האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל ואגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב הגישו היום בקשה לבית-הדין האזורי לעבודה בירושלים, על רקע הקפאת הרפורמה ברשות השידור. הארגונים מבקשים מבית-הדין להורות לממונה על השכר במשרד האוצר להצהיר כי אישר את הסכמי הרפורמה או לחלופין להודיע כי כעת הוא מאשרם. עוד דורשות האגודות להורות לרשות השידור ליישם את ההסכמים.

לפי אגודות העיתונאים, תנאי העבודה של עובדי הרשות הוקפאו בשנים האחרונות בטענה כי בקרוב תתממש הרפורמה ברשות. "לכל הפחות מאז ינואר 2010 – העובדים ברשות אינם זוכים לקיום ההסכמים שנחתמו איתם, אינם זוכים לקבלת דרגות אישיות מכוח תקנות רשות השידור [...] חלקם אינו זוכה לקבל דרגות תקניות; אינם זוכים לקבל תוספת השחיקה שהתקבלה במסגרת הסכמים קיבוציים שנחתמו במשק והחלים על כלל המגזר הציבורי; אינם זוכים לפדיון ימי מחלה לעובדים המבוטחים בפנסיה צוברת [...] אינם זוכים להעברה לדירוג המתאים לתפקידם בפועל – כך שעיתונאים המועסקים בתפקידים עיתונאיים כבר שנים רבות מדורגים בדירוג המשולב או בדירוג המח"ר – ואינם מקבלים את תנאי השכר אותם מקבלים חבריהם העיתונאיים", נכתב בבקשה, שהוגשה על-ידי עו"ד אופיר טל ועו"ד לואיז ספורטס.

לנוכח הקפאת הרפורמה טוענות אגודות העיתונאים כי "מצגים שהוצגו על-ידי המשיבים במשך כשש שנים הינם מצגי שווא, שכל מטרתם מניעת זכויות מהעובדים". לטענתם, כעת הם מבינים "כי לא היתה כוונה לקיים את הסכמי הרפורמה, ושש שנים הם התנהלו בהצגה אחת גדולה". האגודות דורשות מהממונה על השכר, שעמד בראש המשא-ומתן מולם, להצהיר כי אין מניעה לממש את הרפורמה ולהוסיף בהצהרתו כך: "אם תהיה מניעה אחרת, זכאים העובדים לכל התוספות שמנעתי מהם במשך שנים של ניהול מו"מ".

שתי אגודות העיתונאים מגוללות בפני בית-הדין את תולדות הדיונים על הסכמי הרפורמה, וטוענות כי לאחר החתימה הסופית והעברת ההסכמים לידי הממונה על השכר, נודע להם מהתקשורת על ההחלטה להקפיא את הרפורמה. לטענתם, שר האוצר יאיר לפיד והשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור גלעד ארדן הורו לממונה על השכר במשרד האוצר שלא יאשר את ההסכמים. "המבקשים יטענו כי השרים לא היו רשאים, לאחר מו"מ שהתנהל שש שנים, תוך הידברות עם המבקשים במתווה פלוני, ולאחר חתימה על הסכמי הרפורמה, לקטוע באבחה אחת את ההסכמות שהושגו ולבטלן – וללכת בדרך הפוכה ונוגדת", נכתב בבקשה.

צלמים מתעדים את הנהלת רשות השידור בטקס החתימה על הרפורמה בהיכל התרבות בלוד, 5.8.12 (צילום: "העין השביעית")

צלמים מתעדים את הנהלת רשות השידור בטקס החתימה על הרפורמה בהיכל התרבות בלוד, 5.8.12 (צילום: "העין השביעית")

לטענת האגודות, "הקפאת הרפורמה נובעת כל כולה מחוסר אמון בהנהלת רשות השידור וביכולתה להבריא את הרשות – גם כאשר תוחל הרפורמה.
בכל הכבוד, אם זו היא תפיסתה של מדינת ישראל ואם זהו המקור להוראה לממונה על השכר שלא יאשר את הסכמי הרפורמה (אותם אישר גם אישר בהתנהלותו במשך השנים) – פתוחה הדלת בידי ממשלת ישראל לפעול להדחתה של הנהלת הרשות תחת פגיעה בעובדים. כשלונות הניהול החמורים, עליהם מתריעים המבקשים זמן רב – גם בפני בית-הדין הנכבד – אינם צריכים להביא לביטולה של הרפורמה ולפגיעה בעובדים, כי אם לביטולה של ההנהלה.

"לא בכדי רשות השידור אינה פועלת כנגד ההחלטה להקפיא את הרפורמה, למרות שהיא חתומה על הסכם מול מדינת ישראל, וכנגד סירובו של הממונה על השכר לאשר את הסכמי הרפורמה, למרות שחתמה עליהם – הנהלת רשות השידור יודעת כי בה טמון כל רע, והיא מעדיפה לשתוק תחת לשפוך אור על כשלונותיה".

לפיכך מבקשות האגודות מבית-הדין להורות על החלת הסכמי הרפורמה, או לחלופין על מתן כל הזכויות שנמנעו מעיתונאי רשות השידור בשנים האחרונות בתירוץ של בוא הרפורמה.

"אי-מתן הסעדים המבוקשים, כולם או חלקם", מזהירים באי-כוחן של האגודות, "יוביל לכאוס מוחלט ביחסי העבודה ברשות השידור, לפגיעה אנושה עד בלתי הפיכה בשידור הציבורי ולפגיעה מוחלטת בזכויותיהם של העובדים, אשר הוחזקו בני-ערובה במשך שנים – מתוך רצון ותקווה לעבוד במקום בריא וטוב יותר – תקווה אשר נגוזה עם הודעת השרים ושתיקתה של רשות השידור".

20183-08-13