ביולי 2011 פירסם העיתונאי רביב דרוקר בבלוג שלו את פרוטוקול ישיבת הוועד המנהל של רשות השידור שהתקיימה חודש קודם לכן. מהפרוטוקול עלתה תמונה של עימות חריף בין יו"ר הרשות, אמיר גילת, ושניים מחברי הוועד המנהל, יעקב בורובסקי ויואב הורוביץ, לבין היועצת המשפטית של הרשות, חנה מצקביץ'.

פרוטוקולים של ישיבות נוספות שהגיעו לידי "העין השביעית" באמצעות בקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה" מלמדים אף הם על המתיחות החריפה בין הייעוץ המשפטי לבין הוועד המנהל של הרשות והנהלתה.

הנה, לדוגמה, דיאלוג שהתפתח בישיבת הוועד המנהל בין עו"ד תומר קרני, סגן היועצת המשפטית ברשות, לבין חבר הוועד המנהל יעקב בורובסקי. שלושה ימים אחרי שדרוקר פירסם את הפוסט שלו התקיים בוועד המנהל דיון על זהות ממלא-מקומו של מנכ"ל הרשות השידור במכרז לטלוויזיה בערבית. במהלך הדיון העיר בורובסקי כי הוועד המנהל החליט בעבר להסמיך את צבי צימרמן, מנהל כוח האדם ברשות, לממלא-מקומו של המנכ"ל בכל המכרזים.

"אני חייב לומר שזה היה ללא ייעוץ משפטי והיתה עם זה בעיה", אמר קרני. "אתה לא חייב לומר כלום", הגיב בורובסקי. "אני חייב", השיב קרני. "אתה לא חייב", חזר בורובסקי. "אני חייב", התעקש קרני. "לא", אמר בורובסקי, "כי אף אחד לא אמר שזה היה עם ייעוץ. אז אתה לא חייב". קרני: "אני חייב לומר את זה לפרוטוקול". בורובסקי: "למה אתה חייב לומר?". קרני: "משום שאני יושב פה בחדר ואני צריך להעיר אם אני חושב שמשהו טעון הערה". בורובסקי: "למה זה טעון הערה?". קרני: "לדעתי זה טעון הערה". בורובסקי: "אז אני מודיע לך שאתה טועה, ישב ייעוץ משפטי בוועד המנהל והיה נוכח בהחלטה הזאת". קרני: "נמסר לי אחרת". בורובסקי: "אם נמסר לך אחרת זה עניין אחר".

וכך זה המשיך.

כמה חודשים מאוחר יותר התברר כי חששו של קרני היה מוצדק. השופט אייל אברהמי, סגן נשיאת בית-הדין האזורי לעבודה בירושלים, ביטל את המכרז שבו נבחר ד"ר מיכאל (מיקי) מירו לתפקיד מנהל קול-ישראל, בשל השתתפותו של צימרמן בוועדת המכרזים כממלא-מקומו של המנכ"ל.

"לא ניתן היה למנות את מר צימרמן לממלא-מקומו של המנכ"ל, אף לא לצורך ישיבה בוועדת המכרזים לתפקיד מנהל קול-ישראל", פסק השופט ואילץ את רשות השידור לערוך מכרז חוזר, בהרכב תקין, שגם בו נבחר מירו לתפקיד.

ציד מכשפות

פרוטוקול ישיבת הוועד המנהל שהתקיימה ביוני 2012 מלמד כי המתיחות החריפה בין הייעוץ המשפטי לבכירי הרשות לא פגה. במהלך ישיבה זו האשימה היועצת מצקביץ' את מנהל חטיבת החדשות בערוץ 1 נסטלבאום בהתעללות מכוונת במגיש "מבט" לשעבר ינון מגל, ואילו נסטלבאום האשים אותה בתפירת תיקים.

לפי הפרוטוקול, במהלך דיון שנערך בנסיבות התפטרותו של מגל, הגיע לידיה של מצקביץ' מכתב מטעם נסטלבאום ובו טענות על כך שאינו מקבל גיבוי ראוי מהייעוץ המשפטי. מדבריו של המנכ"ל יוני בן-מנחם בישיבה עולה כי ברקע המתיחות בין נסטלבאום לייעוץ המשפטי עמדה כתבה שהוכנה בערוץ 1 על אודות יוסי בר-מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב.

המכתב מטעם נסטלבאום, כך נראה, הפתיע את מצקביץ'. "אני מוחה על הדברים שנכתבו פה, לא ייתכן שייתנו לי עכשיו מכתב שאני צריכה להתייחס אליו",  אמרה לפתע באמצע הדיון. "[...] לא יכולים לתת לי דבר כזה בישיבה".

"אני רוצה להעיר בעניין של התפטרותו של ינון מגל", אמר נסטלבאום, "בכל מה שקשור ללשכה המשפטית שלצערי, ואני יכול להצטער, לא קיבלתי ליווי צמוד לעניין".

"זה פשוט לא נכון", הגיבה מצקביץ'. "זה פשוט לא נכון, אנחנו, אני אומרת לך [...] למרות שמהתחלה הוא [מגל] סומן והוא [נסטלבאום] התעלל בבן-אדם כהרגלו, כמו שהוא עושה תמיד כשהוא מסמן מישהו, הוא קיבל את כל הסיוע המשפטי הנדרש מעל ומעבר, באופן שאף אחד אחר לא היה מקבל".

"מי שסימן זאת הגברת מצקביץ'", השיב נסטלבאום, "הגברת מצקביץ' שמסמנת אנשים ובונה להם תיקים". "אני מסמנת אנשים...", קטעה אותו היועצת המשפטית. "ולא אני מסמן", המשיך נסטלבאום, "רק את, רק את".

"תתבייש לך", אמרה מצקביץ', "תתבייש לך, מה זה הדבר הזה. [...] אני מציעה שזה יעבור לפרקליטות המדינה". "בהחלט", השיב מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה, "אני אשמח מאוד". "אני רוצה שפרקליטות המדינה תיכנס לראות מה קורה שם בחטיבת החדשות", המשיכה מצקביץ'. "מה זה הדבר הזה. מה זה הציד מכשפות הזה. מקבל את כל הסיוע, אין לנו כוח אדם, מקבל את כל הסיוע...

"אתה אדם כוחני", הטיחה מצקביץ' בנסטלבאום. "רק אדם כוחני יכול לנהל את חטיבת החדשות", השיב לה נסטלבאום.

"באמת הייתי רוצה אולי שכל הנושא יעבור לטיפול אצל היועץ המשפטי לממשלה", אמרה בהמשך הדיון היועצת המשפטית מצקביץ'. "עם כל מה שהלך פה במשך התקופה, בכל הנושאים של חטיבת החדשות [...] אני רוצה שהנושא הזה ייבדק, ואני אומרת לכם שאם הוא לא ייבדק, אני אדאג שהנושא של ההתנהלות של חטיבת החדשות מול הייעוץ המשפטי ובכלל תיבדק". "מצוין", העיר נסטלבאום.

מאז, כידוע, בחן גוף חיצוני את הנעשה בחטיבת החדשות של ערוץ 1 תחת ניהולו של נסטלבאום. בעקבות תלונה של עובדים בחטיבה, חקרה נציבות שירות המדינה את יחסו של נסטלבאום אליהם, ובתחילת חודש זה הגישה תובענה נגד נסטלבאום, ולפיה הטריד עובדים בערוץ 1 על רקע נטייתם המינית.

נסטלבאום הפנה את "העין השביעית" לדוברות רשות השידור, אשר לא מסרה תגובה.

כתבה זו היא חלק מפרויקט "הגנזך", המשותף ל"העין השביעית" ועמותת "הצלחה", שבמסגרתו נחשוף פרוטוקולים ומסמכים של גופים שונים בעולם התקשורת

לפרויקט "הגנזך"◄