הלקחים ייושמו

הכותרת הראשית של "מעריב", ולמעשה רוב שער העיתון, מוקדשים לביקור של כתב העיתון מתן דרורי בספינה מאווי-מרמרה, שאמורה לצאת בשבועות הקרובים למסע נוסף אל עבר עזה.

דרורי, שליח "'מעריב" לאיסטנבול, ביקר בסיפון המרמרה ושוחח עם אנשי ארגון ה-IHH, שמפיקים את המשט גם הפעם. מדיווחו עולה כי מצב המנגל והשירותים בספינה בכי רע, אך שורות של כסאות חדשים הוצבו בה. "האולמות הקטנים הסמוכים לכניסה עומדים ריקים, למעט מערומים קטנים של אפודות הצלה כתומות בפינות", הוא מדווח. "אבל המארגנים דאגו כבר לקשט את הקירות בשרשראות ארוכות המורכבות מדגלי טורקיה, פלסטין ו-IHH".

האם דרורי ישהה על סיפון המרמרה גם במהלך המשט ויספק דיווח חיוני לציבור בישראל? מהכתבה הבוקר לא ברורה התשובה לשאלה זו. את המשט הקודם לא סיקר מקרוב אף עיתונאי ישראלי. כתב חברת החדשות של ערוץ 2 אוהד חמו ניסה להצטרף למסע, אך השתתפותו נאסרה ברגע האחרון. משט מצומצם יותר, שיצא בסתיו האחרון, דווקא לווה בנוכחותו של העיתונאי הישראלי אלי אושרוב, אך הוא הסתיים למרבה המזל בלא נפגעים בנפש ולא הצליח לעורר עניין ציבורי בישראל במידה המשתווה למשט המרמרה. לידיעת העורכים והעיתונאים בישראל, על-פי מארגני המשט הבא של המאווי-מרמרה, עדיין נותרו כמה מקומות פנויים.

"למה צריכים עוד משט? הרי ישראל מכניסה סחורות ומצרים פתחה את מעבר רפיח ואין ממש מצור", שואל ג'קי חורי את ח"כ חנין זועבי בראיון המתפרסם בחלק ב' של "הארץ". "המסר הוא לא רק בסיוע ההומניטרי, אלא מסר סימבולי נגד הדיכוי והכיבוש ונגד השתיקה הישראלית", משיבה זועבי.

באשר לתצלומים שפירסם "ידיעות אחרונות", שבהם נראים פעילים על סיפון המרמרה אוחזים בנשק חם בזמנים סמוכים לשהותה של זועבי לידם, אומרת חברת-הכנסת: "זה המשך משפט השדה שמנהלים נגדי. מפרסמים תמונות וקובעים מה ראיתי ומה לא ראיתי בצורה מניפולטיבית [...] לא ראיתי שום נשק חוץ מהנשק שהיה אצל החיילים שהשתלטו על הספינה".

ב"ידיעות אחרונות" מדווחים יוסי יהושוע וצביקה ברוט כי "גורם צבאי בכיר" הודה שאי-פרסום התצלומים המפלילים עד כה היה "תקלה" והבטיח שהלקחים יופקו וייושמו כבר במשט הקרוב.

ידיעות טורס

"הדולר בתחתית. מה עושים עכשיו?", תוהה כותרת בכפולה השנייה של "כלכליסט". אמנון אטד מעלה את השאלה הזו בשם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שזה זמן מתאמץ להעלות את שער הדולר האמריקאי מול השקל הישראלי, בלא הצלחה ממשית. אטד מנסה לחזות את פעולותיו הבאות. בין האפשרויות: המשך רכישת דולרים ואולי אף הטלת מס על תנועות הון ספקולטיביות לזמן קצר.

בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" מציעים תשובה חלופית לשאלה מה עושים כשהדולר בתחתית: טסים לנופש בחו"ל. "בזכות הדולר: חופשה בזול", נכתב בראש שער העיתון הבוקר, מעל ההסבר הבא: "הדולר לא מפסיק לצנוח, המיתון העולמי עדיין לא נגמר – ובחו"ל נלחמים על כל תייר. התוצאה: הקיץ יהיה משתלם במיוחד לטוס לחופשה".

"ידיעות אחרונות", העיתון שכבר ביום למחרת הכרזת משרד החינוך על קיצור החופש הגדול זעק את זעקתם של סוכני הנסיעות על החופשות שיתבטלו, מקדיש הבוקר את כל הכפולה הפותחת לעידוד היציאה לחו"ל.

"חופשה לחו"ל היא הזדמנות מצוינת להירגע ולנוח – אבל המחיר שלה עלול להיות כאב ראש לא קטן", פותח דני שדה את הידיעה החדשותית המרכזית בכפולה הפותחת של "ידיעות אחרונות". "אלא שבקיץ הזה, מסתמן, הנופש בחו"ל יעלה הרבה פחות".

"זה בהחלט הזמן לטוס", לשון כותרות ידיעה חדשותית נוספת שמתפרסמת בכפולה הפותחת של העיתון, ציטוט שמביא גואל בנו מפי בני הזוג שלומי ומריאנה סולומון מקריית-ביאליק, שטסים הבוקר להונגריה.

נטע מזרחי, תושבת קריית-אתא, מחרה מחזיקה אחרי בני הזוג סולומון, ואומרת על החלטתה לטוס לארה"ב כך: "לא היססתי לרגע. לדעתי זו מציאה שצריך לקפוץ עליה, כי מי יודע מה יקרה עם הדולר בעתיד?".

גם סוכן הנסיעות דוד נחום, "בכיר בסניף מונה-טורס בקריית-ביאליק", מצוטט בידיעה כמי שמעודד את הישראלים לצאת מהמדינה. לכתב "ידיעות אחרונות" הוא אומר: "כבר 30 שנה שאני סוכן נסיעות, ואין ספק ששער הדולר הנמוך השנה משפיע על הישראלים".

עדי גולד, כתב העיתון בניו-יורק, מספק טור הכתוב בטון היתולי שבו הוא מתאר את חדוות הקניות של ישראלים בחו"ל. "אם עד עכשיו ניו-יורק היתה גן עדן של שופינג עבור ישראלים, עכשיו היא הרקיע השביעי היישר מבית-היוצר של טומי הילפיגר", הוא כותב.

להבדיל, מדור התיירות של "ישראל היום" מוקדש הבוקר כולו לכתבה מאת בועז ביסמוט, עורך חדשות החוץ בעיתון, שמעודד את הקוראים לטוס לחופשה בקייב. "לאחרונה הוצע לי לבקר בקייב, ולא התחרטתי", מגלה ביסמוט. בגילוי הנאות שבתחתית הטקסט נכתב כי ביסמוט היה "אורח חברת התיירות אשת-טורס".

ומה לגבי חופשה בישראל? עיתונאי "הארץ" רועי צ'יקי ארד מדווח על חוויותיו מנופש במג'דל-שמס. "הכפר שקט מאוד. מכוניות נוסעות לאט בעליות ועל הגג שלהן בצל ושום", הוא כותב.

עמיר בן-דוד מדווח ב"ידיעות אחרונות" כי מפעלי ים המלח מוכנים להשתתף במימון הצלת המלונות, באזור בתנאי "שהמדינה תסכים לדרישתם לבצע פרויקט אחר שעלול לפגוע קשות בסביבת ים המלח". לפי דיווחו של בן-דוד, "החברה דורשת לאפשר לה להקים תחנת שאיבה חדשה להעברת המים לחלקו הדרומי של הים [...] לצורך כך הם מבקשים להאריך את התעלה באופן שתחצה את נחל צאלים". בן-דוד מציין כי לדעת ארגוני הסביבה, רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, מיזם שכזה יגרום "נזק סביבתי קשה". אגב, הדיווח הבלעדי של בן-דוד מתפרסם בתחתית עמ' 16 של העיתון, ללא הפניה בשער.

ארדואן פותח את השערים

הכותרות הראשיות של "הארץ" ו"ישראל היום" מתמקדות בתגובה העולמית לטבח שמבצע הרודן הסורי בשאר אסד במתקוממים נגדו. "המערב מקדם גינוי של סוריה באו"ם", נכתב בראש שער "הארץ". "העולם לאסד: תפסיק הטבח", נכתב בשער "ישראל היום".

דניאל סיריוטי, בועז ביסמוט ויוני הרש מדווחים ב"ישראל היום" כי בריטניה וצרפת יקדמו הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, אך מדגישים כי "מדובר בהחלטת גינוי בלבד, ולא בהחלטה להטיל סנקציות על סוריה או להפעיל כוח, כמו במקרה של לוב".

אבי יששכרוף ודנה הרמן מדווחים ב"הארץ" כי "בימים האחרונים חצו מאות פליטים סורים את הגבול לטורקיה, לאחר שנמלטו מאזור העיירה גִ'סְר אַ-שֻּע'וּר, שבה התנהלו קרבות קשים בין צבא סוריה לבין גורמי אופוזיציה". ב"ידיעות אחרונות" מדווחת סמדר פרי כי "ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע רשמית כי לא יסגור את הגבול". לפי דיווחה, "הפליטים הועברו למחנה אוהלים ליד הגבול, וראש הממשלה הטורקי אף שלח אמבולנסים שיטפלו בפצועים שביניהם. 'בשלב זה סגירת השערים לא מהווה אפילו אפשרות', הודיע ארדואן, שהביע דאגה מהמתרחש בסוריה והאיץ בנשיא אסד 'לבצע במהירות את הרפורמות שהבטחת והתחייבת לפני חודשיים'".

"לא זו בלבד שהנשיא הסורי נמצא בחודש הקריטי ביותר לשלטונו, כשראשי העדה העלאווית ואפילו בני משפחתו הקרובים מתחילים לראות בו גורם המסכן את המשך שליטתם בסוריה, הרי שגם בזירה הפלסטינית רועדת האדמה תחת רגליו", כותב אלכס פישמן ב"ידיעות אחרונות". "בעקבות אירועי יום הנכסה מסתמן קרע בינו לבין הפלסטינים במחנות הפליטים בסוריה, שהיו עד כה אחת האוכלוסיות הנאמנות לנשיא".

בועז ביסמוט מוסיף בטור פרשנות המתפרסם ב"ישראל היום" כי "אם נכונים הדיווחים על עריקים, המגיעים מגורמי אופוזיציה בסוריה, אסד בצרות. אם נוסיף את זרימת פליטים סורים לטורקיה, את ההצהרות של ארדואן נגד אסד ואת המאמץ הפרנקו-בריטי במועצת הביטחון להעביר את החלטת הגינוי – למרות התנגדות רוסיה – תבינו מדוע 41 שנים של משפחת אסד בסוריה עשויות להסתיים".

כולנו זונות תאגידים, אבל חלקנו קצת יותר

במדור הדעות של "מעריב" מתפרסם הבוקר מאמר מאת אלון מרום על האופן שבו "עקרונות אוניברסליים נמחקים בשם היעילות העסקית". מרום מזכיר במאמרו חשיפה של עיתון עסקים גרמני ולפיה לפני ארבע שנים הזמין תאגיד ביטוח גרמני את סוכניה המצטיינים של חברת-הבת שלו בהונגריה למסיבה ייחודית.

"את מאה האורחים במסיבה שירתו באדיבות עשרות נשים, בתוכן עשרים יצאניות", כותב מרום. "בכדי לשמור על סדר גרמני טיפוסי ולהימנע מבלבול מביך בין המלצריות לנשות המקצוע, הן סומנו בענידת סרט על הזרוע. כך, מארחות תמימות נשאו סרטים אדומים, ופרוצות שגופן מותר בסרטים צהובים. נערות הליווי האיכותיות יותר נשמרו למנהלים והסוכנים הבכירים; נערכה סלקציה והורו להן לחבוש סרטי זרוע לבנים. אם אין די בכך, לאחר כל ביקור במיטות שהוצבו ליד הסאונות, הוטבעה חותמת על עור זרועה של הקורבן".

בהמשך המאמר מספר מרום על מברק שהודלף לאתר ויקיליקס וממנו עולה כי כדי לשמור על מונופול בייצוא הנפט מתימן, נקטה חברת ארקדיה-פטרוליום אמצעים קיצוניים. באמצעות ראש שבט מקומי שפעל עבורה היא הבריחה מתמודדים אחרים שביקשו נתח משוק הנפט המקומי, וזאת על-ידי איום בחטיפת נציגיהם.

"ככל שהשליטה על שלל מרכיבי חיינו עוברת מנבחרי העם אל קהילת ההון, כך הערכים יורדים בסדר העדיפויות לטובת היעילות העסקית", מסכם מרום.

במוסף השבועי של "כלכליסט" מתפרסם ראיון שערך אורי פסובסקי עם פרופ' מייקל ספנס, זוכה פרס נובל לכלכלה, המתאר את המציאות העגומה של הקפיטליזם. "הכלכלה העולמית יוצרת הזדמנויות עבור מגזר מאוד ספציפי של אנשים, אלה שיש להם השכלה גבוהה וגם שכר גבוה, ולא יוצרת הזדמנויות, או אפילו מקטינה את הזדמנויות התעסוקה, עבור מעמד הביניים", אומר ספנס. "מעמד הביניים פסימי – ובצדק. מתברר שהקפיטליזם פועל לגמרי נגדנו".

על רצפת חדר העורכים

"מסגד הוצת ליד רמאללה, על הקיר רוסס 'תג מחיר", לשון כותרת ידיעה המתפרסמת בכפולה הפותחת של "הארץ". חיים לוינסון, עמוס הראל וברק רביד מדווחים כי "אלמונים הציתו שלשום בלילה מסגד בכפר מורייר שליד רמאללה. על אחד הקירות מחוץ למסגד רוססה הכתובת 'תג מחיר – עלי עין', רמז לכך שמדובר בנקמה של מתנחלים על הריסת מבנה במאחז בשבוע שעבר".

"גינויים מקיר לקיר להצתת המסגד בבנימין", לשון כותרת ידיעה המתפרסמת בכפולה השנייה של "ישראל היום". אפרת פורשר, דניאל סיריוטי ושלמה צזנה מדווחים כי "במקום נמצאו שרידי צמיגים, והחשד הוא כי הם הושלכו בוערים דרך החלון וגרמו לשריפה שהשחיתה כמה שטיחים במסגד. לזירה באו גם אנשי זיהוי פלילי, שהחלו באיסוף ממצאים. החשד הוא שלהצתה אחראים מתנחלים בתגובה לפינוי עלי-עין, אולם בידי משטרת בנימין אין כעת חשודים".

ב"ידיעות אחרונות" לא מדווח הבוקר על הצתת המסגד, אך כן מדווח על היותה של ישראל מעצמה בתחום הגלישה ברשתות חברתיות מקוונות, על הצלחה של קבוצת חותרים ישראלית במירוץ שנערך בסין ועל דחיית בת-מצווה של ילדה מתל-אביב משום שאביה הוכה בעת שבא לאסוף את שמלתה.

ב"מעריב" לא מדווח על הצתת המסגד, אך כן מדווח הבוקר על שר החינוך לשעבר יוסי שריד, שאמר בדיון לימודי לחג השבועות כי מנחם בגין ויצחק שמיר הם לא פחות טרוריסטים מיאסר ערפאת, על חנוכת אנדרטה לזכר 16 חיילי מילואים שנהרגו מהתרסקות מטוס עיראקי על בסיס מחנה צבאי בצפון הארץ בשנת 1967, ועל חגיגת כנס המחזורים של הישיבה התיכונית מדרשת נועם שיתקיים היום באמפיפארק ברעננה.

עושים לביתם

בראש מדור הכלכלה של "ישראל היום", מעל דיווח כי ל-400 אלף שכירים בישראל אין פרנסה ודיווח נוסף על חידוש אספקת הגז הטבעי ממצרים, מתפרסמת ידיעת תצלום לא חתומה המוקדשת להענקת פרס "איש החזון של השנה" לאיש העסקים שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום".

"פרס 'איש החזון של השנה' מטעם ארגון המלונות של אסיה הנקרא G2E הוענק אתמול לשלדון אדלסון, יו"ר חברת 'לאס וגאס סנדס', וזאת על כך ששינה את פני התיירות באסיה בהקימו את ה'אינטגרייטד ריסורטס' – אתרי הנופש המשלבים בתי-מלון, מרכזי כנסים, מרכזי קניות וקזינו – במקאו ובסינגפור", נכתב בידיעה, המסתיימת בגילוי נאות על הקשר של אדלסון לעיתון.

ב"ישראל היום" יכולים להתגאות בעובדה שהם פועלים במסורות של בעליהם. ה"אינטגרייטד ניוזפייפר" שלהם משלב בהצלחה ידיעות חדשותיות לגיטימיות בתעמולה פוליטית חד-ממדית ומערך הפצה שכמוהו לא ראה חינמון מעולם.

ג'ודי ניר-מוזס-שלום כבר אינה שותפתו לעסקים של הבעלים של עיתון "מעריב", אך נראה כי רוחה עודנה שורה על מסדרונות המערכת. הבוקר, על פני מרבית הכפולה המרכזית של העיתון, מתפרסם דיווח מאת אריק בנדר על חופשה מרוכזת של חברי הקואליציה ובני זוגם במלון בצפת. הדיווח מלווה בתצלומים של בנימין נתניהו ורעייתו, אביגדור ליברמן ורעייתו, אהוד ברק ורעייתו וסילבן שלום ורעייתו.

ענייני תקשורת

דניאל סיריוטי מדווח ב"ישראל היום" על היעלמותה של הבלוגרית הסורית אמינה עבדאללה עארף. קרובי משפחתה, כך מדווח, טוענים כי נחטפה ונעצרה על-ידי מנגנוני הביטחון בדמשק לאחר שמתחה ביקורת על הנשיא אסד. ב"הארץ" מתפרסם דיווח [גרדיאן] ולפיו שגרירות ארה"ב בדמשק לא הצליחה לאמת את הפרטים המופיעים בבלוג, וצעירה קרואטית בשם ילנה לצ'יץ טוענת שהתמונה שמופיעה בבלוג כתמונתה של הבלוגרית הסורית היא למעשה תמונתה שלה.

אלי לאון וסוכנויות הידיעות מדווחים ב"ישראל היום" כי ערוץ פראנס 24 נפל קורבן למתיחה כששידר ראיון טלפוני עם אשה שהזדהתה כשגרירת סוריה בצרפת, למיה שקור, שאמרה כי היא מתפטרת מתפקידה. "בתחילה טענו בהנהלת הערוץ הצרפתי כי לשם הראיון הטלפוני הם התקשרו לאותו מספר טלפון שבאמצעותו נהגו לשוחח עם שקור פעמים רבות", מדווח. "אולם בהמשך, בעקבות הכחשותיה של שקור, אישר עורך בכיר בפרנס 24 כי נראה שהם נפלו קורבן למתיחה".

אופיר בר-זהר מדווחת ב"דה-מרקר" כי הלשכה המשפטית ברשות השידור המליצה להאריך את כהונת מנהלי ערוץ 1 וקול-ישראל, וזאת בניגוד לטענות רשות השידור ולפיהן הדחתם נעשתה בהתאם לחוות הדעת של הלשכה המשפטית.

במוסף "דה-מרקר ויק" מתפרסם ראיון שערכו טלי חרותי-סובר וגיא גרימלנד עם באסל גטאס, המוציא לאור והבעלים של המגזין הכלכלי הערבי הראשון בישראל "מאלקום", שיצא לאור לראשונה לפני כשלוש שנים וכיום מופץ לכ-3,000 מנויים (מספר הקוראים המוצהר: 10,000). "החלטנו שיהיה יותר קל ללמד כלכלן להיות עיתונאי מאשר עיתונאי להיות כלכלן", מספר להם גטאס על הקשיים בתחילת הדרך. בהמשך הוא אומר כך: "לא נחשוף שחיתויות וגם לא נרים דגלים בנושאים מבניים גדולים, כי כרגע מדובר בפרה-סיד של תחילת עידן. הקריאה הכלכלית נמצאת בחיתוליה, וחשוב להחדיר אותה לקהל בזהירות. אנחנו מעדיפים לעשות זאת על-ידי הדגשת המסר החיובי של התכנים".