שלדון אדלסון, פטרונו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, יתבע לדין כל מי שיטען כי יש קשר בין עסקי ההימורים והמלונאות שלו במקאו לבין החלטתה של מדינת ישראל שלא לסייע להורים שכולים בתביעה שבה מואשם הבנק הגדול בסין בסיוע למימון ארגוני טרור עזתיים. כך מבהיר דוברו של אדלסון בישראל, דן רביב, בשיחה עם "העין השביעית".

דוברו של אדלסון: "מי שיחזור על הדיבה המכוערת הזאת, על אחד מגדולי הציונים שחי היום ותרם מהונו ומיכולתו לטובת מדינת ישראל, ייתבע מיד על הוצאת דיבה"

"מי שיחזור על הדיבה המכוערת הזאת, על אחד מגדולי הציונים שחי היום ותרם מהונו ומיכולתו לטובת מדינת ישראל, ייתבע מיד על הוצאת דיבה ושם רע", איים דוברו של אדלסון בשיחת טלפון ממקאו, סין. "הטענה הזאת, כאילו אדלסון מנסה להשפיע או יכול להשפיע למען קידום העסקים שלו, היא עלילה מרושעת", טען הדובר, ומיאן לפרט.

רביב התבקש למסור את תגובתו של אדלסון בנוגע להסרתן מהרשת של שתי כתבות מאת בן כספית, שפורסמו לפני חמישה ימים באתר העיתון "ג'רוזלם פוסט" ובאתר "דה-פוסט" של המו"ל אלי עזור. בכתבות הציג כספית מידע פומבי בנוגע לזרוע הסינית של תאגיד ההימורים והמלונאות של אדלסון, העושה שימוש ענף בשירותיו של בנק אוף צ'יינה, הבנק הגדול בסין.

המוסד הפיננסי הסיני הגדול עומד במרכזה של תביעה שמנהלים נגדו בני משפחת קנטור-וולץ בארצות-הברית, הטוענים כי הסינים איפשרו ללאומנים פלסטינים להלבין כספים דרך הבנק ובכך לממן פעולות טרור של הג'יהאד האסלאמי ותנועת חמאס.

כותרת הידיעה שנמחקה מאתר "ג'רוזלם פוסט"

כותרת הידיעה שנמחקה מאתר "ג'רוזלם פוסט"

המשפחה התובעת, שבנה דניאל נהרג בעקבות פציעתו בפיגוע שאירע בתל-אביב ב-2006, קיבלה לידיה מידע מודיעיני רב שאספו גופי המודיעין של מדינת ישראל; לדברי התובעים, הם קיבלו גם הבטחה שלפיה עובדי מדינה ישראלים שעסקו בנושא יורשו להעיד במשפט. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" לפני כחודש, במהלך ביקורו האחרון של ראש הממשלה נתניהו בבייג'ינג לחצו עליו גורמים בממשלת סין – בעלת השליטה בבנק – למנוע את מתן עדותם של המומחים הישראלים.

"יחליט הקורא בכוחות עצמו"

כספית, בטור שהתפרסם ביום שישי האחרון בשבועון "סופהשבוע", סיכם את ממצאי הדברים שפירסמו ב"ידיעות אחרונות" נחום ברנע ושמעון שיפר והציף מידע גלוי שלפיו בנק אוף צ'יינה הוא אחד משני הבנקים הראשיים שבהם עושה שימוש חברת צ'יינה-סנדס של אדלסון, המפעילה קומפלקס הימורים ומלונאות במקאו.

בן כספית (צילום: "העין השביעית")

בן כספית (צילום: "העין השביעית")

בידיעה שנמחקה מהאתר "דה-פוסט" רמז כספית לקשר אפשרי בין עסקיו של אדלסון, תומכו המוצהר של נתניהו, לבין ההחלטה הדיפלומטית מעוררת המחלוקת שקיבל ראש הממשלה.

לידיעה של כספית צורפו תצלומי מסך מתוך מסד נתונים בורסאי ומתוך מסמך רשמי של סנדס-צ'יינה. מהנתונים עולה כי החברה שבה מחזיק אדלסון אכן מקבלת שירותי בנקאות מהבנק הסיני. עם זאת, כספית לא סיפק הוכחה כלשהי לרמיזה שלפיה היחסים העסקיים בין אדלסון לבנק אוף צ'יינה קשורים להחלטתו של נתניהו או לעצם ביקורו הדיפלומטי בבייג'ינג.

"יחליט הקורא בכוחות עצמו אם יש לכל זה קשר כזה או אחר להחלטה התמוהה ומעוררת המחלוקת של ראש הממשלה נתניהו לאסור על בכירי מערכת הביטחון הישראלים להעיד נגד הבנק, המואשם בהלבנת כספי טרור בארה"ב", כתב כספית בידיעה שנמחקה מאתר "דה-פוסט" (משפט זה לא הופיע בידיעה שנמחקה מאתר "ג'רוזלם פוסט").

עורך ה"ג'רוזלם פוסט": החלטתי שאין בסיס לכתבה

שניים מכלי התקשורת המקוונים של המו"ל אלי עזור, אתר האינטרנט של היומון בשפה האנגלית "ג'רוזלם פוסט" והאתר "דה-פוסט", פירסמו את ממצאיו של כספית, בחתימתו, ב-1 באוגוסט 2013 – אך זמן לא רב לאחר מכן מחקו את הכתבות מהרשת. דוברו של אדלסון, שהתבקש לאשר או להכחיש טענה שלפיה באי-כוחו של המיליארדר האמריקאי איימו על כלי התקשורת בתביעה, נמנע מלהשיב ישירות לשאלה, אך ניפק, כאמור, איום בלתי תלוי בתביעה שכיוון לעבר כל מי שיפרסם את המידע הגלוי והפומבי שהובא בדיווחיו של כספית.

אדלסון ורעייתו מרים עם בנימין נתניהו ורעייתו שרה בירושלים, 13.5.08 (צילום: אנה קפלן)

אדלסון ורעייתו מרים עם בנימין נתניהו ורעייתו שרה בירושלים, 13.5.08 (צילום: אנה קפלן)

סטיב לינדי, עורך ה"ג'רוזלם פוסט", נמנע גם הוא מלאשר או להכחיש את קיומו של איום בהגשת תביעה שהתקבל במערכת לאחר הפרסום. בשיחה עם "העין השביעית" טען לינדי כי הסרת הידיעה היתה פועל יוצא של החלטה עריכתית. "אני קיבלתי את ההחלטה להוריד את זה", הצהיר לינדי. כשנשאל מדוע החליט כך, השיב: "החלטתי שאין בסיס לכתבה הזאת". דורון כהן, עורך "דה-פוסט" ואחד מעורכי "סופהשבוע", ביקש שלא להתייחס לתקרית או לאפשרות שהידיעה הוסרה מהאתר בעקבות איום בתביעה.

את נסיבות פרסומם של הדברים בשבועון המודפס והסרתם מהרשת ניתן אולי להסביר בדברים שאמר בעבר המו"ל עזור בשיחות סגורות, ולפיהם בקבוצת התקשורת שלו יש הוראה כללית להימנע מהסתבכות בתביעות דיבה המתנהלות בחו"ל, בשל עלותן הגבוהה. היכולת לצפות בתוכניהם של אתרי האינטרנט של קבוצת התקשורת הישראלית מכל מקום בעולם מאפשרת לתבוע את מפעיליהם גם בבתי-משפט במדינות אחרות.

דוברו של אדלסון סירב להתייחס לעצם פרסום המידע של כספית בעיתון ישראלי מודפס ולאפשרות כי תוגש תביעת דיבה בגין פרסום זה. הדובר סירב להתייחס לתוכן הדיווחים ולהסביר איזה פרט מהם דיבתי מבחינת אדלסון. כשנשאל אם הוא מודע לכך כי לפחות חלק מהמידע שהתפרסם מבוסס על מאגרי מידע מקוונים הפתוחים לכל, ניתק את השיחה לפני שהספיק לשמוע את השאלה עד סופה.