חלון קופצני יקבל את פניו של כל מי שיבקר באתר תנועת חמאס בתקופה האחרונה. מדובר באירוע יוצא דופן, שכן חלונות קופצים, שלא לדבר על פרסומות, הם מחזה נדיר באתר התנועה, הרציני והשקול. ההפתעה גדלה כשמתעמקים בתוכן החלון הקופץ ומגלים כי מדובר באחד מגילויי-הדעת של התנועה, שפורסם ב-13 ביוני 2013 ומופנה לתקשורת.

גילויי-הדעת אינם נדירים; הם דרכה של התנועה להביע את עמדותיה בנושאים שונים. בשל חשיבותם הם יופיעו בשער אתר הבית של התנועה. לרוב גילויי-הדעת אינם חתומים שמית; לעתים חתום עליהם משרד ההסברה של התנועה, לעתים חתומים גדודי עז אל-דין אל-קסאם ולעתים תופיע חתימה כללית של "תנועת ההתנגדות האסלאמית". עם זאת, הפעם מדובר בגילוי-דעת יוצא דופן, הן בשל העובדה שמדובר בפופ-אפ שמשתלט על המסך והן בשל תוכנו.

לכאורה מדובר בפתיחה הקלאסית של גילויי-הדעת של חמאס: בראש העמוד נמצא סמל התנועה, ומיד אחריו פסוק מהקוראן. האחרון מכניס אותנו מיד לאווירת גילוי-הדעת, שכן הכותב בחר לצטט מתוך פרק 35, "היוצר", פסוק 43: "המזימה להרע תדבק רק בבעליה" (התרגום מתוך "הקוראן" בתרגומו של אורי רובין, הוצאת אוניברסיטת תל-אביב, 2005), גרסה אסלאמית לפסוק הידוע מספר "קוהלת", "חופר גומץ [בור] בו ייפול". על-פי הפרשנות המקובלת, הפסוק הקוראני מיוחס לחורשי רעתו של הנביא מוחמד מקרב הכופרים הערבים. כלומר, כבר בפתח דבריהם רומזים בחמאס כי הם מכוונים את דבריהם נגד גורמים ערביים, ולא כפי שאפשר לטעות ולחשוב, נגד ישראל.

בתוכן הפרסום מוחים בחמאס נגד ידיעות שקריות המתפרסמות לאחרונה בתקשורת על התנועה. על-פי גילוי-הדעת, מדובר בפרסומים חסרי תקדים בהיקפם ובשקרים שהם מכילים, ולכן הוחלט לנקוט צעד יוצא דופן. למשרד ההסברה של התנועה אין ספק: "ברור כי ההתקפה המורעלת והממומנת הזאת מגיעה בעקבות צידוד חמאס בעקרונותיה וערכיה ובשל עמדותיה ותמיכתה בעמים הערביים ובמהפכותיהם ושאיפותיהם הלגיטימיות לחופש וכבוד". על כך הם מוסיפים כי "אין זה סוד מי הם הגורמים שעומדים מאחורי [הפרסומים], תומכים בהם ומממנים אותם".

גילוי-הדעת של חמאס (צילום מסך מאתר חמאס)

גילוי-הדעת של חמאס (צילום מסך מאתר חמאס)

באחרונה התרבו הדיווחים על קרע בתוך חמאס סביב המתרחש בסוריה. בין היתר נטען כי בעוד שהלשכה המדינית של התנועה נוטה להתרחק מאיראן וסוריה, הזרוע הצבאית מביעה תמיכה בהן. על רקע זה מבקש גילוי-הדעת להבהיר כי אין חילוקי דעות בין "חמאס פנים" לבין "חמאס חו"ל": "חמאס היא תנועה לאומית מושרשת, תנועה אחת ומאוחדת. אין השפעה לארגון כלשהו, ערבי או אסלאמי, על החלטותיה".

בהמשך יוצא גילוי-הדעת נגד הפרסומים והידיעות בדבר עמדת התנועה בנוגע למתרחש בסוריה ומעורבותה הצבאית שם: "חמאס אינה מצטרפת לסכסוך המתנהל בסוריה [...] כל אמצעי התנועה מוקדשים להתנגדות לכיבוש על אדמתנו הגזולה". עם זאת, התנועה אינה מתנכרת למתרחש במדינה הצפונית ומבהירה כי "אנו עומדים בבירור לצד העם הסורי וזכותו לחירות וכבוד ונגד ההרג וההרס הפראיים שסוריה ועמה המכובד עדים לו".

בתחילת החודש דיווחה סוכנות הידיעות מען כי מרואן עיסא, מי שמוגדר כעומד בראש הזרוע הצבאית של חמאס לאחר חיסול אחמד ג'עברי, נמצא באיראן כדי לחזק את הברית עם חיזבאללה ואיראן (ידיעה שהופיעה גם באתר הקונספירטיבי הישראלי "תיק דבקה"). גילוי-הדעת מכחיש את השמועות הללו, כמו גם את השמועות על אגרות שנשלחו לחיזבאללה ובהן המלצות להפסקת התמיכה באסד. בהקשר זה מתרעמים בחמאס במיוחד, בשל הדימוי שיצא לתנועה כאילו ניתן לקנות את תמיכתה בסיוע כספי או צבאי. אי-אפשר לקנות את תמיכת התנועה, הם מבהירים, כי "אנו מסתמכים רק על הבורא והוא סוד נצחוננו".

כשם שחמאס מבקשת להתנער מהפרסומים על מעורבותה במתרחש בסוריה, היא מבקשת להרגיע את הפרסומים בתקשורת סביב המתיחות בינה לבין מצרים: "אין לתנועה קשר לאירועים שהתרחשו ומתרחשים באחות מצרים. אנו מדגישים כי איננו מתערבים בעניינים הפנימיים במדינות הערביות והאסלאמיות [...] אנו מדגישים כי אנו פועלים במשותף עם כל חלקי [הגורמים] הפוליטיים במסגרת התמיכה בבעיה הפלסטינית. אנו מאחלים [רק] טוב למצרים ועמה המכובד, שתמיד עמד לצד פלסטין וזכויות עמנו".

כמקובל במחוזותינו, גם לחמאס יש המלצות לעוסקים במלאכת התקשורת: "אנו ממריצים את כל כלי התקשורת, הכותבים והעיתונאים לשאוף לזהירות, דיוק, מקצועיות, ולא להיגרר מאחורי ידיעות כוזבות וכתבות מפוברקות שמכתימות את תמונה ההתנגדות הפלסטינית, מטעות את דעת הקהל ואינן משרתות אלא את האויב הציוני".