בשעה שעתידה של רשות השידור שרוי בערפל ועובדיה חוששים מפני סגירה ופיטורים המוניים, הולך ותופס תאוצה ניסיון להעברת עובדי הרשות מאגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב לארגון העיתונאים בישראל. ברקע המהלך אכזבה מתוצאות הבחירות האחרונות לאגודת העיתונאים בירושלים ומאבק עיקש של שתי האגודות, בירושלים ובתל-אביב, בהנהלת רשות השידור.

זה עשרות שנים שהאיגוד הארצי של עיתונאי ישראל (המורכב מאגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב) הוא הארגון היציג של עיתונאי רשות השידור שמועסקים באמצעות חוזה קיבוצי. מאחר שרוב מתקני הרשות שוכנים בירושלים, רוב עובדי הרשות חברים באגודה הירושלמית. בתחילת השנה נערכו בחירות לאגודה זו, ואלו הציפו מחדש את המחנאות האופיינית לרשות. מועמדים המזוהים עם מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם ועוזרו הבכיר זליג רבינוביץ' ביקשו להדיח את הנהגת האגודה, המזוהה עם ההנהלה הקודמת. תוצאות הבחירות הותירו אותם מאוכזבים. נציגי המחנה האופוזיציוני להנהלת הרשות, בהנהגת אחיה (חיקה) גינוסר, שוב נבחרו להוביל את האגודה הירושלמית.

מאז החלו עובדים הסולדים מהאגודה, בין אם בשל נאמנות להנהלת הרשות ובין אם מטעמים ענייניים, לחפש תחליף. ארגון העיתונאים בישראל, שקם בחסות ההסתדרות הכללית, היה בחירה מתבקשת.

כמה מהעובדים הקימו ועד פעולה זמני ונפגשו עם בכירי ארגון העיתונאים, ובהם היו"ר יאיר טרצ'יצקי. מאז הם פועלים כדי להחתים עיתונאים על טופסי הרשמה לארגון החדש. בשבועות האחרונים שיגרו עובדים ברשות השידור שורה של מיילים בתפוצה רחבת היקף. "מדוע כדאי לעבור לארגון העיתונאים החדש", היתה כותרת מייל אחד שכזה, ששלח צלם ערוץ 1 אורן בלנקשטיין לפני כמה שבועות.

בלנקשטיין הזכיר את היתרונות בייצוג על-ידי ארגון עובדים שבראשו עומד יו"ר ההסתדרות עופר עיני ("עיני... הוא לא חיקה או יוסי בר-מוחא", כתב); טען כי האגודה בירושלים במצוקה כלכלית בשל "מאבקים משפטיים מיותרים"; כי באגודות הקיימות נציגות נרחבת לגמלאים שחברותם מסובסדת על-ידי כל היתר; וכן "כי הגיע הזמן להיות חלק ממשהו חדש, צעיר ודינמי שהפך לגורם המרכזי בתחום התקשורת ולא חלק ממשהו מאובן עם הפרדה מלאכותית בין ירושלים לתל-אביב".

אחיה (חיקה) גינוסר, יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים (צילום: אגודת העיתונאים ירושלים)

אחיה (חיקה) גינוסר, יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים (צילום: אגודת העיתונאים ירושלים)

על רקע המכתב של בלנקשטיין התכנס ועד אגודת העיתונאים בירושלים והחליט להפעיל סנקציות נגד עיתונאים שמעודדים מעבר לארגון המתחרה. "הנהלת רשות השידור בעידוד ההסתדרות פועלת בצורה נמרצת להעברת חברים לאיגוד החדש", נכתב בסיכום ישיבת הוועד. "סוכם להעמיד לדין משמעתי של האגודה את החברים הנותנים יד, באופן פעיל, למעבר חברי האגודה".

צלם אחר ברשות השידור, מכבי ליפשיץ, הפיץ גם הוא מייל ביקורתי ביותר כלפי האגודות (העוזר הבכיר למנכ"ל, רבינוביץ', החל את הקריירה שלו ברשות השידור במחלקת הצלמים, וכמה מעובדי מחלקה זו נחשבים מקורבים אליו). ליפשיץ כתב כי בעקבות המכתב של בלנקשטיין, אכן שלחה אליו אגודת העיתונאים בירושלים זימון לבית-הדין של האגודה במטרה לסלקו ממנה. "חחח הצחקתם!!!! מאיזו אגודה בדיוק?", לעג ליפשיץ, וביקר בחריפות את הנהלת האגודה בירושלים, שלא הצליחה למנוע מצב שבו שר התקשורת מביע רצון לסגור את הרשות ("כישלון מהדהד", כהגדרתו).

"יש אגודה בירושלים שבה פנסיונרים שלא משלמים ויש להם רוב בזכות ההצבעה, ויש אגודה בתל-אביב שבה אני שומע יש הרבה חברים משלמים ללא זכות הצבעה. ויש את ארגון העיתונאים בישראל שבו כבר 2,000 עיתונאים צעירים לוחמים ובועטים", הוסיף ליפשיץ במכתב אחר. "אני משאיר לכם את המחשבה לאיזה ציבור כדאי להשתייך".

דמי חבר אפס

בינתיים נרשמו כמה עשרות עיתונאים ברשות לארגון החדש, וזאת נוסף לעיתונאים שעברו אליו עם הקמתו. לפני כשבועיים, כשהתקיימה ברשות השידור אסיפה של ההסתדרות שנועדה לעובדי המינהלה והטכנאים, הגיעו אליה גם עיתונאים כדי לשמוע מה יש לארגון המתחרה להציע. מבחינה ארגונית, טוענים מעודדי המעבר לארגון העיתונאים, יש יתרון בהצגת חזית אחידה של ועדים המאוגדים כולם תחת מטרייה אחת של ההסתדרות.

אולם הדרך עד לקבלת מעמד של ארגון יציג חדש ארוכה מאוד. לא זו בלבד שעל ארגון העיתונאים להשיג חתימות רבות יותר ממספר חברי האגודות – הפסיקה קובעת כי כאשר מתנהל משא-ומתן בין העובדים להנהלה, אין לאפשר תחרות בין ארגוני עובדים על מעמד היציגות. משום כך, עיתונאים שעוברים בימים אלה לארגון החדש יוכלו לקבל ממנו טיפול פרטני, אם וכאשר יוחלט לפטרם, אולם האגודה תמשיך לטפל בפן הקיבוצי של העסקתם.

דני זקן, לשעבר יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים, בהפגנה למען רשות השידור מול הכנסת, 8.3.10 (צילום: "העין השביעית")

דני זקן, לשעבר יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים, בהפגנה למען רשות השידור מול הכנסת, 8.3.10 (צילום: "העין השביעית")

דני זקן, עד לאחרונה יו"ר האגודה בירושלים, השיב לטענות שהעלו בלנקנשטיין וליפשיץ נגד האגודה במכתב מטעמו, שאף הוא הופץ בתפוצה נרחבת. לדבריו, האגודה בירושלים יכולה לייצג טוב יותר את האינטרסים של עובדי הרשות, בהיותה נשלטת ברוב גדול על-ידיהם. עוד כתב זקן כי "הנהלת ארגון העיתונאים התחייבה כי לא תבקש להיות הארגון היציג כל עוד אגודת העיתונאים ירושלים נושאת בתואר זה. כלומר, רק אגודת העיתונאים יכולה לשאת ולתת בשם עיתונאי הרשות, בכל נושא ועם כל גורם. מעבר לארגון מפחית, אם כן, את יכולת ההשפעה על הסכמים ו/או כל סוגיה אחרת שבטיפול האגודה".

טענה אחרת של זקן נגעה לפן הכלכלי של מעבר העיתונאים. "בארגון העיתונאים", כתב, "כמעט רק עיתונאי רשות השידור משלמים!", וזאת משום שרק חברי ארגון המועסקים בהסכם קיבוצי משלמים לו דמי חבר. "כאלה יש רק ברשות השידור, מתי מעט ב'ידיעות אחרונות' (חברי האגודות ברובם) ומעט מ'מעריב'", הסביר זקן. "כלומר, עיתונאי הרשות ישלמו עבור כל האחרים מחיר מלא (וכהערת אגב, אחד מגורמי המשיכה של הארגון לעיתונאים הוא דמי חבר אפס למי שאינם בהסכם קיבוצי)".

כלי שרת

לטענת יו"ר האגודה בירושלים לשעבר, "הסיבה האמיתית לקמפיין בעד המעבר לארגון העיתונאים" היא ה"עימות בין אגודת העיתונאים להנהלה". "מי שממליץ על המעבר", הוסיף זקן, "שיודה בפה מלא כי הוא עושה כן רק בגלל המאבק של האגודה בהנהלה, ולא משום סיבה אחרת".

כמה מהעובדים ברשות השידור חוששים שהנהלתה, בהובלת בן-מנחם ורבינוביץ', הפכה את ארגון העיתונאים לכלי שרת בידיה, ובאמצעותו היא מנסה לרסק את ארגון העובדים היציג.

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, 26.5.13 (צילום: "העין השביעית")

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, 26.5.13 (צילום: "העין השביעית")

בארגון העיתונאים, מנגד, מתנערים מכל קשר לפעולה להחתמת העובדים. בשבוע שעבר פירסם הארגון גילוי-דעת ובו תמיכה עקרונית בשידור הציבורי. לצד זאת הפיץ הארגון מכתב לכל עיתונאי הרשות ובו התייחס גם למאבק בינו לבין האגודה הירושלמית.

"לתחושתנו", נכתב שם, "בעת שמשבר כל-כך חריף תוקף את עולם העיתונות, לא ראוי לכלות אנרגיות חשובות על מלחמות בין ארגונים. בשל כך, בשנה וחצי שהארגון קיים כלל לא פעלנו בתוך רשות השידור ולא ביצענו כל מהלך מאורגן לגיוס חברים משם. מסרים ברוח זו העברנו לעיתונאים מרשות השידור שפנו אלינו בנושא [...] בשלב זה, כל עוד הרוב חברים אצלן, אגודות העיתונאים ימשיכו להיות הארגונים היציגים של עיתונאי רשות השידור ולייצג אתכם באופן קיבוצי, ואין בכוונתנו להתעמת איתן על היציגות בימים בהם השידור הציבורי נאבק על הישרדותו".

לצד זאת התייחס הארגון לטענות בדבר הקשר הפסול לכאורה בינו לבין הנהלת הרשות הנוכחית. "מתקיים ניסיון להציג את ארגון העיתונאים ככלי שרת בידיים של הנהלת רשות השידור", כתב הארגון לעיתונאי הרשות. "הטענה היא שההנהלה מעוניינת באמצעותנו להחליש אגודות העיתונאים שנמצאות איתה במאבק. לא היה ולא נברא. המחויבות שלנו היא לעיתונאים שאנחנו מייצגים ולחופש העיתונות בישראל, ובשם הדברים הללו פעלנו ונפעל, ללא כל קשר לעמדת הנהלת רשות השידור, תהיה אשר תהיה".