הבי.בי.סי נחשב תמיד מעוז של שמרנות תקשורתית, אבל גם שם מנשבת עכשיו רוח חדשה. כך לפחות ניסה מנכ"ל תאגיד השידור הבריטי מארק תומפסון להסביר את סילוקה מן המרקע של המגישה הוותיקה מוירה סטיוארט. תבינו, אמר תומפסון לחברי פרלמנט שמחו על החלפתה, תפקיד קריין או קריינית החדשות הקלאסי כבר מת. לדבריו, במרבית תוכניות החדשות ברדיו ובטלוויזיה של הבי.בי.סי תופסים בשנים האחרונות עיתונאים את מקומם של הקריינים כקוראי חדשות, ורק משום כך הפסיקו לשבץ את סטיוארט להגשת חדשות בימי ראשון בבוקר.

היעלמותה של סטיוארט מן המרקע עוררה תגובות זעם של צופים, וגם הוועדה לתרבות, תקשורת וספורט של בית הנבחרים התכנסה כדי לדון בעניין. חלק מחברי הוועדה סירבו לקבל את הסברי המנכ"ל ואחר החברים הטיח בו: "האם מישהו טילפן אליך לומר לך שאתם משוגעים? מוירה סטיוארט היא אחת מקרייניות החדשות הפופולריות ביותר!".

בעיתונות הבריטית טענו כי מאחורי החלפת הקריינית עומדת גישה סקסיסטית וגזענית (היא הקריינית השחורה הראשונה שהופיעה בטלוויזיה הבריטית), ובעיקר מגמה לסלק אנשים מבוגרים (היא בת 55 ומשדרת מאז 1981) מתוכניות פופולריות. תומפסון, כצפוי, הכחיש את כל הטענות והוסיף: "אנחנו מאוד אוהבים ומעריכים אותה".

החשד שסטיוארט הודחה בגלל גילה אינו מופרך. בארצות־הברית נמשכת כבר רבע מאה המגמה לסלק מן המרקע מגישים ועורכים מבוגרים ומנוסים, ולהציג במקומם גברים ונשים צעירים, עם "לוק" רענן - ולעזאזל הניסיון המקצועי. מצד שני, אם תומפסון צודק בהסבריו, מדובר בציון דרך בתולדות התקשורת האלקטרונית: אחד מסמלי הבי.בי.סי, קריין או קריינית שקוראים את החדשות בקצב אחיד ובהגייה תקנית, נמוג סופית מהמרקע.

גיליון 68, יוני 2007