דו"ח חדש של הוועדה להגנת עיתונאים (CPJ) חושף כי 67 עיתונאים גלו מארצם במהלך השנה האחרונה. יותר ממחציתם גלו מאיראן ומקובה. על-פי הסקר, במהלך השנה האחרונה גלו 18 עיתונאים מאיראן, המדורגת בראש הרשימה זו השנה השנייה ברציפות. עיתונאים שברחו מאיראן מעידים כי עשו זאת בשל היד הקשה שנוקט השלטון כלפי עיתונאים עצמאיים מאז מערכת הבחירות הסוערת בשנת 2009.

18 עיתונאים אחרים גלו השנה מקובה, שם שיחררה הממשלה עיתונאים מבתי-הסוהר רק כדי לאלץ אותם לעזוב את המדינה לאחר מכן.

cjp_210611_377

גם מדינות אפריקאיות איישו מקומות גבוהים ברשימת הארצות המגרשות עיתונאים מתחומיהן: אריתריאה (שישה עיתונאים גולים), אתיופיה (חמישה) וסומליה (שלושה). בהמשך הדירוג השלילי ניתן למצוא גם את הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, פקיסטן, סרי-לנקה, סוריה, אזרבייג'ן, סנגל, גמביה, מקסיקו, אפגניסטן, עיראק ולוב.

82% מהעיתונאים שעזבו את ארצם בין ה-1 ביוני 2010 ל-31 במאי 2011 עשו זאת משום שנעצרו ונכלאו, או שאיימו עליהם כי ייכלאו. סיבות נוספות שבגינן ברחו עיתונאים ממדינותיהם היו תקיפה פיזית או איומים אלימים (15%), והטרדות מתמשכות כגון חקירות תכופות או מעקב (3%).

מאז 2001, לפחות 649 עיתונאים גלו מארצם בעקבות אלימות, מעצרים והטרדות, וכ-91% מהם טרם שבו לבתיהם. כ-50% מהעיתונאים הגולים בעשור האחרון ברחו מאתיופיה, איראן, סומליה, עיראק וזימבבואה.

לחצו להורדת הדו"ח