגדו כתב אישום. יש לקוות שהחוקרים יבססו את מסקנתם על ממצאי חקירתם ולא על הסיקור הרגשני והחד-צדדי של "ידיעות אחרונות".

בשולי "ישראל היום"

"ישראל היום" ראוי לשבח על ההתעניינות שהוא מגלה היום בקורבנות משולי החברה בישראל. תחת הכותרת "נשים ערביות הפגינו בצפון: 'די לרצח נשים וילדים'", מדווח דני ברנר כי כ-50 נשים הפגינו אתמול מול בנייני התביעה הכללית בנצרת-עילית במחאה על "הרשלנות שמגלים מוסדות אכיפת החוק בכל הקשור לטיפול בנושאי אלימות במשפחה ופענוח מקרי רצח במגזר הערבי".

סמאח סלאימה, חברת הוועד למאבק ברצח נשים ערביות, מצוטטת: "קל לרצוח נשים, בייחוד אם הן ערביות. אנחנו דורשות בתוקף מהממסד המשפטי ומרשויות אכיפת החוק לקבל אחריות ולהפסיק את הזלזול הבלתי נסבל בתלונות ובפניות של נשים ערביות, שחשות איום ממשי על חייהן". לידיעה, המתפרסמת בטור צד בעמ' 9, נלווה תצלום מההפגנה. באף עיתון אחר לא דווח עליה.

לעומת זאת, מאכזב לראות כי גם העיתון בעל הגב הכלכלי החזק ביותר בישראל מסכים לשתף פעולה עם יוזמות יחצניות ולפרסם ידיעות שיווקיות שאין בהן כל עניין לציבור. בתחתית עמ' 21 של "ישראל היום", תחת הכותרת "אמנות בולגרית בבנק דיסקונט", מדווח "כתב 'ישראל היום'" כי "בסניף בת-ים של בנק דיסקונט חגגו אמש את פתיחת התערוכה של האמנית הבולגרית סולטנה סורג'ון, שבה הוצג מגוון נרחב של יצירותיה השונות". לדיווח נלווה תצלום שבו ניתן לראות, בין היתר, את יו"ר דירקטוריון הבנק ד"ר יוסי בכר וראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני.

ענייני תקשורת

לי-אור אברבך דיווח אתמול ב"גלובס" ששלמה בן-צבי החליט שב"מעריב" לא תתקיים עוד עבודה בשבתות, ש"ישראל היום" ביטל לעובדיו את המנויים ל"ידיעות אחרונות", ושמנכ"ל הרשות השנייה חתם על מגבלה שלפיה לא יוכל לעסוק בזכיינית רשת, שכן בעבר עבד בחברה שבבעלות משפחת עופר, המחזיקה במניות הזכיינית. תוקף המגבלה, ציין אברבך, יפוג בעוד כחודש.

נתי טוקר מדווח ב"דה-מרקר" כי רשות השידור תקיים אירוע להשקת לוח שידורים חדש, שכלל לא אושר.

לפי מדור הרכילות של "גלובס" (מיכל גלנטי), בין האורחים בחתונת בנו של העיתונאי מנחם הורוביץ היו היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, השרים יצחק אהרונוביץ' וסילבן שלום, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ואיש העסקים מוטי זיסר.