"יש לכם רעיון מעולה לסטארט-אפ וקשה לכם להמריא איתו? חלון הזדמנויות חדש נפתח ליזמים בישראל כאשר MassChallenge, מאיץ הסטארט-אפים (אקסלרייטור) הגדול בעולם, השיק את תוכניתו לשנת 2013", דיווח ב-14 בפברואר השנה עורך וכתב הטכנולוגיה של "ישראל היום" אילן גטניו בניוזלטר של עיתונו.

הכתבה היא העתקה כמעט אחד לאחד של ההודעה לעיתונות של מאסצ'אלנג', נוהג תקשורתי נפסד אך נפוץ, והיא נחתמת בקריאה לפעולה: רישום לתחרות הסטראט-אפים באתר מאסצ'אלנג' (באופן אירוני, זה התוכן היחיד בכתבה שלא הופיע בקומוניקט).

אחד הסטארט-אפים שנרשמו לתחרות הוא אייצ'וזיו (iChoozU). לפי פרופיל הלינקדאין של גטניו, הוא הקים את אייצ'וזיו בינואר 2012 ומשמש סמנכ"ל התפעול שלו. ב"ישראל היום" הוא עורך התיירות והטכנולוגיה מאז יוני 2007, חודש לפני יציאת הגליון הראשון לאור.

באמצע אפריל פירסם גטניו בעיתונו ידיעה קצרה, "ניידים בפקק", שבה הוא מציג את בעיית עומס התדרים הסלולריים: "התדרים המוקצים לסלולר ייסתמו, ובמקום זרימה של מידע נקבל פקקים, כמו בכבישי ישראל, ואף יותר מכך". גם הידיעה הזו מועתקת, הפעם בחציה בלבד, מקומוניקט. הקומוניקט, של חברת פלאפון, נשלח לקראת כנס שגטניו כלל אינו מזכיר; אחרי הכל, הוא פירסם את הידיעה חודשיים אחרי שהקומוניקט הופץ.

לא ברור מדוע "ישראל היום" נותן במה לקומוניקט בן חודשיים עם הקשר עיתונאי רופף. כן ברור מה הקשר של הידיעה לעסקיו של גטניו. בתעודת הזהות של אייצ'וזיו באתר מאסצ'אלנג' ובמצגת של המוצר עצמו (SmartTalk שמו) מצוין כי הסטארט-אפ עוסק ב"אופטימיזציה של שימוש קולי בזמן אוויר. [...] הימנעות משיחות שאי-אפשר להשלים כדי לפנות את הספקטרום לשיחות שאפשר להשלים".

אחרי שנחשפו למידע המובא בכתבה זו, ערכו ב"ישראל היום" בירור עם גטניו, שהגיב נקודתית באומרו כי הסטארט-אפ שלו נרשם לתחרות מסצ'לנג "יותר מחודש לאחר הפרסום", ולכן "כיוון שבזמן הפרסום לא היה כל קשר, לא היה מקום לציין 'גילוי נאות'". הוא הוסיף גם כי פרסום הידיעה פוגע בסיכוייו של הסטארט-אפ שלו משום שהוא חושף את התחרות למתחרים פוטנציאליים נוספים. "צריך אולי לשבח אותי", הוא חותם, וזאת משום ש"יש בי היושרה העיתונאית להביא את המידע לקוראים גם אם הוא עלול לפגוע בי".

ייתכן, כמובן, שבשתי הדוגמאות האמורות, שממילא כמעט אין מאחוריהן עבודה עיתונאית ממשית, לא מסתתר אינטרס אישי ישיר של עורך הטכנולוגיה של "ישראל היום". אלא שזו, כמובן, אינה הנקודה. העסקתו של כתב ועורך העובד במקביל בתחום שהוא מכסה מנוגדת לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות (סעיפים 15 ו-17), כמו גם לשכל הישר.

האם ב"ישראל היום" חשים בנוח עם העובדה שהממונה הראשי על סיקור תחום הטכנולוגיה בעיתונם הוא גם שחקן פעיל בו? מ"ישראל היום" נמסר בתגובה לכתבה כי "גטניו ציין עוד כי הוא מכסה את תחום הטלקום יותר מ-15 שנה (מ-1995 ב'ידיעות'). מה שהוא עושה בזמנו הפנוי אינו מעניינו של איש, וכל רמיזה שהוא מקדם את ענייניו על גבי העיתון - היא שקר".