קומץ עיתונאים זרים הורשו לשוב לשדר מדמשק בימים האחרונים, תחת פיקוחה ההדוק של הממשלה הסורית. "הגרדיאן" הבריטי רואה במהלך זה עדות לכך ששלטונו של הנשיא בשאר אסד מודאג מהתרופפות אחיזתו בשלטון עד כדי כך שהוא מוכן להירתם למלחמת תעמולה בינלאומית.

ביום שישי האחרון דיווח "הגרדיאן" כי לראשונה מאז מרץ, חזרו עיתונאים זרים מכמה אמצעי תקשורת לשדר מדמשק: כתב סקיי-ניוז ג'רמי תומפסון דיווח מדמשק ביום שישי; ארוואן דאמון, כתב ה-CNN, בעל אזרחות סורית ואמריקאית, שידר מהבירה ביום חמישי; וגם ל"סאנדיי טיימס" יש כעת כתב שמדווח מהמדינה, אך זהותו טרם אושרה.

ג'רמי תומפסון, סקיי ניוז (צילום מסך)

ג'רמי תומפסון, סקיי ניוז (צילום מסך)

מאז גורשו מסוריה בתחילת מרץ, ריכזו רבים מהעיתונאים הזרים את מאמצי הדיווח שלהם בצד הטורקי של גבול סוריה-טורקיה, שם הוקמו מחנות פליטים רבים למען סורים שברחו ממדינתם.

במהלך סיור שאירגנה הממשלה הסורית ביום שישי ברחובות השקטים למראה של דמשק, אמר תומפסון: "עצם העובדה שאנחנו פה, העיתונאים הראשונים שמורשים להיכנס למדינה זה שלושה או ארבעה חודשים, יכולה להעיד שהממשלה מודאגת מכך שהמסר שלה לא עובר, ששאר העולם לא מבין מה הם עושים, ואין ספק שמכונת התעמולה של האופוזיציה מנצחת".

תומפסון מקווה לדבר עם חברי ממשלתו של אסד בימים הקרובים. לטענתו, התחושה שעולה משהותו בדמשק היא כי אם אחיזתו של אסד בשלטון תתרופף, "תיווצר אי-יציבות איומה, ולמרות תנועת המחאה במדינה – רוב האנשים לא רוצים בזה".

ככל הנראה, אין הגבלות רשמיות על דיווחיהם של הכתבים הזרים, אך קרוב לוודאי שתומפסון יצטרך לנהוג בזהירות. ראש הדסק לעיתונות חוץ של סקיי-ניוז, שרה וייטהד, אמרה: "אנחנו נמצאים בסוריה כעת משום שנתנו לנו ויזה ואנחנו מקווים לספק דיווח חופשי ככל הניתן, אך נצטרך לראות כיצד דברים מתפתחים בימים הקרובים".

עד כה, התמונות שהציגו הכתבים שהורשו להיכנס לדמשק זהות למדי: בעודו מלווה במדריכים מטעם השלטון, צילם כתב ה-CNN, ארוואן דאמון, רוכלים המוכרים מזכרות של תעמולה שלטונית ורמקול המוצב במסעדה ומשמיע מוזיקה בשבחו של אסד.