הירשזון, בניזרי, דרעי, אולמרט, שריד

הכותרות הראשיות בעיתונים שוב נפוצו לכל עבר, ממתינות לאסון שיקבץ אותן יחדיו. "הארץ" בוחר לכותרת ראשית אמירה מעוררת מחלוקת של הרב הצבאי הראשי, שלפיה נשים אינן צריכות לשרת בצה"ל [אנשיל פפר]; "ידיעות אחרונות" בוחר אמירה של ראש ממשלת ישראל שלפיה "ישראלים לא מוכנים להיות פראיירים" [שמעון שיפר]; "ישראל היום" בוחר לדווח בכותרתו הראשית על "שריפות והצתות ביום החם בשנה" [דני ברנר ודן לויה]; ואילו הכותרת הראשית ב"מעריב" היא של בן כספית, המדווח כי במשך שלושה חודשים מנע שר הביטחון פגישה בין ראש הממשלה לרמטכ"ל.

חציו התחתון של שער "מעריב" עוסק ב"מעריב". העיתון מתגאה היום בהשפעה על המציאות – פעמיים; פרס ספיר בוטל בעקבות תחקיר שפירסם העיתון [גלי גינת], ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין התנצל בפני ראש הממשלה לאחר שהתבטאויותיו בראיון למוסף "סופשבוע" של "מעריב" הגיעו לאוזני נתניהו. על ההתנצלות של ריבלין, תוך מתן קרדיט ראוי, מדווח גם ב"ישראל היום". הידיעה על ביטול הפרס היא בלעדית ל"מעריב".

עיון בעיתון "מעריב" פנימה מלמד שסדר הידיעות בשער הועמד על ראשו. הכותרת של כספית על יחסי שר הביטחון וראש הממשלה אמנם נבחרה לראשית, אבל הידיעה עצמה מופיעה רק בעמ' 5. הכפולה הפותחת ב"מעריב" מוקדשת לפרשת פרס ספיר. האם סערה בעולם הספרות, גדולה ככל שתהיה, מצדיקה את הכפולה הפותחת בעיתון יומי? אולי אם היה ל"מעריב" מוסף ספרות קבוע, היה קל יותר לקבל את הסיקור המקיף לפרס ספיר בלא התחושה כי בעצם העיתון כותב כאן על עצמו. אגב, אף שהעיתון מדגיש בכותרת הגג בשער, בסטמפה על הכפולה הפותחת, בכותרת המשנה לכתבה ובמשפט הפותח אותה כי פסילת הפרס באה בעקבות תחקיר "מעריב", חלק נכבד מהעדויות שהעלה העיתון על ניגוד העניינים בהכרעת השופטים הופיע כבר קודם לכן, למשל בכתבה מאת עינב שיף באתר וואלה.

מכל מקום, גלי גינת מדווחת הבוקר על ההתפתחות הדרמטית: הפרס בוטל. לפי הדיווח, מנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק, כינס את דירקטוריון קרן ספיר, שם הוחלט לבטל את החלטת השופטים על זוכה הפרס ועל המועמדים הסופיים לו ולפתוח בהליך בחירה חדש.

לצד הידיעה על הביטול מתפרסמים שני טורי רקע על הספר ועל פרס ספיר וטור דעה נוקב במיוחד מאת בן-דרור ימיני, שכותרתו במהדורה המודפסת, "ייקוב הדין את שריד", היא פרפרזה על פרפרזה.

בשבוע שעבר כתב שריד ב"הארץ" מאמר בעקבות הענשתם של השרים לשעבר שלמה בניזרי ואברהם הירשזון, תחת הכותרת "ייקוב הדין את השר". ימיני משווה את התגובה של שריד להאשמתו בניגוד עניינים לטענות שהשמיעו שני השרים המורשעים, ובהמשך משווה ימיני את מעשיו של שריד לעבירות של אריה דרעי ולחשדות כלפי אולמרט.

ימיני רואה במקרה של שריד דוגמה ייצוגית לשלטון האליטה (הישנה), המרשה לעצמה לפעול באופן לקוי תוך מתיחת ביקורת על אחרים. הוא לועג לכל "מחלקת כוחות האור", כפי שהוא מכנה אותה, דורש כי תיפתח חקירת משטרה בעניין ומעניק צל"ש למפעל הפיס על התנהלותו הזריזה בפרשה.

בין טרור מבית לשימוש בלתי זהיר בנייר טואלט

החשד כי מקורן של השריפות שפרצו אתמול הוא הצתות על רקע לאומני מובלט יחסית בדיווחים של "ישראל היום" הבוקר. לא רק שהידיעה היא, כאמור, הכותרת הראשית של העיתון, אלא שגם בכותרת המשנה לידיעה צוין החשד שלעיל. דני ברנר, דניאל סיריוטי ודן לביא מדווחים על "שני בני-אדם" שנעצרו בחשד להצתה.

ב"ידיעות אחרונות" תופס תצלום מרהיב של להבות אש [אביהו שפירא] מחצית משער העיתון, ודיווח על השריפות ממלא את כל הכפולה הפותחת. אך המניע להצתות לפי עיתון זה הוא אחר. "החשד: חלק מהשריפות הוצתו על-ידי פירומן, חלק על-ידי ילדים משועממים וחלק על רקע לאומני או סכסוך עם הרשויות", נכתב בכותרת המשנה לידיעה מאת אשרת נגר-לויט, ליאור אל-חי וישראל מושקוביץ. המקור להערכות אלו, על-פי הידיעה, הוא כבאים שעימם שוחחו הכתבים. יש גם פרטים מזהים על שני העצורים – האחד מצפת, האחר מדליית אל-כרמל.

בידיעה בעמ' 17 ב"מעריב" [עדי חשמונאי, אלי לוי ויונתן הללי] מופיעה ההערכה כי המציתים הם "אנשים שמבקשים להתנקם ביד הקשה שמפעילים נגדם הפקחים ביערות, כיוון שהם אינם מאפשרים כריתת עצים". ב"הארץ" מדווחים אלי אשכנזי וג'קי חורי על מטייל בנחל עמוד שסיפר כי הדליק נייר טואלט וכך הביא לפריצת שריפה באזור, שכילתה מאות דונמים. אין אזכור לאפשרות של רקע לאומני.

"דה-מרקר" מצדיע ל"ישראל היום"

הערב ייערך מופע המחווה שמארגן "ישראל היום" לזמר אריק איינשטיין, ורצועה רחבה בראש השער מזמינה את הקוראים לאירוע גם הבוקר. נוסף על כך, כמו בימים קודמים, גם הבוקר מופיעה ידיעה נרחבת על המופע במדור התרבות של העיתון. איינשטיין אמנם הודיע כי לא יגיע למופע, אבל הטון הנושב מ"ישראל היום" בימים האחרונים דווקא אופטימי. "יהודה עדר אמר לי שהוא מאמין שאריק יגיע בסוף. מה אתה חושב?", שואלת מאיה כהן את יואב קוטנר, עורך המופע ובעל טור בעיתון. אף שקוטנר עונה באלגנטיות כי הוא מאמין ביהודה, אבל סבור שאיינשטיין אינו רוצה לבוא, המסר שחוזר ועולה מהדיווחים בעיתון הוא שכדאי להגיע לפארק למקרה שתהיה זו הזדמנות נדירה (ואולי אחרונה?) לראות הופעה פומבית של איינשטיין.

העיתון משקיע בימים האחרונים מאמצים ניכרים כדי שהמופע בארגונו יצליח. מדי פעם הוא נעזר גם באחרים. ידיעה במדור הרכילות של העיתון "דה-מרקר" [אופיר בר-זהר] נוגעת אף היא לאפשרות שאישיות בכירה תגיע למופע. "האם אדלסון יצדיע לאריק איינשטיין?", שואלת הכותרת לידיעה הראשונה במדור שהוא בוודאי אחד הפופולריים ב"דה-מרקר".

אם להמוני בית ישראל מציעים הזדמנות תיאורטית להתחכך עם אריק איינשטיין, לדה-מרקריסטים מציעים הזדמנות תיאורטית להתחכך בשלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום", אף שבשני המקרים סביר יותר שהחיכוך לא יתממש. לפי הידיעה ב"דה-מרקר", אדלסון נמצא בישראל, ביקר במשרדי העיתון, ו"עשוי להגיע למופע".

זה המקום לציין כי בין "הארץ" ל"ישראל היום" קשרים עסקיים. עותקים רבים של החינמון מודפסים בבית-הדפוס של "הארץ", ו"ישראל היום" אף מחולק באזורים נרחבים באמצעות שירות ההפצה של "הארץ". נוסף על כך, קבוצת "הארץ", כך דווח, רכשה כרטיסים למופע המיוחד שייערך הערב.

עונת הציד נפתחה

רק ב"הארץ" ידיעה מובלטת, בחלקו העליון של שער העיתון, על שובו של ציד האדם לרחובות ישראל. דנה ויילר-פולק ונועה קושרק מדווחות כי יחידת עוז, יחידת האכיפה החדשה של רשות ההגירה, החלה אתמול לפעול ועצרה כ-300 מהגרי עבודה בתל-אביב ("עובדים זרים", לפי נוסח העיתון).

ב"מעריב" יש רק ידיעה קצרצרה בטור הצד של עמ' 19 [מיכל שפירא ונתיב נחמני]. בעיתונים האחרים אפילו זה לא. שני הדיווחים מכנים את חברי היחידה החדשה בתואר "פקחים", אף כי אתמול הם עצרו מאות בני-אדם.

בבלוג "רשימות מהחצר האחורית", העוסק בקורות מהגרי העבודה בישראל, תוהה רן כהן מדוע אנשי היחידה מכונים "פקחים" אם במקום לרשום דו"חות הם מצוידים באזיקים, אקדחים וסמכויות מעצר. "צצה לנו יחידת משטרה שלישית מתחת לאף", כותב כהן, ומזהיר מפני הידרדרות למצב שבו לכל משרד ממשלתי תהיה משטרה משלו.

לפני כולם

בוועידת "תקשורת ונתח שוק" של העיתון "גלובס", שתתכנס בעוד כעשרה ימים, יתארח דייוויד פלאף, מנהל מסע הבחירות של ברק אובמה. "גלובס" אף הקדיש ידיעה שלמה כדי להתגאות בכך שהצליח להביא את האורח המכובד לוועידה. הבוקר מופיע תצלום של פלאף על שער המוסף "מרקר ויק" של המתחרה "דה-מרקר". בגיליון עצמו מתפרסם דיווח מקיף על דברים שאמר פלאף במהלך פסטיבל פרסום ושיווק שנערך לאחרונה בקאן [איילה צורף].

ענייני תקשורת

גילי איזיקוביץ מדווחת ב"הארץ" על החלטת משרד האוצר להקפיא את המשא ומתן על הרפורמה ברשות השידור. לפי הדיווח, ברק שטרוזברג, סגן הממונה על השכר באוצר, שלח להסתדרות ולוועד העיתונאים מכתב שבו הודיע על סירובו להאריך את המשא ומתן. ב"מעריב" מראיין לי-אור אברבך את שטרוזברג, האומר לו, "אני מבחינתי לא יודע להתקדם [ברפורמה]". הדיווח של איזיקוביץ מסויג יותר. "בכירים בשוק התקשורת העריכו אמש שמדובר במהלך לקידום המשא ומתן", היא כותבת.

עיתון "העיר" יוצא במהדורה חגיגית לרגל הגיליון ה-1,500 שלו. העיתון כולל לקט של מיטב הטקסטים שהופיעו בו בעבר, ובכלל זה טור של עלי מוהר מ-1996, מדור חדשות המוקדש לסיכום מיטב הסכסוכים והסיפורים מאחורי הקלעים של העיתון לאורך שנותיו, הדפסה מחודשת של כתבות מגזין מהעבר, לקט נרחב של ידיעות רכילות שהתפרסמו במדור "ציפורה", ולקט נטול קרדיט של קטעים מ"השער האחורי". הערה: בתחתית הטור של מוהר נכתב בטעות כי "עלי מוהר כתב את הטור 'מהנעשה בעירנו' בעיתון 'העיר' בשנים 1994-1984".

"דה-מרקר" מדווח [סוכנויות הידיעות] כי חברת גאנט, המוציאה לאור בין היתר את העיתון "USA טודיי", תפטר יותר מ-1,000 עובדים.