החלטת הנוגעים בדבר בערוץ 1 להעלות לשידור בבהילות את הפרסומאית יפית גרינברג כדי שתסנגר על הגברת שרה נתניהו היתה שגויה. כך קבע נציב קבילות הציבור ברשות השידור, דדי מרקוביץ', בתשובה שהעביר היום (רביעי) לפרופ' עקיבא כהן וד"ר מוטי נייגר.

בתחילת חודש פברואר הגיעה רעיית ראש הממשלה אל המושב החגיגי של פתיחת הכנסת בלבוש שעורר ביקורת ציבורית. למחרת היום, במהלך התוכנית "ערב טוב ישראל", נקטעה לפתע תחזית מזג האוויר. מגישת התוכנית, ליאת רגב, העבירה את השידור לאולפן בתל-אביב כדי לשאול את הפרסומאית גרינברג לדעתה באשר לביקורת על השמלה של נתניהו. גרינברג יצאה להגנת רעיית ראש הממשלה והגדירה את הביקורת על לבושה "השמצה, והשמצה מכוונת". גרינברג הוסיפה: "היא אשת ראש הממשלה, אז תכבדו אותה ותפסיקו לבקר סתם".

"מקרה זה נראה בעינינו כחריגה בוטה מן הנורמות המקובלות", כתבו כהן ונייגר במכתבם לנציב קבילות הציבור, תוך שהם מזכירים כי בתדריך נקדי, הקוד האתי שעודנו מחייב את עיתונאי רשות השידור, מצוין כי "ערכיות חדשותית (news value) היא אמת המידה ואבן הבוחן העליונה". כהן ונייגר ביקשו מהנציב לערוך בדיקה באשר לנסיבות הראיון.

בתשובתו כותב הנציב מרקוביץ' כי "הביקורת על שמלת אשת ראש הממשלה [...] לא נעשתה בערוץ הראשון או על-ידי מי מעיתונאיו. לכן תמוהה גם בעיני ההחלטה לזמן את הפרסומאית לדבר בשמה של גברת נתניהו. יצוין כי האייטם עצמו שודר במהלך הדיווח על תחזית מזג האוויר, ולמעשה קטע את דברי החזאית. ניכר שהוא היה בהול ולא מתוכנן. על-פי בדיקתי, האייטם לא שובץ בליין-אפ של התוכנית (על-פי תוכנת 'מוח 2')".

מרקוביץ' מצטט בתשובתו את ההסבר שסיפק לו ראש חטיבת החדשות בערוץ 1, משה נסטלבאום, כשנשאל באשר לזימונה של גרינברג.

משה נסטלבאום (צילום: דוברות רשות השידור)

משה נסטלבאום (צילום: דוברות רשות השידור)

"כל אמצעי התקשורת בישראל עסקו בעניין השמלה שלבשה הגברת נתניהו, ולא ברור מה פסול מצא הפונה בכך שגם הערוץ הראשון עסק בכך", מצוטט נסטלבאום. "הבנתי שהמתלונן זועם על כך שהפרסומאית ג. יפית יצאה להגנת רעיית ראש הממשלה, ולא ברור לי על מה הכעס? בערוצים אחרים הופיעה שרת התרבות לימור לבנת, ובערוץ הראשון התראיינה הגברת גרינברג יפית. הראיון עמד בכל הקריטריונים העיתונאים המקצועיים, ואני יכול להצטער שהעובדה שהגברת גרינברג יצאה להגנת הגברת נתניהו לא נשאה חן בעיני המתלונן". ההדגשה בתשובת נסטלבאום, מציין מרקוביץ', במקור.

ראש חטיבת החדשות בערוץ 1 המשיך וציין כי ההחלטה על זימונה של גרינברג לתוכנית היתה של עורך המהדורה, והוא נתן לו גיבוי מלא.

"איני מתערב בדרך כלל בשיקולים של גורמי המקצוע ברשות השידור", כותב מרקוביץ' בתשובתו, "אולם אני סבור כי במקרה זה ההחלטה היתה שגויה. אם הביקורת לא נשמעה מעל מסך הערוץ הראשון, אין סיבה אמיתית – לא מקצועית ולא אתית – להציף מחדש את הסוגיה. אני גם סבור כי העובדה שהיו כאלה שדיברו בשבחה של אשת ראש הממשלה בערוצים המסחריים היתה נכונה ומאוזנת בערוצים אלה. ברשות השידור לא היה צורך באיזון הקדוש, שכן הביקורת על גברת נתניהו, כאמור, כלל לא שודרה.

"לסיכום, אני סבור כי תלונתכם מוצדקת. טוב היה אם הראיון הבהול והלא מתוכנן עם גברת גרינברג לא היה משודר. איני חושב שמדובר ב'מחדל', אלא בטעות מקצועית שעליה אדווח לגורמים הנוגעים בדבר – למנכ"ל (העורך הראשי), למנהל הטלוויזיה ולראש חטיבת החדשות בערוץ הראשון, בתקווה שטעויות כאלה לא יישנו".