העיתונות החרדית מקדישה הבוקר תשומת לב רבה לאישור בקריאה ראשונה של "החוק לגיוסם בכפייה של לומדי תורה", כפי שמוגדרת ב"המודיע" הצעת חוק שירות אזרחי לתלמידי ישיבות. מהסיקור בעיתונות החרדית אפשר להסיק שאסון גדול פקד את הציבור, אסון בממדים של שואת יהודי אירופה, או לפחות אישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית ויישומו.

העיתונים החרדיים מבזבזים את כותרות האימה עוד לפני שהצעת החוק גייסה בכפייה לומד תורה אחד. כרגיל, עיתונות זו מגיבה לאירועי היום הנוגעים לציבור החרדי ברגשנות מופרזת, המעוררת רושם היסטרי. אפילו מן הבחינה הטקטית, נראה כי מדובר בשיקול דעת מוטעה.

"המודיע" מקדיש הבוקר את חלקו העליון של השער ועוד שלושה עמודים לסיקור המאורע. בצד שמאל של השער, מלעלה למטה, מתפרסמת רשימת חברי-הכנסת "שחתומים על החרפה, שידם לא רעדה בשעה שהצביעו בעד חוק הגיוס בכפייה ללומדי התורה והשלכתם לכלא". הכותרת הראשית של "המודיע" מבשרת כי "נציגי סיעת יהדות-התורה קרעו 'קריעה' בבגדם לאות אבל על הפגיעה בכבוד התורה ובלומדיה".

שער "המודיע", 23.7.13

שער "המודיע", 23.7.13

לאורך שער "המבשר", מלמעלה ומטה, מתנוססת הכותרת "הזעקה ההיסטורית". כותרת דומה מלווה את כל ארבעת העמודים הראשונים במהדורה הדיגיטלית של "המבשר" (מתוך שבעה עמודים בסך הכל), המוקדשים לסיקור האסון. כותרת הגג לראשית בעיתון זה מנוסחת כך: "בטרם חשפה הקואליציה טלפיה בבוקר יום האתמול והרימה ידה על לומדי התורה".

הידיעה המרכזית, מאת מאיר ברגר, נפתחת בקביעה כי "ט"ז אב תשע"ג ייזכר בספר הזכרונות היהודי כיום שחור וכיום אבל למדינת ישראל. [...] יום אשר בו חברו מפלגות שלטון למפלגות נאצה ועשו עמן יד אחת נגד בחורי הישיבות. יום אשר בו איחדו כוחות מחרפי שמיים וחובשי כיפות יחדיו נגד פרחי החמד החובשים ספסלי בית המדרש יומם וליל ואישרו בקריאה ראשונה את חוק הגיוס שאמור בעוד מספר שנים להשליכם לבית האסורים בעוון לימוד התורה".

ברגר, המכנה את אישור הצעת החוק בקריאה ראשונה "מהלך נפשע", מתאר באריכות כיצד חברי הכנסת החרדים התכנסו סמוך לאולם המליאה, פצחו בתפילה "שהרטיטה לבבות", קראו מזמורי תהילים ואמרו סליחות. ח"כ מאיר פרוש תקע בשופר "שלוש תקיעות שהחרידו את קירות בית המחוקקים".

שער "המבשר", 23.7.13

שער "המבשר", 23.7.13

עוד בעיתון: סיקור נרחב מאוד של דברי כל חברי-הכנסת החרדים, הסבר בנוגע להשלכות הצעת החוק, דיווח על "זעזוע עמוק" שחל בקרב "ריכוזי היהדות הנאמנה בארה"ב" לשמע הבשורה, מאמר מערכת בוטה ואפילו שיר יגון וכאב ("[...] השבוע בחשכת לילה נראתה יגונה/ במליאה הריקנית בקריעה ראשונה/ מרקחת פרי באושים הובלה/ בושלה ותובלה בידי אנשי עוולה").

שער הטבלואיד "הפלס" מעוצב כמודעת אבל, כאילו החברה החרדית כבר נפטרה ונקברה. הכותרת הראשית קוראת: "ט"ז באב תשע"ג. התאריך שייחרט בהיסטוריה היהודית כיום בו הצביעו 64 צוררי התורה בעד החקיקה להרס הישיבות ולחורבן היהדות ח"ו  לדיראון עולם". גם עיתון זה מקדיש עמודים רבים לסיקור האירוע. על פני כל עמ' 3 בעיתון מתפרסמות כמה שורות מהקינה "אלי ציון ועריה", וזאת, לדברי העיתון, "במקום מאמר מערכת":

"עֲלֵי מַחַץ וְרֹב מַכּוֹת אֲשֶׁר הֻכּוּ נְזִירֶיהָ, וְעַל לוֹחֵץ אֲשֶׁר לָחַץ וְשָׂם שַׂקִּים חֲגוֹרֶיהָ/ עֲלֵי שִׂמְחַת מְשַׂנְאֶיהָ בְּשָׂחְקָם עַל שְׁבָרֶיהָ, וְעַל עִנּוּי בְּנֵי חוֹרִין נְדִיבֶיהָ טְהוֹרֶיהָ/ עֲלֵי פֶשַׁע אֲשֶׁר עָוְתָה סְלוֹל דֶּרֶךְ אֲשׁוּרֶיהָ, וְעַל צִבְאוֹת קְהָלֶיהָ שְׁזוּפֶיהָ שְׁחוֹרֶיהָ/ עֲלֵי שִׁמְךָ אֲשֶׁר חֻלַּל בְּפִי קָמֵי מְצֵרֶיהָ, וְעַל תַּחַן יְצַוְּחוּ לָךְ  קְשׁוֹב וּשְׁמַע אֲמָרֶיהָ".

מה שעורכי העיתונים החרדיים אינם מבינים, ככל הנראה, הוא שאף אירוע לא ייחרת בהיסטוריה היהודית אם כל אירוע שולי, כמו אישור בקריאה ראשונה של הצעת חוק שאם תיושם תביא לצמצום לומדי התורה, מקבל סיקור כאילו נחרב בית-המקדש וקהילת היהודים בארץ ישראל הושמדה.

שער "הפלס", 23.7.13

שער "הפלס", 23.7.13

בעיתונות החילונית, לעומת זאת, כמעט שאין מתייחסים לאישור הצעת החוק בקריאה ראשונה. בתחתית הכפולה הפותחת של "מעריב" מתפרסמת ידיעת תצלום של ח"כ פרוש אזוק לדוכן הנואמים ("מפגן מחאה", "דרמה"); ידיעת תצלום מופיעה בראש עמ' 29 של "ידיעות אחרונות" ובה נראה פרוש אזוק לדוכן הנואמים וח"כ משה גפני קורע קריעה בבגדיו ("גימיקים"). "ישראל היום" מעניק מעט יותר תשומת לב למחאת החרדים ומעניק לה דיווח נרחב יחסית, מאת גדעון אלון, בתחתית עמ' 5; יהונתן ליס מדווח עבור "הארץ" בידיעה המתפרסמת בראש עמ' 8.

"ח"כ מאיר פרוש אזק עצמו לדוכן הנואמים במליאת הכנסת במחאה על הצעת חוק השוויון בנטל השירות בצה"ל. באו הסדרנים ושיחררו אותו מהאזיקים. למה? טעות גדולה. היו צריכים להשאיר אותו כבול כמה שעות, אולי אפילו קצת יותר, וזה אולי היה מוציא לו את התיאבון להפוך את הכנסת לקרקס", כתב אתמול מתי גולן ב"גלובס".

מתוך סקירת העיתונות היומית של "העין השביעית"