בים ובאוויר

ענייני המטס והמשט תופסים את העמודים הראשיים של שלושת העיתונים הערביים הארציים בישראל.

"מנגנוני הביטחון של כמה מהמדינות הזרות מונעים מפעילים [פרו-פלסטינים] להגיע לשדות התעופה", אומר ל"א-סינארה" האחראי על הפעילים הזרים בגדה המערבית, הישאם ג'מג'ום. הצהרה זו זוכה להגיע לכותרת הראשית של העיתון.

הכתב זיאד מעדי מראיין גם את דני יתום, שאומר כי "הרעש שיצרה ממשלת ישראל מכוון" ומביע תקווה כי "משטרת ישראל פועלת על-פי מידע מודיעיני". מתחת לכותרת הראשית מופיעה תמונה ענקית של שוטרי מג"ב בנתב"ג. זר לא יבין מה הקשר, שכן אין כיתוב לתמונה, וגם לא קרדיט לצלם.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

בכותרת העוסקת באותו נושא, מלווה בתמונה הנפרשת על שליש משער "כל אל-ערב", נכתב: "ישראל בטיפשותה שירתה את סוגיית עזה, שכעת נמצאת על כל לשון באירופה". כך אומר לעיתון מוחמד סוואלחה, סגן יו"ר הקמפיין הבינלאומי לשבירת המצור על עזה. עוד אומר סוואלחה, בראיון לכתב העיתון שנמצא עם מארגני המשט באתונה, סעיד חסנין: "בתום [צום] חודש רמדאן הים יהיה עד למתקפת משטי חירות לרצועת עזה".

סוואלחה מדגיש כי בכוונת חברי פרלמנט ברחבי אירופה "לתבוע את ממשלותיהם בגין ההיענות שלהן לתכתיבים הישראליים". מארגן המשט האירופי, חאלד א-טורעאני, אומר לכתב: "יוון בהחלטותיה הפכה את הים התיכון לים השייך לתכתיבים ישראליים".

חסנין הוא שליח ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני אל-קודס לכיסוי "משט החירות 2", ומסקר את המשט גם עבור העיתון שלו (תמונתו עם סוואלחה מתפרסמת בגוף הידיעה). נוסף לכך מביא העיתון את דבריו של השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שלא לאפשר ל"מתפרעים" להיכנס לישראל.

"פנורמה" מעדכן את קוראיו בסערה התקשורתית בעיתונות העברית: "סערה בתקשורת הישראלית בשל המטס להסרת המצור מעל עזה", לשון הכותרת הראשית, והמשנה: "מקור במשטרה הישראלית: אנו רוצים למנוע תמונות שליליות בשדה התעופה בן-גוריון". הידיעה עצמה מובאת ללא קרדיט לכתב. בגוף הידיעה מובא עדכון על הפלגתה של הספינה ג'וליאנו מיום רביעי, על-פי "התקשורת הישראלית".

סוגיית השייכות הפוליטית של השהידים

ידיעה אחרת ב"פנורמה" מתייחסת להחלטת הרשות הפלסטינית מיום שלישי שלא לקשור בין סוגיית שליט למסירת גופות פלסטינים. "א-סינארה" מראיין את השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שיח', שאומר: "סוגיית השייכות הפוליטית של השהידים לא הועלתה במשא-ומתן". ב"כל אל-ערב" אין אזכור לפרשה.

ב"פנורמה" מצוטט "מקור פלסטיני" האומר לכתב המדיני זיאד מעדי, בנוגע לכשלון הדיונים בין הפלסטינים לאמריקאים על חידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים, כי "העמדה הישראלית נועלת את הדלת בפני החייאת התהלך המדיני".

השיח' בלונדון

ערעורו של השיח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני בתנועה-האסלאמית, על ההחלטה לגרשו מלונדון, מדווח בשער "כל אל-ערב", המפנה את קוראיו לעמ' 66 ומעדכן אותם כי "המשפט של סלאח בלונדון יתנהל בהעדרו".

צמוד לידיעה באותו עמוד מציינים כי "ועדת המעקב נפגשת עם שגריר בריטניה: מעצרו של השיח' וההחלטה לגרשו – אינם חוקיים", כפי שנאמר לשגריר בתל-אביב.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

ב"פנורמה" מקדישים לעדכון בדבר התחלת משפטו של השיח' את הכותרת הראשית השנייה, לבן על רקע שחור.

ב"א-סינארה" אין מדווחים כלל על קורותיו של השיח' סלאח.

הלילות ביאפא

נושא שכן מעניין את עורכי "א-סינארה" הוא הנוהג לקרוא ליישובים ברחבי הארץ בשמות עבריים. ירושלים ולא אל-קודס, למשל. יפו ולא יאפא, דוגמה אחרת.

לאחר הקמת ועדת שרים לעניין זה, אומר ראמז ג'ראיסי, ראש עיריית נצרת (א-נאסרה), לכתב "א-סינארה" אמין אבו-ג'באל: "יצאנו בעבר נגד כוונה זו, וגם הפעם נתנגד לה". חבר מועצת עיריית עכו (עכא), אחמד עודה: "הם מחליפים את השמות כדי להרגיש שייכות". חברת-הכנסת לשעבר מהעבודה, נאדיה חילו, אומרת: "לא נאפשר לשנות את שמה של יאפא ליפו".

לא שמעתי עליהם

"כל אל-ערב" חרת על דגלו את המאבק בגזענות ובאפליה בחברה היהודית-ישראלית. השבוע, במדור הראיונות "עימות", מתעמתים כתביו זידאן חלאילה וסעיד חסנין עם ראש עיריית עכו שמעון לנקרי. דבריו מובלטים בכותרת הראשית: "אני משתמש במדיניות 'הפרד ומשול' בין הערבים בעיר? חס וחלילה, הם נחלקו ביניהם ואיבדו שניים מחמשת חברי מועצת העיר"; וגם: "ועדת המעקב? מי אלה, לא שמעתי עליהם. עכו עיר ערבית אסלאמית? היא עיר יהודית. לאורך ההיסטוריה חיו בה יהודים".

בעיתון מבליטים גם את דבריו של ח"כ אחמד טיבי בעניין חוק הנכבה, ועל השער מתפרסם דיווח על מחקר הקובע כי "החברה הישראלית יותר גזענית".

מגזר בתוך מגזר

העיתונים הערביים בישראל סובלים מפגם קשה בעריכה: הסיקור התדיר של מקרי רצח מפוזר בין דפי העיתון במקום שהידיעות בעניין ירוכזו במקום אחד. בניית העמודים נעשית לרוב על בסיס מקום פנוי. ניתן למצוא, לדוגמה, ידיעה פותחת עמוד שמגוללת את קורותיו של רצח, ומתחת לה ידיעה מדינית או פוליטית אזורית.

בהעדר עורכי עמודים, אין מי שיבנה עמודים המוקדשים לנושאים פליליים, תאונות דרכים, פוליטיקה וכדומה. העיתונים הערביים זקוקים לעורכי עמודים, כמו בכל עיתון מקצועי שמכבד את עצמו ואת קוראיו.

גם ההחלטה איזה מקרה פלילי יסוקר אינה עניינית בהכרח. המפתח גיאוגרפי: רצח שאירע באזור שבו העיתון מוכר יותר גליונות יזכה לפרישה רחבה יותר. כך למשל הרצח המזעזע של הנער עותמאן נסאר מעראבה זוכה לידיעות מעקב, בעוד שרצח התלמיד המחונן מרהט, קיס אבו-סיאם, אינו זוכה אלא לידיעה קצרה על כתב האישום. במהדורת "אולפן שישי" של ערוץ 2 דווקא הקדישו למקרה 11 דקות שידור.

המגזר הערבי בישראל טוען, בצדק, לליקוי בדיווחים בתקשורת העברית בכל מה שקשור בו, אולם גם המגזר עצמו לוקה בפגם קשה כאשר הוא מעדיף את אזור הגליל על פני אזורים אחרים. יש לציין כי "פנורמה", למשל, מעניק משקל יתר גם למשולש. מאחר שאין בעל עיתון מאזור הנגב והדרום – סיקור הדרום נשען על הודעות לעיתונות המתפרסמות באופן אקראי למדי.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

לשניים משלושת העיתונים הארציים, "א-סינארה" ו"כל אל-ערב", אין כלל כתב באזור הדרום, מסיבות כלכליות. רק "פנורמה" מעסיק כתב באזור הנגב במשרה מלאה, אך מאחר שהאזור "אינו מעניין מספיק", הופך הכתב חסין אל-עוברה מרהט גם לכתב לענייני לוד, רמלה, יפו, ואם אפשר גם קצת צפונה משם. השלמת הכנסה.

כדי לצאת ידי חובה מפרסם "כל אל-ערב" כלשונן הודעות לעיתונות העוסקות באזור הנגב, תחת הקרדיט הכללי "משרדי כל אל-ערב". השבוע נשלחה ידיעה אחת כזו על-ידי דובר עיריית רהט, והשנייה נשלחה על-ידי דובר המועצה לכפרים לא-מוכרים.

דוגמה בולטת לכשלים הנובעים ממציאות זו אפשר למצוא (כלומר אי-אפשר למצוא) בגיליון האחרון של "כל אל-ערב": חשיפת המשטרה כי צעיר מרהט הודה שרצח את אחותו, פריאל חמאיסה, על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה", אינה זוכה לאזכור בעיתון, אף שהיא זוכה להפניות בשער בשני מתחריו. זו אינה הפעם הראשונה שאירועים קשים מהנגב נעדרים מ"כל אל-ערב".

"א-סינארה" משתמש בשירותיו של כתב אתר האינטרנט שלו, חיטאב נסאר, שאף דואג לראיין את דודה של המנוחה, את עורכי-הדין של החשודים ואת ראש העירייה פאיז אבו-סהיבאן, שמגנה בתוקף את מקרה הרצח. אף שנסאר יושב בנצרת, הוא מביא דיווח יותר מקיף, יותר מקצועי ויותר מעניין מכתב "פנורמה" ברהט, חוסין אל-עוברה, שמסתמך רק על דיווח של הדוברת לענייני המגזר הערבי במשטרה, לובה סמרי. כישלון חרוץ של הכתב ושל עורכיו.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", ועורך העיתונים הדרומיים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"