שער "א-סינארה", 25.3.11

שער "א-סינארה", 25.3.11

"השבר הסורי-אפריקאי מתרחב", זוהי הכותרת הראשית, מלווה במפה של העולם הערבי, של העיתון "א-סינארה". על פני שלושה עמודים, כולל מאמר מערכת של העורכת וידה משעור, מנסה העיתון להציג ולנתח את התרחבות גל המהומות בעולם הערבי.

משעור מכנה את נשיא סוריה בשאר אסד (אריה בערבית) "אריה בלבנון וארנבת בגולן" ו"מיועד לג'דה" (עיר בסעודיה שאליה נמלט נשיא טוניסיה זין אל-עבדין בן-עלי, ראשון השליטים הנופלים בגל המהומות הנוכחי בעולם הערבי). מאמר זה ימנע ממנה, לפחות עד לשינוי המשטר בסוריה, לארוז מזוודות לדמשק.

מקורות פלסטיניים מספרים ל"א-סינארה" כי "למעלה מ-2,000 פלסטינים יצאו מתימן לכיוון לוב, כדי לסייע למשטרו של קדאפי נגד המתקפה האמריקאית". נוסף לכך, 75% ממשתתפי סקר באתר האינטרנט של העיתון קובעים שמטרתה של מתקפת כוחות הקואליציה על לוב היא הנפט. לוב מגיעה גם לכותרת הראשית של העיתון "פנורמה": "קדאפי קורא תיגר על הכוחות הזרים, ומבטיח להמשיך במלחמה עד לניצחון".

"רעידת האדמה בעולם הערבי", לשון הכותרת השנייה בגודלה על שער העיתון "כל אל-ערב", הקובע כי המשטר הסורי ביצע טבח בדרעא שבדרום המדינה, שתוצאותיו "150 שהידים". מאמר המערכת מצטט את הבטחות היועצת הבכירה של אסד, בות'יינה שעבאן, לרפורמות בסוריה, ומביע תקווה כי הרפורמות אכן ייצאו לפועל במהרה ולא כזריקת הרגעה בלבד, זאת כדי להציל את סוריה מאנרכיה.

מי אחראי להסלמה

ב"א-סינארה" מוצאים קשר בין ההסלמה בגבול הדרומי של ישראל ובין השינויים בעולם הערבי. העיתונאי אמין אבו-ג'בל מראיין מרצה למדע המדינה באוניברסיטת א-נג'אח בשכם, פרופ' עבדל סתאר קאסם, שאומר כי "עם נפילתו של חוסני מובארכ, ישראל איבדה את העומק הערבי שלה", ומוסיף כי "להסלמה בעזה יש קשר למה שמתרחש במצרים, ולא בסוריה".

קאסם דוחה את ההאשמות שלפיהן משטרו של אסד הורה על ההסלמה בעזה כדי למנוע את הלחץ בסוריה, וקובע כי מי שהחל את ההסלמה בדרום היא ישראל, ולא הג'יהאד האסלאמי, ש"הגיב". לדבריו, "ישראל מנסה לחוש את הדופק במצרים לאחר המהפכה, ויש דרישות לבקר במצרים, אף שההנהגה הישראלית יודעת שמדובר בסך-הכל בממשלת מעבר, שאין לה מנדט להחלטות מדיניות".

העיתון מדווח גם על הפיגוע בירושלים, בעמוד פנימי, כשלצדו נדפסת ידיעה על כך שאנשי קק"ל נטשו את אדמת אל-עראקיב בנגב, "ככל הנראה לאחר שראו את עוצמת הסולידריות עם הבדואים". תגובה קק"ל אינה מובאת בידיעה. כמו כן מתפרסמת ידיעה גדולה בעמוד הראשון בדבר מעצרו בישראל של המהנדס הפלסטיני דיראר אבו-סיסי, ש"על-פי מקורות פלסטינים ומערביים, נחטף על-ידי המוסד באוקראינה".

ב"כל אל-ערב" עורך הכתב סעיד חסנין ראיון עם מנהל מרכז ההסברה הממשלתי הפלסטיני, ד"ר רסאן חטיב. גם לו דעה בעניין ההסלמה בדרום: "ההתקדמות בפיוס הפלסטיני לא מצאה חן בעיני ישראל, ולכן החלה לתקוף את עזה", הוא טוען וקובע כי "ההפרדה בין הגדה המערבית לרצועת עזה – מעשה ידיה של ישראל, ומטרתה להכשיל את הקמת המדינה הפלסטינית".

אבו-עוביידה, דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, אומר בראיון המתפרסם בעמ' 2 של "כל אל-ערב" כי "הכיבוש יופתע משיטת התגובה שלנו, אם ימשיך את המתקפה שלו על הרצועה. אני לא מדבר רק על טילים, אלא על אמצעים אחרים שאיננו מעוניינים לחשוף לעת עתה".

באותו עמוד מביאה העיתונאית מונא ערמוש את סיפורה של נעמה אטואע, פלסטינית מעזה שהגיעה לבית-החולים קפלן במצב קשה מאוד כשהיא בחודש התשיעי להריונה – והצוות הרפואי שם הציל אותה ואת התינוקת שברחמה.

בעמוד הראשון ב"פנורמה" מתפרסמת כותרת על רקע שחור המכריזה: "ישראל תוקפת את עזה על רקע הפיגוע בירושלים; נמשכת נפילת הטילים בדרום המדינה".

מניעת תחושת הצער

העיתונים הערביים מייחדים עמודים שלמים גם ליום האדמה ה-35 שיחול השבוע, ב-30 במרץ, ומנסים לקשר בינו ובין חוק הנכבה, שנחקק בכנסת בסוף-השבוע שעבר.

ב"כל אל-ערב" מקדישים את הכותרת הראשית להתארגנות לקראת יום האדמה: "שביתה כללית ביום רביעי ושתי תהלוכות מרכזיות בעארבה ובאל-עראקיב". כמו כן מציין העיתון בעמודו הראשון כי "הנכבה הפלסטינית נמשכת עם חקיקת חוקים גזעניים בכנסת, שאוסרת את ציון יום הזיכרון".

ב"א-סינארה" – שלרוב מדווח על חברי-הכנסת מטעם בל"ד בהקשר שלילי בלבד (האם בגלל סכסוך בין הבעלים הקודם של העיתון, לוטפי משעור המנוח, ובין עזמי בשארה?) – מדגישים בעמודי הסאטירה שחברי-הכנסת ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי נטשו את ח"כ אחמד טיבי להתכתש בנאום עם ח"כ אורי אריאל, כשרק חברי-הכנסת מוחמד ברכה, טלב א-סאנע, מסעוד גנאים ועפו אגברייה מנסים להגן עליו.

סקירה רחבה לרגל יום האדמה ב"א-סינארה" כוללת ראיון עם ח"כ דב חנין (חד"ש), שמגנה את חוקי הנכבה וועדות הקבלה, שמטרתם "מניעת תחושת הצער" ו"משטר אפרטהייד", בהתאמה. כמו כן מובא ב"א-סינארה" ו"פנורמה" דיווח על תקיפת הערבים ליד צפת, וידיעה על דקירת הצעיר אלביר חלול בצירוף הודעת מפקד משטרת צפת כי "יש התקדמות בחקירה".

מיפו ועד אילת

גזר הדין בן שבע שנות המאסר לנשיא המדינה לשעבר משה קצב זוכה לכותרת בעמודו הראשון של "א-סינארה": "שנה על כל שנת כהונה". בעמוד השני מובאים שמות ותמונות פוליטיקאים ישראלים שנשלחו לכלא מאז קום המדינה. ב"כל אל-ערב" וב"פנורמה" מתפרסמת ידיעה על פני חצי עמוד בעניין גזר הדין, עם תמונת הנשיא לשעבר.

נושא נוסף שמובלט בעמודים הראשיים של העיתונים הוא ביטול מינויו של מוחמד נאסר למנכ"ל עיריית טירה במשולש על-ידי משרד הפנים, בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון, בשל אי-התאמתו לתפקיד.

כתב "פנורמה" בדרום ובמרכז, חוסיין אל-עוברה, נשלח לסקר את ועידת ראש הממשלה שהתקיימה ביום שלישי בנמל יפו, בחסות הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי (הכפופה למשרד ראש הממשלה). אל-עוברה מדגיש על פני שני עמודים את הבטחות ראש הממשלה, אך מתעלם מכך שנתניהו קורא לבני המיעוטים בארץ "ללמוד ממהגרים במדינות העולם" ובעצם מטיל את האחריות על כשלון המגזר על כתפי המגזר עצמו.

יש לציין כי אל-עוברה מסקר עבור העיתון ועבור אתר האינטרנט שלו, "פאנט", שטח נרחב הכולל את הנגב, לוד, רמלה ויפו. ב"פנורמה", כמו בכל העיתונים הערביים, כמעט שאין כתבים מתמחים המופקדים על תחום או על אזור.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", עורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"