עבור ישראלים רבים, טוויטר הוא המקום שאנשי תקשורת וידוענים הולכים אליו כדי להסתחבק או לחבוט זה בזה. הרשת החברתית, הידועה גם בזכות הקצרנות שכפו מפתחיה על כותבי הסטטוסים בה, לא נקלטה בישראל כבשאר העולם, אך בכל זאת הצליחה ללכוד נתח נאה מפלח השוק המכונה לעתים "מובילי דעת קהל". בהעדר הקהל הרחב, ובניגוד לדרכי ההתנהלות שסיגלו לעצמם משתמשי פייסבוק רבים, בטוויטר לעתים קרובות המסכות נושרות ויריבים עולבים זה בזה בחופשיות המאפיינת ויכוח קולני בסלון הבית או בבר השכונתי.

מסכה אחת שלא נשרה היא זו המכסה את פניה של משתמשת המתכנה "נועה מלמד", שהחלה את דרכה בטוויטר לפני כשלוש שנים כצרכנית תקשורת בתולית אך נלהבת, וסיימה אותה, נכון לעכשיו, כשועלית ברנז'ה חסרת פשרות. "מלמד" אינה חוששת לסנוט באושיות תקשורת וציוץ דוגמת מייסד "דה-מרקר" גיא רולניק, עיתונאי "ידיעות אחרונות" רענן שקד, המגיש גיא זהר, בנו של מו"ל "הארץ" רוני שוקן ורבים אחרים.

מדוע היא עושה זאת, והאם ייתכן שהיא אינה היא, אלא הוא? ומדוע נראה שלעתים קרובות עולות העדפותיה התרבותיות והחברתיות בקנה אחד עם אלו של העיתונאי והעורך שי גולדן, שאותו היא מעריצה עד כדי תאווה לקיום יחסי מין עימו? על כך ועוד בשורות הבאות.

2010: עידן הפרגון

ב-11 באוקטובר 2010, יומיים לאחר פתיחת החשבון הנושא את השם Noa Melamed, כתבה נעמה כרמי למשתמשת כי היא גבר המכהן כעורך בעיתון, שתי קביעות שנענו בהכחשה גורפת: "אני את" (ולא "אתה"), ו"לא עורכת בשום עיתון". כרמי פנתה אל "נועה מלמד" בלשון זכר בשוגג, אך למסקנה שלפיה המצייצת מועסקת במערכת של עיתון היא הגיעה, בין השאר, בעקבות היחס שהפגינה כלפי עיתון "הארץ" בתגובה לסטטוס ביקורתי על שי גולדן. ב"הארץ" אכן מועסקת עיתונאית בשם נועה מלמד, אולם לדבריה אין לה שום קשר לדמות המצייצת תחת שמה.

המשיכה העזה שחשה "מלמד" למוצר העיתונאי שגולדן היה אז עורכו גברה בימים הבאים, ובציוץ מה-13 באוקטובר באותה שנה שיתפה את עוקביה בתובנה הבאה: "כל פרק של שי גולדן במחוברים גורם לי לרצות לעשות מנוי למוסף הארץ". יומיים לאחר מכן יצאה התשוקה מן הכוח אל הפועל. "קניתי היום בפעם הראשונה בחיי עיתון הארץ.‏ 22‏ שנים ואני בתולה.‏ אדווח בהמשך איך המוסף של שי גולדן", עידכנה את עוקביה ב-15 באוקטובר, המשיכה בכמה ציוצי הלל למוסף וסיכמה במלים הבאות: "בסיכום---אקנה הארץ גם בשבוע הבא!! תענוג להעביר איתו את הצהריים בשקט עם קפה וסיגריה".

גם בשבוע שלאחר מכן דאגה "מלמד" לרכוש לעצמה עותק של "מוסף 'הארץ'", ועידכנה את עוקביה: "מוסף הארץ הוא מוסף כל כך טוב לעומת שבע ימים שאני לא מאמינה שבזבתי כסף על החרא הזה" (השגיאות, כאן ובמקומות אחרים, במקור). בהמשך צייצה "מלמד" כי בן זוגה ציין באוזניה שמאז שהחלה לקרוא "הארץ" הוא מוצא אותה מושכת יותר, דבר המזכה אותו, על-פי הציוצים הבאים, בזכות לקיים עימה מין אוראלי. הקשר בין מין לתקשורת עולה ביתר שאת בציוץ הבא, המוקדש לגולדן ולמשתתף אחר ב"מחוברים": "כשקשה לי להרטיב אני חולמת שאני עושה שלישייה עם ישי גרין ושי גולדן.‏ לא סגורה על מי ממש מזיין אותי".

מקבץ ציוצים מהללים על אודות שי גולדן, סדרת הטלוויזיה בהשתתפותו והמוסף בעריכתו, אוקטובר 2010 (צילומי מסך)

מקבץ ציוצים מהללים על אודות שי גולדן, סדרת הטלוויזיה בהשתתפותו והמוסף בעריכתו, אוקטובר 2010 (צילומי מסך)

בסך-הכל, מבין 90 ציוצים שפורסמו בחודש הראשון לקיום חשבון הטוויטר של "נועה מלמד", כ-42% הוקדשו להרעפת מחמאות על "מוסף הארץ" בעריכת גולדן או על הסדרה "מחוברים" בכיכובו, כמו גם על הבמאי, דורון צברי ("דורון,‏ מחוברים סדרה מעוללללה!!!"), ולעתים גם וגם וגם ("בגלל מחוברים התחלתי לקרוא מוסף הארץ ובגלל מחוברים אבדתי את בתולי התחת שלי.‏ תודה לך דורון צברי"). דמות אחרת שזוכה למחמאות מפי מלמד היא ליאת להב, ידידתו של גולדן ובאותה תקופה קולגה זוטרה שלו ב"הארץ" ("היית ממש חמודה ומצחיקה").

2011: סגירת החשבונות מתחילה

אחרי אפיזודת ציוצים קצרה שנמתחה על פני רוב אוקטובר 2010, שתקה "מלמד" עד ה-30 ביולי 2011, תקופת השיא של המחאה החברתית נגד יוקר המחיה. בתקופה ההיא כבר תמה העונה של "מחוברים" וגולדן כבר לא עבד ב"הארץ". הוא כיהן כסגנו של ניר חפץ, עורך "מעריב", שנרכש כמה חודשים לפני כן על-ידי נוחי דנקנר. בינות לכמה ציוצים מהגגים על ההפגנות ומחולליהן התפנתה המשתמשת להטיח את הכינוי "אידיוט" במשתמש שהשווה את גולדן לרודולף הס, ולעקוץ את אבישי עברי, שפירסם כמה חודשים קודם לכן באתר "לאטמה" ידיעה ביקורתית על האופן שבו מתבטא גולדן בטוויטר.

מקבץ של ציוצים פוגעניים כלפי עיתונאי "ידיעות אחרונות" רענן שקד (צילומי מסך)

מקבץ של ציוצים פוגעניים כלפי עיתונאי "ידיעות אחרונות" רענן שקד (צילומי מסך)

בשלב הזה הפכה "מלמד" מנערת כפר תמימה ("ברונטית עם ציצים גדולים") שנפתחה לעולם בזכות סדרת ריאליטי לחיית ברנז'ה שרשימת נעקביה מורכבת רובה ככולה מעיתונאים. היא מגיבה כבעלת בית לצייצנים ותיקים שהם גם אנשי תקשורת ואף עולבת, משום מה, בעיתונאי רענן שקד, שבדיוק פתח משתמש בטוויטר.

שקד התבטא בעבר בגנות הסדרה "מחוברים" ומשתתפיה, אך לא ברור אם זה מה שזיכה אותו בעלבונות שהמטירה עליו "מלמד". "מתי כתבת כתבה חשובה או מעניינת רענן? תחזור לחיתולים ולביקורות טלוויזיה, אל תקפוץ גבוה", כתבה לו ב-26 בנובמבר 2011, בעקבות ציוץ ביקורתי של שקד על גולדן, ושבוע לאחר מכן הוסיפה: "אתה מה זה גרוע. הכי וונאבי. וכותב ממש רע. ממש ממש". שלושה חודשים לאחר מכן ניפקה העלבה נוספת: "די, תתייאש. זה לא עובד, רענן".

2012: החזית מתרחבת

אחרי הפוגה של חודשיים, בסוף ינואר 2012, שבה "נועה מלמד" לצייץ. היא עשתה זאת כדי להגיב לצייצנית שחלקה קישור לטור שפירסם שי גולדן ב"מעריב", כדי להגן על שי גולדן, לפרסם כמה הגיגים לא ברורים ולהתפלמס עם אישים כאילן שילוח, יו"ר משרד הפרסום מקאן-אריקסון בישראל וידידו של גיא רולניק. היא גם הפגינה ידע ודעות מוצקות, ביקורתיות באופיין, בנוגע לתנאי העסקתם של עיתונאי אתר ynet, שבאותה תקופה עלו לכותרותיהם של מדורי התקשורת בעקבות פרשת ההתנכלות למקימי ועד העובדים באתר.

בפברואר אותה שנה הסתמנה פניית פרסה בנוגע למידת ההערכה שרוחשת "מלמד" לתוצריה של קבוצת "הארץ". הגרופית של המוסף בעריכת גולדן התחילה בשלב זה לרטווט (כלומר, לצטט ולפרסם מחדש) ציוצים של משתמש שכינויו Not Guy Rolnik, שפירסם סטטוסים סאטיריים בגנות מייסד עיתון הכלכלה "דה-מרקר" גיא רולניק המנוסחים כאילו מפיו (רולניק האמיתי הוא משתמש טוויטר ותיק ופורה). שי גולדן עצמו רוחש איבה לרולניק, ובעבר דאג להבהיר לו זאת באמצעות חשבון הטוויטר שעל שמו, שאותו מחק החודש (עותק גיבוי של כל ציוצי גולדן מצוי בידי "העין השביעית").

חזית נוספת פתחה "מלמד" עם רוני שוקן, בנו של מו"ל "הארץ" עמוס שוקן וצייצן פעלתני, שהתכתשויותיו הפומביות עם גולדן כשנה לאחר מכן זכו להדים. "הנה דיבור: טרחני, פלצני, כל כך 2009. תתעוררו שם לפני שתמותו אפילו לפני הפרינט", כתבה "מלמד" לשוקן ב-24 בפברואר, ועוד באותו היום הוסיפה: "רוני מה עם נבזלין? מספיק ריכוזי בשבילך שלושה מעשי רצח ברוסיה או שצריך גם את זה לשטח".

כמה ימים לאחר מכן עלבה בו "מלמד" שוב ("חתיכת פרזיט"), ויומיים לאחר מכן המשיכה: "מספיק לשחק אותה. כולם יודעים שאתה כלי ריק שלא שווה כלום בלי שם המשפחה שלו". כעבור שבוע הטיחה "מלמד" שוב העלבות בבנו של המו"ל: "כשאתה מנסה לעקוץ את המתחרים אתה רק מסביר לכולם למה עיתון הארץ ייסגר הרבה לפני שיגיע תורך להחליף את אבא". ציוצים אחרים בוטים עוד יותר.

במקביל למתקפה על "דה-מרקר" ועל בנו של מו"ל "הארץ" יצאה "מלמד" גם להגנתם של עיתונאי "מעריב", העיתון שבו כיהן גולדן באותה תקופה בתפקיד עריכה בכיר. "קראתי את שרוני. הציוץ שלך יותר פתט", כתבה לרוני שוקן, שמתח ביקורת על הפרשן הכלכלי של "מעריב" דאז, יהודה שרוני. כמו כן ריטווטה מחמאה שהעניקה לגולדן ג'ודי שלום-ניר-מוזס, בעקבות ראיון רחב יריעה שערך עם בן כספית עבור מוסף "סופשבוע" של "מעריב".

האפיזודה השלישית במחזור חייה של "נועה מלמד" הסתיימה באפריל 2012, ולמעט ציוץ אחד שפורסם באוגוסט אותה שנה ("חזרתי"), שמרה על זכות השתיקה עד אביב 2013, אז מצאה עצמה הבצה התקשורתית מטולטלת בחוזקה סביב פרשת עמנואל רוזן, שלגולדן היתה יד בקידום חשיפתה לאור השמש.

2013: רוזן שורף פיוז

"מה תגובתך לפרשת הקולגה שלך עמנואל רוזן? גם אתה מתכוון לשתוק כמו חבריך לערוץ עשר?", הטיחה משתמשת הטוויטר "נועה מלמד" באיש ערוץ 10 גיא זהר ב-6 במאי 2013, ימים אחדים לאחר חשיפת החשדות לביצוע עבירות מין על-ידי רוזן. "צריך להחרים את ערוץ עשר, עד שהעיתונאים שם יגיבו על פרשת עמנואל רוזן ויספרו כל מה שהם יודעים", צייצה בהמשך, והוסיפה: "גיא זהר ושאר בכירי ערוץ עשר, דמן של המוטרדות והנאנסות על ידיכן. לא נשכח ולא נסלח".

הציוצים הללו של "מלמד" תואמים את עמדותיו המוצהרות של גולדן, שארבעה ימים לפני כן צייץ תחת שמו האמיתי, בלי להזכיר שמות ובלי להטיח האשמות פרטניות: "שתיקת העיתונאים בפרשת רוזן הופכת אותה לחמורה יותר ושופכת אור מאוד עגום על האנשים שמסקרים פרשות מיניות בכזאת דעתנות קולנית".

במקביל העלתה "מלמד" הילוך בעקיצותיה כלפי גיא רולניק, ואת הדברים הבאים, שנכתבו ב-7 במאי 2013, מיענה ישירות אליו והדביקה אותם כתגובות לציוצים פרי מקלדתו שלו: "בוא נדבר על שוד השכר של עובדי דה מרקר הזוטרים", "מה השכר שלך, מר רולניק?", "עד שלא תחשוף את שכרך אסור לך לכתוב על הפקרות כלכלית", "כמה אתה מחובר למשכורת שלך, רולניק?".

ציוץ נוסף מאותו יום לא מוען ישירות לרולניק, ובכל זאת קשר אותו באופן תמוה לפרשה החמה באותם ימים: "עמנואל רוזן לא הטריד אותי מינית, אבל גיא רולניק ניסה לעשות עליי סיבוב עם אחד משקרי הכלכלה שלו". בהמשך קבלה "מלמד" גם על כישוריו הרטוריים של מייסד "דה-מרקר": "לא מצליחה להירדם. אקרא מאמר שקר כלשהוא של רולניק ואנמנם לי לעייפה".

מקבץ ציוצים מאת "נועה מלמד" בגנות גיא רולניק, מייסד "דה-מרקר", שפורסמו בחודש מאי 2013 (צילומי מסך)

מקבץ ציוצים מאת "נועה מלמד" בגנות גיא רולניק, מייסד "דה-מרקר", שפורסמו בחודש מאי 2013 (צילומי מסך)

האיבה של "מלמד" לרולניק זלגה גם לכיוונה של עיתונאית מוערכת אחרת, קרן נויבך: "רולניק מזמן איננו עיתונאי, גם נויבך לא. הם תועמלנים בשירות אג'נדה ששניהם לא מבינים". למען הסר ספק הוסיפה "מלמד": "אין בעיה עם אג'נדה, כל עוד היא לא מונעת מהעיתונאי לדווח באופן הוגן וביקורתי. זה לא המצב עם אלה". ורולניק ממשיך לחטוף: "הוא חושב על עצמו כמשיח. הוא אדם מאד מסוכן בהיבט העיתונאי. כי יש לו עוצמה גדולה ומעט מאד נאמנות למחויבות שלו כלפי הקוראים שלו".

את רותם שטרקמן, סגן עורך "דה-מרקר", "מלמד" דווקא מעריכה. "כל הכבוד, המשך כך!", היא כותבת לו ב-14 במאי, ערב חג השבועות, ומשתתקת.

גולדן: "אינני יודע מי זה ומה זה"

מיהי "נועה מלמד", ומדוע היא מוצאת לנכון להדהד את העמדות והאינטרסים המוצהרים של שי גולדן, כיום מנהל מחלקת האקטואליה של רשת, זכיינית ערוץ 2? "העין השביעית" פנה לכעשר נשים העונות לשם "נועה מלמד", שפרטיהן מופיעים במאגר 144 של חברת בזק, וכולן הופתעו לשמוע שמישהו מצייץ בשמן עלבונות. לדבריהן, אף לא אחת מהן מחזיקה בחשבון טוויטר. פנייה לחשבון של "נועה מלמד" בטוויטר לא נענתה.

פנייה לשי גולדן הניבה הכחשה גורפת. לדבריו, הוא אינו מפעיל את החשבון, וגם לא מי ממקורביו. למעשה, אמר ל"העין השביעית", כלל לא נתקל בחשבון המהלל אותו, שעם מנוייו נמנים רבים מידידיו ועמיתיו החברים ברשת החברתית.

שי גולדן, אתה לא מפעיל את החשבון של "נועה מלמד"?

"בוודאי שלא".

ומה ההסבר שלך לכך שהיא מבקרת כל הזמן אנשים שמותחים עליך ביקורת, ומשבחת אותך?

"ידידי, אינני יודע".

לא נתקלת בחשבון הזה? לא ראית אותו אפילו, כקורא?

"לא נתקלתי בחשבון. אינני יודע מי זה ומה זה. לא יודע. אתה רוצה לעשות ידיעה, אתה רוצה לעשות קרקס – אז תעשה קרקס, אין בעיה. אני לא מבין מה אתה רוצה ממני. אין לזה שום קשר אלי".

שיחת הטלפון הראשונה בין "העין השביעית" לשי גולדן, המצוטטת לעיל, נערכה במוצאי שבת (18.5.13) בשעה 22:23. אחריה שוחחנו עם גולדן פעמיים נוספות. סיימנו לשוחח עימו סביב השעה 23:00. פחות מרבע שעה לאחר מכן, ב-23:13, נמחקו מחשבון הטוויטר של "נועה מלמד" חמישה ציוצים – הציוץ העולב ברענן שקד וקורא לו לחזור לחיתולים, הציוץ הקובע כי דמן של נאנסות מרוח על ידיהם של גיא זהר ובכירי ערוץ 10, ציוץ הקורא להחרמת ערוץ 10 על רקע פרשת עמנואל רוזן, ציוץ פוגעני כלפי מגישי "האח הגדול" ארז טל ואסי עזר, וציוץ מהלל ל"מחוברים" ושי גולדן.

הציוצים שנמחקו מחשבון הטוויטר של "נועה מלמד" במוצאי שבת 18.5.13, זמן קצר לאחר שיחת הטלפון עם גולדן (צילומי מסך)

הציוצים שנמחקו מחשבון הטוויטר של "נועה מלמד" במוצאי שבת 18.5.13, זמן קצר לאחר שיחת הטלפון עם גולדן (צילומי מסך)