בנימין נתניהו ‫הוא ראש ממשלת ישראל, תפקיד שיש לו פן ייצוגי נכבד. ראש הממשלה מופיע בעצרות רשמיות, מנהל טקסי קבלת פנים, מתיישב לצד הטייס של ה"סופר טנקר" בעת מאמצי הכיבוי של השריפה בכרמל, או באירוע חזרתו של גלעד שליט. ברגעים החשובים הוא שם – ואיתו המצלמה. נתניהו יודע ש"אם זה לא מצולם, זה לא קרה".

אף פעם לא הבנתי את הדימוי של נתניהו כאשף תקשורת, אבל עובדה היא שלנתניהו מוניטין של בעל יכולות ניהול תקשורת גבוהות. דמותו הציבורית של ראש הממשלה מתווכת לציבור, בין השאר, דרך הרשת החברתית פייסבוק. אני מאמין שאת קשריו עם ראשי מדינות זרות נתניהו אינו מנהל דרך דף הפרופיל שלו – אך זה רק ניחוש. את ההתקשרות עם ה"עם", לעומת זאת, הוא בהחלט בוחר לעשות באמצעותה.

נתניהו וידיד (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

נתניהו וידיד (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

נתניהו וידיד - אחרי חיתוך פשוט של התמונה

נתניהו וידיד - אחרי חיתוך פשוט של התמונה

לכן מפתיע עוד יותר לגלות שדף הפייסבוק של ראש הממשלה עמוס בתצלומים לא טובים. תצלומים מרושלים, בפורמטים שונים וגדלים שונים ולא אחידים, באיכות תמונה (רזולוציה) נמוכה, עם הבזקים מסנוורים ובעיקר – מוגשים בהעדר סטיילינג מוחלט, ברישול שפעמים רבות אפשר היה לתקנו בקלות אפילו על-ידי חיתוך פשוט. בניגוד לטקסט המסוגנן, נראה שאיש אינו מעביר על התצלומים מבט נוסף, דואג לערוך אותם באופן מינימלי או לפחות לדאוג לתיקוני צבע.

קחו למשל את ז'אנר התמונות "ביבי עם טלוויזיה". נראה כאילו איזה קפיץ פוקע ביכולת השליטה המפורסמת של ראש הממשלה במדיום הטלוויזיוני – כאשר הוא ניצב מול מכשיר הטלוויזיה עצמו. אולי הוא מרגיש נוח בנוכחות טלוויזיה, נוח מדי. וגם הצוות שלו סומך עליו בעיניים עצומות ממש. תצלומים שמופיע בהם מכשיר טלוויזיה, אי-אפשר לתקן בקלות. לא שמישהו בלשכת העיתונות הממשלתית מנסה.

"הישג אישי עצום" (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

"הישג אישי עצום" (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

בתצלום מה-20.4.13 שפורסם בדף הפייסבוק של ראש הממשלה נראה נתניהו כשהוא צופה בטלוויזיה, במה שנראה כמו שידור ספורט אולימפי. הטקסט המצורף לתצלום מברך את הספורטאי אלכס שטילוב על זכייתו באליפות אירופה. נתניהו אף מצטט מהשיחה ביניהם: ''הבאת המון כבוד למדינה וגם הישג אישי עצום. אני חושב שזה בלתי רגיל".

התצלום מביך. אם ההישג הוא בלתי רגיל, מדוע להשתמש בתצלום מאירוע אחר? בכיתוב התצלום עצמו מצוין שזוהי תמונה מהאולימפיאדה, ולא מאליפות אירופה. האם התמונה כל-כך טובה שכדאי לפרסם אותה שוב? גם במבט מעמיק אי-אפשר להבחין כי מדובר במתעמל שטילוב. לע"מ היו יכולים לפרסם באותה מידה את ראש הממשלה צופה בביצועיה של נדיה קומנצ'י באולימפיאדת מונטריאול 1976.

סיבת צירוף התצלום לאיחולים של ראש הממשלה נותרת תעלומה. הרי היו אופציות רבות נוספות, כמו הרעיון מרחיק הלכת לפרסם את תמונתו של שטילוב עצמו, אחרי שהתברר שנתניהו שכח לצפות באירוע עצמו, או שצפה אך שכחו לצלם אותו צופה. וכאמור, אם זה לא צולם, זה לא קרה.

אם שטילוב לא נראה בתצלום, מי כן נראה בו? ובכן, ראש הממשלה. יושב על כיסא במשרד לא מזוהה, סופק ידיו במחווה סטטית של מחיאת כפיים, מול מכשיר טלוויזיה מהסוג הישן, האנלוגי. על המרקע סימנים מרצדים, זכר לימים שבהם למכשירי הטלוויזיה היו חיים משלהם. כאשר התפריט הירוק של המכשיר היה מופיע על המסך, אי-אז בשנות ה-90, רק שילוב אקראי של לחיצות מאומצות על השלט היה גורם לו להיעלם. נתניהו, ככל הנראה, לא הצליח ללחוץ על המקשים הנכונים. כיוון שקשה להבין במה בכלל הוא צופה, ייתכן שגם לא ממש היה לו אכפת בשעת התצלום מקיומם של הסימונים הירוקים שהסתירו את הניתורים של המתעמל הישראלי.

נתניהו גם לא נראה במיטבו; התצלום רחוק מלהחמיא לו. אף אחד לא חשב בשום שלב שאולי כדאי לדלג על פרסום התמונה הזאת? באופן סמלי, על הקיר מאחורי נתניהו תלוי תצלום דהוי מעט של טחנת הקמח המפורסמת בירושלים. גם הטחנה הזאת, כמו התצלום המדובר, מעולם לא הצליחה לפעול, כי כל הנסיבות פעלו לרעתה.

"איזה משחק" (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

"איזה משחק" (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

האם זאת נפילה חד-פעמית, נסתרת מאחורי המוני תצלומים מדויקים ומקצועיים בפרופיל הפייסבוק שלו? הצצה לתמונה אחרת של ביבי צופה במשחק כדורגל שופכת אור על מידת החשיבות שצוותו של ראש הממשלה מייחס למשפט "תמונה שווה אלף מלים". בתמונה נראית דמות מזווית בלתי אפשרית. האם זהו בנימין נתניהו צופה במשחק כדורגל? כך כתוב, ואין לנו אלא להאמין.

באיזה משחק צופה הדמות המצולמת מגבה (שלא לומר מאוזניה)? אין לדעת. הכיתוב המצורף לתצלום: "איזה משחק". אולי גם ביבי בעצמו לא יודע איזה משחק זה, ומבקש את עזרת הציבור. אולי זאת חידה. שוב, טלוויזיה ישנה, ממוקמת באלכסון על עוד רהיט משרדי. כבלים חומים ולבנים מבצבצים מאחורי המכשיר שמשדר משחק כדורגל. ראשו של נתניהו, או נכון יותר עורפו, מכסה את השליש הימני של התצלום. האם הוא יושב? האם הוא צופה בעמידה? משהו בחוסר ההקפדה בתצלום הזה, שלא ניתן להבין ממנו דבר, מלמד שבשביל מי שהעלה אותו לפייסבוק, אין שום חשיבות לדימוי שמופיע ליד הכיתוב. או שמדובר בחוסר הבנה מוחלט של המדיום, או שזהו פשוט זלזול טוב וישן.

ל"ג בעומר? (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

ל"ג בעומר? (מתוך דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו)

אלו רק דוגמאות אחדות. לזכות הצוות של נתניהו ייאמר שהם מעלים תמונות גרועות בין אם ביבי נמצא בהן ובין אם לאו, וגם אם לא מצולם בהן מכשיר טלוויזיה. למשל התצלום שפורסם לרגל חג המדורות. צילום אבסטרקטי ממש. החשיפה לא נכונה, הפריים טעון שיפור והפוקוס עלה באש. האם העובדה שחיתוך התצלום האנכי של כתמים צהובים מתפרסם לצד תצלום חתוך נוסף של קרשים נשרפים תעניק לנו את היכולת הפלאית להבין כי מדובר במדורת ל"ג בעומר? נדרשת לשם כך יכולת פענוח של ממש.

בנימין נתניהו, ראש הממשלה של מדינת ישראל – אנחנו מצפים ממך לתצלומים טובים יותר בפרופיל הפייסבוק שלך. אחרי הכל, זה גם הפרופיל שלנו. אם אתה רוצה ללמוד איך עושים את זה נכון, נסה לקבל השראה מידיד אמת של ישראל, ברק אובמה.