עסיסי יותר, מדמם פחות

גם הבוקר מדווחים העיתונים הישראליים על ממצאים חדשים שעולים ממברקי מחלקת המדינה האמריקאית והגיעו לידי האתר ויקיליקס.

"הכבשה המלוכלכת", קוראת כותרת היתולית לידיעה המתפרסמת במדור חדשות החוץ של "ישראל היום". ליאור יעקבי וסוכנויות הידיעות מדווחים כי "אתמול נחשף אחד הסיפורים היותר מוזרים עד כה". מה כה מוזר? "ניו-זילנד בחרה להגיב בחומרה על פרשת ריגול ישראלי לכאורה – והכל בגלל כבשים". על-פי המברק, בעקבות מעצר שני ישראלים בחשד לריגול, תקפה ממשלת ניו-זילנד את ישראל בחריפות יתרה, וזאת במטרה "לרצות את מדינות ערב, אשר איתן יש לניו-זילנד קשרי מסחר ענפים, בעיקר בענף יצוא הכבשים, המעשיר מאוד את קופת המדינה".

הבנתם את הבדיחה? ממשלת ניו-זילנד פעלה כדי לשמר ולהיטיב עם אינטרסים כלכליים שלה. מובן שאין כאן דבר מצחיק, מלבד העובדה שהכלכלה של מדינה זו נשענת במידה רבה על שוק הכבשים, חיה שדי במבט נוקב אחד שלה כדי לגרום לצופה בה לצחוק.

נראה שבעיתונות הישראלית רואים את קהל היעד כמשועמם ורפה שכל במידה כזו שללא הבטחה לאיזשהו שיגוע, לפוטנציאל כלשהו לידיעה מתחום הביזאר, אין סיכוי שמישהו יעשה מאמץ ויקרא. בהמשך הידיעה ב"ישראל היום" מדווח כי על-פי מברק אחר, הוותיקן ביטל את השתתפותו בארגון בינלאומי להנצחת השואה מחשש ללחץ על חקירת מעשיו של האפיפיור פיוס ה-12 בזמן מלחמת העולם השנייה.

"כבשים על חשבון המוסד", קוראת כותרת ידיעה בתחתית עמ' 12 של "ידיעות אחרונות". בנימין טוביאס מדווח על אותו הסיפור, ומעלה את השאלה, "האם ניו-זילנד עצרה והרשיעה בשנת 2004 שני ישראלים בנימוק שהם סוכני מוסד רק כדי לחמם את יחסיה עם מדינות ערב?".

במדור חדשות החוץ של "הארץ" ידיעה המיוחסת ל"גרדיאן", המתמצתת כמה מנושאי המברקים האחרונים שפורסמו על-ידי האתר וכלי התקשורת שמשתפים איתו פעולה. בדיווח זה מוזכרים קודם כל המברק על סוכני המוסד בניו-זילנד והקשר לתעשיית הכבשים, אחר-כך המברק על הוותיקן והארגון להנצחת השואה, ובהמשך מדווח גם על הגילוי כי ממשלת בריטניה "אימנה מליציה בבנגלדש, שלפי ההערכות אחראית לרציחתם של מאות בני-אדם ללא משפט".

לסיום מדווח כי "חשיפה נוספת, עסיסית יותר אך מדממת הרבה פחות, היא של תיאור השגרירות האמריקאית באיי הבהאמה את השפעתה של שפנפנת ה'פלייבוי' אנה ניקול סמית על תושבי האי".

בתחילת השבוע פורסם באתר ויקיליקס מברק שנשלח ביוני 2009 משגרירות ארה"ב בפריז, שבו נאמר כי אהוד ברק טען שלמדינת ישראל "הסכם סודי" עם ממשלת ארה"ב להמשיך במדיניות "הגידול הטבעי" של התנחלויות ישראליות בגדה המערבית. מידע זה זכה לכיסוי צנוע יותר מאשר הקשר בין שיקולי שוק הכבשים של ניו-זילנד להרשעת החשודים בריגול למען ישראל – ידיעה קצרצרה בתחתית עמ' 12 של "ידיעות אחרונות" ומשפט בודד בסיום ידיעה ב"ישראל היום".

"ה'גרדיאן', 'אל-פאיס' ו'לה-מונד' פירסמו רק שני אחוזים מהמסמכים הקשורים לישראל בשל היחסים הרגישים בין גרמניה, צרפת וישראל", אמר ג'וליאן אסאנג' בראיון שהעניק לאחרונה ל"אל-ג'זירה". "אפילו ה'ניו-יורק טיימס' לא פירסם יותר מכך בשל הרגישויות הקשורות לקהילה היהודית בארה"ב", הוסיף.

עוד אמר אסאנג' באותו ראיון כי בחודשים הקרובים יתפרסמו מסמכים רבים נוספים משגרירות ארה"ב בישראל, בין היתר על ביקור נתניהו בצרפת וחיסול מחמוד אל-מבחוח בדובאי. לעיתונות הישראלית, אם כן, יהיו עוד הזדמנות לתת משקל ראוי לגילויים מתוך המסמכים. נקווה שיעמדו במשימה, גם אם לא יעלה מהם כי לפני שנרצח ניהל אל-מבחוח רומן עם כבשה.

אגב ויקיליקס, בעיתון "גלובס" דווח אתמול [סוכנויות הידיעות] כי הבנק שמסמכיו הסודיים הגיעו לידי אתר ההדלפות הוא "בנק אוף אמריקה". על-פי הדיווח, "אסאנג' חשף זאת בראיון ל'טיימס' הבריטי בסוף נובמבר, אך הראיון היה מאחורי מודעה של דרישת תשלום (של ה'טיימס'), ולכן איש לא הבחין בו".

הכותרות הראשיות

"ישראל היום" ו"הארץ" מקדישים את כותרותיהם הראשיות לפיטורים, והשעיית הפיטורים, של ד"ר אורלי אינס, המתלוננת נגד ניצב אורי בר-לב. "הזיגזג של המשרד לבטחון הפנים", מתואר האירוע בפתח הידיעה מאת איציק סבן ב"ישראל היום", ובסיומה נכתב: "אמש נודע כי אינס מבררת אם ניתן להעביר את הפרויקט שיזמה למשרד החינוך". "זה ניסיון להשלים את החיסול שלי", מצוטטת אינס בכותרת המשנה של הידיעה מאת תומר זרחין ויניב קובוביץ ב"הארץ", ובסיומה נכתב: "טענות השר לפיהן הוא לא היה מודע לפיטוריה של ד"ר אינס בעייתיות".

הכותרת הראשית ב"ידיעות אחרונות" מוקדשת להשפעתה של שביתת הפרקליטים על מצבו המשפטי של חבר-הכנסת לשעבר צחי הנגבי – "בגלל השביתה: אין ערעור". הכותרת הראשית מפנה לידיעה המתפרסמת בעומק העיתון (עמ' 14), שם מדווחים טובה צימוקי ודוד רגב כי על-פי המסתמן, פרקליטות המדינה לא תערער היום לבית-המשפט המחוזי על פסק דינו של הנגבי.

ב"מעריב" מנצלים את יום החדשות החלש יחסית כדי להחזיר לתודעה את ההבטחות שניתנו מיד לאחר שריפת הענק בכרמל. הכותרת הראשית מכילה מלה אחת – "שכחתם?", ומעליה מוזכר כי יושב-ראש ועדת הכספים, משה גפני, התחייב לאחר השריפה בכרמל לא לאשר את התקציב ללא תוספת לכבאות, אך אתמול זה בדיוק מה שקרה.

רותם סלע מדווח בכפולה הפותחת של העיתון על ההצבעה אתמול בוועדת הכספים, שאישרה את התקציב הדו-שנתי. הוא נוקב בשמות כל חברי הוועדה שתמכו במה שהוא מכנה "ההחלטה השערורייתית", ומציין גם את שמות המתנגדים. על-פי דיווחו, גפני שב והתחייב בישיבה לא לאשר את התקציב ללא התוספת לכבאים, אך דחה את מועד מחאתו. "לא אצביע בעד התקציב כשיגיע לכנסת", הסביר.

זכותו של עיתונאי

אתמול דיווח עקיבא אלדר ב"הארץ" על גניבת מסמכים ממחשבי הארגון יש-דין והגעתם לידי עיתונאים ב"מקור ראשון" ו"ישראל היום". אלדר דיווח כי "ביום שני האחרון הגיש עו"ד מיכאל ספרד, היועץ המשפטי של עמותת יש-דין, תלונה בתחנת המשטרה לב תל-אביב. ספרד טען כי השימוש במסמכים מהווה פגיעה בחסיון עורך-דין ולקוח".

אורי אליצור, "עורך המוסף של 'מקור ראשון'", מסר ל"הארץ": "אין בידינו מסמכים גנובים. לא שלחנו כתבים או שרברבים כמו בפרשת ווטרגייט, וכמובן שלא גנבנו מסמכים. המסמכים הגיעו לידינו ולא נוכל למסור את מקורותיהם, כמקובל במקומותינו". מ"ישראל היום" נמסר ל"הארץ": "העיתון פועל על-פי הכללים במסגרת החוק, וכך גם בנושאים בעלי חשיבות ציבורית".

הבוקר מתפרסם דיווח מקדים ב"ישראל היום", לקראת כתבה מקיפה שעתידה להתפרסם מחר ומבוססת על אותם מסמכים מודלפים. מתי טוכפלד מדווח כי "על-פי המסמכים, אחת המטרות העיקריות של הארגון היא להציג את מדינת ישראל ואת צה"ל כמי שמבצעים דרך קבע פשעי מלחמה כלפי האוכלוסייה הערבית ביהודה ושומרון".

טוכפלד מגלה כי אחד המסמכים נכתב תחת הכותרת "אכיפת החוק על אנשי כוחות הביטחון – קונספט 2011–2012", ונכתב בו על מיזם של הארגון ש"יעודד את הכנסת נושא פשעי המלחמה לתוך השיח המשפטי בישראל ביחס לפעולות של כוחות הביטחון בשטחים הכבושים". טוכפלד מוסיף ומצטט מתוך מסמך שהגיע לידיו כי אחד היעדים של המיזם הוא "חיזוק השיח הציבורי בעניין פשעי מלחמה והכרה בקרב גורמי המדיניות שמדינת ישראל מפגרת באופן חריף אחר הסטנדרטים הבינלאומיים לטיפול בפשעי מלחמה". הכותרת לידיעה קוראת: "חשיפה: כך תיכנן ארגון יש-דין להדביק את המונח 'פשעי מלחמה' לפעולות צה"ל".

"יש-דין הוא ארגון המתחזה כגוף השומר על זכויות אדם, אך למעשה מטרתו לרדוף יהודים בארצם", נכתב בפתח מאמר המערכת של "מקור ראשון" המתפרסם הבוקר. בעיתון זה, שהספיק לפרסם לפני ימים אחדים תחקיר המבוסס על המסמכים המודלפים, יוצאים נגד הגשת התלונה במשטרה.

"בדרך כלל זכותו של כל עיתונאי לשאול שאלות קשות – כלפי ארגונים, ממסדים ואישים, וזאת בהתבסס על מידע אמין", נכתב בהמשך מאמר המערכת. "אין זה מתפקידו של עיתונאי לחשוף את מקורותיו. אבל עכשיו מתברר שהמצב הזה כשר, ככל שמדובר בכל הממסדים, כולל גופים העוסקים בבטחון המדינה, שחשיפת סודותיהם פוגעת בבטחון המדינה ואזרחיה. אך ארגון יש-דין תובע לעצמו דין אחר. דליפת מידע חסוי של הארגון, הטוען כי הוא ארגון זכויות אדם, היא יותר ממה שהדמוקרטיה הישראלית יכולה לסבול.

"[...] כפי שהדברים הוצגו בתקשורת מתקבל הרושם שארגון יש-דין, כמו שאר ארגוני השמאל הקיצון, חסינים מפני שקיפות. איננו יודעים מהם כוונותיהם האמיתיות. איננו יודעים מה מתרחש בדיוניהם הפנימיים. [...] עכשיו נשמעת תלונתו על דליפת המידע ממשרדיו כיללת הקוזק הנגזל. במקרה הזה הכלל של זכות הציבור לדעת מעולם לא היה תקף יותר".

פולו-אפ

הכותרת הראשית של עיתון "כלכליסט" שיצא אתמול לאור היתה דרמטית: "עופר עיני בדרך לעסקים". בידיעה שקיבלה את החותמת "בלעדי ל'כלכליסט'"דיווח גולן חזני כי יושב-ראש ההסתדרות צפוי להודיע על פרישתו בשבועות הקרובים, וכי "קיבל מספר הצעות לתפקידי מפתח במגזר העסקי". על-פי הדיווח, "אם וכאשר הוא יפרוש, עיני צפוי להיענות לאחד התפקידים העסקיים שהוצעו לו".

לילך ויסמן ושי ניב דיווחו אמש בעיתון "גלובס" על האפשרות כי חיים כץ יחליף את עיני, במקרה שיושב-ראש ההסתדרות אכן יפרוש. כמו כן דווח ב"גלובס" כי "בהסתדרות מבהירים כי עיני לא קיבל שום החלטה בעניין, וגורמים בסביבת הארגון הביעו ספק אם אכן מדובר על 'השבועות הקרובים'". קרדיט מפורש ל"כלכליסט" לא ניתן, אף שבמקרים קודמים (למשל בדיווח על התבטאויות מכנסים שאירגן "כלכליסט") הודפס שמו של העיתון המתחרה. כל שנכתב הוא נוסח רומזני על "הפרסומים על פרישתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני מתפקידו".

הבוקר, בעיתון "דה-מרקר", מתפרסמת ידיעה מאת חיים ביאור שכותרתה היא ציטוט מפי עיני: "כרגע אני נשאר בהסתדרות". על-פי הדיווח, במהלך ישיבה של ראשי הסיעות השותפות בקואליציה ההסתדרותית, עיני נשאל על כוונותיו ואמר: "אני לא עוזב, וכרגע אני בהסתדרות". עוד מדווח כי בכנס סגור שנערך בסוף-השבוע עיני אמר: "לא נכון שאפרוש ב-1 בינואר הקרוב. עדיין לא החלטתי לגבי המשך דרכי". גם בידיעה זו לא מוזכר העיתון המתחרה, ואפילו לא "פרסומים". נכתב רק על "ריבוי ההערכות לפיהן הוא מתכוון לפרוש".

PEACE

בשער "הארץ" מתפרסמת ידיעה החתומה על-ידי "כתב 'הארץ'", ומקדמת כתבה שהכין עמרי אסנהיים ותשודר הערב בתוכנית "עובדה". כותרת הידיעה מאת "כתב 'הארץ'" קוראת: "החייל שנאשם בהריגה בעופרת-יצוקה: 'המ"פ אמר לי שאני רוצח בדם קר'", והיא נפתחת במלים הבאות: "זה קרה יום לאחר הכניסה הקרקעית לעזה במבצע עופרת-יצוקה, חצי שעה אחרי שס', לוחם בגבעתי, ירה לפלג גופה העליון של אשה שנשאה דגל לבן. 'כעבור חצי שעה המ"פ הגיע ואמר לי מול כולם: 'אתה רוצח בדם קר, אתה תגיע לגיהנום', העיד לימים ס' במצ"ח".

עוד מובאים בידיעה דבריו של נהג צבאי שאומר :"אני זוכר שנאמר, 'גם אם יש להם דגל לבן שכתוב עליו PEACE, אתם יורים'. זה נאמר במגנן כשהגענו. העניין הוא שדיברו איתנו הרבה על שיקול דעת שאנחנו צריכים להפעיל. זה נאמר בלהט הדברים המשפט הזה, אולי כדי להמחיש לחיילים שזה לא צחוק'".

הציטוט האחרון, ביחס להוראה לירות על מי שמחזיק בדגל לבן, מזכיר את מה שאמר בזמנו סרן ר' ברשת הקשר הצה"לית: "כאן קודקוד, כל מי שנע, זז, במרחב, גם אם זה בן שלוש, צריך להרוג אותו. עבור". הכתבה על סרן ר' עתידה לעמוד השנה במוקד ערעור שהוגש לבית-המשפט העליון, לאחר שבית-המשפט המחוזי קיבל את תביעת הקצין ופסק נגד אילנה דיין ו"עובדה".על רקע זה, ועל רקע התגובות הדורסניות לעדויות קודמות של לוחמים ממבצע עופרת-יצוקה, יהיה מעניין לבחון את מידת הסובלנות של הלוחמים והצופים לכתבה שתשודר הערב ב"עובדה".

ענייני תקשורת

"רשות השידור בסכנת סגירה", קוראת כותרת לידיעה מאת רז שכניק המתפרסמת במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונת". על-פי הדיווח, במשרד האוצר "מבקשים לקדם בקרוב את התוכנית לסגירת הרשות", וזאת בשל הייאוש מחוסר ההתקדמות ברפורמה. שכניק מציין בדיווחו כי בשל הוצאת נושא אגרת הרשות מחוק ההסדרים, זו תפחת בשנה הקרובה במקום לגדול, כך שמצבה הכספי של הרשות צפוי להחמיר עוד יותר.

אופיר בר-זהר מדווחת ב"דה-מרקר" כי מועצת הכבלים והלוויין שוקלת לאפשר משדרים שאת הפקתם מימנו המדינה, משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות או מלכ"רים.

עוד ב"דה-מרקר", כמה כתבות מתורגמות בנושאי תקשורת. דיווח מאת סוכנויות הידיעות מוקדש לשר העסקים של בריטניה, שננזף לאחר שה"דיילי טלגרף" פירסם הקלטה שלו אומר כי הכריז מלחמה על איל המדיה רופרט מרדוק. "הכרזתי מלחמה על מרדוק, ואני מתכוון לנצח בה", נשמע השר אומר.

כתבה מתורגמת מאת אריק פאנר מה"ניו-יורק טיימס" מוקדשת ליבגני לבדב, בנו של האוליגרך אלכסנדר לבדב ומי ששימש מו"ל של שני עיתונים בריטיים, ה"איבנינג סטנדרט" וה"אינדיפנדנט". כתבה מתורגמת נוספת מה"ניו-יורק טיימס", מאת ג'רמי פיטרס, עוסקת בהצלחה של המגזין "אטלנטיק", המסיים את השנה הנוכחית ברווח, בפעם הראשונה זה עשור.

אמיר בוחבוט מדווח ב"מעריב" כי צה"ל דורש מחייליו להימנע מפרסום פרטים מסגירים ברשתות החברתיות.

חיים זיסוביץ' יוצא במדור הדעות של "מעריב" נגד השימוש העיתונאי במקורות אנונימיים המביעים דעה ולא מספקים מידע.

גילי איזיקוביץ מדווחת ב"הארץ" כי כתב פלסטיני בעזה הצטרף לחדשות 2. עוד מדווחת איזיקוביץ באותו עיתון כי נחתם הסכם שיתוף פעולה בין אתר "העין השביעית" ובין המכללה למינהל.