מחאת הדיור, הריסת בתים

מחאת הדיור ממשיכה להעסיק גם השבוע את העיתונות הערבית. "פנורמה" בוחר להבליט את מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד בתל-אביב בכותרת הראשית: "הישראלים מעבירים את המהפכות מהעולם הערבי לתל-אביב". עוד מבליטים בשער כי "דחפורי משרד הפנים הורסים את כפר אל-עראקיב בפעם ה-28", ידיעה מאת הכתב בנגב-לוד-רמלה-יפו, חוסיין אל-עוברה.

ב"כל אל-ערב" מסקרים את הצטרפותן של ערים ערביות וערים מעורבות למחאה. "עכו ובאקה אל-גרביה מצטרפות למחאה", נכתב בהפניה בשער לדיווחים מרוכזים (שינוי לטובה) בשלושה עמודים בקונטרס החדשות, מאת הכתבים מחאסן נסאר, מונא ערמוש וסלימאן חלבי. עוד בעמודים: הודעות לעיתונות מטעם חד"ש ובל"ד, המתייחסות למחאה במגזר ולצווי ההריסה.

מן הדיווחים נעדר דיווח על אוהל המחאה שבנתה בכניסה לשגב-שלום שבנגב המועצה של הכפרים הלא-מוכרים. הסיבה: העדר כתב בנגב בעיתון שנקרא "כל הערבים". העיתון גם ממשיך לסבול מהעדרו של עורך חדשות ראשי, שיאחד את הידיעות הללו תחת לוגו אחד.

גם מאמר המערכת של העיתון מתייחס למחאת האוהלים, וחוזר על דרישתו מהשבוע שעבר: "אנחנו מברכים על התעוררות העם היהודי בדרישותיו הצודקות, ומפנים את תשומת הלב שאנו כערבים לא צריכים הזמנה כדי להצטרף למאבק החברתי [...] אנו מוכנים, ודורשים מהממשלה למצוא פתרון למשבר בכלל ולמגזר הערבי בפרט, וסבורים שהמגזר היהודי מבין כעת יותר את עומק המשבר שממנו סובלים האזרחים הערבים".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

גם "א-סינארה" בוחר במחאת הדיור לכותרת הראשית. ד"ר יוסף ג'בארין, מרצה בטכניון, אומר לכתב אמין אבו-ג'בל: "רוב הרשויות הערביות לא דרשו להרחיב את תוכניות המתאר שלהן". דבריו מובאים ככותרת הראשית של העיתון. העיתון מבליט גם את דברי ח"כ דב חנין (חד"ש) לאבו-ג'בל:

"אני לא פוסל אפשרות ש[ממשלת ישראל] תצא לפעולה צבאית או בטחונית כדי להסיט את תשומת הלב מגל המחאה ברחבי הארץ".

ב"חדית א-נאס" מראיינים את יו"ר הוועד הארצי של הרשויות המקומיות הערביות, ראש עיריית נצרת ראמז ג'ראיסי (חד"ש), שאומר: "המאבק המשותף [למען הדיור] יוציא את היהודים ממלכודת הביטחון והגזענות". ברכתו (במודעה בתשלום) של ראש העירייה לרגל תחילת חודש הרמדאן מובאת בשער הראשי, ובהבלטה.

צום, צרכנות

על עורכי "א-סינארה" לעקוב אחר הפרסומים בעיתונות הערבית. בעוד הם מראיינים את האסטרונום ד"ר מוסטפא עספור, שקובע נחרצות כי תחילת חודש הרמדאן (שנקבע על-פי הירח) היא ה-31 ביולי, אסטרונומים אחרים כבר קבעו לפני למעלה משבוע ימים את התאריך ל-1 באוגוסט. אולי לכן, גם בידיעה עצמה על השער, נכתב כי "על-פי נסיונות העבר, ההחלטה הסופית לגבי הצום תהיה בלילה שבין שבת לראשון". מה שנקרא, על בטוח.

הרמדאן העסיק בסוף-השבוע את כל העיתונים הערביים: מלבד הברכה המסורתית, עסקו שם בהכנות לקראת חודש הצום, שהוא חודש הצרכנות מס' 1 במגזר הערבי. הביטוי הבולט לכך הוא בעמודים שבין הידיעות, המתמלאים במודעות רבות מהרגיל למוצרי מזון וצריכה.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

בלט ביניהם "פנורמה", שבחר בכותרת השנייה בחשיבותה בשער לציין את ההכנות במגזר לקראת חודש הצום, בעיקר קניות המזון המרוכזות והתכונה בחנויות, ברשתות השיווק ובבתי-הקפה.

בשער "חדית א-נאס" נבחרה הפניה בולטת לכתבה במוסף על "טיפים לחודש הצום: עצות איך לעבור את חודש הצום בשלום", ואילו במוספים של "כל אל-ערב" ו"א-סינארה" קידמו בברכה את החודש בהפניה ל-150 הסדרות היומיות שישודרו בערוצי הטלוויזיה הערביים. כך גם באתרים של "אל-ערב" ו"א-סינארה", ובאתר "פאנט" של פנורמה. ל"חדית א-נאס" אין אתר, והקוראים ייאלצו לזפזפ בכוחות עצמם.

פלסטינים, סורים

הכתב המדיני של "כל אל-ערב", סעיד חסנין, מראיין את עזאם אל-אחמד, ראש סיעת פת"ח בפרלמנט הפלסטיני, שקובע: "האמת, אין רשות ששולטת בעם הפלסטיני, אלא הכיבוש הוא ששולט, ולכן לא נצטער אם הרשות תיפול". הדברים מובאים בכותרת הראשית של העיתון. אל-אחמד מוסיף כי הסכם אוסלו למעשה לא קיים מאז 1999, וכי כל פלסטיני שואל את עצמו אם הרשות היא "לאומית או סוכנת של הכיבוש".

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

"א-סינארה" בוחר לתמונה המרכזית על השער תצלום של הגדר הנבנית לאורך הגבול עם סוריה. הפרשן סלמאן פחר א-דין, תושב הגולן וחוקר בארגון זכויות האדם אל-מרסד שבגולן, אומר לכתב אמין אבו-ג'בל: "ישראל רוצה בהקמת הגדר כדי לפטור את עצמה מהרג אזרחים [מסתננים]", וממשיך: "מדובר בהמשך הכיבוש של הגולן הסורי בכוח". דבריו מובאים כהפניה בשער.

אקדמיה, צבא

"חדית א-נאס" ממשיך לטפל ב"אפליה באוניברסיטאות", וקובע בכותרתו הראשית: "הערבים באוניברסיטת חיפה: הסטודנטים 22%; המרצים 2.7% בלבד!". במדור הרכילות בעיתון מביעים פליאה על כך שארגונים כדוגמת סיכוי, קו-משווה ונשים-נגד-אלימות מתייחסים לאפליה של אקדמאים ערבים, אך אינם מציגים נתונים. "תופעה קולנית", קובעת ציפורה.

עוד תוהים ב"חדית א-נאס" אם ערביי נצרת ניצלו מגירוש בזכותו של ראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון. בעיתון מובאת תמונה היסטורית שבה נראים יהודים, נוצרים ומוסלמים בעיר נצרת, המלווה בהבטחה לסקירה מקיפה בשבוע הבא.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"כל אל-ערב" מטפל בסוגיית הגיוס לצה"ל וקובע בכותרת השנייה לאחר הראשית: "בצל חוסר הפעילות של המנהיגים והמוסדות נגד גיוס ובצל המצב הכלכלי הקשה: מאמצים כבירים מצד הצבא הישראלי והמוסדות הרשמיים לגיוס צעירים ערבים!". בכותרת המשנה: "בשאר חביב [עם תמונה במדי צה"ל] מדיר-חנא מגן על הצטרפותו לצבא וטוען: 'התגייסתי כדי לשרת את מדינתי שמגינה עלי ותומכת בי'. 'פעלתי לגייס עשרות צעירים, בעיקר נוצרים'".

תרומת איברים, כבוד המשפחה

סיפור תרומת גופתו של פריד זריק למחקרים רפואיים מובלט באוזן שמאל בשער "כל אל-ערב" ומסוקר בכפולת עמודים ב"חדית א-נאס". מדובר במקרה הראשון של תרומת איברים במגזר. עוד מדווח "חדית א-נאס" על קמפיין רדיו א-שמס, הרדיו הערבי הפועל במסגרת הרדיו האזורי, לאסיפת חתימותיהם של 100 אלף ערבים נגד רצח נשים על רקע כבוד המשפחה.

במוסף מודפס סיפור מעניין על ספרייה-בית-קפה באום אל-פחם בשם התפוח-הירוק. המקום הוקם על טהרת הנשים – ארבע אחיות לבית מחאמיד. "לפעמים רעיון שנולד על כוס קפה גדל והופך לפרויקט", כותבת לטיפה אגברייה. "זהו סיפורן של תהאני, עאידה, נאהדה ומייסון מחאמיד – ארבע אחיות מאום אל-פחם [...] הופתענו לגלות במקום נרגילות ונשים מעשנות, ספרייה ובה ספרי דת ותרבות, וגם לוח שעליו נכתבת בכל יום 'חוכמת היום'".

לסיום, עוקצים ב"ציפורה", מדור הרכילות של "חדית א-נאס", את בטאון בל"ד, "פאסל אל-מקאל", שלראשונה זה שנים אינו מציין את יום השנה להפיכת הקצינים החופשיים במצרים: "האם הליברליזם ניצח את הלאומניות בבל"ד?", שואלים במדור.

טעות לעולם חוזרת

ב"א-סינארה" מתנצלים על כך שבשבוע שעבר פירסמו בטעות את תמונתו של מוחמד חאג' יחיא, אך לא זו של הפרופסור מהאוניברסיטה העברית שהתראיין בטלפון לעיתון. גם בקרדיט שלו נפלה טעות, ואף היא תוקנה.

יאסר עוקבי עורך חדשות ב"ישראל פוסט", עורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"