לפני כמעט שנה טענתי בפני חברים עיתונאים שאני וחבריי מקהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים) הפכנו להיות "הפרענקים החדשים". פעם היתה נוהגת העיתונות לפנות מיוזמתה לאיזשהו גזען מצוי שיאמר מילה לא טובה על מרוקאים, מוזיקה מזרחית וכיוצא בזה – והסערה התקשורתית לא איחרה לבוא. היום מחפשים מי שיגדף אותנו.

כך למשל בחודש הגאווה האחרון זיהתה העיתונאית נחמה דואק את הפוטנציאל שיצרה התבטאותה ההומופובית של חברת הכנסת דאז אנסטסיה מיכאלי, פנתהה לח"כ אורי אריאל בתוכניתה "חיידק פוליטי" ושאלה אותו על גיוס הומואים לצה"ל – והנה התחדשה לה סערה, שהובילה להתלהמות מוגזמת בקהילה אליה אני משתייך. התלהמות שבאופן אישי חשתי צורך לקרוא נגדה.

ערב חג הפסח פרסמתי באתר "מקו" כתבה על מצעד הגאווה והסובלנות הראשון באשדוד, שיתקיים ב-21 ביוני. הכתבה החלה מנקודת מבטי האישית, כתושב אשדוד הנמנה על מארגני המצעד המתוכנן, והמשיכה לראיון עם הנערות והנערים שיזמו את המצעד ועמלים גם הם על ארגונו. החידוש, מבחינתי, היה בעובדת היותו של המצעד הראשון בתולדות ישראל שיזם הנוער הגאה והוא זה שמוביל ומנהל אותו.

והנה, כמה ימים לאחר מכן, אני מקבל טלפון מכתב "הארץ" יניר יגנה, המבקש לראיין אותי על המצעד. משפט הפתיחה שלו בשיחה: "החרדים מתנגדים למצעד שלכם". מיד אמרתי לו כי איני יודע מי הם "החרדים" עליהם הוא מדבר בהכללה גסה, כמיטב המסורת התקשורתית המעודדת שנאת כל חרדי באשר הוא חרדי. אני וחבריי, הבהרתי, לא שמענו על התנגדות עזה.

שער "הארץ" (פרט), 28.3.2013

שער "הארץ" (פרט), 28.3.2013

"פניתי אל הרב שיינין ואל עמרם כנפו", הבהיר לי הכתב, כאשר הוא מתכוון לרב הראשי של העיר, יוסף שיינין, ולממלא מקום ראש העיר, עמרם כנפו מש"ס. ניסיתי להסביר לו כי הוא יוצר אייטם יש מאין, ואף ציינתי בפניו כי כנפו, שאמנם לא אוהב את הקהילה או את המצעד, הבהיר כי לא יפעל נגדו. סיפרתי לו שחרדים רבים עמם שוחחתי מרגישים אותו הדבר. "מדובר בתעודת בגרות עבור הציבור החרדי באשדוד, והלוואי שכל החרדים בארץ ינהגו בצורה דומה", אמרתי.

ניסיתי גם להסביר ליגנה כי הרב שיינין הוא אדם קיצוני, הנמנה על חותמי "מכתב הרבנים", שהשפעתו על הפוליטיקה העירונית שואפת לאפס. לאחר מכן אמרתי לו כי האייטם האמיתי מאחורי המצעד הוא היותו פרי יוזמתו של הנוער הגאה. "טוב טוב", אמר לי יגנה בחוסר סבלנות, והמשיך לשאול אותי על החרדים.

למחרת קראתי באתר "הארץ" את הכותרת "הקהילה הגאה באשדוד יוזמת מצעד, החרדים פתחו במאבק". אני למוד מאבקים מהימים בהם התנדבתי במצעד הגאווה והסובלנות בירושלים בתקופה הכי קשה, 2007-2006. חששתי שגם באשדוד, עיר שאני מכיר כסובלנית וליברלית, למרות שנמצא בה ריכוז החרדים השלישי בגודלו בישראל, ניאלץ להיכנס למאבק שכזה במקום להפיץ את מסר הגאווה הסובלנות – המטרה האמיתית של המצעד.

אני מחפש בידיעה בקדחתנות, לראות מי הכריז על מאבק – ואיני מוצא. אני קורא שוב ושוב, אולי פספסתי משהו. לבסוף אני מבצע חיפוש באמצעות הפקודה ctrl+f, וכותב את המילה: "מאבק". "1 מתוך 1" מודיע הדפדפן, ומבהיר לי כי מדובר בכותרת בלבד. למעשה, תוכן הידיעה מעיד בדיוק על ההפך. הרב כנפו, המתבטא בהומופוביה הידועה של מנהיגי ש"ס, מבהיר עם זאת: "העיר הזאת דמוקרטית, איש הישר בעיניו יעשה".

הייתכן שעורכי "הארץ" הכינו כותרת מראש, בטרם קראו את תוכן הידיעה? ניסיתי למצוא הסבר כיצד זה ש"העיתון לאנשים חושבים" (ואני אוסיף באשדודית מדוברת: עאלק!) מציג כותרת שאינה נכונה? אין מילים בפי לתאר את הזעם שחשתי נוכח הידיעה.

והנה אני מקבל טלפונים מכל פינה ועבר. תוכנית הבוקר של קשת, תוכנית הבוקר של רשת, "ערב חדש" ומקומונים בעיר. לכולם דאגתי להבהיר כי אין מאבק, כי הכותרת ב"הארץ" אינה משקפת את הידיעה ולעומת זאת הצגתי את המצעד כפי שהוא: הראשון בתולדות ישראל שיוזם הנוער הגאה. בעיניי זהו אירוע מכונן בפני עצמו.

כעת נוצר החשש שהדיווח הכוזב יביא להתפשטות להבה שלא אמורה היתה להיות מוצתת מלכתחילה. זה מרגיז. כעיתונאי, תמיד הקפדתי לדווח על חדשות, לא ליצור אותן. המחשבה שרדיפה צהובה אחר כותרות תשים מקלות בגלגלי הפעילות ההתנדבותית של הנוער הגאה באשדוד - מקוממת, ומהווה תעודת עניות לעיתון המתיימר להיות ענייני יותר ממתחריו.

דני זאק הוא עיתונאי באתר "מקו" וממארגני מצעד הגאווה והסובלנות באשדוד