עם הסגירה הצפויה של "עכבר העיר" בשבוע הבא, עשרות מעובדי שבועון הפנאי והבידור עשויים לקבל מכתבי פיטורים בלי שיהיו מאוגדים באיגוד מקצועי. לדעת יו"ר ועד העובדים של "הארץ", אריאל גוטליב, עובדי השבועון יכולים עדיין להתאגד כדי לנסות למנוע את הסגירה או לפחות להבטיח את שמירת זכויותיהם במקרה שזו תתבצע כמתוכנן.

אתמול בצהריים כינס מנכ"ל קבוצת "הארץ", רמי גז, את עובדי "עכבר העיר" והודיע להם על הסגירה. "זה הוצג כלא משתמע לשתי פנים", אמר גורם בעיתון שנכח בשיחה וביקש להישאר בעילום שם. "הוא פתח את השיחה עם זה ש'העיתון של השבוע הבא יהיה העיתון האחרון'. אחר-כך עלו שאלות בקרב העובדים, 'למה לא דיברתם איתנו קודם לפני כמה חודשים? היינו יכולים להציע פתרונות'. הוא אמר, 'אני אשמח עדיין לשמוע', אבל אף אחד בחדר לא באמת האמין שזה יכול לקרות. עמוס שוקן לא היה בשיחה".

הסיפא של דברי הגורם מכוונת לתגובת שוקן, שאמר אתמול אחר הצהריים בשיחה עם "העין השביעית": "אנחנו בודקים כל מיני צעדים שאנחנו צריכים לעשות. אני לא יכול לאשר לך שהתקבלה החלטה לסגור את 'עכבר העיר'". סופיותה של הסגירה הוכחשה גם בתגובה הרשמית של "הארץ", שנמסרה על-ידי משרד יחסי-הציבור ארד-תקשורת: "אין החלטה לסגור את 'עכבר העיר'. אנו שוקלים מגוון אפשרויות לגבי עתיד 'עכבר העיר', כאשר מטבע הדברים, זו אחת מהן".

תמונה שונה עולה מדברים שכתב סגן עורך ה"עכבר", ערן לאור, בקבוצה סגורה של עובדי "הארץ": "היום בצהריים קיבלנו הודעה מרמי גז על סגירת עיתון 'עכבר העיר' באופן מיידי – כבר בעוד שבוע. ההחלטה מצטרפת למכירת אתר 'עכבר העיר' לגורם מבחוץ והפיכתו לאתר אינדקסים. תוצאות שתי הפעולות האלו הן פיטורים אפשריים של כ-25–30 מעובדי הקבוצה (ועוד כמה עשרות פרילנסרים, חלקם ותיקים מאוד). אז מסתבר שכאשר הובהר לוועד ש'הליך הפיטורים הסתיים', כנראה שהדברים היו אמורים רק לגבי עיתונאים ועובדים החברים בו".

"העניין של הסגירה, גיליתי אותו לפני כמה שעות היום, לא היתה שום התראה מוקדמת שאנחנו שמענו, ואני מבין שגם העובדים שם לא קיבלו התראה כזאת", אומר גוטליב. לדבריו, "האתר ימשיך לפעול באיזושהי צורה, אבל יותר מצומצמת".

זה מנוגד להסכמים של הוועד עם "הארץ"?

"לנו אין הסכם חתום עם הנהלת 'הארץ', היא מתחמקת מלהגיע להבנות כתובות. יש הסכמות בעל-פה ובפרקטיקה. בסכסוך העבודה האחרון העלינו דברים על הכתב וביקשנו להחתים את ההנהלה, והיא מהסיבות שלה התחמקה. בפעילות שלנו בשנים האחרונות לא עסקנו ישירות בעניינים שקשורים בעובדים של ה'עכבר'".

הסגירה נוגדת הצהרות של הנהלת "הארץ" על כך שלא יהיו עוד פיטורים?

"היתה הצהרה, אבל לא משהו גורף, אלא משהו שנאמר לגבי כמה שבועות קדימה, ושההמשך תלוי במצב. אני לא יכול להגיד שהנחנו שזה מכסה גם את ה'עכבר'. בשום שלב הוא לא היה חלק מהשיחות".

ועד "הארץ" אינו מטפל בענייני עובדי "עכבר העיר" המודפס משום שהשבועון אינו חלק מהוצאת עיתון "הארץ", שמוציאה לאור את העיתון היומי, אלא שייך לרשת שוקן, שמוציאה את מקומוני שוקן, ובהם "העיר" התל-אביבי (שנסגר והוטמע ב"עכבר העיר"), "כל העיר" הירושלמי ו"כלבו" החיפאי. "עכבר העיר" המקוון, לעומת זאת, השתייך בתחילה לחברת ביזנס-נט מידע מקוון, שהפעילה את אתר "דה-מרקר", אולם זו הכריזה ב-2010 על פירוק מרצון וכיום עובדיה מקבלים משכורת מ"הארץ".

"אם עובדי ה'עכבר' היו רוצים להתאגד, היו צריכים לקחת בחשבון את כל רשת המקומונים", אומר הגורם בעיתון. "יש פה עניין של יחידת מיקוח נפרדת", הסביר ל"העין השביעית" גוטליב. "היינו שמחים שזה היה המצב, שהם יוכלו ישר להצטרף, למשל דרך אגודת העיתונאים, ולהיות חברים בוועד העובדים [של 'הארץ']. עד כמה שאנחנו יודעים, זה לא המצב. אבל זה לא צריך להיות מסובך מדי בכל מקרה, מאחר שמדובר בקבוצה לא גדולה של עובדים".

לדבריו, "היו כל מיני הזדמנויות, היה ניסיון, ניסינו לעודד [התאגדות של עובדי העכבר], אבל זה לא קרה בעבר. אני מקווה מאוד שהם יעשו את זה אפילו בימים האלה. אם יצליחו או לא יצליחו למנוע את הסגירה, לפחות יצליחו לשמור על הזכויות שלהם".

איך הצטרפות לארגון עובדים בשלב הזה תעזור להם?

"קודם כל, כדאי לבדוק אם יש אפשרות כלשהי לבטל את הסגירה שמתוכננת. מעבר לזה, מן הסתם גם העובדים של 'מעריב' התאגדו בשלב של מצוקה די קשה – זה יכול לעזור להם לפחות לקבל את הזכויות המלאות שלהם כמפוטרים".

מ"הארץ" טרם נמסרה תגובה מעבר להכחשת ההחלטה על סגירת "עכבר העיר".