תא העיתונאיות, שהביא לפני כשבועיים לחשיפת הטענות להטרדות מיניות מצדו של איש התקשורת עמנואל רוזן, התקבל היום באהדה רבה בוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת. הוועדה, בראשות ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש-עתיד), החליטה לדון בסוגיית ההטרדות המיניות בארגוני התקשורת בעקבות בקשת התא לזמן דיון מיוחד בנושא. במכתב שנשלח לוועדה ציינו חברות התא, התארגנות טרייה של עיתונאיות שחברו יחדיו במטרה להגן על זכויות נשים עיתונאיות ועל תנאי העסקתן, כי לדעתן יש לדון מחדש ברלבנטיות של החוק למניעת הטרדה מינית במקומות עבודה, עם דגש על ארגוני וגופי תקשורת.

ח"כ לביא פתחה את הדיון באומרה: "התכנסנו לדון בסוגיה שעלתה לדיון בעקבות חשיפת תא העיתונאיות, שעבד ללא לאות בשנה האחרונה, ואסף והקשיב וכאב וחשף פרשייה קשה ומזעזעת [...] אנחנו לא בית-משפט ואין בכוונתנו לעסוק במקרה הנקודתי של עמנואל רוזן", הבהירה לביא, "אבל הסוגיה הציפה בעיה שקיימת במקומות רבים. התכנסנו כדי לראות מה ביכולתנו לעשות כדי למנוע ממקרים כאלה ודומיהם להישנות".

לביא נתנה את רשות הדיבור לענת סרגוסטי, מנכ"לית ארגון אג'נדה ואחת ממובילות חשיפת הפרשה. "אנחנו לא רודפות את ראשו של איש, והעניין אינו לשים תווית על אדם זה או אחר, אלא לייצר סביבת עבודה בטוחה לנשים לעבוד בה", אמרה סרגוסטי.

סרגוסטי תיארה כיצד חזר נושא ההטרדות המיניות בתקשורת ועלה במפגש הראשון שערך תא העיתונאיות לפני כשנה. "למרות מה שניבט אלינו מהמסך, שאנחנו רואות עיתונאיות חשובות ודעתניות שמובילות תוכניות אקטואליה, מה שקורה במציאות הוא שכל שדרת הניהול בכלי התקשורת, בין אם בתוכן ובין אם באדמיניסטרציה, הם גברים. ארגוני התקשורת בנויים כך שהגברים הם הבכירים גם במעמד, גם בקבלת החלטות וגם בטאלנטים. זה נכון גם לאינטרנט ולעיתונות המודפסת באותה מידה, ובטלוויזיה זה יותר בולט. הנשים הם התחקירניות והעובדות החדשות שנכנסות ומתחלפות. יש פה פער של כוח ושל עוצמה".

עוד הוסיפה סרגוסטי כי "התקשורת היא תעשייה מאוד קטנה, שכולם בה מכירים את כולם וכולם עוברים ממקום למקום. האווירה במקומות העבודה האלה היא כביכול מאוד מתירנית וליברלית, אבל זה אומר שגם הגבולות מאוד מטושטשים". ביחס לערוץ 2 הוסיפה ואמרה סרגוסטי, לשעבר עורכת "אולפן שישי" של הערוץ בזמן שרוזן עבד בתוכנית ככתב, כי "עבדתי בערוץ 2 הרבה שנים, וזה מקום יקר ללבי. הם טיפלו מאוד יפה בסיפור הזה, אבל במקום הזה מעולם לא ישבה אשה בהנהלת חדשות ערוץ 2. זה מאוד מאפיין את מה שקורה בתחום".

העיתונאית והבלוגרית טל שניידר, גם היא ממובילות חשיפת הפרשה, הוסיפה כי "ערוץ 2 לפחות הלך לפי החוק ופעל בצורה מסודרת במקרה של רוזן [על-פי הפרסומים, רוזן פוטר מערוץ 2 לאחר בירור שנעשה שם בעקבות תלונה שהגיעה מעובדת זוטרה; ועדה בראשות הממונה על הטרדות מיניות בחדשות 2, העיתונאית קרן מרציאנו, הגיעה למסקנה כי היתה התנהגות בלתי הולמת מצד רוזן], ובכל זאת, על אף שהשתמשו בכלים של בדיקה באמצעות ממונה על החוק למניעת הטרדה מינית ואפילו פיטורים, במבחן התוצאה אנחנו בכישלון מערכות טוטאלי. הם לא רצו לגדוע את מטה לחמו ואיפשרו לתופעה להמשיך להתקיים ואף להתקדם. כלומר, המציאות היא שהבעיה, שהם פתרו בקטן מבחינתם, לא פתרה את הבעיה שלנו כחברה".

שניידר הציעה להוציא מכתב לכל גופי התקשורת שבו תוזכר להם החובה למנות ממונה על הטרדות מיניות על-פי החוק. "רצוי שהממונה הזו תהיה מישהי בעלת סמכות וכוח בתוך גוף התקשורת, כי היא צריכה אולי להתעמת עם המנכ"ל שלה, כמו שקרן מרציאנו כנראה עשתה ותיפקדה נכון", אמרה. עוד הציעה לשקול הקמת גוף חיצוני שאינו חלק מגוף התקשורת עצמו, שתהיה לו סמכות לבחון תלונות של עובדות על הטרדה מינית.

ח"כ תמר זנדברג היום בדיון בכנסת (צילום: מרים אלסטר, 6.5.13)

ח"כ תמר זנדברג (במרכז) וח"כ מיכל רוזין (משמאל) היום בדיון בכנסת (צילום: מרים אלסטר, 6.5.13)

בהמשך הדיון דיברה מנכ"לית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, אילת מצגר. לדבריה, "בכל הגופים שנמצאים בפיקוח של הרשות השנייה, אם זה חברות החדשות או זכייניות, יש בעלת תפקיד שהיא ממונה על נושא ההטרדות המיניות, כמובן גם ברשות השנייה. הממונה מחויבת לפעול, והדברים נעשים". לדבריה, "אנחנו נמצאים זה שבוע בתהליך של ניסיון לקבל יותר מידע לגבי מה שקרה כאן". מצגר טענה כי "עד שלא מוגשת תלונה, לרשות השנייה אין סמכות לבדוק את הדברים האלה. הכשל כאן הוא שהמידע לגבי ההתרחשויות האלה לא הועבר על-ידי הנהלת החדשות לדירקטוריונים, שבהם יש נציגים של הרשות השנייה".

לדברי מצגר, "המקרה הזה גרם לנו לחשוב כיצד אנחנו יכולים לחדד את ההנחיות כלפי הגופים שתחתינו וגם את כתבי הזיכיון של חברות החדשות, כדי לוודא שלהבא מקרה כזה לא יישאר ללא דיווח. אנחנו מבינים שיש כאן נושא שהוא מאוד רגיש ובעייתי, וכן צריך להיות לגביו דיווח. אנחנו עמלים עכשיו על זה כדי לחשוב מה הצעד הבא שננקוט כדי להימנע ממקרה דומה".

אחרי מצגר דיברה היועצת המשפטית של ערוץ 10, עו"ד דבורה קמחי, שגם ממונה על-פי החוק על נושא ההטרדות המיניות בערוץ. טרם העסקתו של רוזן בחברת החדשות של ערוץ 10, לאחר פיטוריו מערוץ 2, נערך עימו בירור בצל השמועות על התנהלותו לכאורה – ובסופו הוחלט לגייסו בכל זאת. בדיון שאלה יו"ר הוועדה את קמחי: "האם שאלתם מה קרה כשקיבלתם אדם לעבודה?", ונענתה על-ידי קמחי כי "הנושא לא היה ידוע לנו, עילת הפיטורים לא היתה ידועה. יחד עם זאת, מיד כשהתקבל המכתב מתא העיתונאיות, עוד באותו יום האדם יצא לחופשה".

קמחי נשאלה כמה פניות הגיעו אליה במשך השנים מעובדות במסגרת תפקידה כממונה, והשיבה, לאחר שבתחילה אמרה כי "מאוד לא נוח לה לדבר על זה", כי "היה מקרה אחד שטופל לפני שנים רבות". היא ביקשה להוסיף כי "מערכת היחסים בערוץ מאוד קרובה בין העובדים, כולם מכירים אותי וכולם יודעים שדלתי פתוחה בפניהם. בכל הסכם עבודה כתוב בדיוק מי ממונה על הטרדה מינית. לא עשינו שום פעולה הסברתית בנושא, אבל כמובן שאנחנו מקיימים את כל הוראות החוק והתקנות".

עוד אמרה קמחי כי "מה שאני לוקחת מהמקרה הזה הוא שצריך להעלות את המודעות, צריך לבצע יותר פעולות הסברה, ויכול להיות שצריך למנות איזשהו גוף חיצוני שיטפל בנושא, כי לפי מה שאני קוראת, היו עשרות עיתונאיות שאף אחת מהן לא התלוננה. ייתכן שהפתרון לא נמצא בתוך הארגונים עצמם, אלא צריך לייצר איזה גורם חיצוני שיטפל בנושא".

בהמשך הדיון דיברה גם היועצת המשפטית של רשת, עו"ד אילאיל לבנת. "אני עובדת 15 שנים בתקשורת", אמרה, "והרגשתי מאוד מוגנת בכל המקומות שבהם עבדתי". לבנת ציינה כי בחמש השנים האחרונות, הממונה על הטרדות בחברה מגיעה מתחום משאבי האנוש, "כי סברנו שמשאבי אנוש זה תחום שפתוח לעובדים ומצוי איתם במגע יום-יום". עוד ציינה לבנת כי ברשת התקיימו שש או שבע הרצאות בנושא הטרדה מינית במהלך ארבע וחצי שנים, לכל עובדי הבניין, "החל מקומת השמירה למטה ועד לקומת ההנהלה למעלה".

לדברי לבנת, ברשת טופל מקרה אחד של תלונה שהתבררה לעומקה ב-5 שנים הללו, תלונה שעסקה ב"סגנון דיבור לא מקובל. הנושא טופל ונשאר במעקב במשך שישה חודשים". לסיום אמרה לבנת כי "חדשות 2 טיפלו לעילא ולעילא במקרה".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה בדיון כי "אי-אפשר להתייחס לאנשי תקשורת כמו לעובדים אחרים. היום עיתונאי או איש תקשורת בכיר הוא שווה במעמדו הציבורי לשר, לח"כ, לשופט, וכך צריך להתייחס למעמד שלו ולכוח שלו. אמנם הוא לא נבחר, אבל יש לו מעמד ציבורי מאוד גבוה".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) הסכימה עם הדברים ואמרה כי "התקשורת יש לה ייחוד לעומת מקומות עבודה אחרים. יחסי הכוח בכלי התקשורת הם כאלה שאיפשרו את מה שקרה". ביחס לערוץ 2 אמרה גלאון כי "אמרו שהם טיפלו יפה בפרשה. על פניו, פורמלית כן, היתה תלונה, הם בדקו, חקרו, פיטרו. זה דומה לפורום 'תקנה', שטיפל בתלונות על הרב מוטי אלון והחליט להגלות אותו לצפון. מה קורה כשערוץ 2 בודק, פועל נכון, מפטר אבל לא מפרסם?", הקשתה גלאון. "מי שעושה את זה ולא מפרסם מתיר את דמם של הקורבנות הבאים, הוא מאפשר לאותו אדם לפעול באופן הסדרתי הזה במקומות אחרים, וזה לא רק עמנואל רוזן".

גלאון הוסיפה כי היא עומדת להגיש הצעת חוק שתתקן את החוק הקיים כך שיחייב מעסיק לפרסם, במקרה שעובד פוטר מעבודתו על רקע הטרדה מינית, כי העובד פוטר בשל התנהגות בלתי הולמת.

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, הוסיפה כי במרכז קוראים למעסיקים להיות אקטיבים בנושא ההטרדות המיניות. "ברור שבערוץ 10 ידעו רבים. הערוץ לא היה פרואקטיבי. חייב לצאת מסר שאם יש מידע ועדויות, צריך לחקור".

בהמשך דיבר גם יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, שהביע הערכה לתא העיתונאיות על שהעלה את הנושא על סדר היום. לדבריו, "הבעיה היא לא רק בהטרדה עצמה, אלא גם במעמד העיתונאיות בתוך המערכות, שגם בזה צריך לטפל. ארגון העיתונאים הוקם רק לפני שנה וחצי, ולדאבוני לא טיפלנו מספיק בעניין הזה, אבל אנחנו חשים שיש לנו אחריות בנושא".

טרצ'יצקי סיפר כי הארגון הנחה את ועדי העיתונאים הקיימים ב-15 כלי תקשורת שונים לפנות להנהלות של גופי התקשורת ולוודא שהחוק למניעת הטרדה מינית מיושם בהם. עוד אמר כי הארגון החליט למנות מטעמו אחראית ענפית לנושא ההטרדות המיניות. "צריכה להיות מישהי שיכולה לפקח שמערכות החדשות ממלאות את תפקידן על-פי חוק", אמר. לדבריו, מאחר שהממונה על נושא ההטרדות היא בדרך כלל גורם מטעם ההנהלה ועלולה להימצא בשל כך בניגוד עניינים, מוצע להוסיף סעיף לתקנות שיחייב את המעסיקים למנות ממונה בהסכמה עם נציגות העובדים.

ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש-עתיד) הציעה למנות במקום ממונה מתוך מקום העבודה עצמו, ממונות אזוריות חיצוניות, "כך שאם יש נשים שחוששות לפנות לממונות בתוך העבודה, הן תוכלנה לעשות את זה באמצעות הממונה החיצונית".

בסופו של הדיון חזרה לביא ובירכה את תא העיתונאיות על עבודתו ואמרה כי הוועדה מגבה את פעילותו. "הוועדה פונה למועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו ולרשות השידור לבחון שוב את הנהלים לגבי דיווח: ברשות – מהזכיינים, וברשות השידור – מהגופים השונים שתחתיה, כדי לבדוק מה קורה אצלכם בנושא הזה. הוועדה תפנה לאמצעי התקשורת ותדגיש את החובה למנות ממונה בעלת סמכות בעולם התקשורת".