שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

"א-סינארה" ו"כל אל-ערב" בוחרים להקדיש את כותרותיהם הראשיות לכלכלה הגלובלית ולמחאת האוהלים כאן בישראל. "פנורמה" בוחר באזהרות האירופיות כלפי סוריה, ואילו "חדית א-נאס" מקדיש את הכותרת הראשית לסוגיית תאונות הדרכים.

"מדובר ברעידת אדמה – אך אין לזה קשר ישיר לכלכלה בארץ", אומר וליד מסאלחה, מנהל אזור המשולש והגליל הדרומי בבנק הערבי, לכתב זיאד מעדי ב"א-סינארה" על הורדת דירוג האשראי של ארה"ב. מתחת לכותרת המרעישה, תמונה ענקית מההפגנה בתל-אביב במוצאי השבת לפני שבוע.

בהקשר זה מבליטים ב"א-סינארה" גם את דברי ד"ר בשארה בשאראת, מנהל בית-החולים האנגלי בנצרת, שאמר במהלך הפגנה של רופאים בעיר: "המאבק שלנו הוא לא רק למען השכר, אלא להצלת הרפואה הציבורית". עוד מדווח על מינויו של יו"ר רשות הפיתוח הכלכלי במגזר הדרוזי, איימן סיף, כיועץ של ועדת טרכטנברג, ובידיעה נפרדת על דברים שאמר ח"כ אחמד טיבי לעיתון: "שימוש בשמו של יועץ ערבי חיצוני בוועדת טרכטנברג, כדי שיגידו שהערבים מיוצגים, הוא צחוק מעבודה". באותו עמוד מדווחים גם על עליית מחירי החשמל וירידה בממוצע ההכנסה.

"כל אל-ערב" בוחר בכותרת מאיימת יותר: "סימנים להתמוטטות מה שמכונה 'הכלכלה החופשית'". על פני כפולת עמודים משלב העיתון דיווחים על המשבר הכלכלי הבינלאומי, ההפגנות בתל-אביב ובערים אחרות בישראל על רקע יוקר המחיה, ועליית מחירי החשמל והמים למרות המחאות.

בשער מובלט דיווח על חסימת תושבי מג'דל-כרום את כביש 85 (עכו-צפת) במחאה על הריסות בתים ביישוב, והריסת ביתה של תושבת כפר-כנא. ראמז ג'ראיסי, ראש עיריית נצרת ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מותח ביקורת על העדר נציג ערבי בוועדת טרכטנברג, וב"כל אל-ערב" מצטטים מן המכתב ששיגר ליו"ר הוועדה.

גם מאמר המערכת מוקדש לכלכלה:

"המשבר הכלכלי מקשה על הציבור, במיוחד הציבור הערבי בישראל, שהוא הסקטור החלש ביותר ובעל ההכנסה הפחותה ביותר [...] המשבר מגיע עם החזרה לבתי-הספר וריבוי החתונות – ולכן על המשפחה לבנות לעצמה תקציב כדי לאזן את מצבה, ולא להכניס את עצמה לחובות".
שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

הסיקור של "פנורמה" את הסוגיות הכלכליות מפוזר על פני העיתון. עמוד חדשות החוץ מתייחס לירידות החדות בבורסה באירופה ובאמריקה, בעמוד אחר מדווחים הכתבים מאלכ גנאים, נוואל אברהים ומוחמד סואעד על העלייה במחירי החשמל לצד דיווחים על מאהלי המחאה בחיפה, מג'דל-כרום ובאקה אל-גרביה. זה האחרון מארח את הוועדות העממיות בערי המשולש. בשער מבליטים את הריסת ביתה של תושבת כפר-כנא, מרים ח'ורי.

ב"חדית א-נאס" מדווחת הכתבת אמאל אל-חאג' בעמוד הראשי על החלטת ועדת המעקב, לאחר שלושה שבועות מתחילת המאבק, להקים ועדות עממיות לטיפול בנושאי הקרקעות והדיור. לפי הכתבת, חברי-הכנסת הערבים – מלבד ח"כ חנין זועבי – נעדרו מהאירוע. אל-חאג' גם מצטטת את מכתבו של ג'ראיסי לפרופ' מנואל טרכטנברג. בעמוד אחר מדווחים בעיתון על 15 הנקודות של בל"ד לפתרון משבר הדיור.

זהירות בדרכים

"חדית א-נאס" בוחר ככותרת ראשית את הקטל בדרכים: "חמישה הרוגים ערבים ברמלה, עילוט ונצרת" – כותרת לבנה על רקע שחור. "פנורמה" מבליט בשער את מותם של אברהם וסאלם שחאדה, אב ובנו מעילוט. "א-סינארה" מדווח על מכת המוות בכותרות מנותקות, כך גם "כל אל-ערב", שמבליט את שבוע המוות בדרכים בכותרת עם תמונות שלושה מההרוגים.

סוריה תחילה

ב"פנורמה" מבליטים שוב בכותרת הראשית את הנושא הסורי: "אירופה מזהירה את סוריה מהמשך השימוש באלימות נגד המפגינים, רוסיה קוראת לה ליישם את הבטחותיה לרפורמות". המומחה לענייני סוריה ולבנון, ד"ר יוסרי חזראן, אומר לכתב המדיני ב"א-סינארה", זיאד מעדי: "התפטרותו של שר ההגנה הסורי מצביעה על סדק במוסדות הבטחוניים בסוריה".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"חדית א-נאס" מדגיש את דברי הארכיבישוף עטאללה חנא, שקורא למשטר הסורי להפסיק את ההרג לאלתר. כמו כן מעלים אל השער את דבריו של פרופ' יורם מיטל מאוניברסיטת בן-גוריון, שמותח ביקורת על התגובה הישראלית למשפט נשיא מצרים המודח חוסני מובארכ.

אני לא פושע

תמונתו של מוחמד זוהיר חליל, תושב מכר, שנורה לדבריו על-ידי שוטר, מובלטת בשערים של שני עיתונים. ב"כל אל-ערב" הוא מצוטט כך: "השוטר ירה לעברי תשע יריות רק בגלל היותי ערבי". תגובת המשטרה אינה מובלטת בשער.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

ב"פנורמה" נכתב: "אני לא פושע ששוטר יירה לעברי. כל העניין ששיחקנו בטרקטורונים. מעולם לא חשבתי לעבור על החוק". המשטרה: "הצעיר ניסה לדרוס שוטר באמצעות טרקטורון". הכותרת ב"א-סינארה" (ללא הפניה בשער): "'השוטר ירה לעברי ללא סיבה, וארבעה כדורים פגעו בי'; המשטרה: 'הוא ניסה לדרוס שוטר ולא נענה להוראה לעצור'".

מעצר אסעד כנאענה, בנו של מזכ"ל בני-הכפר המשוחרר מוחמד כנאענה, מקבל דיווח באוזן שמאל בשער "כל אל-ערב". עוד מבליטים ב"פנורמה" את עצרת הזיכרון לזכרם של הרוגי הפיגוע בשפרעם: "עצרת זיכרון שישית לזכרם של הרוגי הטבח שבוצע על-ידי נתן זאדה", לשון הכותרת בעמוד פנימי (חנא עביד).

משא-ומתן ישיר

כתבי "א-סינארה" מוחמד עוואד ומוסא בסול מדווחים מסעודת הפסקת הצום בלשכת המסחר בנצרת, ומצטטים את מושל ג'נין, שאומר לעיתון: "פת"ח חוקר את מוחמד דחלאן בעניין חשדות להרעלת [יאסר] ערפאת". בידיעה בשער העיתון שמובאת במלואה מספר העיתון, על-פי מקורות פלסטיניים, כי "מוחמד דחלאן עזב לירדן בסיוע שאול מופז". יועצו לענייני תקשורת של מופז אומר: "מופז דואג לבטחון ושלום ישראל. בטחונו ושלומו של דחלאן אינם מתפקידו".

ואילו "פנורמה" מצטט את שר הביטחון אהוד ברק, שמזהיר את השרים בישראל: "עיצומים על הרשות הפלסטינית ימוטטו אותה". בכותרת המשנה בידיעה נטולת קרדיט מצטטים את נתניהו, מפגישתו ביום רביעי בירושלים עם משלחת של 26 חברי קונגרס דמוקרטים מארה"ב: "הדרך היחידה להשיג שלום בינינו ובין הפלסטינים היא מו"מ ישיר".