תירוצים ביורוקרטיים

יומיים לפני פתיחת הסבב השני של השיחות הישירות בשארם א-שיח', שלושה מארבעת עיתוני הבוקר מקדישים את הכותרות הראשיות שלהם למשא-ומתן עם הפלסטינים.

"מחלוקת חריפה בין ישראל לפלסטינים על הנושאים שיידונו בשיחות הישירות", קוראת הכותרת הראשית של "הארץ". ברק רביד, נטשה מוזגוביה ואבי יששכרוף מדווחים כי "נתניהו מעוניין לפתוח את השיחות בשאלת סידורי הביטחון, בעוד אבו-מאזן מעוניין להתחיל בנושא שרטוט גבולות המדינה הפלסטינית".

הכותרת הראשית של "ישראל היום" מציגה את המחלוקת בין שני הצדדים מזווית הראייה של צד אחד בלבד – ראש ממשלת ישראל. "נתניהו לפלסטינים: תכירו בישראל כמדינת העם היהודי". בהמשך מדווחים שלמה צזנה ודניאל סיריוטי כי "על-פי מקורות מדיניים בירושלים, אי-ההסכמות, המתח ואווירת המשבר הם שהובילו את מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון ואת השליח המיוחד של הממשל האמריקאי למזרח התיכון, הסנטור ג'ורג' מיטשל, להודיע על כוונתם להשתתף בפגישה המתוכננת השבוע בסיני".

גם ב"מעריב" בוחרים בזווית ראייה של צד אחד. לכאורה, העיתון בוחר בנקודת המבט של נשיא ארה"ב: "אובמה לנתניהו: תמשיך את ההקפאה". בפועל, זוהי בחירה בנקודת המבט של ציבור המתנחלים ביהודה ושומרון ותומכיהם. בכפולה הפותחת מדווח בן כספית על "בקשתו הפומבית של נשיא ארה"ב ברק אובמה מראש הממשלה נתניהו להמשיך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות", וכותב כי נתניהו מוצא את עצמו במצב לא פשוט: בעוד הלחץ האמריקאי גובר, "לפחות ארבעה משרי השביעייה מתנגדים בתוקף להמשך ההקפאה, אם בצורת צו הקפאה נוסף או בדרכים לא רשמיות".

לפי הדיווח ב"ישראל היום" מאת ליאת יעקבי וסוכנויות הידיעות, "גורם בכיר" בלשכת ראש הממשלה אמר כי הוא "מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה" – לא מדובר בדרישה אמריקאית להקפאת הבנייה, אלא בבקשה בלבד. מהדיווח של אורלי אזולאי, איתמר אייכנר ורוני שקד ב"ידיעות אחרונות" עולה כי הציפייה בארה"ב היא שהבקשה של הממשל תתקבל על-ידי ישראל לפני שתהפוך לדרישה. "בממשל האמריקאי מעריכים שבסופו של דבר יסכים נתניהו להמשך ההקפאה ב'גרסה מסוימת'", הם כותבים.

כספית משלים את התמונה עם דיווח שלפיו "ההערכה כרגע בקרב גורמים מדיניים בכירים בירושלים היא ש'הבולדוזרים לא יעלו על גבעות יהודה ושומרון במקומות רגישים' וכי מחוץ לגושי ההתיישבות 'בטח שלא תהיה בנייה'". כלומר, יימצא איזשהו פתרון יצירתי; אותה "גרסה מסוימת" או "דרכים לא רשמיות" שעליהם רומזים הנוגעים בדבר.

כיצד זה ייתכן? "נתניהו מתבטא בשבועות האחרונים נגד הארכת צו ההקפאה, אך לא מפרט את דעתו בעניין חידוש הבנייה בשטח", כותב כספית. כדאי לקרוא את המשפט הזה שנית. מתברר שיש הבדל בין אי-הארכת צו הקפאת הבנייה ובין חידוש הבנייה בשטחי יהודה ושומרון. ב"ידיעות אחרונות" מדווחים אורלי אזולאי, איתמר אייכנר ורוני שקד על אפשרות ש"נתניהו יטיל על שר הביטחון אהוד ברק לעכב את הבנייה בתירוצים ביורוקרטיים ובעזרת צווי אלוף". ב"מעריב" מעריך כספית כי ברק "יקשה [...] על ביצוע היתרי בנייה שכבר אושרו, בין היתר בעזרת מציאת 'פגמים פרוצדורליים' בהיתרים הללו".

הפלסטינים, מצדם, שבים ומצהירים כי כל שינוי במדיניות ההקפאה יוביל לפרישתם מהמשא-ומתן. במקביל, דניאל סיריוטי מדווח ב"ישראל היום" כי "בכירי ההנהגה הפלסטינית זועמים על אנשי יוזמת ז'נבה בעקבות קמפיין 'פרטנרים לשלום'". תחת הכותרת "כבר לא מעוניינים להיות פרטנרים שלכם" מדווח סיריוטי על טענת הבכירים כי דבריהם "סולפו והוצאו מהקשרם".

סיכומו של דבר, המשא-ומתן ידע ימים יפים יותר. בשבוע שעבר, למשל. אגב, בדיווח של "הארץ" על המצב המקרטע של המשא-ומתן מצוין כי "לראשונה מאז נכנס לבית הלבן, קרא אובמה לנציג התקשורת הישראלית במסיבת העיתונאים לשאול שאלה". נטשה מוזגוביה הפנתה אל הנשיא את השאלה "מה יעשה במקרה שהשיחות ייכשלו", ובתשובה אמר אובמה: "אם השיחות האלה ייכשלו, נמשיך לנסות".

ברגע האחרון

"זכרתם להזיז את השעון?", שואלים העיתונים בפינות שעריהם, בעקבות המעבר שחל לפנות בוקר משעון קיץ לשעון חורף. ב"ידיעות אחרונות" בחרו במקום תזכורת קטנה בפינה של השער בכותרת ראשית – "חורף בקיץ". כותרת המשנה קוראת: "הערב יגיע מוקדם מדי, נאבד שעה יקרה ונבזבז הון על חשמל: שעון החורף כאן, למרות גל המחאה".

כל הכפולה הפותחת מוקדשת לסוגיה, עם שלושה טורי דעה על העיתוי המוקדם של המעבר לשעון חורף בישראל, אינפוגרפיקה המשווה בין מועדי המעבר במדינות שונות בעולם (מיד אחרי ישראל – איראן) וידיעה כללית [עמיר בן-דוד, דני ספקטור ויונתן גולן] על המעבר והמחאה שקמה מולו. הטור המרכזי, שתמציתו מודפסת על השער והוא נכתב על-ידי סימה קדמון, מביע התנגדות למעבר המוקדם לשעון חורף ומאשים את הציבור החרדי. קדמון קוראת לפעולת מחאה רחבת היקף נגד ההחלטה, ונמנעת משילוב המליצה "ויפה שעה אחת קודם". בעמוד הדעות של העיתון מאמר המביע רעיונות דומים, שעליו חתום אורי משגב. לו ההתגייסות של "ידיעות אחרונות" למען דחיית המעבר לשעון החורף היתה באה לידי ביטוי לפני המעבר, אולי היתה לה השפעה רבה יותר.

מידע מעניין ב"ידיעות אחרונות" מודפס בצד הכפולה הפותחת. בידיעה קצרה מדווח עמיר בן-דוד כי "איש העסקים יוסי מימן הורה אתמול בערב לכל החברות שבשליטתו להמשיך לפעול בהתאם לשעון הקיץ ולא לעבור לשעון חורף". על-פי הדיווח, "עדיין לא ברור אם החלטתו של מימן תחול גם על ערוץ 10 שבבעלותו, דבר שעשוי להשפיע על לוח השידורים כולו" (בינתיים הסתבר כי הוראתו של מימן לא תשפיע על שידורי ערוץ 10).

מצבו של עיתון "הארץ"

התחקיר הנרחב של גידי וייץ על איש העסקים האוסטרי מרטין שלאף זוכה הבוקר לפולו-אפ של עמוד שלם ב"ישראל היום". בראש העמוד טור מאת דן מרגלית, הכותב כי "התמונה העיתונאית היא ששלאף הוא, במונחים משקיים, מבעלי המניות הגדולים בקדימה ובישראל-ביתנו". מרגלית מתאר את שר החוץ אביגדור ליברמן כ"מריונטה של שלאף, שצירפו לקואליציה והוציאו משם בנסיבות שלא הובררו דיין". בהמשך מזרז מרגלית את היועץ המשפטי לממשלה להגיע למסקנה בעניין החשדות נגד ליברמן. מתחת לטורו של מרגלית מסכמים עדנה אדטו ומתי טוכפלד את ממצאי התחקיר.

בתגובה לפרסום התחקיר ב"הארץ" מסר יועץ התקשורת של ליברמן כי "כמו כתבות קודמות שפורסמו בעיתון 'הארץ' והתייחסו לאביגדור ליברמן – כתבות שהציגו טענות שלא היה להן כל בסיס במציאות, שכבר התבררו כלא נכונות, ושגם הפרקליטות כבר סגרה את החקירות הנוגעות להן – כך גם בכתבה זו אין כל קשר בין הטענות הממוחזרות ביחס לשר ליברמן לבין המציאות".

הדיון הנוסף בתחקיר מאפשר לליברמן למסור תגובה נוספת מטעמו, וזו מנוסחת בלשון חריפה יותר: "הדבר מעיד על מצבו העגום של עיתון 'הארץ'", נכתב ב"ישראל היום". "העובדה שהוא מפרסם ידיעות ממוחזרות, עליהן הוא כותב שהפרקליטות סגרה את הטיפול בלי לקבל שום החלטה בעניינם, מעידה שהעיתון ממשיך בקו המגמתי והבלתי אמין שמאפיין אותו בכל פעם שהוא מתעסק בעניינו של שר החוץ".

זוטות

בכפולה המרכזית של "ידיעות אחרונות" ידיעת תצלום מאת איתן גליקמן על סוס נדנדה ענק שנבנה במטרה להיכנס לספר השיאים של גינס, אך ברגע האחרון התברר כי סוס אחר, גדול יותר, נבנה בקנדה. היזם הישראלי, מדווח גליקמן, מבטיח לא לוותר ולבנות סוס נדנדה גדול עוד יותר.

בידיעת צד המתפרסמת בעמ' 17 של "ישראל היום" מדווח דני ברנר על חשד כי ארבעה צעירים מעפולה השליכו אבנים לעבר מכוניות במהלך החג. "במשטרה אומרים כי הרקע לכל המעשים הם שעמום", נכתב. הסבר זה שונה מההסבר שניתן לידיעה על האירוע [עדי חשמונאי] שפורסמה באתר nrg של "מעריב", שם נכתב כי המניע להשלכת האבנים היה לאומני (חשש שהערבים "מתכוונים ליצור קשר עם צעירות יהודיות בנות גילם").

דבש ניגר

הרמטכ"ל המיועד, יואב גלנט, שוב זוכה ליחס חם ב"ידיעות אחרונות". אחרי שבשבוע שעבר נמנע העיתון מלמסור לקוראיו מידע לא נוח באשר לגלנט, והעדיף תחת זאת לפרסם ידיעה על כך שקיבל פרס מטעם תנועת הצופים, הבוקר מברך העיתון את הרמטכ"ל המיועד בברכת שנה טובה.

בעמ' 20 של העיתון מתפרסמת ידיעת תצלום תחת הכותרת "שנה טובה לרמטכ"ל הבא". בתצלום [יוסי פורמנסקי] נראה גלנט לצד כמה חרדים. כיתוב התצלום קורא: "משלחת חסידי חב"ד בראשות הרב ישראל שלום מיידנצ'יק נפגשה עם הרמטכ"ל המיועד, האלוף יואב גלנט, ובירכה אותו לקראת השנה החדשה ולרגל היבחרו לתפקיד המכובד. חברי המשלחת העניקו לאלוף דבש ממכוורות כפר-חב"ד וספר ביוגרפיה על הרבי מלובביץ'".

נזכיר כי מיד לאחר ההכרזה של שר הביטחון אהוד ברק על בחירתו בגלנט כרמטכ"ל הבא של צה"ל, פורסמה ב"ידיעות אחרונות" ידיעות תצלום שבה נראה גלנט מניח תפילין בבית חב"ד בהודו, אירוע שהתרחש כמה שבועות קודם לכן.

על רצפת חדר העורכים

ב"ידיעות אחרונות" ו"הארץ" מדווח כי 12 חיילים אמריקאים מואשמים ברצח אזרחים באפגניסטן, הצטלמות לצד קורבנותיהם ושמירת חלקי גופות כשלל מלחמה. באף עיתון הבוקר לא פורסמה ידיעה דומה לזו שהופיעה אתמול באתר ynet, על-פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, על כך שעיראק וארה"ב הגיעו להסכם שלפיו "עיראק תפצה את ארה"ב ב-400 מיליון דולר עבור כמה עשרות אזרחים אמריקאים שנתפסו בעיראק ב-1990 ושימשו כמגן אנושי מפני הפצצות אוויריות".

ענייני תקשורת

ב"הארץ" מראיינת נטשה מוזגוביה את קרל ויק, העיתונאי החתום על כתבת השער בגיליון האחרון של המגזין "טיים", כתבה שנשאה את הכותרת "למה לישראל לא אכפת מהשלום?". ויק אומר למוזגוביה כי לא הוא אחראי לניסוח הכותרת על השער. "ההחלטות האלה מתקבלות בדרג גבוה ממני, ואפשר לחשוד שכאשר מדובר בשער, מי שבוחר כותרת רוצה שהיא תהיה פרובוקטיבית ככל האפשר", הוא מסביר.

גילי איזיקוביץ מדווחת ב"הארץ" כי מסתמן שכמה מתוכני ערוץ ביפ ישודרו כרצועת אחר הצהריים והערב בימי שישי בזכיינית ערוץ 2 קשת.