הלובי הציוני

פרשת מעצרו של מנהיג הפלג הצפוני בתנועה-האסלאמית בישראל, שיח' ראאד סלאח, השתלטה בסוף-השבוע על העמודים הראשונים של העיתונים בערבית. כל אחד מהם העניק לה משקל אחר וכותרת אחרת.

"א-סינארה" הקדיש למעצר כותרת משנית, מיד אחרי ציטוט מראיון עם המתמודד לראשות מפלגת העבודה עמרם מצנע: "דובר התנועה-האסלאמית עו"ד זאהי נג'ידאת מלונדון: שיח' ראאד לא נעתר להחלטה לגרשו, והחליט להתעמת עם השלטונות הבריטיים במסגרת בתי-המשפט המקומיים".

"כל אל-ערב" הקדיש לפרשה את אוזן שמאל עם תמונת השיח' וכותרת מסורבלת מאוד: "שיח' ראאד סלאח נעצר בבריטניה, במסגרת ביקור הזדהות עם העם הפלסטיני, מאמצים לגרשו ואפשרות שתימנע כניסתו ללונדון למשך עשר שנים, והשיח' פונה למשפט הבריטי".

"פנורמה" העניק למעצר את הכותרת שמתחת לראשית, עם תמונת סלאח כשהוא מחייך: "שרת הפנים הבריטית דורשת לחקור איך נכנס שיח' ראאד סלאח לאדמה הבריטית; התנועה-האסלאמית: המעצר הפוליטי לא ימנע מאיתנו למלא את תפקידנו בצורה הטובה ביותר".

"חדית א-נאס" העניק תמונה מלאה של סלאח בלונדון, יממה לפני מעצרו, כשהוא מחייך, מלווה בכותרת דרמטית: "האמת המלאה מאחורי מעצר השיח' ראאד סלאח; ועדת המעקב וגורמים פוליטיים ערביים: מדובר ברדיפה פוליטית וצביעות בריטית לטובת ישראל".

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

"בתגובה למעצרו ומניעתו מלנאום, שיח' ראאד סלאח מודיע: בקרוב נקיים כנס 'ההייד-פארק בסכנה'", נכתב ב"מטרות", מדור הסאטירה של חבר מערכת "כל אל-ערב" סוהיל קיוואן, פרפרזה על הסיסמה "אל-אקצא בסכנה". גם מאמר המערכת של העיתון מתייחס לפרשת המעצר. תחת הכותרת "בריטניה הגדולה נגד שיח' אל-אקצא" נכתב:

"מעצרו של שיח' אל-אקצא הוא עוול מצד שלטונות בריטניה, ונחשב לפרובוקציה שאינה מבוססת על יסוד חוקי או מוסרי. השיח' נכנס לבריטניה עם האישורים הדרושים, מדוע דורשים ממנו להסתלק? [...] האמת היא שהלובי הציוני בבריטניה התערב ולחץ למניעת המשך הסיור של השיח' והרצאותיו, כדי למנוע מהנראטיב הפלסטיני להגיע לאוזני הבריטים. פשעו של השיח' שאינו רוצה להודות לכיבוש [...] שיח' ראאד לא הסית נגד בריטניה ולא הסית לאלימות, וכל פשעו שהוא מנהיג מאבק בינלאומי. לכן אנו קוראים לשלטונות בריטניה להפסיק לפגוע בשיח' המכובד ולהפסיק לשרת את מנגנוני הביטחון של הכובש הישראלי, ולהפסיק להיות כלי משחק בידי הלובי הציוני בבריטניה".

כתבי "א-סינארה", זיאד מעדי, חיטאב נסאר ואמאני עבדל עזיז מדווחים על ההתפתחויות בפרשת המעצר ושואלים לתגובתם של חברי-כנסת ערבים, אבל לא של ח"כ חנין זועבי, שהעיתון מחרים את בל"ד, מפלגתה. כתב "פנורמה" חוסין אל-עוברה, תושב רהט, מסקר בהרחבה את ההפגנה של התנועה-האסלאמית ליד שגרירות בריטניה בתל-אביב ומדווח באופן כללי על תגובותיהם של חברי-כנסת ערבים.

ואילו עורך "חדית א-נאס", ודיע עוואודה, כותב במאמרו: "לא בטוח שישראל עומדת מאחורי מעצרו בלונדון של שיח' ראאד סלאח, אך ברור שממשלת ישראל שמחה על המעצר וכי היא פועלת במרץ להוצאת הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית מחוץ לחוק".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

עוד מדווחים ארבעת העיתונים על הארכת מעצרו עד תום ההליכים של מזכ"ל בני-הכפר, מוחמד כנאענה, בבית-המשפט השלום בנצרת, באשמת פגיעה בסדר הציבורי, פגיעה בפקיד ממשלתי וכניסה לאזור צבאי סגור. דיווח נוסף המשותף לארבעתם הוא על החלטת בית-המשפט העליון בעניין מסגד באר-שבע, ש"יהפוך למוזיאון לאסלאם ולעמי המזרח".

"פנורמה" ממשיך להקדיש את הכותרת הראשית שלו לנעשה בעולם הערבי, הפעם בעיניהם של הסעודים: "סעודיה מאיימת להתחיל בפיתוח נשק גרעיני על רקע ניסוי הטילים נושאי ראשי הנפץ הגרעיניים באיראן".

"הרשות לא תפנה לאו"ם בספטמבר"

את הכותרת הפוליטית-מדינית המעניינת ביותר דג בחכתו "א-סינארה", והציב אותה בראש כותרותיו: הכתב המדיני זיאד מעדי מצטט מקור פלסטיני אנונימי, שאומר לו כי למרות הצהרותיה של ההנהגה הפלסטינית, "הרשות לא תפנה לאו"ם בספטמבר" כדי לקבל הכרה במדינה פלסטינית. זאת, בשל הלחצים הבינלאומיים, במיוחד האמריקאיים, והאיומים בהקפאת הסיוע הכלכלי.

יש עניין גם בכותרת הראיון עם עמרם מצנע שערך הכתב מעדי (שלא שכח את הקרדיט לצלם זאהר אבו-נאסר): "ההנהגה הנוכחית של המדינה מסכנת את קיומה". והוא מסביר:

"אני אומר בצורה ברורה כי ההנהגה הזו היא סכנה על עצם קיום המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ועושה למען בידודה בזירה הבינלאומית. ישראל לא יכולה להיות מבודדת בעולם, כי העולם הוא שסייע להקמתה ב-1948, והעולם הדמוקרטי והנאור הוא שמלווה אותה זה 63 שנה. בלי תמיכה בינלאומית – ישראל לא תוכל להמשיך להתקיים במזרח התיכון מבחינה כלכלית וחברתית".

עוד אומר מצנע בראיון המתפרש על פני שני עמודים: "שלום עם סוריה פירושו החזרת הגולן"; "אבו-מאזן שותף בכל מובן המלה"; "אני עם הקמת גדר הפרדה, אך לאורך הקו הירוק"; "יש לשמור על זכויות המיעוט, ללא תנאים מקדימים".

רצח הנער מעראבה

הרצח המזעזע של הנער עותמאן נאסר נסאר (13) מעראבה שבגליל תופס אף הוא מקום מרכזי בעמודי השער של עיתוני סוף-השבוע, למעט "א-סינארה", שמסתפק בדיווח לקוני בקונטרס החדשות על מעצרם של שני חשודים ברצח.

"פנורמה" ו"כל אל-ערב" מדגישים את סיפור הרצח בשער, הראשון עם הכותרת "המשטרה חוקרת", תמונה מהזירה ותצלום פניו של הנער מאת "כתבי העיתון"; השני עם תצלום פניו של הנער ולצדו תמונת אמו הבוכה, נתמכת על-ידי בני משפחה. הכותרת הצעקנית: "אוי להם מאלוהים, רוצחי אהבת לבי... רצחו את היקר".

יצאו לחופשי

ארבעת העיתונים מסקרים בהרחבה את יציאתם של מיליון ו-283 אלף תלמידים לחופשת הקיץ. ידיעה בעניין מובאת בעמוד השער של "א-סינארה", מעל תמונה לא רלבנטית, שמתאימה יותר לתקופת מבחנים (תלמיד עם ספר על ראשו כשהוא בוהה בתקרה).

"כל אל-ערב" מפנה מעמודו האחרון למוסף "היום השביעי", עם כותרת ביקורתית: "תלמידינו יצאו לחופשת הקיץ עם מחסור במסגרות חברתיות". התמונה מראה ילדים בבריכת שחייה.

"פנורמה" מפנה מהשער למוסף "מידראמה" (בגיליון מיוחד, עם תמונת ילדים משחקים בבריכה) ולעמ' 30 בקונטרס החדשות: "היום מתחילה חופשת הקיץ", נכתב בכותרת, לצד תצלום של שתי תלמידות מטייבה (מקום משרדיו של העיתון), כשאחת מהן פונה למצלמה ומחייכת. ללא בריכה.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

גם הכותרת הראשית של "כל אל-ערב" מוקדשת למערכת החינוך: "הפרטת בתי-הספר הערביים; בין העלאת הרמה המקצועית וההישגים המדעיים ובין הרווח הכספי!". הכותרת מפנה לכפולת עמודים בקונטרס החדשות.

עוד בעיתון, זידאן חלאילה ממשיך לעקוב אחרי הנעשה בבית-הספר במג'דל-כרום וההקלות לתלמידים עם בעיות לימודיות, מדגיש שמדובר ב"ידיעה בלעדית" ומצטט הורים עלומי שם שהביעו "זעזוע מתגובת המפקחת" איבתיסאם עזאיזה, שהובאה בעיתון בשבוע שעבר. הכתב לא דואג לתגובה. חבל לקלקל את הסיפור.

הקורא יותר חכם מכם

הבעלים והעורכת הראשית של "א-סינארה", וידה משעור, יוצאת במסר לכלי התקשורת תחת הכותרת "הקורא יותר חכם מכם":

"הוא יודע לקרוא בין השורות, יודע שלשקר אין רגליים, ויודע להקיא את הידיעות השקריות [...] הוא לא בור, וחכם יותר מהרבה כותבים [...] קורא שנמאס לו מהידיעות המורעלות והמסוכנות שמובאות על-ידי עיתונות צהובה".

"כל אל-ערב" נכשל השבוע ומפרסם ידיעה של הכתב אבראהים אבו-עטא על אדהם חסאדיה, המשיק אתר מכירות באינטרנט למגזר הערבי. הבחור הצעיר הוא בנו של אחד מבעלי העיתון, מוסא חסאדיה. הידיעה היתה יכולה להיות ראויה כידיעה כלכלית, אך היה צורך בגילוי נאות בסופה.

האקר

"א-סינארה" מפנה מן השער לדיווח של חיטאב נסאר על הגשתו של כתב אישום נגד נימר סלימאן (26), תושב נצרת, באשמת "הפלת אתר 'א-סינארה' וריגול אחריו". הדיווח מלווה בתמונת הנאשם וקטעי עיתונות בערבית ובעברית שסיקרו את הסיפור. על שער "כל אל-ערב" לא מופיע דיווח על הפריצה לאתר העיתון המתחרה.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

צהוב

ב"ציפורה", מדור הרכילות של "חדית א-נאס", נכתב על פאנל בהשתתפותם של בסאם ג'אבר, מנכ"ל "פנורמה" ו"פאנט", וזוהיר בהלול מרדיו א-שמס. תחת הכותרת "צהוב 1" מובא קטע מהפאנל: "מדוע עזבת את הרדיו הישראלי, נשאל עמיתנו בסאם ג'אבר על-ידי הקהל במהלך כנס באוניברסיטת תל-אביב, והשיב: בזמנו, אשתי ביקשה ממני להביא כסף כדי לקנות בגדים לבת שלי, ולא היה לי... אמרה: אתה צריך לחפש מקום עבודה אחר, ואז הגענו ל'פנורמה' ו'פאנט'. זוהיר בהלול המשיך לשאול: לא הבנתי... יש לך כסף? בסאם: אנחנו קבוצה כלכלית חזקה היום".

תחת הכותרת "צהוב 2" נכתב: "זוהיר אמר בדבריו לאחר מכן: 'אין עיתונות ערבית בארץ... אני קורא רק את 'חדית א-נאס'. בסאם לא קיבל את הדברים בשמחה. המפקחת על התקשורת במשרד החינוך הוסיפה: בשאלת בגרות בתקשורת שאלנו מי יותר צהוב, 'כל אל-ערב' או 'פנורמה'? התלמידים לא ידעו להשיב... התשובה: שני העיתונים צהובונים. והשאלה: מתי הם יכתבו דברים בעלי ערך".

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בנגב