"ברשות השידור לא יהיה קוד אתי חדש, לפחות לא בעשור הקרוב", כך העריכה השבוע השופטת בדימוס בלהה כהנא, יו"ר ועדת האתיקה ברשות השידור. כהנא, שנשאה דברים במסגרת כנס הרדיו "FM+", שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה, סיפרה על נסיונה בראשות ועדת האתיקה ועל התסכול המצטבר שלה ושל חבריה לוועדה לנוכח התנהלות מליאת רשות השידור והנהלתה.

כהנא הזכירה כי חבר סגל בית-הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי, ד"ר יובל קרניאל, היה לפניה יו"ר ועדת האתיקה ברשות השידור. קרניאל עמל על כתיבת קוד אתי חדש שיחליף את קוד נקדי, אולם קוד זה נגנז בסופו של דבר. "קיבלתי את התפקיד הזה ועמלתי על קוד חדש", אמרה כהנא, והוסיפה כי לצערה, גם על הקוד הזה "נסתם הגולל". "צר לי להגיד", הוסיפה, "אבל כנראה שפשוט נוח בסיטואציות המתאימות לבוא ולהגיד, 'אנחנו מסתמכים על קוד נקדי', ובסיטואציות המתאימות להגיד, 'קוד נקדי מיושן', ואז לחיות בלי שום קוד".

כהנא סיפרה כי במסגרת עבודתה של ועדת האתיקה שבראשותה הוחלט בשלב הראשון לעדכן את הסעיף בקוד האתי הנוגע להבעת עמדה אישית בשידור הציבור, שכן הקוד הנוכחי, שנוסח לראשונה לפני שנות דור, אוסר כל הבעת דעה אישית. כהנא קישרה זאת לתוכניתה של קרן נויבך, שסבלה בשנה האחרונה מהתנכלויות ההנהלה.

"קרן נויבך מביעה דעות, היא באה עם אג'נדה משלה", הסבירה כהנא. "אנחנו חשבנו שאין בזה פסול. מה שחשוב הוא שיהיה איזון ומגוון בשידור הציבורי. כמו שיש תוכנית של נויבך שמביעה אג'נדות מסוימות, מאוד חשוב שבשעות שידור עם האזנה כל-כך גדולה יהיו תוכניות נוספות שאותן יגישו אנשים מרבדים אחרים של החברה, שיביעו אג'נדות אחרות".

כהנא טענה שהגנה בתוקף על התוכנית של קרן נויבך והביעה חשש לעתיד התוכנית. "אותה הגנה מסתיימת ביום שהקדנציה שלי תסתיים", אמרה ,"ומן הסתם היא תסתיים בקרוב. אחרי שתוקם הממשלה אני מניחה שהמליאה הזו תפורק ותבוא מליאה חדשה. תנו לי להניח שהתוכנית הזו לא תמשיך להתקיים".

לדברי כהנא, היא נלחמה להמשך שידור תוכניתה של נויבך לא משום שהיתה לה היכרות מוקדמת עם השדרנית או קשרי חברות עימה. "אגיד לכם יותר מזה", אמרה כהנא, "התכנים שהיא משדרת בתוכנית אפילו מעצבנים אותי. הגישה הכלכלית שהיא מביאה, אני חושבת שהיא הרת אסון". אולם, לדברי כהנא, בדיוק משום כך נלחמה על זכות הקיום של התוכנית. "אני חושבת ששידור ציבורי חייב להיות שידור שיביא את קולות כל רובדי החברה, ולא דווקא אותם רובדי החברה שאני נמנית עימם או אותן תיאוריות ותפיסות עולם שאני מאמינה בהן", אמרה.

בלהה כהנא, כנס הרדיו FM+" ,3.5.13" (צילום: העין השביעית")

בלהה כהנא, כנס הרדיו FM+" ,3.5.13" (צילום: העין השביעית")

"יש לנו שידור ציבורי אחד ואין לנו ברירה אלא להילחם כדי שהשידור הזה יאפשר ביטוי לכל רובדי החברה הישראלית", הוסיפה כהנא. "לשמאל, למדינת תל-אביב, למתנחלים, לערבים, לחרדים, לתושבי פריפריה. לשידור הציבורי תפקיד עצום. הוא צריך לבטא את כל התפיסות החברתיות, את כל הבעיות החברתיות, את כל הביקורת של מגזרים בחברה. הוא אמור לשמש כלב שמירה של הדמוקרטיה. אני חושבת שאם יש מקום שחובה שיישאר חזק, זה המקום הזה".

אלא שחרף מאמציה, כהנא מוצאת מעט מקום לתקווה ביחס לרשות השידור. "כישלון רודף כישלון", הגדירה כהנא את התקבלות עבודת הוועדה לאתיקה בראשותה. "אף החלטה שלנו לא אומצה על-ידי המליאה. אף לא אחת. נפגשנו עשרות מפגשים, קיבלנו המון החלטות, אף החלטה של ועדת האתיקה לא התקבלה עד היום". לדבריה, עצם קיומה של ועדת האתיקה מוטל כיום בספק. "כל יום יש לי טלפונים וסמסים מחברים שדי מיואשים ואומרים לי, 'למה להמשיך? אף החלטה שלנו לא מאושרת על-ידי המליאה'".

לא רק עתיד ועדת האתיקה של רשות השידור מוטל בספק, טוענת כהנא, אלא גם עתיד חופש הביטוי בשידורי הרשות. "לתחושתי", אמרה כהנא לבאי הכנס, "היום כמעט שאין תוכניות שאנשים מביעים דעה אישית. מה שאני שומעת מעיתונאים שפונים אלי, ואני מאוד זהירה בלשוני, מאוד ברור מה אפשר להגיד ומה אי-אפשר להגיד בשידור הציבורי היום. אנשים מאוד-מאוד מפחדים. ויש אלי לא מעט פניות מהרבה אנשים. אף אחד לא מוכן להיחשף. אף אחד מהם לא מוכן לדבר. הם מאוד חוששים".

ברשות השידור לא התייחסו לביקורת החריפה של נציגת הציבור הבכירה ביחס לסתימת פיות, סחבת מכוונת וסיכול עבודת ועדת האתיקה, אולם מסרו תגובה שלפיה אחרי שגנזה את עבודתן של שתי ועדות, מתכננת הנהלת הרשות לעדכן את הקוד בעצמה: "מתוך החשיבות שרואה יו"ר רשות השידור, ד"ר אמיר גילת, בגיבוש קוד אתי מעודכן, הוא ביקש את אישור המליאה להקים ועדה מייעצת שתסייע למליאה במשימה זו. הוועדה הורכבה גם ממומחים חיצוניים ומחברי מליאה. כל החברים ידעו כי הדיונים שהם מקיימים יביאו לגיבוש המלצות למליאה, שכן אישור הקוד האתי הוא בסמכות המליאה. לאחר כמה דיווחים מעמיקים וממצים, החליטה המליאה באופן דמוקרטי לחלוטין לדחות את ההמלצות, ואין לכך כל קשר עם הצורך בעדכון 'קוד נקדי'. בימים אלה שוקדת הנהלת הרשות על עדכונו. מליאת הרשות הקצתה להנהלה 60 יום להשלמת העדכון".

סרטון הווידיאו: יו"ר ועדת האתיקה ברשות השידור, השופטת (בדימוס) בלהה כהנא, נושאת דברים במסגרת כנס הרדיו "FM+", שנערך בבית-הספר לתקשורת של המרכז הבינתחומי בהרצליה. 5.3.13 (צילום פוינט 2 פוינט - וידיומית).