פרשת האזנות הסתר ב"ניוז אוף דה-וורלד" לא הגיעה לידי סיום עם סגירתו הדרמטית של העיתון, שגליונו האחרון יצא אתמול. החקירה בעניין, שהחלה ב-2006, הסתיימה בהרשעתם של עיתונאי וחוקר פרטי, אולם לאחר שורת גילויים של "הגרדיאן" ו"הניו-יורק טיימס" על היקף ההאזנות, לאלפי אנשים, התחדשה החקירה, ובסוף-השבוע נעצר העורך הראשי לשעבר של העיתון, אנדי קולסון, חברו ולשעבר יועצו האסטרטגי של ראש הממשלה השמרן דייוויד קמרון.

המעצר היה אות לכך שהחקירה המשטרתית לא תיעצר הפעם בדרגים הזוטרים, מה עוד שנודע כי נבדקים גם חשדות לשיבוש החקירה והשמדת ראיות על-ידי בכירים בניוז-אינטרנשיונל, הזרוע המנהלת את עסקי התקשורת הבריטיים של ענקית התקשורת ניוז-קורפ, שבבעלותו של איל התקשורת רופרט מרדוק.

ג'יימס מרדוק (צילום: אתר החברה)

ג'יימס מרדוק (צילום: אתר החברה)

מי שטרם נעצרה או התפטרה היא רבקה ברוקס, מנהלת ניוז-אינטרנשיונל ומי שהיתה העורכת הראשית של "ניוז אוף דה-וורלד" לפני קולסון. אחיזתה של ברוקס בתפקיד נראתה מעורערת מתמיד לאחר שביום שישי הצטרף ראש הממשלה הבריטי – חבר קרוב של ברוקס – לפוליטיקאים אחרים שקראו לה להתפטר, באומרו כי לו היה הבוס שלה, היה מקבל את התפטרותה בשל המחדלים שהתגלו בעיתון במהלך כהונתה.

אלא שברוקס, בתגובה, הצהירה בפני עובדיה כי אין בכוונתה להתפטר. על-פי "הניו-יורק טיימס", ההחלטה להשאיר את ברוקס בתפקידה מעלה שאלות על האסטרטגיה של מרדוק מול מטר החקירות והביקורת הציבורית. רבים הופתעו מכך שברוקס לא היתה הראשונה לשלם את מחיר השערורייה בגלגולה הנוכחי.

משפטנים ואנליסטים העוקבים אחר התנהלות החברה טוענים כי הגיבוי שמרדוק מעניק לברוקס אינו נובע ממחויבות חברית עמוקה, אלא הוא תוצאה של חישוב מוקפד, שלפיו פיטוריה של ברוקס עשויים לחשוף בעלי תפקידים אחרים, וביניהם מנהלים בכירים יותר, לחקירות. "אם היא הולכת, השאלה הבאה היא, מי עוד ידע?", אמר ל"ניו-יורק טיימס" יועץ לשעבר בעיתון מוביל, שביקש להיוותר בעילום שם.

סביר להניח כי החלטתו של מרדוק להותיר את ברוקס בתפקידה קשורה גם למהלך העסקי הגדול שהחברה בעיצומו: רכישת BskyB, החברה המחזיקה בערוץ החדשות הפופולרי סקיי. אולם כאן הדעות חלוקות. הישארותה של ברוקס בחברה עלולה לסבך את העסקה, משום שהרגולטור הבריטי עלול לראות בה אדם "מפוקפק". מנגד, פיטוריה עלולים לסכן את העסקה אף יותר: ברוקס ידועה כאשת סודם הקרובה של רופרט מורדוק ובנו ג'יימס, ופיטוריה עלולים להיראות כהודאה באחריותה להתנהלות הפלילית בעיתון, מה שיקשה עליהם עצמם להצהיר כי לא ידעו דבר.

מנהל בכיר נוסף שעלול לעמוד בקו האש אם ברוקס תפוטר הוא לס הינטון, מנכ"ל דאו-ג'ונס, חברת-בת אחרת של ניו-קורפ והמוציאה לאור, בין השאר, של ה"וול-סטריט ג'ורנל". הינטון היה מנהל ניוז-אינטרנשיונל בשנים שבהן התחוללו בפועל, על-פי החשד, האזנות הסתר.

בעדות בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית ב-2007 נהג הינטון כמו הבכירים האחרים בחברה ותלה את האשמה על צווארו של אותו כתב בודד, קלייב גודמן, והחוקר הפרטי שעבד איתו, גלן מלקייר. גודמן ומלקייר נשפטו, הורשעו וריצו עונש של כמה חודשי מאסר. גודמן נעצר בסוף-השבוע, שוב, בחשד כי היה מעורב בשיחוד שוטרים.

אך בימים האחרונים נדמה כי עמדתו של הינטון מתערערת: "הגרדיאן" דיווח אמש על שורה של בכירים נוספים מהתאגיד שידעו, ככל הנראה, על ההאזנות. ב-2007, נכתב בדיווח, לאחר שמלקייר וגודמן הודו בביצוע האזנות, נערכה בניוז-אינטרנשיונל חקירה פנימית, שבמהלכה סיפר גודמן כי כתבים נוספים בעיתון ידעו על ההאזנות. הדו"ח מעולם לא הופץ. על-פי "הגרדיאן", לפחות חמישה אנשים בחברה קראו את הדו"ח, ביניהם הינטון, קולין מילר (עורך "ניוז אוף דה-וורלד" מ-2007 ועד היום) וטום קרון, עורך-הדין הראשי של הצהובון. ברוקס ומרדוק, נכתב ב"גרדיאן", לא ראו את הדו"ח.

עובדי "ניוז אוף דה-וורלד", מתוך סרטון שפירסם העיתון לרגל סגירתו (צילום מסך)

עובדי "ניוז אוף דה-וורלד", מתוך סרטון שפירסם העיתון לרגל סגירתו (צילום מסך)

נראה כי החשש המיידי ביותר בניוז-קורפ בהקשר של שאלת האחריות הוא לטוהר שמו של ג'יימס מרדוק, בנו של רופרט ומי שאחראי על פעילות החברה בבריטניה ועבד צמוד לברוקס. אף שנראה שמרדוק הבן לא היה מעורב באופן ישיר בהתנהלות העיתון בתקופת ההאזנות, עוד ב-2008 נמתחה ביקורת קשה על האופן שבו טיפל בפרשה: מרדוק אישר שורה של הסדרים מחוץ לבית-המשפט עם קורבנות ההאזנות, הטיל את האחריות כולה על "כתב סורר אחד" וסירב לערוך חקירה פנימית ומעמיקה של האירועים.

בשבוע שעבר, כשהודיע על סגירתו של "ניוז אוף דה-וורלד", הודה ג'יימס מרדוק כי החברה "הצהירה בפני הפרלמנט כל מיני הצהרות, בלי שהיו בידיה כל העובדות". הוא הודה כי היתה זו טעות מצד החברה. "'ניוז אוף דה-וורלד' וניוז-אינטרנשיונל טעו כשטענו שהסוגיות הללו נוגעות אך ורק לכתב אחד", אמר.

נדמה שדעת הקהל הבריטית, הסיקור העיתונאי רחב ההיקף והכרזת המלחמה של חברי פרלמנט ממפלגת הלייבור על רופרט מרדוק יקשו על מנהלים בכירים מהחברה להתחמק מחקירה מקיפה בחודשים הקרובים. "ראש הממשלה הסכים לקיים חקירה ציבורית, שבכוחה לזמן לדין כל אדם, כולל רופרט מרדוק ורבקה ברוקס", הזכיר ג'פרי רוברטסון, מומחה לחוקי תקשורת, ב"ניו-יורק טיימס".