"לשקר דרושים שניים", דרש פעם הומר סימפסון, "אחד שישקר ואחד שיקשיב". מי שקרא לעומק את כתבתו של צחי כהן, כתב "7 ימים" שריאיין בדרנית יהודייה שהציגה עצמה כבדואית פנומנלית המתחזקת קריירת סטנד-אפ משגשגת, 17 ילדים ופחון, הרים ודאי כמה וכמה גבות לנוכח שורה של פרטים ביוגרפיים יוצאי דופן, הנקראים כערבוב הומוריסטי בין ראיונות מסוגת החשיפה-עצמית-למען-קידום-מכירות וסטיגמות על ערבים. ואכן, המרואיינת, שזוהתה בכתבה כ"פאטמה וורדי", התבררה עד מהרה כגילה צימרמן מרמת-גן.

מושיק טימור בכנס הרדיו במרכז הבינתחומי בהרצליה, 5.3.13 (צילום: אורן שלו)

מושיק טימור בכנס הרדיו במרכז הבינתחומי בהרצליה, 5.3.13 (צילום: אורן שלו)

בתגובה שפורסמה אתמול מטעם "ידיעות אחרונות" הוסבר כי במהלך הכנת הכתבה צפה המראיין במופע הבידור של צימרמן, שם הוצגה על-ידי אנשי הוועד למען החייל כבדואית, "וכך היא עצמה עשתה במשך כל ההופעה, כולל בסיומה". כמו כן הודגש כי המרואיינת מזדהה כסטנדאפיסטית בדואית בפינה שבועית שבה היא מתארחת זה שמונה שנים בתוכנית הרדיו של השדרן הוותיק מושיק טימור ברשת ב'.

שמו של טימור לא השתרבב בטעות לתגובה. הראיון נערך בביתו שבנווה-מונוסון, שם התכבדו הוא, הכתב והקומיקאית בעוגיות ש"נסעו כל הדרך מהגליל", מעשה ידיה של "תפאחה", סבתה של הבדואית המצחיקה. המרואיינת עצמה הצטלמה לכתבה בבגדים מסורתיים, על רקע סביבה כפרית שבה מבצבצים גג אדום או שניים ואף לא פחון אחד.

"יש להדגיש כי במהלך הכנת הכתבה סיפר טימור לכתבנו כי הוא אף נפגש עם מוכתר הכפר של הגברת ואף שיכנע אותו לאשר לה להופיע ברדיו", הסבירו במהלך השבת ב"ידיעות אחרונות". "בשיחה עם 'ידיעות אחרונות' אישר טימור את הדברים גם אתמול".

את טימור זה לא מרגש. לדבריו, הוא אינו אשם בפשלה של מוסף הדגל של העיתון של המדינה. האם ידע כי האשה המתראיינת אצלו בבית אינה בדיוק מי שהמראיין מאמין שהיא? האם עזר לה להעלות מצג שווא בפני העיתונאי? "לא עזרתי לה בשום דבר", אומר טימור בשיחה עם "העין השביעית". "הראיון איתה נערך אצלי בבית, זו היתה העזרה שלי".

אבל ידעת מי היא באמת, אתה מכיר אותה כבר שנים.

"מה אכפת לי?", הוא אומר, ולאחר מכן מוסיף: "מאיפה אני ידעתי? מה, אני חבר שלה? מעולם לא שמעתי תלונה ממישהו, לא על התחזות ולא על שום דבר אחר, ואין לי שום סיבה למנוע מבעדה את זה". לאחר מכן, כשהוא נשאל שוב אם גם הוא נפל בפח, הוא אומר: "יכול להיות. זה לא מפריע לי, דרך אגב".

הכתבה על "הסטנדאפיסטית הבדואית הראשונה" ב"ידיעות אחרונות", גרסת האייפד

הכתבה על "הסטנדאפיסטית הבדואית הראשונה" ב"ידיעות אחרונות", גרסת האייפד

לגבי התקרית שבה נטען כי הבדרנית לקחה אותו אל מוכתר הכפר שבו היא כביכול מתגוררת, כדי שיאשר לה להתארח בתוכנית הרדיו, אומר טימור: "היא הראתה לי פעם מישהו, היא אמרה לי, 'זה המוכתר', שאלתי אותו, 'זה בסדר?', הוא אמר, 'כן'. לא צריך לעשות מזה עניין".

מבחינתך, אתה כל השנים האלה היית בטוח שהיא פאטמה, או שידעת שמדובר בסטנדאפיסטית יהודייה?

"היא כל השנים משדרת אצלי בתוכנית, אני אף פעם לא בדקתי, לא נכנסתי. ראיתי אותה בהופעה, גייסתי אותה לעסק, והיא עושה את זה כבר שמונה שנים".

ולא היה לך אף פעם חשד?

"למה שיהיה לי חשד? מה הבעיות?", אומר טימור.

מי שקורא את הראיון יכול להבחין שהכל נשמע מוגזם – כתוב שם באיזה כפר היא גרה, למשל, וזה כפר שלא קיים.

"את זה מי שכתב יצטרך לבדוק", הוא אומר, ומוסיף: "היא לא עבדה על אף אחד – 'ידיעות אחרונות' פנו אליה, והיא לא עבדה על אף אחד".

משתמע מזה שב"ידיעות אחרונות" ידעו שהיא לא בדואית.

"יכול להשתמע מזה מה שאתה רוצה. העט בידך".

מתוך דף הפייסבוק של צימרמן

מתוך דף הפייסבוק של צימרמן

"הלוואי שזה היה נכון", אומר גורם בכיר ב"ידיעות אחרונות" כשהוא מתבקש להגיב על הטענה שייתכן כי הכתב ועורכיו שיתפו פעולה עם מצג השווא. לדבריו, מדובר בתקלה מביכה שנסיבות התרחשותה עדיין נבדקות. "אנחנו עיתון רציני ואנחנו לא עושים פה בדיחות". הטעות אמיתית, הוא מוסיף, ובמערכת בודקים איך היא קרתה.

"'ידיעות אחרונות', כעיתון אמין וזהיר, יבדוק את הפרטים", נמסר בהודעה הרשמית של העיתון, שפורסמה בעמוד הפייסבוק שלו בתגובה לשאלה שהעלה קורא. "אם אכן הוטעינו, אנו מתנצלים בפני קוראינו ומבטיחים להסיק את המסקנות המתבקשות".

צחי כהן, הכתב החתום על הראיון, ביקש שלא להגיב על הדברים והפנה את "העין השביעית" לעורך "ידיעות אחרונות", רון ירון. ירון אמר כי התקרית עוד נבדקת, וכי בשלב זה אין מה להגיד בעניינה.

וצימרמן? גלישה באתר הבית שלה מעלה כי הראיון שערך עימה כהן אינו הראשון שהעניקה ל"ידיעות אחרונות"; גם בראיון הקודם, שפורסם לפני כחמש שנים בחתימת סמדר שיר, לא הוצגה זהותה האמיתית, אך הראיון ההוא נחתם ברמז שלפיו הדברים אינם כפי שהם נראים. ב"ידיעות אחרונות" מיחזרו את האייטם, אך כשלו מלהפיק תועלת מהמידע על אודות הבדיה שאמור היה להצטבר במערכת. "הכל היה בהומור", הסבירה צימרמן בשיחה שערכה עם כתב "ישראל היום" במהלך סוף-השבוע, "תהיו קצת חייכנים ותיכנסו לפרופורציות".