ממשלת ארה"ב מובילה בימים אלה מאמץ עולמי לפריסת רשת "צללים" אינטרנטית ומערכת תקשורת סלולרית חלופית שעתידות לשמש מתנגדי משטר במדינות שבהן הממשלות נוהגות לצנזר את האינטרנט או לחסום את רשתות התקשורת, דיווח אתמול "הניו-יורק טיימס".

במסגרת המאמץ האמריקאי מתנהלים פרויקטים סודיים רבים, כגון הפרויקט ליצירת רשתות סלולריות עצמאיות במדינות זרות, או פרויקט העונה לשם "אינטרנט במזוודה", שנדמה כאילו יובא מתוך ספרי בלשים, ובמסגרתו חבורה של יזמים צעירים מתאימים תוכנת מחשבים תמימה למראה אל תוך מזוודה.

שרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון מקשיבה להסבר על שימוש באינטרנט במדינת ג'וג'ארט שבהודו (צילום: מחלקת המדינה האמריקאית)

שרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון מקשיבה להסבר על שימוש באינטרנט במדינת ג'וג'ארט שבהודו (צילום: מחלקת המדינה האמריקאית)

המזוודה, שלצורך פיתוחה הוקצה ליזמים מענק על סך שני מיליון דולר ממחלקת המדינה האמריקאית, מתוכנתת כך שתאפשר גישה מהירה לאינטרנט אלחוטי על פני שטח גדול ותתחבר אל רשת האינטרנט העולמית. המזוודה עוצבה כך שהברחתה בין מעברי גבול תתאפשר בקלות יחסית.

המאמץ העולמי ליצירת אלטרנטיבות תקשורתיות צבר תאוצה לאחר שממשלתו של חוסני מובארכ חסמה את האינטרנט במצרים במהלך ההפגנות שהובילו לבסוף להפלת השלטון. לאחרונה חסם גם השלטון הסורי באופן זמני את האינטרנט בחלקים נרחבים של המדינה.

כמה מהפרויקטים משלבים טכנולוגיה שארה"ב עודנה מפתחת; אחרים עושים שימוש בכלים שהאקרים פיתחו. משתתפים בפרויקטים השונים סיפרו כי בין השאר, מחלקת המדינה האמריקאית מממנת יצירת רשתות אלחוטיות שיאפשרו לפעילים להשתמש באינטרנט ללא חשש מפיקוחן של ממשלות במדינות כמו איראן, סוריה ולוב.

מקורות רשמיים בארה"ב סיפרו ל"ניו-יורק טיימס" כי במסגרת אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר, השקיעו מחלקת המדינה האמריקאית והפנטגון לפחות 50 מיליון דולר ביצירת רשת סלולרית עצמאית באפגניסטן, המופעלת באמצעות מגדלים שמוקמו בבסיסים צבאיים בתוך המדינה. הרשת הוקמה במטרה לנטרל את יכולתו של שלטון הטליבאן לנתק את רשת התקשורת האפגנית.

היוזמות החדשות נתמכות על-ידי מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, שמחלקתה עומדת בראש המאמצים. "אנחנו רואים שיותר ויותר אנשים מסביב לעולם משתמשים באינטרנט, טלפונים סלולריים וטכנולוגיות נוספות כדי להשמיע את קולם ולמחות נגד אי-צדק, ואנחנו מנסים לממש את שאיפותיהם", אמרה קלינטון.

"יש הזדמנות היסטורית ליצור שינוי חיובי, שינוי שאמריקה תומכת בו", היא הוסיפה. "אנחנו מתמקדים בהענקת סיוע לפעילים, אנחנו עוזרים להם לתקשר זה עם זה, עם הקהילות שלהם, הממשלות שלהם והעולם כולו". עם זאת, מחלקת המדינה האמריקאית ניסחה בזהירות את הודעותיה בנושא והדגישה כי היא תומכת בחופש הביטוי וזכויות אדם, ואינה מקדמת מדיניות שמטרתה להפיל משטרים רודניים.

מפתחי הפרויקטים השונים מזהירים מפני חסרונות הרשתות העצמאיות: משטרים דכאניים יוכלו להשתמש ברשתות מעקב כדי לאתר ולעצור פעילים שישתמשו בטכנולוגיות הללו, או לחלופין לתפוס פעילים שיבריחו אותן אל תוך גבולות המדינה. אבל אחרים מאמינים שהסיכונים זניחים לעומת ההזדמנות להשפעה החיובית. סשה מאינראת, מנהל יוזמת "הטכנולוגיה הפתוחה" ב-New America Foundation ומוביל פרויקט "אינטרנט במזוודה", דיבר בזכות הפרויקטים ואמר: "אנחנו מתעתדים לבנות תשתית נפרדת שתיצור טכנולוגיה שלא ניתנת לחסימה, מעקב או שליטה".