שער "כל אל-ערב", 1.4.11

שער "כל אל-ערב", 1.4.11

מחכים לצדק

"הפלסטינים בלבנון הפכו להיות רובה להשכיר", אומר הפרשן הפוליטי הלבנוני אבראהים בירם בראיון ל"א-סינארה", והציטוט תופס את הכותרת הראשית של העיתון (בצירוף הפניה לעמוד הלא נכון).

בראיון לכתב זיאד מעדי טוען בירם כי "כיום אפשר לגייס את הפלסטינים המתגוררים בלבנון לכל חזית", ונוקב בין השאר בשמותיהם של הארגונים אל-קעידה ופתח אל-אסלאם (ארגון אסלאמיסטי קיצוני בצפון לבנון). העיתון אינו מציין בפירוש כי פלסטינים בלבנון הפכו לשכירי חרב, אך מזכיר כי בגליונו האחרון דיווח על גיוס מאות פלסטינים מתימן כדי לסייע לקדאפי.

הראיון עם בירם נפתח דווקא בציטוט של מרואיין אחר, "מקור פלסטיני בכיר", הטוען כי מנהיג החזית-העממית אחמד ג'יבריל מגייס מאות פלסטינים מסוריה ולבנון כדי לשלוח אותם ללוב כדי להגן על משטרו של קדאפי, וזאת בתמורה ל-200 דולר ליום עבור כל מתנדב. על-פי המקור, שהדגיש כי ג'יבריל הוא "ידיד אישי של מועמר קדאפי", סכום זה "מפתה מאוד, ולכן מאות התגייסו כדי להגן על קדאפי".

עוד על שער "א-סינארה": ציטוט של אופוזיציונרים סורים האומרים בעקבות נאומו של הנשיא אסד: "שתיקתך היתה טובה יותר". אחד האופוזיציונרים, ד"ר היית'ם מנאע, דובר הוועד הערבי לזכויות אדם, תושב דרעא במקור וכיום גולה בפריז, מתייחס לקישור שערך הנשיא הסורי בנאומו בין הצעירים הסורים שנהרגו במהומות ובין טענותיו כי המהומות הן פרי "מזימה". ד"ר מנאע אומר כי הקישור הזה לא יתקבל על דעתם של תושבי דרעא שבדרום סוריה, שם מתרחשות הפגנות עזות נגד המשטר.

וידה משעור, העורכת הראשית, מגנה את טענת המשטר הסורי שלפיה הפלסטינים עומדים מאחורי ההתקוממות בסוריה, וקובעת כי "העריצות היא שפתחה את הדלת למהפכה, שהגיעה עד לסוריה". הסקר השבועי של העיתון קובע כי 43% סוברים שתהיה הפיכה בסוריה, 40% מאמינים שיהיו רפורמות ובשאר אסד יישאר בשלטון, 11% סוברים שהצבא הסורי יתערב ויציל את המשטר ו-7% סוברים שתהיה מעורבות מערבית להרגעת הרוחות בסוריה (יש לציין כי שיעור התושבים, לפי הסקר, עולה על 100%).

גם "כל אל-ערב" מבליט בשער את עמדת האופוזיציה הסורית. סעיד חסנין מראיין את האופוזיציונר חסן עבדל עזים, שאומר לו כי "העם הסורי לא יפסיק את ההפגנות עד שימולאו דרישותיו". עזים דוחה את טענתו של אסד ל"מזימה ישראלית" ואומר כי דווקא "המשטר הסורי לא איפשר לעם להתקומם למען שחרור הגולן".

במאמר המערכת של "כל אל-ערב", תחת הכותרת (המתחרזת גם בעברית) "איפה הבשורה, בשאר", נכתב כי מנאום אסד, שלו המתינו העולם הערבי והעם הסורי, עולה כי "הנשיא הסורי לא הבין את העם, וחשב בטעות שהעלאת משכורות הפקידים תאפיל על הדרישות הפוליטיות". העיתון קובע כי "העם הסורי ממתין לצדק".

הכותרת הראשית של "פנורמה" (המודפסת באותיות לבנות על רקע שחור, עיצוב המוקדש בדרך כלל לידיעות על טרגדיה, ואהוד, משום מה, על עורכי העיתון), "אסד מבטיח לסכל את 'המזימה' כלפי סוריה", מתייחסת לאירוע בן יומיים (נאום הנשיא הסורי) ללא פרשנויות או עדכונים חדשותיים. לצד הכותרת הראשית המתייחסת לנאום מיום רביעי מובאות בעמ' 3 תגובות שר החוץ הצרפתי ודובר מחלקת המדינה האמריקאית, גם הן מיום רביעי (ללא קרדיט לכתב ולצלם). עורכי העיתון מתייחסים לקוראיהם כאילו לא קראו ולא שמעו חדשות במשך יומיים לפחות.

זו מגמה ב"פנורמה", שיוצא כמו מתחריו ביום שישי, אך לא דואג להיות מעודכן: כך בעמ' 4, המוקדש לעולם הערבי, הידיעה הפותחת (פיצוץ מפעל התחמושת בתימן) היא מיום שני, ידיעה אחרת מיום רביעי (עריקת שר החוץ הלובי), ואחרת מיום שלישי (פסק ההלכה הסעודי האוסר הפגנות). עוד ידיעה מדווחת על הפנסיה של מובארכ: 2,000 לירות מצריות לחודש. בכל הידיעות הללו לא ניתן קרדיט לא לכתבים ולא לצלמים, והן בעיקרן אינפורמטיביות.

אזרחים סוג ב'

"כל אל-ערב" מקדיש ארבעה עמודים, כולל תמונות רבות, ליום האדמה ה-35, ובוחר את הסיפור גם לשער העיתון, שהתצלום המרכזי בו מתעד את הצעדה שנערכה בעראבה.

בחלקו השני של מאמר המערכת, לאחר ההתייחסות לנאום אסד, נכתב על יום האדמה:

"עיני העולם מתעלמות ממה שקורה בנווה החירות והדמוקרטיה [ישראל] [...] כאן כל החוקים שנחקקים מובילים אל דרך אחת, הסתה לשנאת הערבים, מתן הרגשה שהם לא רצויים בארצם, וכי הם נמצאים כאן רק כמחווה מהמדינה שלא גירשה אותם מאדמתם".

באותו עמוד מתפרסם, במה שנראה כהחלטה עריכתית מודעת, ראיון עם שריף חטיב מדיר-חנא, בן 76, שנזכר באוזני הכתב במערכה הפלסטינית על מרג' אל-פטיר, ב-15 באוגוסט 1938, נגד הבריטים.

"כל אל-ערב", עמ' 2 (בתמונה: שריף חטיב)

"כל אל-ערב", עמ' 2 (בתמונה: שריף חטיב)

העיתון רומז גם להשוואה בין הסורים המפגינים לבין אלו מערביי ישראל שהפגינו ביום האדמה:

"מי שראה את הצעירים שיצאו להפגין ביום האדמה מבין שהם לא ייכנעו לגזענות ולא יסכימו לחיות כאזרחים סוג ב'. אנחנו תקווה שהחושך שמפזרות ממשלות ישראל הוא ארעי בלבד, כי הוא מנוגד לכל היגיון של חיים. יגיע הזמן שבו עיני העולם ייפתחו לרווחה ויראו את המדיניות הגזענית הזו ויסייעו לנו לבטל אותה. אנחנו מאמינים בצדקת דרכנו ונצחונה".

גם "א-סינארה" מבליט את יום האדמה, עם דגל פלסטין המתנוסס מעל ראשו של ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שיח' ראאד סלאח, בצילום מכפר אל-עראקיב שבנגב. הידיעה החדשותית מסקרת את האירועים בעראבה בצפון ובאל-עראקיב, עם מקבץ תמונות מהצעדות בשני המקומות.

גם "פנורמה" מבליט בעמוד השער שלו תמונת צעירה מעראבה, כשהיא עטופה בדגל פלסטין ומסמלת "וי". בכתבה פנימית מובאת ידיעה חדשותית עם תמונות מאל-עראקיב ומעראבה.

חול בעיניים

"א-סינארה" ו"כל אל-ערב" מסקרים בהרחבה את ההסכם בין חברת נאות-קוממיות ובין הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית בירושלים, לגבי אדמות רחביה, השייכות לקק"ל מאז 1951, ועליהן עומדים המוסדות הממלכתיים החשובים והמוכרים ביותר של מדינת ישראל: הכנסת, משכן הנשיא, בית ראש הממשלה ועוד.

ב"א-סינארה" מעלה הוועד הפועל של הוועידה האורתודוקסית כמה תמיהות לגבי החברה שעימה נחתם ההסכם וקובע כי מדובר ב"זריית חול בעיניים". השופט בדימוס ראיק ג'רג'ורה, יו"ר הוועד, תמה: "אנחנו לא נגד הפטריארכיה, אך יש לנו שאלות שצריכות מענה".

מנגד מסביר דובר הפטריארכיה עיסא מיסלח, בראיון לכתב אמין אבו-ג'באל, שההסכם שעליו חתמה הכנסייה להחכיר את הקרקעות למדינת ישראל נועד "להשיב את הקרקע לפטריארכיה בעוד 99 שנה", וכי ההסכם גלוי לכולם (מתשובת הדובר עולה כי זמן החכירה עומד על 150 שנה ולא 99). הדובר טוען גם כי אם מישהו יחליט לפנות לבית-המשפט, השופטים יקבעו בסופו של דבר לטובת המדינה: "זה בלתי אפשרי שבית-המשפט ייתן למדינתו פחות מ-99 שנה", הוא קובע בתשובה לשאלה מה יהיה במקרה שיוגש ערעור על ההסכם לבית-המשפט העליון.

ב"כל אל-ערב" אחת הכותרות על השער היא "הפטריארכיה האורתודוקסית בירושלים חותמת על עסקה עם חברה ישראלית בעניין אדמות רחביה". הדובר מיסלח אומר לעיתון: "שכרנו חברת נדל"ן כדי להשיג את זכויותינו מקק"ל". מנגד מודגשים דברי הוועד הפועל ונכתב על ההכרח שראשי הכנסייה יהיו ערבים, כדי לשמור על אדמות הכנסייה.

מקום לדאגה

ח"כ חנא סוויד (חד"ש), ד"ר לתכנון עירוני מהטכניון ומנכ"ל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, קובע בראיון לכתב "א-סינארה" מוחמד עוואד כי "כל המבנים שנבנו לפני 1980 בסכנת הריסה אם תהיה רעידת אדמה קשה בארץ".

הדברים נאמרו על רקע הדו"ח המיוחד של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על עמידות המבנים והתשתיות ברעידות אדמה, שם קובע המבקר כי "ממשלות ישראל לדורותיהן הביאו לידי מחדל חמור ומתמשך לאורך שנים בטיפול בהיערכות ובמוכנות לאסון רעידת אדמה". ראיון זה הופך לרלבנטי לאחר רעידת האדמה הקלה שהורגשה במרכז הארץ ביום שישי.

לא הכל שחור: ד"ר אוסאמה מועלם, פיזיקאי ומנהל בית-ספר תיכון בנצרת, מסביר בראיון ל"א-סינארה" על אודות סכנות הקרינה הרדיואקטיבית וקובע כי הקרינה מיפן שהגיעה לארץ אינה מסוכנת.

תגובות מעורבות

"פנורמה", שמרכזו בעיר טייבה, מבליט בעמודו הראשון את הכותרת שלפיה "החלטת מנכ"ל משרד הפנים לערוך בחירות בטייבה ב-2013 גוררת תגובות מעורבות". הכותרת אינה משקפת את עמדת הדוברים, אישים בולטים בעיר שבמשולש, המנוהלת על-ידי ועדה קרואה.

יו"ר הוועדה העממית בעיר, ד"ר זוהיר טיבי, חבר המועצה לשעבר סעד עמשה וראש העירייה לשעבר עבדל חכים חאג' יחיא אומרים לכתב עומר רביע כי "צריך לערוך בחירות מיידיות בעיר", ומזכיר חד"ש בעיר, ד"ר נאפע חאג' יחיא, ועו"ד שועאע מסארווה קובעים כי "מחלת המשפחתיות עדיין פושה בטייבה". גם הם קוראים לבחירות מיידיות. הכותרת בעמוד הפנימי, "סוף-סוף בחירות", עושה גם היא עוול לדיווח בכתבה עצמה על חוסר שביעות הרצון מהתאריך המאוחר שבו הוחלט כי יתקיימו הבחירות.

הידוק שיתוף הפעולה

שלושת העיתונים מדווחים בעמוד הראשון על טביעתם למוות של מוחמד וסעיד עמאריה מהכפר איבטין, במאגר מים שבקיבוץ כפר-המכבי ליד קריית-אתא. כמו תמיד, גם עניינים פליליים הנוגעים למגזר מובאים בהבלטה בהפניות בעמודים הראשיים.

ראש מועצת כפר-קאסם, נאדר צרצור, מביע דאגה בראיון ל"א-סינארה", בעקבות פגישה בין ראשי רשויות ערביות במשולש לקציני משטרה, לנוכח האלימות ותאונות הדרכים במגזר הערבי. לובנה סמרי, דוברת המשטרה למגזר הלא-יהודי, מציינת כי "מדובר במפגשים קבועים בין מנהיגי המגזר למפקדי המשטרה, שמטרתם הידוק שיתוף הפעולה".

כמו כן מבליט "כל אל-ערב" בעמודו הראשון את המתיחות בעמאן בין סטודנטים מערביי ישראל ובין סטודנטים ירדנים, שהתפרצה ביום רביעי בלילה, לאחר שנציגי הסטודנטים הערבים-ישראלים באוניברסיטת עמאן אל-אהליה זכו ב-18 מנדטים ובראשות שלוש פקולטות.