כלי תקשורת רבים דיווחו אתמול על נתוני הרייטינג בתוכנית סיום העונה של "האח הגדול". כצפוי, התוכנית קבעה נתונים גבוהים במידה חריגה, והדיווחים היו דרמטיים בהתאם. יחד עם זאת, גם הפעם דיווחו כל אמצעי התקשורת על הנתונים לפי חתך משקי הבית באוכלוסייה, חתך שמנפח ומעוות את נתוני הצפייה.

"גמר "האח הגדול": 41.6% רייטינג", נכתב בכותרת ידיעה ב"גלובס"; "רייטינג מטורף לגמר 'האח הגדול': שיא כל הזמנים – 41.6% לניצחון של טהוניה", נכתב בכותרת ידיעה ב"אייס"; "רייטינג יומי: גמר 'האח הגדול' עם 41.6% – הגבוה מכל העונות", נכתב בכותרת ידיעה ב"וואלה"; "גמר 'האח הגדול' עם רייטינג שיא של 41.6%", נכתב בכותרת ידיעה של "דה-מרקר"; "41.6% רייטינג נרשמו בממוצע, כשברגע ההכרזה קפץ הנתון ל-44.8%", דווח ב"mako", אתר הבית של הזכיינית קשת. "הארץ" היה היחיד שדיווח על נתון שונה – "36.2% צפייה נרשמו בגמר העונה החמישית ששודר אתמול", נכתב בדיווחו.

הפער בין נתוני "הארץ" לאלה של יתר כלי התקשורת נובע מהנטייה לדווח על הרייטינג לפי משקי הבית של האוכלוסייה היהודית בלבד. "הארץ" מדווח על הרייטינג לפי משקי הבית של כלל האוכלוסייה, ועל כן המספרים מעט נמוכים יותר. באופן חריג, בכל הדיווחים שלעיל, למעט אלה שפורסמו ב"גלובס" ו"mako", צוין בגוף הידיעה כי הנתונים מתייחסים לאוכלוסייה היהודית בלבד (או לכלל האוכלוסייה במקרה של "הארץ"). פעמים רבות כלי התקשורת כלל אינם טורחים ליידע את קוראיהם בדבר חתך האוכלוסייה שהם מציגים.

אלא שבאתר הוועדה הישראלית למדרוג ניתן למצוא גם את נתוני הרייטינג לפי חתך הפרטים שצפו בתוכניות ולא משקי הבית. כמו במקרים קודמים, גם במקרה של גמר "האח הגדול" בדיקה לפי חתך זה מצמצמת במידה ניכרת את שיעור הצפייה בתוכניות. 20.1% מכלל הפרטים בני ארבע ומעלה צפו בתוכנית הגמר של "האח הגדול", מספר מרשים, אך כמחצית מזה שנקבו רוב כלי התקשורת.

הוועדה הישראלית למדרוג שולחת לכלי התקשורת המדווחים על נתוני הרייטינג את דירוג התוכניות היומי לפי משקי בית בלבד, וזאת על אף שברשותה גם דירוג התוכניות לפי חתך של פרטים באוכלוסייה, המשקף באופן מדויק יותר את שיעור הצפייה בתוכניות. בעבר, בתשובה לפניית "העין השביעית", הסבירה מנכ"לית הוועדה, ד"ר יפעת בן-חי–שגב, כי שינוי בנהלי הפצת הנתונים כך שכלי התקשורת המדווחים על הרייטינג יקבלו גם את החתך לפי פרטים באוכלוסייה יכביד על הוועדה, שתקציבה השנתי עומד על כ-12 מיליון שקל.