שלום שלום

"לא תהיה אפשרות אחרת מלבד חלוקת ירושלים", אומר ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, מראשי יוזמת השלום החדשה, בראיון קצר שהעניק לזיאד מעדי מ"א-סינארה", ותופס את הכותרת הראשית, המלווה בתצלום גדול של ירושלים על רקע מסגד אל-אקצא. פרי הודה כי "השינויים בעולם הערבי אינם מותירים אפשרות לחוסר אכפתיות מצד ישראל, ולכן עליה לתקשר עם המצב החדש בעולם הערבי, להשתחרר מהמודלים הישנים ולצאת עם יוזמת שלום ישראלית שמקובלת על חלק גדול מהעולם הערבי".

בעניין חלוקת ירושלים אומר הבטחוניסט: "אני לא חושב שבסופו של עניין, ועם כל הצער, תהיה אופציה אחרת, כמו שלא תהיה אופציה אחרת מלבד נסיגה מרמת-הגולן. איני חושב שצריך לקרוא לזה 'חלוקת ירושלים', כי השכונות הישראליות במזרח העיר יהיו בשליטת ישראל והשכונות הערביות באחריות פלסטינית". לגבי הר-הבית והמקומות הקדושים, אומר פרי, יש אפשרות לפתרון בינלאומי או פתרון בהסכמה בין שלוש הדתות, כי "כל פתרון יכלול את סוגיית ירושלים".

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד אומר לכתבת "כל אל-ערב" ברשות הפלסטינית, דיאלא ג'ויחאן, כי "אף שישראל עושה הכל כדי להצר את צעדינו בירושלים, שיפרנו את הפעילות שלנו בעיר, ואף ביצענו כמה פרויקטים". כמו כן מדווח העיתון על מעצרם של חמישה צעירים מצור-באהר על-ידי השב"כ, בחשד לתכנון פיגועים בירושלים.

העיתון מתייחס גם ליוזמת השלום החדשה, של אנשי ביטחון, אנשי עסקים ואנשי אקדמיה מהשורה הראשונה בישראל, שקראו לממשלה לחדש את התהליך המדיני מול הרשות. "כל אל-ערב", שמופץ גם בשטחי הרשות הפלסטינית, קובע שעל העם הפלסטיני לאחד את השורות ועל הרשות הפלסטינית לא לשוב למשא-ומתן מול ישראל, שכשלונו הוכח, אלא להתבסס רק על לגיטימציה בינלאומית כדרך יחידה לפתרון.

העורכת הראשית של העיתון, וידה משעור, מביעה ספקות לגבי יוזמת השלום ומזכירה את דני דיין, יו"ר מועצת-יש"ע, שעיתון "הארץ" ציטט התבטאות שלו ממסמכי ויקיליקס כאילו המתנחלים יהיו נכונים להתפנות תמורת כסף. "לא אידיאולוגיה דתית עומדת מאחורי המתנחלים, אלא כסף, רק כסף", קובעת משעור. באותו עמוד מובאת ידיעה נרחבת בעניין הצהרותיו של דיין כפי שהובאו ב"הארץ".

מסגד אל-אקצא על שער "א-סינארה", 8.4.11

מסגד אל-אקצא על שער "א-סינארה", 8.4.11

צו פיוס

את הכותרת הראשית מקדיש "כל אל-ערב" לאפשרות של פיוס בין פת"ח לחמאס: "ההודעה על הפיוס הפלסטיני תהיה כנראה בקהיר ביום שני". בכותרת המשנה נכתב: "מחמוד א-זהאר ואבו-מאזן במצרים, והניה עשוי להצטרף ביום ראשון", ובגוף הידיעה מצוין שגם ראש הלשכה המדינית בחמאס, חאלד משעל, הגיע לקהיר. בעיתון חושפים עוד שבמקרה שחמאס ופת"ח יתפייסו, הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס יבקר בעזה שבוע לאחר מכן.

בכיר חמאס ד"ר מחמוד א-זהאר אומר בראיון לכתב המדיני של "כל אל-ערב" סעיד חסנין כי "ממשלת המעבר במצרים החלה ליישם את הסרת המצור מרצועת עזה, וחמאס בונה את הלגיטימיות שלו מהרחוב המצרי, שתומך בנו". א-זהאר מדגיש כי "הסכם אוסלו – שאותו חיסל הצד הישראלי בכיבוש מחדש של הגדה המערבית והמתקפות החוזרות על הרצועה – הוא שריד עבר שנותרו ממנו רק כמה אינטרסנטים פלסטינים המתואמים בטחונית עם ישראל".

על מאמר החרטה של גולדסטון אומר א-זהאר: "מדובר בהתנצלות לא לגיטימית, כי הוא עמד בראש ועדה שהגישה את המלצותיה והחלטותיה לאחר בדיקה והוא אינו יכול להסתיר את האמת". בעניין החייל גלעד שליט אומר בכיר חמאס כי "המשא-ומתן הופסק לחלוטין והמתווך הגרמני לא שב לאזור זה זמן רב".

אל"מ אנוואר סעב, מפקד פיקוד העורף במחוז הצפון, אינו איש בשורות. בכינוס חירום בכפר קרע הוא אומר: "המלחמה הבאה תהיה בכל החזיתות, ועל כל רשות להתכונן לכך". בראיון ל"כל אל-ערב" קובע הקצין הבכיר כי "על כולם מוטלת אחריות". פאדי מסאלחה, קצין הביטחון במועצה, אומר לעיתון כי הכנס נחל הצלחה.

מזרח תיכון חדש

ב"א-סינארה" מוקדש עמוד שלם לדיווח על ההתפתחויות בעולם הערבי. בין הכותרות: "ריאד תארח מו"מ העברת השלטון בתימן לפי היוזמה של מדינות המפרץ". "בלוב: הרוגים ופצועים במתקפת נאט"ו, קדאפי משגר מברק לאובמה"; "בסוריה: אסד מגייס את הכורדים ומפטר את מושל חימס"; "במצרים: מובארכ משותק ואינו יכול לזוז". תמונת ארמונו של מובארכ בשארם, כפי שהתפרסמה בעיתון מצרי, מובלטת.

חלק ממאמר המערכת של "כל אל-ערב" מתייחס לביקורו של נשיא המדינה שמעון פרס בארה"ב ודרישתו מברק אובמה לצאת ביוזמת שלום חדשה, בשל השינויים בעולם הערבי. העיתון מתעלם מאותם שינויים ולא מקדיש מקום להתפתחויות במהפכות הערביות.

"פנורמה" בוחר ככותרת ראשית את הידיעה על כך שנאמני קדאפי בלוב מחבלים בשדות הנפט שבשליטת האופוזיציה, והעורך נסים אבו-חיט כותב על ההזדמנות לשלום הטמונה בשינויים בעולם הערבי ומצטט בהרחבה את דרישותיו של הנשיא שמעון פרס מנשיא ארה"ב ברק אובמה. "האם נחמיץ את נבואתו של פרס בדבר מזרח תיכון חדש?", הוא שואל.

סיכול ממוקד

"א-סינארה" מדגיש בכותרת מאשימה כי ח"כ אחמד טיבי מסכל העברת 11 מיליון שקל ל-13 ערים ערביות, בשל אי-הכללת טייבה (עירו) בהסכם. "אני צריך להשתמש בכל הכלים כדי לאלץ אותם לשנות את המדיניות הפושעת כלפי עירי", מצוטט ח"כ טיבי בישיבת ועדת הכספים של הכנסת.

ב"א-סינארה" ממשיכים לעקוב אחר חילוקי הדעות בסוגיית הארכתו של הסכם החכרת אדמות הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית ברחביה שבירושלים למדינה. מוסא בסול מסקר את ההפגנה נגד הפטריארך תיאופילוס השלישי, שהגיע ביום חמישי לביקור בכנסיית הבשורה בנצרת. "אנחנו לא נגד העסקה, אלא נגד חתימתה בדיסקרטיות", אומר אחד המפגינים. גם "כל אל-ערב" ו"פנורמה" מפנים משעריהם לדיווח על ההפגנה נגד הפטריארך, כאשר בראשון מספרים על מתיחות עם הגעתו של תיאופילוס לנצרת.

papers_100411_377

ב"כל אל-ערב" מביאים ידיעה על התפטרותם של כמה מחברי ועד הסוחרים בעכו העתיקה מאחר שלא סגרו את עסקיהם ביום האדמה, דבר שנחשף בשבוע שעבר על-ידי העיתון.

כמו כן מובאת כתבה נרחבת על "המהפכה בפרויקטים" בפרדיס של ראש המועצה יונס מרעי. נדמה כי הכתב אבראהים אבו-עטא לא מצא אפילו אדם אחד בכפר שיאמר דבר ביקורת על המועצה והעומד בראשה, ומרעי יכול היה להתמוגג מכתבה זו בסוף-השבוע, וגם לגזור ולשמור עד לבחירות הבאות. הלוואי על כל ראש רשות כתב כזה.

התנהגות פושעת

ב"כל אל-ערב" מובא בהרחבה סיפור הפשיעה בטייבה: חמישה הרוגים בשלושה שבועות. ח"כ טיבי מאשים את ראש הממשלה בהתנערות מהפשעים בעירו, וקובע כי "מדובר בהתנהגות פושעת מכוונת". ב"פנורמה", שמרכזו בטייבה במשולש, סיקור נרחב של מקרי הרצח האחרונים בעיר, המקבל הפניה בשער העיתון.

"גינוי נרחב לאלימות ומקרי הרצח בטייבה", נכתב – וגם הפעם אין קרדיט לכתב או לצלם. הידיעה מתבססת בעיקר על תגובות והודעות לעיתונות הערבית מטעם חברי-הכנסת הערבים, התנועה האסלאמית והתייחסות מפקד משטרת טייבה, איציק מנשה, לאירועים.

על שער "כל אל-ערב" מתפרסמת הפניה לסיפורה של ג'יהאן אל-עג'ווה, תושבת רמלה, שמאיימת לפוצץ עצמה באמצעות בלון גז אם העירייה תממש את צו ההריסה נגדה ונגד ילדיה ביום חמישי. "לא אכנע למדיניות ההשתלטות על אדמותינו לטובת התנחלויות יהודיות", גורסת האשה, שהשתתפה בהפגנה נגד הריסות הבתים הערביים בעיר. "ממשלת ישראל יוצאת במבצע מכוער שמטרתו גירוש התושבים הערבים מבתיהם ברמלה. על התושבים הערבים והיהודים להיאבק למען זכויותיהם". כתבת העיתון מונא ערמוש מציינת כי 56 בני-אדם עלולים להישאר ללא קורת גג, אך אינה מביאה תגובה מגורם ממשלתי.

באותו עמוד מביאה ערמוש את סיפורו של אוהל המחאה שהקימו נשים ערביות מול משטרת לוד, במחאה על מקרי הרצח הרבים של נשים בעיר. אוהל המחאה הפך לבית אבלים על רציחתה של יסמין אבו-צעלוק (33), שבעלה, שתקף אותה לפני כמה חודשים, חשוד ברציחתה.

זכות השיבה

אמין בשיר מ"כל אל-ערב" מדווח על מפגש בין רסמייה עבדל חמיד הלבנונית לאחותה רימה חלומה בכפר מנדא. זאת, 64 שנה לאחר שנטשו את ציפורי. "זהו סיפור הנכבה של העם הפלסטיני, שסבל ועדיין סובל מהגירוש [...] אך המגורשים לא איבדו תקווה לפגוש מחדש את משפחותיהם", פותח הכתב את הידיעה, ומספר על המפגש המרגש, שהתאפשר לאחר שחמיד קיבלה אזרחות גרמנית.

"במקום קריאות המואזין שמענו את קולות הירי והפיצוצים, והכוחות הישראליים אילצו אותנו לצאת מהכפר שלנו, ופנינו ללבנון, כמו רוב המשפחות הפלסטיניות", אומרת חמיד. "אני מקווה שאתפלל במסגד אל-אקצא, ומודה לאל שנתן לי את האפשרות הזו, בניגוד למיליונים מבני עמנו בגולה".

שלושת העיתונים מקדישים מקום נרחב לדיווחים על השחקן והבמאי ג'וליאנו מר ח'מיס, שנרצח ליד תיאטרון החופש בג'נין. הכותרות מודפסות על רקע שחור, וההלוויה מסוקרת בהרחבה וניתן לה ביטוי בשערי העיתונים "כל אל-ערב" ו"א-סינארה".

כפולת עמודים מוקדשת לסיקור ב"א-סינארה", תחת הכותרת "ג'וליאנו – סמל מסמלי המאבק הפלסטיני". הסקירה כוללת ראיון עם קאותר סטיטי, מנהלת תיאטרון החופש בג'נין, שאומרת: "הרעיון שהביא עימו ג'וליאנו, שלא נהיה שטחיים, הרגיז רבים. הוא היה מוכרח לייצר שינוי בתוך עמנו ובתוך ההתנגדות, שבעיניו לא היתה רק בנשק. ג'וליאנו הציג את הסבל שלנו בשפה אחרת, ושפה זו הפחידה רבים".

"יד בוגדנית התנקשה בחיי ג'וליאנו במחנה הפליטים ג'נין, במהלך ביקורו בתיאטרון שייסד – בהמשך לאמו המנוחה ארנה ח'מיס", נכתב בכותרת ב"כל אל-ערב", ואילו ב"פנורמה", היחיד שאינו מקדיש מקום על השער לנושא, נכתב בכותרת הסיקור: "נפרדים מהשחקן והבמאי ג'וליאנו בחיפה בכאב רב; גינוי נרחב לאחר הירי לעברו בג'נין; ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד: 'רצח ג'וליאנו הוא פשע ופעולה נגד כל הערכים והעקרונות האנושיים".