בגליון "העין השביעית" האחרון שיצא בדפוס, בינואר 2008, דיווח איתי רום על עתירה של אתר חדשות הגולשים "סקופ" לבג"ץ בדרישה כי לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) תשנה את הקריטריונים להענקת תעודות לעיתונאים העובדים באתרי אינטרנט.

"סקופ" טען כי הקריטריון הקבוע בכללי לע"מ, שלפיו רק אתר שיכול להציג ממוצע של למעלה מ-20 אלף כניסות ייחודיות ביום ייחשב אמצעי תקשורת, מפלה לרעה את אתרי האינטרנט לעומת עיתוני הדפוס. חמש שנים וחצי מאוחר יותר, נראה כי העתירה על סף סיום.

החודש פירסמה לע"מ את הכללים החדשים והמעודכנים. בשונה מהכללים הקודמים, אתרי אינטרנט יחויבו מעתה להציג ראיות ל-10,000 כניסות ייחודיות בממוצע ליום. זאת ועוד: בזכות העתירה שונה הכלל שחייב עיתונאי לעסוק במקצוע ב"משרה מלאה". בכללים החדשים די בכך ש"עיקר עיסוקו" של אדם בעיתונות כדי שייחשב על-ידי הלשכה לעיתונאי.

השינוי בכללים לא אירע ללא מאבק. עו"ד הדס פריזמנט, שייצגה את "סקופ" לצד עו"ד עמיחי ויינברגר ממשרד ויינברגר-ברטנטל ושות', נזכרת בשיחה עם "העין השביעית" כי בתגובתה הראשונה, טענה לע"מ כי הכללים תקינים ואין מקום לשנותם. רק אחרי שהצדדים הגיעו לדיון בבית-המשפט העליון, שם המליץ בית-המשפט ללע"מ לשקול את עמדתה פעם נוספת, החלה עבודה מהותית על שינוי הכללים. לע"מ כינסה ועדה ציבורית כדי לשמוע את דעתם של אנשי מקצוע, ובנובמבר 2011 פירסמה את המלצותיה.

בתחילת חודש זה העבירה לע"מ לבית-המשפט העליון את נוסח הכללים החדשים, התואם ברובו הגדול את הנוסח שעליו המליצה הוועדה הציבורית. כמה ימים אחר-כך פורסם הנוסח בציבור ונכנס לתוקפו.

מאז הגשת העתירה שינה "סקופ" את שמו ואת ייעודו, ובעליו ומנהליו בעת הגשת העתירה (המשקיע מייקל אייזנברג, המייסד מיכאל וייס והעורך יוסי סעידוב) כבר מזמן אינם קשורים אליו, אך מהמאבק שהחל עתידים ליהנות אתרים רבים. "על פני הדברים נראה כי עתירה זו מיצתה עצמה", כתב בית-המשפט לאור השינויים בכללים. גם עו"ד פריזמנט חשה כך. "אני חושבת שזה הישג יפה", היא אומרת. "הוא לטובת כל עיתונות האינטרנט. לא רק לאתרים הגדולים, אלא גם לאתרים הקטנים יותר".

למעט במקרים מיוחדים

אורי בלאו, נובמבר 2011 (צילום: עידו קינן, חדר 404)

אורי בלאו (צילום: עידו קינן)

אחד הסעיפים שהשתנו בכללים החדשים, בלי קשר להמלצת הוועדה הציבורית, נוגע לעיתונאים שעברו עבירות ביטחון. בכללים הישנים נכתב כך: "לא יינתנו תעודות או אישורים לפי כללים אלו לאדם שהורשע בעבירה כנגד בטחון המדינה". בכללים החדשים שונה הסעיף לנוסח הבא: "לא יינתנו תעודות לפי כללים אלו לאדם שהורשע בעבירה כנגד בטחון המדינה, למעט במקרים מיוחדים בהם סבר המנהל כי אין מקום להימנע ממתן תעודה לאדם כאמור, ובלבד שניתנה חוות דעת מאת גורמי הביטחון כי אין מניעה בטחונית לכך".

בין מועד ההמלצות של הוועדה הציבורית ועד לפרסום הכללים החדשים הורשע עיתונאי בולט אחד בעבירות ביטחון – כתב "הארץ" אורי בלאו.

בג"ץ 7721/07