מליאת רשות השידור התכנסה בשבוע שעבר לישיבה סוערת נוספת, שבמסגרתה התקבלו שתי החלטות כבדות משקל: לא לאמץ את הצעת ועדת האתיקה לתיקון הקוד האתי של רשות השידור, ולדחות את הטענות של חבר הוועד המנהל יעקב בורובסקי ביחס להתנהלות ועדת האיתור למנהל הטלוויזיה.

עצם קיומו של דיון על הצעת התיקון של ועדת האתיקה לקוד נקדי נדחה במשך חודשים ארוכים. כשעלתה סוף-סוף ההצעה להצבעה בישיבת המליאה, לא הצליחו החברים להגיע להכרעה. בישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר התעקשה יו"ר ועדת האתיקה של רשות השידור, השופטת (בדימוס) בלהה כהנא, להעלות את ההצעה לדיון מחדש. לדברי חברי מליאה שהסכימו לשוחח עם "העין השביעית" בעילום שם, ההצעה נפלה בפער קטן של שישה מתנגדים מול ארבעה תומכים.

כך, עבודה יסודית של כשנה על נושא הבעת דעה אישית בשידור הציבורי, תוך היוועצות צמודה עם המומחים החיצוניים ד"ר מוטי נייגר ופרופ' עקיבא כהן, נמחתה כלא היתה. במקום זאת הוחלט שההנהלה תנסח הצעת תיקון משלה לקוד האתי. על-פי גרסת חברי מליאה שנכחו בישיבה, המליאה החליטה כי בתוך חודשיים יגיש מנהל קול-ישראל הד"ר מיכאל (מיקי) מירו מסמך עקרונות חלופי לשינוי הקוד, לאחר שייוועץ עם "גורמים בכירים בקול-ישראל".

אין זו הפעם הראשונה שהצעות של ועדת האתיקה נדחות על-ידי המליאה. למעשה, עד היום לא קיבלה מליאת רשות השידור את הצעותיה של הוועדה, עובדה הגורמת לתסכול רב בקרב חבריה. כתוצאה מכך, כמה מחברי הוועדה כלל לא הגיעו לדיון שנערך בשבוע שעבר על הקוד האתי. חברים אחרים בוועדת האתיקה נכחו בישיבת המליאה, אך נטשו את הדיון לפני שעלה נושא הקוד. כעת, בעקבות דחייתה של הצעת התיקון לקוד האתי, החליטה חברה אחת בוועדת האתיקה על התפטרותה מהוועדה וכמה מהחברים האחרים שוקלים אף הם להתפטר.

אם לא די בכך, התמונה שציירו כמה מהנוכחים בישיבה ושוחחו עם "העין השביעית" מעלה חשש לניהול בלתי תקין של הישיבה. לדבריהם, כשהחלה ההצבעה על הצעת התיקון לקוד, הסתמן יתרון דווקא לתומכים באימוצה, למרות היעדרותם של חברי ועדת האתיקה מהישיבה. אולם יו"ר רשות השידור אמיר גילת ביקש להפסיק את ההליך והפנה את תשומת לבם של הנוכחים לעובדה שחברת הוועד המנהל אסתי אפלבאום יצאה מן האולם. הוחלט על הפסקה קצרה עד שאפלבאום תחזור, וזאת לצורך התפנות לשירותים.

כמה מחברי המליאה יצאו מן האולם, ועם סיום ההפסקה הקצרה נערכה ההצבעה מחדש. היתרון שהסתמן קודם לכן לטובת התומכים באימוץ הקוד - נמחק. למרבה האירוניה, אילו היו כל חברי ועדת האתיקה מגיעים לדיון, אפשר שהקוד שעליו עמלו במשך תקופה ארוכה כל-כך היה מקבל את אישור המליאה.

מצבו של הקוד האתי ברשות השידור סבוך עוד יותר אם לוקחים בחשבון כי הוועד המנהל של רשות השידור כבר אישר בעבר עדכון לקוד, שאותו ניסח ד"ר יובל קרניאל בתקופת המליאה הקודמת. המסמך מאת קרניאל, המתייחס לכלל הסוגיות האתיות בשידור הציבורי, צורף לדו"ח הממונה הקודם על קבילות הציבור, אלישע שפיגלמן, אולם נגנז.

ברשות השידור סירבו להגיב לטענות שלפיהן גילת, או חבר אחר של הוועד המנהל, השפיעו על חברי מליאת רשות השידור לשנות את הצבעתם בנוגע לאימוץ הקוד האתי.

מליאת רשות השידור מפזרת עננה

עוד קודם לדחיית התיקון לקוד האתי התנהל דיון ארוך בעקבות המכתב הנוקב ששלח חבר הוועד המנהל יעקב בורובסקי ליו"ר הרשות גילת. בורובסקי טען במכתבו כי בדרכי התנהלותה של ועדת האיתור למנהל הטלוויזיה נפלו "פגמים מהותיים שחלקם גובלים בהעדר מינהל תקין".

הוועדה, כזכור, החליטה לבחור במשה נסטלבאום לניהול הטלוויזיה, אך בשל שתי חקירות המתנהלות נגדו מטעם נציבות שירות המדינה, קבעה כי בחירתו תיכנס לתוקף כפוף להחלטה מזכה של הנציבות. בורובסקי קרא במכתבו לחברי מליאת רשות השידור לבטל את ועדת האיתור ולמנות תחתיה ועדת מומחים חיצונית, אלא שבקשתו לא נתמלאה.

ישיבת מליאה שהיתה אמורה להתקיים בחודש פברואר, זמן קצר לאחר שבורובסקי שלח את מכתבו, נדחתה ברגע האחרון. הישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר נערכה בלא בורובסקי, ששהה בחו"ל. כמה מחברי המליאה טענו כי לא ניתן לקיים דיון ראוי בתלונות של בורובסקי בלא נוכחותו, אך גם טענה זו נדחתה. לדברי גורמים שנכחו בישיבה, חברי הוועד המנהל טענו כי לא ניתן להמתין לשובו של בורובסקי משום שדבריו במכתב מטילים עליהם עננה שיש לפזר. במהלך הישיבה הקריא היו"ר גילת את מכתבו של בורובסקי, ואחר-כך את מכתב התשובה שכתב לו. בסיומו של דיון הוחלט לדחות את הצעת בורובסקי לביטול ועדת האיתור.

כתוצאה מכך, באופן רשמי אין לטלוויזיה הישראלית כיום מנהל, אפילו לא בפועל. המנהל הקודם בפועל, משה מצליח, עזב את התפקיד, ואילו המנהל שנבחר בוועדת האיתור אינו יכול להיכנס לתפקיד עד להכרעת הנציבות, שעלולה להתקבל רק בעוד זמן רב.

מרשות השידור נמסר: "להלן תגובתנו לעניין ישיבת מליאת רשות השידור שהתקיימה בשבוע שעבר: בלי להתייחס לאי-הדיוקים הרבים בתיאור הדברים כפי שהועבר אלינו ובפרשנות שניתנה להם, נציין שמליאת רשות השידור אכן דנה בין השאר בנושא הצעתו של חבר הוועד המנהל יעקב בורובסקי ובהצעתה של יו"ר ועדת האתיקה, ד"ר בלהה כהנא. מטבע הדברים, התקיים דיון מעמיק, במהלכו הביעו כל חברי המליאה שנכחו בישיבה את עמדותיהם בסוגיות הללו. כמו בכל הליך פתוח, פלורליסטי ודמוקרטי, התקיימה בתום הדיון הצבעה, וההחלטות התקבלו על-פי עמדת הרוב".

לקריאת העדכון לקוד האתי בניסוח ד"ר יובל קרניאל (מסמך PDF)