הנשיא שמעון פרס מריח נענע בעת ביקור במועצת שדות-נגב. לצדו ראש המועצה תמיר עידן (צילום: מרק ניימן)

הנשיא שמעון פרס מריח נענע בעת ביקור במועצת שדות-נגב. לצדו ראש המועצה תמיר עידן (צילום: מרק ניימן)

לא ייהום הסער

"מכתב סער התגלה כמזויף, הטענות שבו לא ייחקרו", מודיעה כותרת ידיעה על שער "הארץ". גם ב"מעריב" כותרת דומה: "המפכ"ל: המכתב נגד שר החינוך גדעון סער מזויף", וכותרת המשנה לא מאבדת תקווה למיצוי החשדות: "המשטרה לא תבדוק את תוכנו של המכתב, שייחס לסער קשר לא הולם עם עובדת במשרדו. רב-ניצב דנינו רמז לכיוון חקירה אפשרי בנוגע למפיץ המכתב: 'נפנה ליועמ"ש, רק הוא יכול להורות על פתיחה בחקירה נגד שרים'". על שער "ישראל היום" כותרת קורקטית: "המפכ"ל: 'המכתב נגד סער מזויף'". איציק סבן קובע באותה נשימה כי "החקירה נמשכת" וכי היא תלויה בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה.

מי שמעניק את הנפח הרב ביותר לידיעה הוא "ידיעות אחרונות", העיתון שאותו מכתב מזויף מאשים, בהמשך לטענות של אלדד יניב, כי גנז תחקיר ביקורתי על שר החינוך. "המכתב נגד סער מזויף", נכתב בכותרת הראשית השמנה. המלה "מזויף" מודפסת בפונט אדום וגדול עוד יותר, והכותרת כולה מוקפת בקו המדמה חותמת, משל כשרותו של השר – ואיתו של העיתון – קיבלה חותמת כשרות או תעודת יושר.

עוד כותרות ראשיות

המתיחות בשטחים מפנה את מקומה בשערי העיתונים לעניינים אחרים, למעט ב"הארץ", הממשיך לעסוק בכותרתו הראשית בסכסוך. "קונסולים אירופים קוראים להטיל סנקציות כלכליות על ההתנחלויות", נכתב בה. "נציגים של מדינות האיחוד בירושלים ממליצים להסיט תקציבים מפרויקטים הקשורים לבנייה הישראלית בשטחים", נכתב בכותרת המשנה לידיעה של ברק רביד, המדווח באדיקות על איומים ואיומים-לכאורה מצד דיפלומטים מערביים על ישראל בהקשר של ההתנחלויות והמשא-ומתן.

ב"מעריב" ממשיכים להקדיש תשומת לב לפרשת הקולות בבית-היהודי. "קבלן הקולות לחוקרים: 'קיבלתי מזומנים, ח"כ סלומיאנסקי שימש כראש התמנון'", נכתב בכותרת במרכז השער, סמוך לתמונה המרכזית, שבה נראה נפתלי בנט לוחץ את ידו של סלומיאנסקי "בישיבת הסיעה, אתמול". "אביחי אמרוסי שוחרר אתמול ממעצר בית וחשוד בקבלת שוחד", נכתב בכותרת המשנה. "המשטרה חוקרת אם קבלני קולות נוספים הופעלו במפלגה באותן שיטות. סלומיאנסקי: 'אני נקי מכל רבב'". ב"ידיעות אחרונות", שחשף את הפרשה, כותרת על השער: "קבלן הקולות: עבדתי גם עם ח"כ מהליכוד". כותרת דומה מופיעה גם על שער "הארץ".

על שער "ישראל היום", בכותרת המוקדשת לפרשת קניית הקולות, נכתב רק כי הקבלן טוען ש"נפגש עם עוד פוליטיקאים". השם המפורש, "הליכוד", אינו מוזכר. הכותרת הראשית אינה עוסקת בשחיתויות למעשה או לכאורה במערכת הפוליטית בישראל, אלא בנושא האהוב ביותר על ראש ממשלתנו: "איראן הפעילה תוכנית ב' לפצצה".

החברה האזרחית

רז סמולסקי מדווחת ב"דה-מרקר" על מאבקו של עו"ד גיא אופיר לפתיחתו לציבור של היישוב ארסוף. כפר הווילות ליד קיבוץ שפיים שוכן סמוך לחוף הים ונודע כאחד מהיישובים היקרים בישראל. תושבי המקום הקימו ללא אישור מחסום מאובטח בכניסה ליישוב, החוסם מעבר אזרחים אל היישוב ואל החוף הסמוך לו. הוועדה המקומית הכשירה בדיעבד את עבירת הבנייה. אופיר עתר לבג"ץ, והושגה פשרה שלפיה המחסום יישאר, אולם לא ייעשה בו שימוש. על פניו מדובר בהחלטה נלעגת (אם אין לחסום את היישוב מפני בני-תמותה רגילים, מדוע צריך מחסום?), והעותר אופיר הודיע כי יפעל לפיקוח על כך שהדרך אכן תישאר פתוחה.

"הדו"ח שמבקר המדינה לא יכתוב: כך מנפחים עובדי משרדו את שכרם בלי פיקוח", נכתב בכותרת הראשית של "דה-מרקר". "תחקיר: עובדי הביקורת במשרד זכאים לשכר גבוה – בזכות כישוריהם וכדי למנוע שחיתות. אבל במשרד מעניקים מעמד של עובדי ביקורת גם לאנשי מינהלה ומזכירות – שמקבלים בשל כך תוספות שכר גדולות. במקביל, המשרד ממשיך להעסיק עובדים שמסרבים לבוא לעבודה או למלא משימות. האוצר לא הצליח בנסיונותיו להטיל פיקוח על השכר במשרד המבקר. המבקר: כל ההסדרים כמקובל וכחוק", נכתב בכותרת המשנה, המובילה לכתבה של רוני לינדר-גנץ וליאור דטל.

ובינתיים, באירופה

"איטליה אמרה לא לצנע", נכתב בכותרת "גלובס על הבוקר". "רוב האיטלקים הצביעו נגד הצנע, נגד היורו, נגד מרקל", נכתב בכותרת דיווח אנונימי ב"כלכליסט". "המבוי הסתום הפוליטי שאליו נקלעה איטליה בעקבות הבחירות עלול לחייב הקמת ממשלת מעבר, מה שיגרור את חוסר הוודאות עמוק אל תוך 2013. מפלגת השמאל-מרכז: הפרלמנט החצוי הוא אתגר לאחיזת הצבת של האיחוד-האירופי במדיניות הצנע", נכתב בכותרת המשנה. "אירופה אדומה" היא הכותרת הראשית של המוסף "ממון", המתמקד בתגובה, לכאורה, של הבורסות באירופה למצב באיטליה.

ענייני תקשורת

בשער "הארץ" מתפרסמת פנייה של המו"ל עמוס שוקן לקוראים, ובה הוא מספר על המניעים לסגירתו של אתר "הארץ" מאחורי חומת תשלום. יובל דרור ריאיין כאן את ליאור קודנר, מי שהוביל את המהלך בפועל.

ב"דה-מרקר" מקדישים כפולת עמודים להחלטה לסגור את אתר "הארץ" לתשלום. נתי טוקר ומיה אפשטיין מגישים סקירה מקצועית ("המשבר בעיתונות מחייב את קבוצת 'הארץ' לקפוץ לטריטוריה לא מוכרת ולסגור חלקית את אתר 'הארץ' מאחורי חומת תשלום. המטרה: לפצות על הירידה בהכנסות מתפוצה ומפרסום. בכיר בענף: 'זה מהלך מסוכן, אך כל המוציאים לאור היו רוצים לאמץ מודל כזה'. נכונות הגולשים בישראל לשלם עבור תוכן חדשותי ברשת תיבחן לראשונה"), מיכל רמתי מעודדת את הלקוחות הפוטנציאליים בטור המתאר כיצד רכשה מנוי עבור אתר ה"ניו-יורק טיימס" ("איך למדתי להפסיק להתקמצן – ולשלם על תוכן באינטרנט"), ואמיר טייג כותב טור פרשנות תחת הכותרת "סיכון בלתי נמנע". "גוף שמתכוון להתפרנס ישירות מקוראיו", הוא מזכיר למעסיקיו, "יהיה חייב לשמור על איכות תוכן בלתי מתפשרת".

נמשכת הסינרגיה בקבוצת התקשורת של שלמה בן-צבי: ב"מעריב" מתכננים לצרף לעיתון סוף-השבוע מוסף חדש, "לקראת שבת", שיתבסס על תוכני המוסף "שבת" של "מקור ראשון".