כריסטופר גראף איננו בדיוק בוב וודוורד או תום פרידמן, וספק רב אם רבים מחוץ למדינת ורמונט במזרח ארצות־הברית הכירו את שמו של העיתונאי הוותיק עד מרץ השנה. אבל אז, כאשר פוטר במפתיע מתפקידו כראש המשרד של סוכנות הידיעות Associated Press (איי.פי) במונטפלייה בירת ורמונט, הפך העיתונאי בן ה־52 לשם לוהט בעיתונים, ובעיקר באתרי אינטרנט ובלוגים על עיתונות ופוליטיקה.

סוכנות הידיעות הוותיקה לא דיווחה רשמית על נסיבות פיטוריו ("איננו חושפים מידע אישי"), אבל עמיתיו של גראף משוכנעים שהסיבה לכך נעוצה בהחלטתו להפיץ ברשת של סוכנות הידיעות מאמר ביקורתי על הנשיא ג'ורג' בוש, שכתב הסנטור הדמוקרטי מורמונט פטריק ליהי. המאמר נכתב לבקשת האגודה האמריקאית של עורכי עיתונים ועסק במכשלות הקיימות בפני מימוש חוק חופש המידע ובקשיי הגישה למידע ממשלתי בעידן בוש. גראף הפיץ את המאמר כחלק מסדרת מאמרים שהוקדשו לשבוע שבו התקשורת האמריקאית מציינת מדי שנה את המאבק למען חופש המידע.

"היסודות הבסיסיים של עקרון הממשלה הפתוחה נמצאים עתה תחת התקפה ישירה מצד הבית הלבן הראשון בהיסטוריה המודרנית שמגלה עוינות גלויה כלפי זכות הציבור לדעת", כתב הסנטור ליהי, הידוע כאחד ממבקריו החריפים של בוש ומדיניותו.

שעה לאחר שהופץ המאמר הביקורתי הודיעה מערכת איי.פי ללקוחותיה שיש להתעלם ממנו ולא לעשות בו שימוש. גראף עצמו סיפר לאחד מעמיתיו שננזף על כך בנימוק שפרסום המאמר פוגע בגישת הסוכנות להימנע מנקיטת עמדה פוליטית. מאז הקמתה באמצע המאה ה־19 מקפידה איי.פי על קו מאוזן ובלתי מפלגתי, בעיקר כדי שתוכל למכור את שירותיה לעיתונים מכל גוני הקשת הפוליטית. פוליטיקאים מקומיים קראו לסוכנות הידיעות להחזיר את הכתב הוותיק לתפקידו, ועיתונאים רבים מחו על הפיטורים, בטענה שמדובר בכניעה ללחצי הבית הלבן והימין האמריקאי.

גיליון 62, מאי 2006