האם דובר של מפלגה יכול לכהן במקביל כחבר במועצת המנהלים של אחד מארגוני התקשורת המצליחים ורבי-ההשפעה בישראל? בחדשות ערוץ 2 וברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו סבורים שהתשובה חיובית. במהלך הבחירות האחרונות לכנסת, מתברר, כיהן בדירקטוריון חברת החדשות הישראלית מי שבמקביל לקח גם חלק מרכזי ויומיומי בקמפיין של מפלגת הליכוד. בתפקידו בחברת החדשות הוא מחזיק עד היום.

בשנה שעברה, בדמדומי הקיץ, הגיע לדירקטוריון חברת החדשות של ערוץ 2 חבר חדש: איש יחסי-הציבור והלוביסט רונן משה. משה מונה מטעם הזכיינית רשת במטרה לייצג בדירקטוריון את האינטרסים של בעלי מניותיה. על-פי מידע שנמסר ל"העין השביעית" מידי חברת החדשות, כהונתו של משה בדירקטוריון החלה ב-29 באוגוסט 2012. על-פי מידע רשמי שהופץ מטעם הליכוד במהלך קמפיין הבחירות, הדירקטור משה מונה לתפקיד יועץ תקשורת במטה הבחירות של הליכוד וישראל-ביתנו ב-16 בדצמבר 2012, או מעט לפני כן. הבחירות נערכו כחודש וחצי לאחר מכן, ב-22 בינואר 2013. התקופה שבה חלה חפיפה בין שני התפקידים מסתכמת בחודש ושבוע.

במהלך תקופת החפיפה, נמסר מחברת החדשות, התקיימה ישיבת דירקטוריון אחת, ודובר הליכוד אכן השתתף בה כדירקטור. גורם בדירקטוריון חברת החדשות ששוחח עם "העין השביעית" ציין כי ההתקשרות בין משה לליכוד הסתיימה לאחר הבחירות, וכי הגדרת תפקידו המדויקת במפלגה היתה "יועץ תקשורת". משה, טוענים בחברת החדשות, לא עידכן את הדירקטוריון בדבר ההתקשרות שנכרתה בינו לבין הליכוד.

מהליכוד לעבודה ומשם למגזר העסקי – וחוזר חלילה

העסקתו של משה במטה הליכוד סביב הבחירות לכנסת ה-19 היא המשך של מערכת יחסים פורה וממושכת עם בכיריה של מפלגת השלטון הנוכחית ועם דמויות פוליטיות אחרות. ב-2005, לקראת סוף שנות ה-20 לחייו, מונה בפעם הראשונה לתפקיד דובר הליכוד. לפני כן צבר ניסיון כיועץ תקשורת ודובר אצל שניים משריה של המפלגה, ישראל כ"ץ (בתקופה שבה כיהן כשר החקלאות) ועוזי לנדאו (בתקופה שבה כיהן כשר במשרד ראש הממשלה, תחת אריאל שרון).

יועץ התקשורת רונן משה עם שר הביטחון דאז אהוד ברק, 22.3.2009 (צילום: אריאל ירוזולימסקי)

יועץ התקשורת רונן משה עם שר הביטחון דאז אהוד ברק, 22.3.09 (צילום: אריאל ירוזולימסקי)

ב-2006, בתום הבחירות לכנסת ה-17, שבהן התרסקה מפלגת הליכוד וזכתה ל-12 מנדטים בלבד, עבר משה לצד השני של המתרס הפוליטי והתמנה לתפקיד יועץ התקשורת של השר לתשתיות לאומיות, איש מפלגת העבודה בנימין בן-אליעזר. לאחר מכן כיהן כיועצו של אהוד ברק בעת שזה כיהן כשר הביטחון בממשלת אולמרט. באוגוסט 2009 פרש מתפקידו בלשכת ברק, לאחר שהתבטאות חריפה שהשמיע כלפי השרה דאז יולי תמיר הביאה את נציבות שירות המדינה להודיע כי תפתח בהליך משמעתי נגדו. זמן קצר לאחר מכן מונה לתפקיד דובר התאחדות התעשיינים.

הממשק בין משה לשדה הפוליטי אינו מסתכם בתחום הייעוץ. ב-2009 הקים חברת יחסי-ציבור ושתדלנות תל-אביבית בשם Together Lobbying Services, שאותה ייסד בשיתוף עם הפרסומאים ראובן אדלר ואייל חומסקי. משה מונה לתפקיד המנכ"ל, ותחת כובע זה העניק שירותי ייעוץ, דוברות ולובינג לכמה מהגופים הגדולים והחזקים במשק, ובהם חברת פלאפון, צ'מפיון-מוטורס (יבואנית פולקסוואגן, אאודי, סיאט וסקודה), הבורסה ליהלומים וחברות לחיפוש גז ונפט. ב-2010 זכתה החברה במכרז להענקת שירותי ייעוץ למרכז רבין לחקר ישראל.

רונן משה: "אין ניגוד עניינים", "שקיפות מלאה"

דירקטוריון חברת החדשות מורכב, נכון להיום, מעשרה חברים המתמנים על-פי מפתח הבעלות על החברה: שלושה נציגים לכל אחת מזכייניות ערוץ 2, וארבעה נציגי ציבור המתמנים על-ידי מועצת הרשות השנייה. הדירקטוריון מפקח על גוף החדשות, מאשר את תקציביו ואת מינויי הבכירים בו (ובהם המנכ"ל והעורך הראשי) וחורץ גורלות בנוגע להפקות חדשות, ביטול תוכניות, קיצוצים ופיטורים.

חברי דירקטוריון שעם חוג לקוחותיהם נמנים מושאי סיקור מרכזיים חשופים לניגודי אינטרסים העלולים לפגום בהתנהלותם בתפקיד, וכפועל יוצא גם בהתנהלותו של הגוף המפוקח. רונן משה, למשל, מכהן בעת האחרונה בין היתר כדוברו של העיתונאי והמגיש עמנואל רוזן, שכמה מהגורמים שמסרו עדות בנוגע לעבירות המין המיוחסות לו מועסקים בחברת החדשות, ובכללם המנכ"ל והעורך הראשי אבי וייס והעיתונאית קרן מרציאנו, האחראית על מניעת הטרדה מינית בחברה.

האם משה מוצא ניגוד עניינים בין תפקידו בליכוד לתפקידו כדירקטור בחברת החדשות? האם העמדה המורכבת שבה הוא מצוי השפיעה על מנעד התחומים שבהם עסק במסגרת הדירקטוריון? האם פסל עצמו מעיסוק בתחום כלשהו של עבודת הדירקטוריון? האין ניגוד עניינים בין עיסוקו כיועץ תקשורת עבור גופים ואישים שונים לבין חברותו בדירקטוריון המפקח על מערכת חדשות שמסקרת מפעם לפעם את לקוחותיו? כיצד, למשל, התמודד עם הסתירה בין ייצוגו של רוזן לבין תפקידו בגוף המפקח? ובכלל, אילו חברות ואישים מייצגות כיום החברות שבמסגרתן הוא עוסק בתחומי הייעוץ, הדוברות והלובינג?

רונן משה התבקש להשיב על השאלות הללו ואחרות, אך בחר שלא לעשות זאת. במקום זאת מסר את התגובה הבאה: "אין כל ניגוד עניינים בין פעילותי הפרטית לפעילותי הציבורית, שנעשית בהתנדבות ובשקיפות מלאה. הטענות כפי שהוצגו בשאלותיכם אלי רצופות שגיאות עובדתיות". משה נשאל כמה פעמים, בכתב ובעל-פה, לאילו שגיאות עובדתיות הוא מתכוון, אך ענה כי אין ברצונו לפרט.

חברת החדשות: הקשר עם הליכוד נחשף לאחר הבחירות

בניגוד לטענתו של משה, בחברת החדשות דווקא סבורים כי הוא נתון בניגוד עניינים. יתרה מכך, בחברה טוענים כי משה לא חשף בפני הדירקטוריון את דבר קיומה של התקשרות עסקית בינו לבין הליכוד – וכי מידע זה הגיע לידיעת עמיתיו בגוף זה רק לאחר הבחירות. לפיכך, נמסר בתגובה רשמית מטעם החברה, התחייב משה להימנע להבא מכל פעילות שיש בה ניגוד עניינים. "למען הזהירות", מסבירים בחברת החדשות, "מיד לאחר שנודע על הייעוץ שנתן מר משה למפלגת הליכוד (מידע שהגיע לידיעת הדירקטוריון רק לאחר הבחירות), ננקטו הצעדים הנדרשים למניעת כל חשש לניגוד עניינים, ולו למראית עין, ומר משה התחייב להימנע מכל פעילות שיש בה חשש לניגוד עניינים בין עיסוקיו הפרטיים לבין כהונתו כחבר דירקטוריון".

מימין, רונן משה, יועץ התקשורת של הליכוד; צחי הנגבי, השר יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת רובי ריבלין, רון לוין, דובר ישראל-ביתנו, וגדעון סער (צילום: טל שניידר, הפלוג)

מימין, רונן משה, יועץ התקשורת של הליכוד; צחי הנגבי, השר יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת רובי ריבלין, רון לוין, דובר ישראל-ביתנו, וגדעון סער (צילום: טל שניידר, הפלוג)

חרף צעד זה, נראה שבחברת החדשות משאירים בידי משה את הסמכות לקבוע מתי הוא עלול להיקלע לניגוד עניינים. בתגובה לשאלה בנוגע לזהות לקוחותיו של איש יחסי-הציבור והשתדלנות נמסר כי אין בידי חברת החדשות כל מידע בנוגע לגופים ולאישים שמשה נמצא בקשר עסקי עימם. "למר משה אין תחומי עיסוק ספציפיים במסגרת חברותו בדירקטוריון והוא אף אינו חבר בוועדה כלשהי של הדירקטוריון", הוסיפו בהקשר זה בחברת החדשות.

בחברת החדשות נמנעו מלהשיב לשאלה בנוגע לניגוד העניינים לכאורה בין ייצוגו של עמנואל רוזן לבין כהונה בדירקטוריון של חברה שעדויות שמסרו עובדיה עשויות לעמוד בבסיסו של כתב אישום שיוגש נגדו. "לדירקטוריון החברה אין כל מעורבות בחקירת הפרשה", נמסר בהקשר זה מחברת החדשות, לצד תזכורת בנוגע לפיטוריו של רוזן משורותיה.

ומה באשר לניגוד העניינים החל לכאורה במצב שבו דירקטור בחברה מועסק על-ידי אישים וחברות עסקיות העומדים לעתים קרובות במרכז הסיקור החדשותי? "בהתאם לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, מנכ"ל החברה הוא העורך הראשי של שידורי החדשות שלה, וממילא המנכ"ל - ולא דירקטור זה או אחר - הוא בעל סמכות ההכרעה בכל הנוגע לתכנים המשודרים על-ידי החברה", נמסר מחברת החדשות.

השאלות שהוצגו לרונן משה ולחברת החדשות הוצגו גם לזכיינית רשת, שמטעמה מכהן הלוביסט והיחצן בדירקטוריון. בזכיינית נמנעו, בין היתר, מלהשיב לשאלות בנוגע למועד מינויו של משה לתפקיד, ובחרו גם שלא לומר כמה ישיבות התקיימו בעיצומן של הבחירות, ובכמה מהן השתתף דובר הליכוד. כמו כן בחרו ברשת שלא להסגיר את רשימת התחומים שבהם לא הורשה משה לעסוק במסגרת תפקידו בדירקטוריון, ככל שהיו כאלה, או את רשימת הגופים והאישים שהוא נמצא עימם בקשר עסקי.

במקום זאת, נמסרו מרשת הדברים הבאים: "רונן משה מכהן מזה מספר חודשים כדירקטור בחברת החדשות ותורם לדירקטוריון מנסיונו העשיר ומקצועיותו בתחומים הרלבנטיים. ידוע לכל כי דירקטוריון חברת החדשות של ערוץ 2 אינו עוסק בענייני תוכן בישיבותיו, כך שהשאלות שעולות בכתבה זו אינן רלבנטיות".

ומה חושבים על כך ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, המחזיקה בשם אזרחי ישראל 40% ממניות חברת החדשות, כדי שתוכל לדאוג שהגוף העיתונאי ימלא כראוי את תפקידו הציבורי? חוק החברות, החל גם על חברת החדשות, מאפשר לרשות השנייה למנוע משותפותיה בחברה למנות דירקטורים העשויים להימצא בניגוד עניינים. "העין השביעית" יידע את הרשות השנייה בדבר האפשרות החוקית הנתונה בידיה, אך זו מסרה כי אין זה מעניינה: הרשות, נאמר בתגובה, אחראית רק למינוי הדירקטורים מטעם הציבור, ואין לה כל סמכות באשר למינוי הדירקטורים המייצגים את הזכייניות רשת וקשת.