מה הקשר?

הרעיון של ריצ'רד פוזנר, שופט ומרצה בכיר באוניברסיטת שיקגו, לחילוץ ענף העיתונות מהבוץ הצליח לעורר מהומה לא קטנה השבוע. ברשימה שפירסם בבלוג שלו הציע פוזנר לעדכן את חוקי זכויות היוצרים באופן שיוציא מהחוק אתרים שמספקים קישורים, ובכלל לאסור על מתן קישורים באופן כללי. כצפוי, מיד קמו עליו כל האתרים שמספקים קישורים, והתעוררה מהומה לא קטנה, שגלשה גם לטוקבקים (באתרים שמספקים טוקבקים).

The Becker-Posner Blog- The Future of Newspapers--Posner
הפוסט של פוזנר שהתחיל את הסערה >>

עיתונאית מקליבלנד בשם קוני שולץ דווקא חושבת שהרעיון של פוזנר כביר >>

ג'ף ג'רביס מ"BuzzMachine" חושב שקוני שולץ מסוכנת ולא חכמה במיוחד (הקייס שלו משכנע למדי) >>

וגם החבר'ה ב"Gawker" שולפים את החרבות ויוצאים לקרב >>

איראן מאחורי הסורגים

אירועי השבועות האחרונים באיראן הפכו אותה למדינה שבה המספר הגדול ביותר של העיתונאים המוחזקים בכלא. ה"גרדיאן" מדווח שלפחות 25 עיתונאים שנעצרו במהלך נסיונות המשטר להשתיק את האופוזיציה נתונים עדיין במעצר. אלה מתווספים לעיתונאים שכבר היו עצורים בלי קשר. בדרך לפסגה עקפה איראן את סין, קובה ובורמה.

Iran has most journalists in jail Media guardian.co.uk
הסיפור ב"גרדיאן" >>

גם הונדורס מאחורי הסורגים

מי שוודאי תיתן פייט לאיראן בשבועות הקרובים היא הונדורס, שם התחוללה בראשית השבוע הפיכה צבאית. ה"מיאמי הראלד" מדווח שעל הדרך, נאמניו של הנשיא החדש גם החשיכו ערוצי טלוויזיה ועצרו עיתונאים מקומיים וזרים.

Honduras new government is censoring journalists - Breaking News - MiamiHerald.com
ה"מיאמי הראלד" מדווח מהונדורס >>

וברוסיה המצב לא יותר טוב

ואילו ברוסיה, ירוסלב יורושנקו, עורכו של הירחון "שחיתות ופשע", מת השבוע בבית-החולים לאחר שחטף מכות רצח מחוץ לדירתו. עמיתיו מספרים שהמכות שהרגו את יורושנקו היו תגובה לתחקיר שעסק בשחיתות בקרב גורמי אכיפת חוק שונים – מה שלא משפר את הסיכויים לתפוס את האשמים (גם ככה רוב מקרי הרצח של עיתונאים ברוסיה נותרים לא פתורים).

Russian newspaper editor dies from head injuries - Committee to Protect Journalists
הסיפור באתר התנועה The Committee to Protect Journalists >>

קווינסי ג'ונס ומשבר העיתונות המודפסת

קווינסי ג'ונס ידע שבועות טובים יותר. תחילה נאלץ המפיק והמוזיקאי האגדי להתמודד עם מותו של חברו הטוב מייקל ג'קסון (שעבורו הנפיק והפיק לא מעט להיטים). בהמשך התבשר ש"Vibe", מגזין המוזיקה השחורה שייסד בשנת 1993, ייסגר לאלתר.

המגזין, שהתגאה בשנה שעברה בתפוצה של כ-800 אלף עותקים, נחשב במשך שנים הגרסה האפרו-אמריקאית ל"רולינג סטון". אלא שירידה דרסטית במכירת מודעות בחצי השנה האחרונה וכשלונו של מהלך קיצוץ נרחב גרמו לקברניטיו להחליט לנתק אותו מהמכשירים. ג'ונס כבר הודיע שבכוונתו להקים את המגזין לתחייה במהדורה מקוונת. "Print and all that stuff is over", אמר.

Vibe magazine shutting down
"דיילי פייננס" מדווח על סגירת "Vibe" >>

קווינסי ג'ונס מספר ל"Paid Content" על תוכניותיו >>

משבר העיתונות המודפסת: נמצא הפתרון

ואם כבר מייקל ג'קסון, הרי שבאופן צפוי לחלוטין, הדי מותו המשיכו להישמע גם השבוע. כל המגזינים בעולם, פחות או יותר, הקדישו שער לזמר המנוח, והמכירות של גליונות המזכרת המיוחדים שהוכנו לרגל פרידתו הדרמטית מן העולם צפויות לשבור שיאים ולהשיב מעט סומק ללחיי המו"לים. סומק שיספיק לפחות עד לשבוע הבא.

Michael Jackson Magazine Covers from CoverAwards! CoverAwards
מייקל ג'קסון מככב על שערי כל המגזינים בעולם, פחות או יותר >>

מארק פסטסקי מה"הפינגטון פוסט" מסביר למה המוות של ג'קסון עומד לחלץ את עולם העיתונות מהמשבר >>

ועוד פתרון?

תייקו תחת "גימיקים נואשים של עורכי מגזינים שנלחמים על חייהם": מתחת לשכבת הצבע השחורה שמכסה את שערו של הגיליון האחרון של מגזין הספרות "אופיום" (שעוסק ב"אינסוף") מופיע סיפור קצר בן תשע מלים מאת האמן האמריקאי ג'ונתן קיטס. לטענת האמן, ולטענתם של עורכי העיתון, הצבע השחור ידהה והסיפור יחשוף את עצמו תוך אלף שנה. "כמו רוב המין האנושי, גם אני חי את חיי בריצה, וצורך מדיה שונה תוך כדי תנועה", אמר קיטס. ניתן רק להניח שהסיפור המאוד אטי שלו אמור להיות סוג של אמירה מתוחכמת על המצב הקיומי המצער הזה.

The Longest Story Ever Told Opium Magazine
"Wired" מדווח על השער הגימיקי של "אופיום" >>

האתר של "אופיום" >>

ולסיום: יהיה טוב

ג'ק שייפר מ"סלייט", מביא בטורו השבועי ציטוט מתוך ספר זכרונות מ-1938 שבו עיתונאי אמריקאי זקן בשם מארק סאליבן מתבכיין על כך שעולם העיתונות הולך למות, ומספר שהכל החל להידרדר כשהמציאו את הרדיו. המסקנה של שייפר: המשבר הנוכחי שענף העיתונות שרוי בו עוד יסתבר כדבר הטוב ביותר שקרה לנו. הללויה!

Thanks to technology, we may be entering a golden age of journalism. - By Jack Shafer - Slate Magazine
הטור של שייפר ב"סלייט" >>