כנס הרדיו: 63% מהציבור בעד הגבלת תכנים פוגעניים ברדיו בכל שעות היום, כך עולה מסקר שנערך עבור הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו על-ידי חברת מדגם ייעוץ ומחקר. לצורך סקר זה הוגדר הביטוי "תוכן פוגעני" כתוכן שיש בו קללות, גסויות או הערות מעליבות. לפי ממצאי הסקר, 22% נוספים בעד הגבלת תוכן פוגעני בשעות האזנה של ילדים. במלים אחרות, למעלה כ-85% מהאוכלוסייה תומכים באופן עקרוני באפשרות של הגבלת תכנים פוגעניים ברדיו.

את הנתונים הציגה מנכ"לית הרשות השנייה, איילת מצגר, במסגרת כנס הרדיו "FM+", שנערך השבוע בבית-הספר לתקשורת על-שם סמי עופר במרכז הבינתחומי בהרצליה. "אני חושבת שזה נתון מאוד משמעותי", אמרה מצגר ביחס לשיעור הגבוה של התומכים בהגבלת התוכן הפוגעני ברדיו. הסקר נערך בחודש שעבר וכלל 502 מרואיינים, שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה דוברת עברית בגילי 18 ומעלה. לפי נתוני הרשות, טעות הדגימה המרבית עומדת על 4.5%, ברמת ביטחון של 95%.

בימים אלה, אמרה מצגר, הרשות עובדת על קוד אתי לתחנות הרדיו האזוריות. "אנחנו בהחלט מנסים קו של קו-רגולציה עם התחנות", ציינה מצגר. "אני חושבת שזה אחד הפרמטרים החשובים של קוד אתי. שהגופים המשדרים ייקחו על עצמם את הדבר הזה, יעשו זאת בהסכמה, יאמינו בערכים שיש שם וירצו ליישם אותם".

לפי מצגר, הקוד האתי לתחנות הרדיו האזוריות יטפל בסוגיות כגון שפה נאותה ותקינה, ללא עלבונות וגסויות, יידוע מרואיין בעת שידור חי כי הוא נמצא בשידור ומתן זכות תגובה, שמירה על "טעם טוב" וללא "פגיעה ברגשות הציבור", הקפדה על התנצלויות במקרה הצורך, הגנה על קטינים, הימנעות מפרסום סמוי ושידור פרסומת על-ידי מגיש התוכנית, והסדרת תוכניות ייעוץ כך שיהיה ברור שאין בהמלצת יועץ כדי להחליף חוות דעת של גורם מקצועי.

חנוך מרמרי, העורך הראשי של אתר זה, התייחס לממצאי הסקר בדברים שנשא בכנס ופתח בציון העובדה כי 15% מהציבור תומכים באי-הגבלת שפה פוגענית ברדיו. "למה להגביל?", שאל מרמרי, וטען כי במרחב המקוון כלל לא ברור אם יהיה מקום לוועדות אתיקה.

"אני מציע להתחיל את הדיון לא ממה שהיה כשנקדי חיבר את המסמך המפורסם שלו", התייחס מרמרי למסמך האתיקה העיתונאית של רשות השידור, "אלא להסתכל על מה שיהיה עוד שנה, שנתיים, שלוש. בעוד כמה דקות, בזמן היסטורי, אנחנו נוכל לחיות על רדיו אינטרנטי. מה יהיה אז על הרדיו הציבורי זו שאלה מעניינת, אבל אי-אפשר לנסות להעתיק את הפסנתר הגדול הזה ולגייס אותו לתוך הרשת. בואו נזכור שבתוך העולם המאורגן ציבורית היתה כל השנים עיתונות מסחרית, שחייתה לא רע עם תקנון אתיקה רזה. האם באמת צריך קודים ותת-קודים וועדות שמזנבות בקיום הזה? מה יקרה כשהשידור, שכבר מזמן הופקע מהמדינה, יהיה נחלת כל אחד?".

מרמרי הציע לזנוח את שאלת האובייקטיביות ואת שאלת האיזון. "העולם זז לכיוון של ערך אחר", אמר. "הערך היחיד שיכול להגן עלינו זה השקיפות. שנדע מי אתה, מאיפה באת, מה המניעים שלך, מה האינטרסים שלך, ונשפוט בעצמנו". בהמשך הוסיף: "אני מציע שנתחיל עם העתיד, ולא להתחיל עם העבר ולנסות להמיר אותו ולדחוס אותו אל העולם החדש".

עוד מכנס הרדיו

שומעים את הקול / אורן פרסיקו
מפקד גל"צ ירון דקל התייחס לשינויים שערך במבזקי החדשות | מנכ"ל קול-ישראל מיכאל מירו הסביר מהי גדולתם של הרדיו, ושל הבוס | עתידן רדיו המליץ על שיתוף פעולה עם המאזינים והמתחרים