פרופ' אמיר חצרוני, התובע את אורטל בן-דיין בגין סטטוס בפייסבוק שבו ייחסה לו צריכה של שירותי זנות, הגיש שלשום (9.9.13) קובלנה פלילית במקביל לתביעה האזרחית שבמסגרתה הוא דורש להטיל על הנתבעת לשלם לו פיצויים בסך 400 אלף שקל ולפרסם הודעה שבה היא מכחישה את טענותיה. לדברי עורכת-הדין המייצגת את פרופ' חצרוני, ההחלטה להגיש קובלנה פלילית במקביל להגשת תביעת הפיצויים נועדה לייצר הרתעה.

על-פי כתב הקובלנה, דבריה של בן-דיין על חצרוני הם בגדר "לשון הרע חמורה ביותר על אודות הקובל, וגרמו לו לנזק עצום ובלתי הפיך". עוד נכתב במסמך כי התבטאותה של בן-דיין פורסמה בפומבי במטרה לפגוע בחצרוני ולהעליב אותו, ועל כן יש טעם לראות במעשה לא רק עוולה אזרחית, כי אם גם עבירה פלילית.

"כוונתה הפלילית של הנאשמת עולה, בין היתר, מן העובדה שהיא פירסמה לשון הרע כוזבת על אודות הקובל שעה שידעה כי הדברים שפורסמו אינם אמת. יתרה מזאת, הנאשמת בחרה להשמיט מהפרסום ולהסתיר מהציבור מידע שהיה ברשותה, ואשר אילו היתה מפרסמת אותו, היתה ה'תיזה' שאותה ביקשה להציג קורסת", נכתב.

להורדת הקובץ (PDF, 138KB)

בשיחה עימה מסבירה עורכת-הדין המייצגת את חצרוני, יעל תותחני, כי ההחלטה לקדם במקביל הליך אזרחי והליך פלילי נועדה להבהיר שלמלים יש כוח. "אנחנו רוצים הרתעה", אומרת עו"ד תותחני בתשובה לשאלה בנוגע לסוג העונש שלדעתה יש להטיל על בן-דיין מלבד הפיצויים המבוקשים.

"אנחנו רוצים שאנשים יבינו שיש השלכות למלים", מוסיפה עו"ד תותחני. "שיש חופש ביטוי, אבל שאסור לשקר. שבנאדם יכול להגיד מה שהוא רוצה כל עוד מדובר בדעה. כמו שחצרוני אמר לבן-דיין בדיון, 'מותר לך להגיד לי שאני מכוער, שאני טיפש, שאני גמד – אבל אסור לך להגיד דבר שהוא שקר אובייקטיבי, כמו למשל שאני הולך לזונות'. זו עובדה שקרית".

סעיף 6 בחוק איסור לשון הרע קובע כך: "המפרסם לשון הרע, בכוונה לפגוע, לשני בני-אדם או יותר זולת הנפגע, דינו - מאסר שנה אחת".

בן-דיין: "מדובר בתביעת השתקה"

הצהרת הכוונות של עו"ד תותחני חושפת את מניעיו הפסולים של חצרוני עצמו, אומרת הנתבעת בן-דיין. "מה זה 'לשם הרתעה'? 400 אלף שקל זה לא הרתעה? הסכום הזה רק מעיד שמדובר בתביעת השתקה", היא אומרת בשיחה עימה, וטוענת כי הגשת הקובלנה נועדה לגרום לה להוצאות נוספות. לדבריה, מדובר ב"ניצול לרעה של הליך משפטי".

"בגדול, התרשמתי שהקובלנה הפלילית היא עוד דרך להטריד אותי ולקנטר אותי ולהלך עלי אימים", אומרת בן-דיין. "בית-המשפט רואה קובלנות כאלה כקנטרניות, במיוחד כשלצדן מוגשת תביעה אזרחית, ופה מדובר בתביעה חסרת פרופורציה בסכום של 400 אלף שקל".

לדבריה, בדיון שנערך שלשום רמז השופט, אברהם טננבוים, כי גם אם תתקבל התביעה האזרחית, סכום הפיצויים שייפסק לטובת חצרוני יהיה נמוך בהרבה מהמבוקש, ברוח פסיקה שנתן לפני שנים אחדות ובה הורה לבלוגרית שפירסמה דברי לשון הרע בבלוגה האישי לשלם לתובע 300 שקל.

"אני מניחה שהקובלנה הפלילית תתבטל", מוסיפה בן-דיין. "לגבי תביעת הפיצויים – קשה לי לדעת, כי לשון הרע זה דבר מאוד מעורפל ותלוי נסיבות. אני מניחה שאני אנצח במשפט הזה, אבל אני לא יודעת עדיין מה זה אומר לנצח במשפט הזה".

כשהיא נשאלת אם יעלה בידה להוכיח כי אמרה אמת, אומרת בן-דיין כי המצב מורכב. "אני צריכה לשכנע את השופט שכשאמרתי את הדברים האמנתי שהם נכונים – חצרוני נצפה כמה פעמים ברחוב צ'לנוב בתל-אביב, באזור מוכה זנות, ולא היה ברור למה הוא נמצא שם" (במסגרת ההליך המשפטי התברר כי חצרוני מחזיק ברחוב זה בנכס שהוא משכיר).

"מעבר לזה", מוסיפה בן-דיין, "צריך להתחשב גם בלשון הרע שקדם ללשון הרע – התגובה שלי על כך שהוא 'מכתת רגליו בדרום תל-אביב' היתה תגובה ישירה לכך שהוא לקח תמונה של שלוש נשים שזוהו בשמן ובפנים שלהן, וטען שאף אחד לא היה עושה מעשה חצי-מיני איתן, ובהמשך טען שאף אנס לא היה אונס אותן. יש פה עניין של תום לב, וכמובן את ההקשר הרחב".

השופט החליט שלא לדחות את התביעה על הסף

טרם הוגש כתב הגנה בקובלנה הפלילית, אולם השבוע נערך בבית-משפט השלום בירושלים דיון מקדמי בתביעת הדיבה האזרחית שהגיש פרופ' חצרוני נגד בן-דיין, ובה הוא דורש בשל אותו פרסום פיצוי בסך 400 אלף שקל. לפי פרוטוקול הדיון, השופט טננבוים לא הצליח לשכנע את הצדדים להגיע לפשרה.

להורדת הקובץ (PDF, 321KB)

נוסף על כך החליט השופט במהלך הדיון שלא לדחות את התביעה על הסף, כפי שביקשה עו"ד עילית גלעד, באת כוח בן-דיין; מנגד החליט השופט שלא למחוק סעיפים בכתב ההגנה כפי שביקשה באת כוח פרופ' חצרוני.

"מהרגע הראשון לתביעה מתנהל קרקס על חשבוני", טענה בן-דיין בבית-המשפט, כך לפי הפרוטוקול. "צולמתי במצלמה נסתרת ויש סרטון, אני מוזמנת לבית המשפט על ידי הפייסבוק, תייגו אותי יחד עם עו"ד תותחני בפייסבוק, לי זה נראה לא לעניין".

"התיק הזה הוא תיק תקשורתי לטוב ולרע", השיב פרופ' חצרוני, "התקשורת מתעניינת בו".

"אני מזכיר לצדדים כי אין לפרסם כל פרט על ההליך תוך כדי ההליך", כתב השופט טננבוים, וקבע מועדים לשמיעת הראיות.

ק"פ 5294-09-13

5472-07-13