ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה, בראשותו של חבר המועצה יעקב שחם, אישרה בימים האחרונים מחדש את לוחות השידורים של זכייניות ערוץ 2 ו-10. הלוחות נפסלו בחודש שעבר על-ידי הוועדה בגלל מחסור בתוכניות מסוגה עילית (דרמה, תעודה ותחקיר) ובתוכניות מורשת, יהדות ופריפריה, עודף תוכניות ריאליטי ואי-בהירות ביחס להשקעה הנדרשת בקולנוע ישראלי.

יעקב שחם (צילום: מתניה טאוסיג)

יעקב שחם (צילום: מתניה טאוסיג)

את האישור המחודש ליוו הודעות שבהן שיבחה הרשות את הזכייניות על שהטמיעו היטב את הדרישות. "יש להעריך את תגובתם של מנהלי קשת ורשת, שהפנימו את דרישת הוועדה וההנהלה והכניסו את השינויים המתבקשים בלוחות השידורים", אמר שחם לפי ההודעה לעיתונות. גם יו"ר הרשות אילן אבישר הביע את שביעות רצונו: "הזכייניות ביצעו שינוי משמעותי בלוח, בהתאם לדרישת הרשות והחלטות ועדת הטלוויזיה".

אלא שמתכתובת פנימית שהגיעה לידי "העין השביעית" עולה תמונה שונה. מאחורי הקלעים התנהל מאבק בין שחם לבין כמה מחברי הוועדה שבראשותו, הטוענים כי הדרך שבה הובאו לוחות השידורים לאישור חוזר, באמצעות משאל טלפוני מזורז, אינה תקינה.

שלושה מחברי הוועדה הצביעו בעד אישור הלוחות, אך שלושה חברים אחרים הצביעו נגדו, בטענה שהזכייניות לא ביצעו את השינויים שהוועדה דרשה. ההחלטה לאשר את הלוחות עברה בסופו של דבר על חודו של קול, אחרי שיו"ר הרשות אבישר ניצל, באופן לא שכיח, את זכות ההצבעה שלו והיטה את הכף לטובת אישור הלוחות.

"חד-משמעית עשו הנחה לזכייניות, וכמה מהחברים חתמו על האישור תחת לחץ. שוב אנחנו צריכים לאמץ את ההמלצות של שחם כאילו הן ראה וקדש. זה כשל מובהק באופן קבלת ההחלטות"

"העבירו את ההצבעה הזאת בחופזה, באמצעות משאל טלפוני, במקום לכנס דיון", אמר ל"העין השביעית" אחד מחברי הוועדה. "קחו, תאשרו, אל תשאלו שאלות. חד-משמעית עשו הנחה לזכייניות, וכמה מהחברים חתמו על האישור תחת לחץ. שוב אנחנו צריכים לאמץ את ההמלצות של שחם כאילו הן ראה וקדש. זה כשל מובהק באופן קבלת ההחלטות".

"אני מתנגד לאישור לוחות השידורים האלה", כותב בכעס חבר אחר באימייל שמוען לכל חברי הוועדה ולראשי הרשות השנייה. "הנראות של ההחלטה הזו נפלאה, מעניין חוו"ד של מבקר המדינה על כך... לקבל שברי מידע, לקיים הצבעה טלפונית, זאת זילות במועצה בכלל ובחברים בפרט. החליט מי שהחליט לא לקיים ישיבות מועצה, לדחות ולדחות אותן, לא לכבד את בקשת החברים, כפי שמתחייב בכללים, ולא לקבל את חוו"ד מבקר הפנים לעיון. מדוע ועדת ביקורת לא מקיימת ישיבות חירום על כל אלה?".

במכתבו קובל חבר הוועדה על הרכב לוחות השידור החדש, שבהם יש, לטענתו, "חוסר בולט של תוכניות מסוגה עילית (דרמה, סרטים דוקומנטריים וכו'). מה קורה עם כל הבקשות שהם היו צריכים עוד להשלים מהדיונים הקודמים? מדוע לא מקבלים טבלה מסודרת של בקשות המועצה והשלמות שנעשו בפועל? לוח שידורים בעל גוון אחד – ריאליטי!!! זה מה שאנחנו רוצים לצבוע את המסך".

אילן אבישר, יו"ר הרשות השנייה, הגוף הרגולטורי האמור לאכוף את החוק על זכייניות הערוצים המסחריים (צילום: דוברות הרשות השנייה)

אילן אבישר (צילום: הרשות השנייה)

במכתב אחר שהגיע לידי "העין השביעית" טוען אחד החברים כי ההשלמות של הזכייניות בוצעו "על עיוור, כרגע", ולכן הזכייניות לא יבצעו אותן בבוא היום. "אי-אפשר להשתכנע מן הדברים האמורים שההשלמות יבוצעו. רוב מכריע של ההבהרות מלוות בהערת הסתייגות, ב'אם' ו'כאשר' וכו'... אני תוהה איך לאחר שעמדנו בוועדת טלוויזיה על הכשל בלוח השידורים ומשלא נעשה כמעט דבר מהותי קונקרטי וחד-משמעי ביחס להערות חברי הוועדה – אנחנו מתבקשים כעת להתייחס אל ההמלצות כאל יציקת בטון, כאשר לא מעט דברים עדיין לוטים בערפל". גם החבר הזה קובל נגד ההליך: "הצבעה טלפונית – פסולה בעיני".

בעקבות פסילת לוחות השידורים לפני כמה שבועות התחייבו הזכייניות לתגבר את מינון סרטי התעודה. נוסף לכך הקדימה קשת את שידור הסדרה "עבודה ערבית" והעלתה אותה לאוויר כבר השבוע, ושתי זכייניות ערוץ 2 הבטיחו להגדיל את מספר התחקירים ב"תוכנית חיסכון" של חברת החדשות – דרישה של ועדת הטלוויזיה שכבר עלתה כמה פעמים בעבר. לא נעשה שינוי במינון תוכניות הריאליטי, התופסות נתח נכבד מזמן הפריים-טיים, במיוחד בקיץ.

דוברת הרשות השנייה בתגובה: "חלק הארי של התיקונים שנדרשו על-ידי ועדת הטלוויזיה בלוחות השידורים הועבר לרשות. לאור העובדה כי מירב התיקונים בוצעו והלוחות התחילו להיות משודרים ב-1.7, קיימה הוועדה משאל טלפוני כדי להבטיח שהזכייניות משדרות תחת אישור המועצה. הוועדה תקיים בישיבתה הקרובה דיון בפרטים שונים שקשורים בהשלמות הזכיינים ובכלל זה בשאלות שיעלו מצד החברים".